Α. Δαμιανού: Βάζουν ταφόπλακα στον σεβασμό της ιδιωτικής ζωής

Επικίνδυνα ετεροβαρές το κυβερνητικό νομοσχέδιο για άρση απορρήτου και χρήση καταγεγραμμένης συνομιλίας

Συνέντευξη στον Νεόφυτο Νεοφύτου

Σοβαρές και πολύπλοκες είναι οι προεκτάσεις για ολόκληρη την κυπριακή κοινωνία από το νομοσχέδιο για άρση του απορρήτου των τηλεπικοινωνιακών δεδομένων, το οποίο συζητείται στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών και αναμένεται να οδηγηθεί την επόμενη Πέμπτη ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση. Το ΑΚΕΛ προσπαθεί να εισαγάγει με τροποποιήσεις ασφαλιστικές δικλίδες, με τον βουλευτή του κόμματος Αριστο Δαμιανού να εκφράζει έντονες ανησυχίες για παραβιάσεις στην ιδιωτική ζωή και στην επικοινωνία των πολιτών. Ο Αριστος Δαμιανού τοποθετείται και για άλλα δύο σοβαρά νομοθετήματα που βρίσκονται ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών και αφορούν ρυθμίσεις για τη λειτουργία των πολιτικών κομμάτων. Αναφέρεται στα θέματα σύγκρουσης συμφερόντων, ασυμβίβαστου και διαπλοκής, καθώς και για τη χρηματοδότηση των κομμάτων.

Ποια είναι η δική σας τοποθέτηση για τη νέα νομοθεσία, η οποία αφορά την άρση του απορρήτου για τηλεπικοινωνιακά δεδομένα;

Δυνατότητες παρακολούθησης, τεχνολογικές και νομικές, υπάρχουν και σήμερα. Δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι ο συνδυασμός του νομοσχεδίου που η κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού προώθησε στη Βουλή, μαζί με ένα γενικότερο πολυνομοσχέδιο που ετοιμάζουν, θα αποτελέσει την ταφόπλακα του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής και επικοινωνίας των πολιτών. Εμείς αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη παροχής των αναγκαίων νομικών όπλων στις Διωκτικές Αρχές. Αυτό που ο αρμόδιος Υπουργός και η κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνονται είναι πώς η εν γένει φιλοσοφία τους είναι εκείνη ενός αστυνομοκρατούμενου κράτους που δεν θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα του συνόλου των πολιτών. Μια φιλοσοφία που χαρακτηρίζει γενικά τις συντηρητικές κυβερνήσεις στην Ευρώπη και από την οποία η Αριστερά και οι προοδευτικοί πολίτες υποφέρουν διαχρονικά.

Δεν υπάρχει κίνδυνος να ανοίξει το πεδίο παρακολούθησης των πολιτών, δεδομένου ότι υπάρχει ήδη τροποποίηση του άρθρου 17 του Συντάγματος;

Εκ των πραγμάτων ανοίγει περαιτέρω το πεδίο των παρακολουθήσεων με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο αποπειράται να διασφαλίσει την αποδεκτότητα, ως μαρτυρίας στο δικαστήριο, μιας ήδη καταγεγραμμένης επικοινωνίας, αυτό αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Πουθενά σε ανάλογα νομικά συστήματα δεν επιτρέπεται το λεγόμενο «ψάρεμα σε θολά νερά». Εδώ θα γίνει νόμιμο και μας ανησυχεί η ευκολία με την οποία για χάρη μερικών υπόπτων, οι κυβερνώντες είναι έτοιμοι να θυσιάσουν την ιδιωτικότητα του συνόλου των συμπολιτών μας. Νομικά όπλα υπάρχουν και σήμερα ασφαλώς. Είναι προφάσεις εν απραξίαις ότι σήμερα δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Το ότι μεγαλοτραπεζίτες και επόπτες είναι ακόμα στο απυρόβλητο δεν έχει να κάνει με κενά σε νόμους.

Ποιες είναι οι ασφαλιστικές δικλίδες; Υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου και διαφανείς διαδικασίες κατά το στάδιο της παρακολούθησης;

Κακά είναι τα ψέματα. Αν οι κρατούντες θέλουν να παρανομήσουν, όσες δικλίδες ασφαλείας κι αν θέσουμε, δεν θα τους σταματήσουν. Τέτοιες είναι οι τεχνολογικές δυνατότητες που πολύ δύσκολα μπορεί να εντοπιστεί η παράνομη παρακολούθηση. Εντούτοις, ως ΑΚΕΛ καταθέσαμε σειρά προτάσεων με στόχο τον περιορισμό ενδεχόμενης αυθαιρεσίας. Προτείναμε όπως η αίτηση για άρση απορρήτου και χρήση καταγεγραμμένης συνομιλίας υπογράφεται μόνο από τον Γενικό Εισαγγελέα, όπως υπάρχει ονομαστικά κατά νόμο υπεύθυνος εφαρμογής του διατάγματος για να είναι και ποινικά υπόλογος αν υπάρξει διαπιστωμένη παρανομία. Προτείναμε διάρκεια εφαρμογής του διατάγματος με ενημέρωση του δικαστηρίου για την πορεία εφαρμογής του, καθώς και σύσταση ειδικής επιτροπής ελέγχου, η οποία θα εξετάζει κατόπιν καταγγελίας και αυτεπάγγελτα την εφαρμογή των διαταγμάτων. Αναμένουμε την τοποθέτηση της κυβέρνησης, από την οποία θα εξαρτηθεί η τελική μας τοποθέτηση στη Βουλή. Ως έχει σήμερα το νομοσχέδιο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό διότι δεν εξισορροπούνται οι τεράστιες δυνατότητες που δίδει στην Αστυνομία με τη μειωμένη προστασία της κοινωνίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι επικίνδυνα ετεροβαρές.

«Πλήρης απαγόρευση ανάληψης επιχειρηματικής δραστηριότητας από δημόσια πρόσωπα»

Ποια είναι η δική σας άποψη σε ό,τι αφορά τη νομοθεσία περί ασυμβίβαστου; Υπάρχουν συμφέροντα βουλευτών, όπως σας επικρίνουν οι πολίτες, που δεν αφήνουν τη Βουλή να προχωρήσει σε μια αξιόπιστη και διαφανή νομική ρύθμιση;

Διαπλοκή και σύγκρουση συμφερόντων υπάρχουν παντού όπου αναπτύσσεται οικονομική δραστηριότητα στα πλαίσια του υφιστάμενου συστήματος. Τα τελευταία χρόνια είχαμε τέτοια κρούσματα σε κορυφαίους θεσμούς όπως η προεδρία της Δημοκρατίας και η Διοίκηση της Κεντρικής Τράπεζας. Η Βουλή οφείλει να αφουγκραστεί τα μηνύματα των καιρών, της κοινωνίας και να εγκύψει αποφασιστικά με στόχο τον εκσυγχρονισμό των νομοθεσιών και την άσκηση αποτελεσματικού κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ως ΑΚΕΛ έχουμε εισηγηθεί, με πρόταση νόμου του Γενικού Γραμματέα της Κ.Ε. ΑΚΕΛ, την πλήρη απαγόρευση ανάληψης επιχειρηματικής δραστηριότητας από δημόσια πρόσωπα (όχι μόνο πολιτικά) ως ένα μέτρο αντιμετώπισης της σύγκρουσης συμφέροντος, ασυμβίβαστου και διαπλοκής. Δεν έχουμε βέβαια αυταπάτες. Η εξάρτηση μερίδας του πολιτικού συστήματος, μερίδας των ΜΜΕ και μερίδας της δημόσιας Υπηρεσίας και των δομών εξουσίας από μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα πάντα θα υπάρχει. Στόχος μας είναι μέσα από νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και κοινωνικές δράσεις να κτίσουμε μιαν άλλη, ποιοτικά ανώτερη κουλτούρα, διαφάνειας, δημόσιας λογοδοσίας και δημοκρατικής διακυβέρνησης. Πάντοτε μακριά από ισοπεδωτικές προσεγγίσεις που αδικούν την πλειονότητα των Κυπρίων ότι τάχατες όλοι είναι διεφθαρμένοι και διαπλεκόμενοι. Η Αριστερά οφείλει, με τη δύναμη του παραδείγματος, να συνεχίσει να δείχνει το δρόμο και να σπρώχνει την κοινωνία μπροστά. Οπως κάνει εδώ και 90 χρόνια.

Είστε ικανοποιημένος από τη μέχρι τώρα δουλειά που έγινε για τα νομοθετήματα περί χρηματοδότησης των κομμάτων. Πότε προχωρεί το νομοσχέδιο για ψήφιση και τι βασικό αλλάζει;

Το αρχικό νομοσχέδιο διαφέρει κατά πολύ από αυτό στο οποίο έχουμε σχεδόν κατ’ αρχήν καταλήξει στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής. Ενα εκσυγχρονισμένο πλαίσιο χρηματοδότησης των κομμάτων, το οποίο αφενός ενισχύει τη διαφάνεια και το δημόσιο έλεγχο και αφετέρου σέβεται την αυτονομία και τη δημοκρατική λειτουργία των κομμάτων. Βελτιώνει σημαντικά διαδικασίες που υπήρχαν και στο αρχικό νομοσχέδιο και αποσαφηνίζει ορολογίες που προκαλούσαν σύγχυση στην εφαρμογή του νόμου. Εισάγει νέες μεθόδους ελέγχου και βοηθά τα ίδια τα κόμματα να εκσυγχρονίσουν διαδικασίες και να καταστούν πιο αποτελεσματικά στον αυτοέλεγχο. Εκτός απροόπτου και αφού τοποθετηθούν οι κοινοβουλευτικές ομάδες, θα βρίσκεται ενώπιον της Ολομέλειας στις 5 Νοεμβρίου.

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.