Α.Πασιουρτίδης/Π.Μυλωνάς: Η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη μέχρι τώρα περνά κάτω από τον πήχη

Λανθασμένους θεωρούν τους χειρισμούς του ΠτΔ σε σχέση με τους πρόσφατους διορισμούς ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης και ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς.

Ο Α. Πασιουρτίδης σημειώνει ότι ο ΠτΔ πέρασε κάτω από τον πήχη που ο ίδιος έθεσε προεκλογικά, υπενθυμίζοντας ότι η προεκλογική υπόσχεση για τη σύσταση Γνωμοδοτικού Συμβουλίου παραμένει προς το παρόν μια υπόσχεση.

Από την πλευρά του ο Π. Μυλωνάς δηλώνει ότι μετά τις λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις, η ενέργεια του Προέδρου Χριστοδουλίδη να αποκαταστήσει με νομοθετική ρύθμιση τις διαδικασίες προσλήψεων συμβούλων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της ακρίβειας, και οι δύο βουλευτές θεωρούν ότι τα μέτρα που λήφθηκαν δεν επαρκούν και καταθέτουν εισηγήσεις που θα βοηθήσουν να πάρει ο κόσμος μια ανάσα, στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης του προβλήματος.

Αναφορικά με τις εκλογές στην Τουρκία, συμφωνούν ότι δεν μπορεί να απαντηθεί με σιγουριά το ποια πολιτική θα ακολουθήσει η Τουρκία στο Κυπριακό στην περίπτωση που κερδίσει τις σημερινές εκλογές η αντιπολίτευση.

Ερωτήσεις:

  1. Μέσα σε 70 μέρες είχαμε δύο διορισμούς από την κυβέρνηση, οι οποίοι ακυρώθηκαν. Η εντύπωση ότι ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης ακολουθεί πρακτικές Αναστασιάδη σάς βρίσκει σύμφωνο;
  2. Η ακρίβεια τρέχει χωρίς να βλέπουμε ένα σοβαρό μέτρο ανακοπής της, εκτός από τη μείωση του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα που κρίνεται ως μη ικανοποιητικό. Τι άλλο μπορεί να γίνει άμεσα;
  3. Από τις εκλογές στην Τουρκία αναμένετε, έστω κι αν υπάρξει αλλαγή εξουσίας, να αλλάξει κάτι στο Κυπριακό;

Ανδρέας Πασιουρτίδης: Μέρος των πλεονασμάτων να επιστρέφεται στην κοινωνία στοχευμένα

  1. Με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι ο κ. Χριστοδουλίδης φαίνεται ότι θα ξεπεράσει τον προκάτοχό του στην υιοθέτηση πρακτικών που δεν λαμβάνουν υπόψη βασικούς κανόνες πολιτικής ηθικής και δεοντολογίας, χρηστής διοίκησης και διαφάνειας. Οι προβληματικοί διορισμοί είναι πέραν των δυο και θα πρέπει να αντιληφθεί η νέα κυβέρνηση ότι όχι μόνο το ΑΚΕΛ, αλλά ούτε και ευρύτερα η κοινή γνώμη ανέχεται πλέον τέτοια φαινόμενα. Κι αυτό φάνηκε ξεκάθαρα από τις αυθόρμητες αντιδράσεις που προκλήθηκαν. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ακόμα ότι στο προεκλογικό του πρόγραμμα ο κ. Χριστοδουλίδης δεσμευόταν για τη σύσταση Γνωμοδοτικού Συμβουλίου, το οποίο θα έδινε συστάσεις πριν από κάθε διορισμό, με υποχρέωση μάλιστα της κυβέρνησης να αιτιολογήσει δημόσια τη μη συμμόρφωση με αυτές τις συστάσεις. Μέχρι σήμερα Γνωμοδοτικό Συμβούλιο δεν είδαμε. Άρα μπορεί κάλλιστα κάποιος να πει ότι η κυβέρνηση για την ώρα, στον τομέα των διορισμών, περνά κάτω από τον πήχη που ο ίδιος ο ΠτΔ έθεσε προεκλογικά.
  2. Η αντιμετώπιση της ακρίβειας απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση από την κυβέρνηση και όχι αποσπασματικά μέτρα. Το να μειώσεις π.χ. τον συντελεστή ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά παράλληλα οι τιμές των καυσίμων, του ηλεκτρικού ρεύματος και των ενοικίων να παραμένουν στα ύψη, δεν θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα. Πάγια θέση του ΑΚΕΛ είναι ότι μέρος των πλεονασμάτων που δημιουργούνται από τα αυξημένα έσοδα του κράτους από φόρους λόγω της ακρίβειας, πρέπει να επιστρέφεται στην κοινωνία στοχευμένα και ιδιαίτερα στις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Κάποιες προτάσεις μας πήραν και τη μορφή προτάσεων νόμου, οι οποίες, δυστυχώς, ενώ ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία της Βουλής, αναπέμφθηκαν ή αναφέρθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΔΗΣΥ. Για παράδειγμα, η κατάργηση της διπλής φορολογίας στα καύσιμα, η κατάργηση της επιβολής ΦΠΑ επί του τέλους ΑΠΕ που επιβάλλεται στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, η φορολόγηση των υπερκερδών στον τομέα της ενέργειας, η ύπαρξη αποτελεσματικού ελέγχου για να παταχθεί η αισχροκέρδεια κ.ά. Πολύ σημαντικό επίσης είναι να υπάρξει οριοθέτηση των επιτοκίων, στοχευμένη επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής των δανείων, καθώς και αυστηρή εφαρμογή του κώδικα της Κεντρικής Τράπεζας. Η κυβέρνηση θα πρέπει ακόμα να επεξεργαστεί στοχευμένο σχέδιο επιδότησης επιτοκίων για τα μεσαία και χαμηλά στρώματα και να διασφαλίσει πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε βιώσιμο δανεισμό. Ρόλο βέβαια έχουν να διαδραματίσουν και οι ίδιες οι τράπεζες, μειώνοντας την κερδοφορία τους και αυξάνοντας τα καταθετικά επιτόκια, αφού τη δεδομένη στιγμή πραγματοποιούν υπερκέρδη από την αύξηση των δανειστικών επιτοκίων. Άφησα τελευταίο το θέμα της ΑΤΑ, η οποία θα πρέπει να αποδοθεί πλήρως και να επεκταθεί σε όλους τους εργαζομένους, αφού σε περιόδους πληθωρισμού αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός και η φιλοσοφία της: Η αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης των μισθών.
  3. Θεωρώ ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με απόλυτη σιγουριά αυτή την ερώτηση. Με βάση τα δεδομένα που έχουμε σήμερα ενώπιόν μας, αλλά και τη στάση της Τουρκίας, ιδιαίτερα μετά το ναυάγιο του Κραν Μοντανά, κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι πιθανή συνέχιση της διακυβέρνησης Ερντογάν συνεπάγεται μεγαλύτερη δυσκολία αλλαγής πλεύσης της Τουρκίας όσον αφορά το Κυπριακό. Από την άλλη, η αντιπολίτευση, παρά τη σκληρή γραμμή στο Κυπριακό που διατηρεί διαχρονικά, στο προεκλογικό της πρόγραμμα δεν τοποθετείται υπέρ της λύσης δύο κρατών. Αν ενδεχόμενη νίκη της αντιπολίτευσης οδηγήσει την Τουρκία σε έναν πιο φιλοευρωπαϊκό προσανατολισμό, σε μια πορεία ομαλοποίησης των σχέσεων με τη Δύση και σε θέληση για συμμετοχή στους ενεργειακούς σχεδιασμούς στην Ανατολική Μεσόγειο, ίσως αυτό να οδηγήσει σε μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στο Κυπριακό μακροπρόθεσμα. Ανεξαρτήτως του εκλογικού αποτελέσματος στην Τουρκία όμως, η πλευρά μας θα πρέπει να παραμείνει προσηλωμένη σε θέσεις αρχής, διαφυλάσσοντας τις συγκλίσεις που έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα και επιμένοντας σε λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας χωρίς το επανάνοιγμα συμφωνηθέντων κεφαλαίων. Άλλωστε, έχει αποδειχτεί ότι οι παλινδρομήσεις και η προσπάθεια εισαγωγής εναλλακτικών μορφών λύσης μόνο ζημιά προκαλούν.

Παύλος Μυλωνάς: Ακολούθησε την πεπατημένη στους διορισμούς ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης

  1. Οι τελευταίοι διορισμοί δικαιολογημένα προκάλεσαν αντιδράσεις, γιατί δυστυχώς, έστω και τις ελάχιστες αυτές περιπτώσεις, ακολουθήθηκε η πεπατημένη. Δηλαδή ο διορισμός είτε ημέτερων είτε με αδιαφανείς διαδικασίες «πελατών» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην απαξίωση και ωχαδερφισμό. Από το 1960, δυστυχώς, μέχρι και σήμερα όλες οι κυβερνήσεις φρόντιζαν να ικανοποιούν τους «πελάτες» τους. Και είναι κρίμα, γιατί πρέπει ο Νίκος Χριστοδουλίδης και η κυβέρνησή του σιγά-σιγά αλλά σταθερά να εμπεδώσουν την κουλτούρα της αξιοκρατίας και του τερματισμού των πελατειακών σχέσεων που έχει εισχωρήσει στο DNA πολλών από εμάς. Χρειάζεται τόλμη η νέα κυβέρνηση. Πιστεύω ότι όταν το πρόβλημα είναι ριζωμένο βαθιά στον τρόπο ζωής μας, μόνο με ριζοσπαστικές πολιτικές αποφάσεις μπορείς να το θεραπεύσεις. Μια από αυτές είναι και τα πρότυπα που δημιουργούμε. Οπότε πρώτοι εμείς πρέπει να είμαστε και να φαινόμαστε τίμιοι. Στο τέλος, μετά τις λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις, η ενέργεια του Προέδρου Χριστοδουλίδη να αποκαταστήσει με νομοθετική ρύθμιση τις διαδικασίες προσλήψεων συμβούλων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Με τη σύμφωνη γνώμη μάλιστα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας. Δεν χρειάζεται να συντηρούμε ένα σύστημα αρρωστημένο και αντιπαραγωγικό σκεφτόμενοι κάποιες φορές το πολιτικό κόστος. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτά δεν γίνονται από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να το αποφασίσουμε. Ζούμε σε παρακμιακές εποχές και το πρώτο που χρειάζεται είναι να το αντιληφθούμε αυτό.
  2. Ο πληθωρισμός που προκλήθηκε με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Λήφθηκαν αρκετά μέτρα στήριξης των ευάλωτων ομάδων. Χρειάζεται η γραφειοκρατία στη Δημόσια Υπηρεσία να παταχθεί, να στηριχθεί ο πρωτογενής τομέας της οικονομίας, η γεωργία, η κτηνοτροφία, οι καινοτόμες υπηρεσίες. Πάταξη της φοροδιαφυγής και περιορισμός του λίπους και της σπατάλης στον δημόσιο τομέα. Δημιουργία συνθηκών για νέα επενδυτικά σχέδια προσέλκυσης κεφαλαίων. Νέες θέσεις εργασίας δηλαδή, καλύτεροι μισθοί, ιδιαίτερα για τους νέους ανθρώπους, αύξηση στις συντάξεις και περιορισμός της χρήσης επιδομάτων. Με δυο λέξεις, αναδιανομή του πλούτου δικαιότερα και σωστότερα.
  3. Όχι, επί της ουσίας. Το Κυπριακό για την Τουρκία είναι εθνικό θέμα, οπότε ο στρατηγικός τους στόχος ήταν, είναι και θα είναι ο οικονομικός, κοινωνικός και πολιτικός έλεγχος της Κύπρου. Αναμένω όμως επικοινωνιακές, φραστικές μεταμορφώσεις για αποσυμπίεση των σχέσεων της Άγκυρας με ΗΠΑ, Ε.Ε. και Ισραήλ. Οι γεωπολιτικές ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο, που είναι το βασικό ζητούμενο για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους, δεν έχουν σχέση με τον εθνικό μας στόχο της δίκαιης και δημοκρατικής λύσης του Κυπριακού. Οπόταν, οι εκλογές στην Τουρκία και όλα όσα απορρέουν από τον πόλεμο των ελεφάντων ΗΠΑ και Ρωσίας δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο και περιορίζουν τις δυνατότητές μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθήσουμε και να επιδιώξουμε μια σωστή βιώσιμη λύση του Κυπριακού. Απεναντίας, πρέπει να προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας. Ευρωπαϊκή Ένωση, Ενέργεια – Φυσικό Αέριο, διεκδίκηση εκεί που πρέπει και συμβιβασμούς που τελειώνουν στα όρια που διασφαλίζουν την επιβίωσή μας.
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy