Αφιέρωμα: Η εφηβεία της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού: Έλενα Αντωνίου

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου

ΕΛΕΝΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, Xορογράφος

Πως η Πλατφόρμα σε βοήθησε στην ανάπτυξη της δουλειά σου και στην επαφή με το κοινό;

Είναι ένας θεσμός που σου παρέχει όλες τις ιδανικές συνθήκες να παρουσιάσεις καινούριο έργο— οικονομική στήριξη, πολύ καλή οργάνωση, προώθηση και βέβαια παρουσίαση του έργου σε μια άρτια θεατρική σκηνή με τεχνική υποστήριξη υψηλού επιπέδου. Με όλα αυτά να παρέχονται από την Πλατφόρμα Χορού, δηλαδή από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και το Θέατρο Ριάλτο, ο χορογράφος έχει την ευκαιρία να επικεντρωθεί στο δημιουργικό κομμάτι χωρίς να έχει να τρέξει θέματα παραγωγής. Αυτό σου δίνει μια αίσθηση ελευθερίας και ασφάλειας.

Η Πλατφόρμα Χορού είναι ένα μέσο που το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη ενός χορογράφου. Κάθε χρόνο παρουσιάζονται περίπου 15 διαφορετικές ιδέες, προτάσεις, με αναφορές και επιρροές από διάφορα ρεύματα χορού και τέχνης γενικότερα. Αν υπάρχει σήμερα “κοινό” σύγχρονού χορού πιστεύω πως η ΠΧ έχει συμβάλει σε αυτό καθοριστικά. Το κοινό αυτό μέσα στο πέρασμα 15 διοργανώσεων έχει παιδευτεί, έχει εξοικειωθεί και δικαίως έγινε και πιο απαιτητικό.

Πως κρίνετε την απόφαση της επιτροπής επιλογής να τοποθετηθεί δημόσια για το επίπεδο των προτάσεων που έκρινε;

Θα το έλεγα κακή στιγμή; κακή διατύπωση; Ότι ίσως με αυτό το τρόπο που έγινε έχασε το στόχο του; Υπήρχε τρόπος το μήνυμα που ήθελε η επιτροπή επιλογής να περάσει να γίνει με ένα πιο ουσιαστικό και χρήσιμο τρόπο. Δεν είμαι υπέρ των γενικών τοποθετήσεων, δημόσια μάλιστα, πάνω σε καλλιτεχνικά και δημιουργικά ζητήματα που στην τελική είναι υποκειμενικές απόψεις. Επίσης ένιωσα πως με αυτή τη δημόσια τοποθέτηση ο διοργανωτής/παραγωγός (που είναι το Υπουργείο) σαμποτάρει ο ίδιος τη διοργάνωση του.

Πέρα από αυτό πρέπει και εμείς να μην θεωρούμε τη ΠΧ ως κάτι δεδομένο και εύκολο. Θα μπορούσε από πλευράς Πολιτιστικών Υπηρεσιών να υπάρξει μια πιο προσωπική επάφη με την κοινότητα του χορου όπου θα μπορούσαν να εκφραστούν όλες οι ανησυχίες γιατί η αλήθεια είναι πως ως διοργανωτής/παραγωγός/ αυτός που βἀζει τα χρήματα έχει το δικαίωμα να έχει ανησυχίες. Από την άλλη όσο σημαντική είναι η διαδικασία επιλογής των έργων άλλο τόσο σημαντική είναι η επιλογή των προσώπων που αποτελούν την επιτροπή επιλογής. Γενικά όλα αυτά με κάνουν να πιστεύω πως ο θεσμός έχει ανάγκη από ανανεωτικές αλλαγές.

Κάποια από τα θέματα που θίγονται από την επιτροπή, τίθενται κατά καιρό και από μέρος του κοινού και δημιουργούς. Τι πιστεύετε;

Πιστεύω πως θα ξεκαθαρίσει το τοπίο όταν ο θεσμός επαναπροσδιορίσει το χαρακτήρα του. Ακριβώς επειδή η ΠΧ υπάρχει για 15 χρόνια, τόσο οι δημιουργοί όσο και το κοινό έχουν γίνει πιο απαιτητικοί. Από την άλλη όμως είμαι της άποψης πως κοινό και δημιουργοί μοιράζονται την ίδια ευθύνη. Ένα καλό κοινό κάνει καλές παραστάσεις γιατί ένα καλό κοινό προσδοκεί το καλύτερο απο το δημιουργό άρα και ο δημιουργός θα δώσει τον καλύτερο του εαυτό.

Ποιες οι δικές σας ευθύνες ως χορογράφοι, ομάδες χορού;

Να σεβόμαστε τη διοργάνωση, το κοινό αλλά και τον ίδιο τον εαυτό μας ως δημιουργοί. Δεν πρέπει να εφησυχαζόμαστε, να θεωρούμε τα πράγματα δεδομένα. Να πιστεύουμε πρώτα εμείς οι ίδιοι σε αυτό που παρουσιάζουμε και μετά να ζητάμε από τους άλλους να το αποδεχτούν ή όχι. Μπορεί να μην αρέσει η αισθητική, το θέμα, το είδος κτλ που επιλέξαμε αλλά όταν κάτι γίνεται με αλήθεια, ειλικρίνεια και ακεραιότητα τότε δεν μπορεί παρά να εκτιμηθεί. Θα ήταν μεγάλο πλήγμα αν ερχόταν κάποιος και μας έλεγε του χρόνου δε θα έχει ΠΧ. Δε θα άφηνε κανένα από εμάς ανεπηρέαστο. Με αυτή τη σκέψη υπενθυμίζω συχνά στον εαυτό μου τη σημαντικότητα της διοργάνωσης αυτής για την τέχνη του χορού στην Κύπρο.

Ποιες αλλαγές θεωρείτε απαραίτητες στο θεσμό της Πλατφόρμας;

Ο θεσμός πρέπει να επαναπροσδιορίσει το χαρακτήρα του. Η τέχνη του χορού εξελίσσεται και πρέπει να βγούμε από το κουτάκι μας για να μπορούμε να ακολουθήσουμε τις εξελίξεις αυτές. Να κάνει αυτοκριτική και να ανοίξει τους ορίζοντές του στη σημερινή σκηνή του σύγχρονου χορού παγκοσμίως. Είναι αναγκαία η αλλαγή στρατηγικής. Όχι μόνο να παράγονται έργα για εγχώρια κατανάλωση αλλά και για εξαγωγή. Κάθε χρόνο το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού μέσα από την ΠΧ, το πρόγραμμα ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ κ.α, επενδύει ένα αρκετά ψηλό κονδύλι για περίπου 15 με 20 παραγωγές από τις οποίες μία ή δύο (ή και καμία) ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Είναι κρίμα να μην εκμεταλλευόμαστε τόσες παραγωγές για να προωθήσουμε το σύγχρονο χορό της Κύπρου. Η ΠΧ περνάει μέσα απο την εφηβεία των 16 χρόνων της. Είναι σίγουρα μια μεταβατική περίοδος. Πλησιάζοντας την ενηλικίωση εύχομαι κι ελπίζω σε μια ανασυγκρότηση δυνάμεων, ιδεών και στόχων που θα μας δώσουν την ωριμότητα να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της ενήλικης ζωής.

Διάβαστε επίσης:
Συνέντευξη Γεωργίας Χόπλαρου

Συνέντευξη Αριάννας Οικονόμου

Συνέντευξη Πέτρου Κονναρή

Πρόγραμμα Πλατφόρμας

Blast!

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy