Αφιέρωμα: Η εφηβεία της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού: Γεωργία Χόπλαρου

Η Πλατφόρμα περνάει μέσα από την εφηβεία των 16 χρόνων της

Συνεντεύξη στον Αντώνη Γεωργίου

Η Πρώτη Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού κάτω από τον τίτλο «Χορευτικές Συναντήσεις», πραγματοποιήθηκε το 2001 στη Λευκωσία στο Αμφιθέατρο της σχολής Φάλκον και σ’ αυτή έλαβαν μέρος οι ομάδες Aμφίδρομο Χοροθέατρο, Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε, Χοροθέατρο Αριάννας Οικονόμου (Echo Arts) και Χοροκίνηση Χορευτική Ομάδα. Από τη δεύτερη κιόλας διοργάνωση το Μάρτιο του 2002 η Πλατφόρμα μετακόμισε στη Λεμεσό, στο θέατρο Ριάλτο και την ευθύνη της διοργάνωσης είχαν το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ο Σύνδεσμος Χορού Κύπρου. Το 2003 μεταβάλλεται η οργανωτική δομή και η Πλατφόρμα διοργανώνεται πια από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και το θέατρο Ριάλτο.

Φέτος είναι η 16η χρονιά με συμμετοχή 14 ομάδων. Ο θεσμός περνάει την εφηβεία του και μια μεταβατική περίοδο. Συζητούμε για τον θεσμό και τη καθοριστική σημασία του στην εδραίωση του σύγχρονου χορού στην Κύπρο με την Γεωργία Χόπλαρου Μορφωτικό Λειτουργό στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες, εκ των οργανωτών της Πλατφόρμας, με τη χορογράφο Αριάννα Οικονόμου, από τους πρωτοπόρους στο σύγχρονο χορό στο τόπο μας, με τη χορογράφο Έλενα Αντωνίου, με σταθερή παρουσία τα τελευταία χρόνια στην Πλατφόρμα και με τον νέο χορογράφο Πέτρο Κονναρή.

Αναμενόμενο πως σχολιάζουμε και την ανακοίνωση της επιτροπής επιλογής των συμμετοχών στην φετινή Πλατφόρμα με την οποία προέβηκε δημόσια  σε επισημάνσεις για «έλλειψη πρωτοτυπίας και καινοτομίας» αλλά και «για μη ικανοποιητικά δείγματα υλοποίησης της χορογραφικής ιδέας» όπως και «για μια έντονη επανάληψη της θεματικής και της φόρμας των χορογραφικών προτάσεων».

Ρωτάμε τέλος για τις ευθύνες οργανωτών και χορογράφων και την αναγκαιότητα για αλλαγές στο θεσμό και προς ποια κατεύθυνση αυτές να στραφούν.

Σε κάθε περίπτωση στο Θέατρο Ριάλτο στις 18, 19 και 20 Μαρτίου σας περιμένουν οι φετινές προτάσεις του σύγχρονου χορού της Κύπρου, .

ΓΕΩΡΓΙΑ ΧΟΠΛΑΡΟΥ, Μορφωτικός Λειτουργός στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες

Θεωρείτε πως η καθιέρωση της Πλατφόρμας Χορού καθόρισε το τοπίο και την εξέλιξη στο Σύγχρονο χορό στην Κύπρο;

Αναμφίβολα, η Πλατφόρμα Χορού διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη, ανάπτυξη και διάδοση του σύγχρονου χορού στην Κύπρο και αποτέλεσε τo θεσμό-σταθμό σε μια πορεία ανάπτυξης, άνθησης και γνωστοποίησης στο ευρύ κοινό του σύγχρονου χορού. Είναι γεγονός ότι στο θεσμό της Πλατφόρμας οφείλεται κατά κύριο λόγο η διάδοση αυτής της μορφής τέχνης στο ευρύ κοινό.
Η Πλατφόρμα εξακολουθεί να είναι ένας από τους πλέον επιτυχημένους κρατικούς θεσμούς για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος θεωρώ ότι έχει να κάνει με την πολιτική του Υπουργείου και το γεγονός ότι αυτό, αντιλαμβανόμενο τη δυναμική του τομέα, έχει τοποθετήσει τις δράσεις σύγχρονου χρόνου ανάμεσα στις προτεραιότητές του. Ο δεύτερος λόγος πιστεύω ότι σχετίζεται με το γεγονός ότι ο θεσμός έχει κερδίσει την εκτίμηση και την αναγνώριση των μελών της χορευτικής κοινότητας. Εξ ου και κάθε χρόνο, η συντριπτική πλειοψηφία της χορευτικής κοινότητας αιτείται συμμετοχής στην Πλατφόρμα. Ο θεσμός έχει έναν άψογα οργανωμένο μηχανισμό προβολής των χορογράφων αλλά και επίλυσης όλων των τεχνικών ζητημάτων των παραστάσεών τους, ο οποίος λειτουργεί με επάρκεια. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ομάδα του Θεάτρου ΡΙΑΛΤΟ, το οποίο είναι ο συνδιοργανωτής της Πλατφόρμας.

Η επιτροπή επιλογής των συμμετοχών στην φετινή Πλατφόρμα προέβηκε δημόσια σε επισημάνσεις για «έλλειψη πρωτοτυπίας και καινοτομίας» αλλά και «για μη ικανοποιητικά δείγματα υλοποίησης της χορογραφικής ιδέας» όπως και «για μια έντονη επανάληψη της θεματικής και της φόρμας των χορογραφικών προτάσεων». Είναι αυτή η εικόνα στην φετινή Πλατφόρμα;

Η Ανακοίνωση Τύπου για την Πλατφόρμα, έγινε ως μια γενική αποτίμηση του συνόλου των αιτήσεων σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές και κατατέθηκε ως ένας προβληματισμός. Αυτό υπογραμμίστηκε στην ανακοίνωση, αλλά προφανώς δεν του δόθηκε η δέουσα σημασία. Σαφώς και δεν απαξιώνει την κοινότητα, διότι στο σύνολο των προτάσεων που υποβλήθηκαν περιλαμβάνονται πολύ αξιόλογες προτάσεις οι οποίες και επιλέγηκαν για το Πρόγραμμα της φετινής Πλατφόρμας. Ορθώς έγινε η επισήμανση, διότι όπως τονίστηκε στην ανακοίνωση, η Πλατφόρμα είναι το βήμα έκφρασης που δίνει η Πολιτεία στους χορογράφους του τόπου και οφείλει να προβάλλει το υψηλότερο δυνατό επίπεδο της χορογραφικής δημιουργίας αυτή τη στιγμή στον τόπο μας.
Η διαδικασία αίτησης συμμετοχής σε ένα κρατικό θεσμό στον οποίο ο αιτητής γνωρίζει εκ των προτέρων ότι η αίτησή του θα μελετηθεί και θα κριθεί από μια Επιτροπή Επιλογής, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και επαγγελματισμό, χαρακτηριστικά που οι καλλιτέχνες απαιτούν έντονα να επιδεικνύει το Υπουργείο σε κάθε του ενέργεια. Άλλωστε, οι επιχορηγήσεις και οι συμμετοχές σε προγράμματα του Υπουργείου δεν πρέπει να θεωρούνται αυτονόητες και εφ’ όρου ζωής.
Και για να κλείσουμε με αυτό το θέμα, το Υπουργείο έχει δεχθεί διαχρονικά αρκετή εποικοδομητική κριτική από τα ίδια τα μέλη της χορευτικής κοινότητας, ακριβώς για αυτό το γεγονός: ότι περιλαμβάνει στην Πλατφόρμα χορογράφους οι οποίοι κάθε χρόνο παρουσιάζουν την ίδια κινησιολογική και υφολογική γραμμή.

Από την μια η επιτροπή προβαίνει σε αυτές τις επισημάνσεις και από την άλλη επιλέγει, 14 ομάδες για συμμετοχή, όπως κάθε χρόνο δηλαδή;

Ο αριθμός των συμμετοχών την Πλατφόρμα δεν είναι κάθε χρόνο ο ίδιος, διότι, απλούστατα, σύμφωνα με τον κανονισμό της διοργάνωσης, η Επιτροπή Επιλογής έχει δικαίωμα να επιλέξει έως 10 συμμετοχές από τους παλαιότερους χορογράφους και έως 8 συμμετοχές από τους νέους, πρωτοεμφανιζόμενους χορογράφους. Οι φετινές συμμετοχές επιλέγηκαν διότι ήταν σαφώς καλύτερες συγκριτικά με αυτές που δεν περιλήφθηκαν. Οι προτάσεις που δεν επιλέγηκαν έλαβαν αναλυτικό σκεπτικό και αιτιολογικό μη περίληψής τους στη φετινή Πλατφόρμα, κάτι που έγινε για πρώτη φορά φέτος.

Ποιες οι ευθύνες όμως των οργανωτών και της ίδιας της επιτροπής επιλογής για όσα επισημαίνει ως προβλήματα;

Δεν νομίζω ότι οι διοργανωτές της Πλατφόρμας φέρουν οποιαδήποτε ευθύνη για την εικόνα που παρουσιάστηκε φέτος. Η ευθύνη των οργανωτών είναι να μελετούν τις προτάσεις, να τις αξιολογούν και να επιλέγουν τις πιο ενδιαφέρουσες, κατά την κρίση τους, για περίληψη στη διοργάνωση.

Είναι καιρός για αλλαγές στο θεσμό και προς ποια κατεύθυνση θεωρείται;

Η Πλατφόρμα κλείνει φέτος 16 χρόνια ζωής. Οι αλλαγές και οι ανανεώσεις είναι πάντα ευπρόσδεκτες και νομίζω αποτελούν και την απόδειξη ότι κάτι είναι ζωντανό και δεν έχει πεθάνει. Αναμφίβολα έχει αλλάξει από την αρχική της μορφή που ήταν μια απλή παρουσίαση επί σκηνής του έργου των χορογράφων. Καταρχήν, έχει αναπτυχθεί και εμπλουτιστεί με παράλληλες εκδηλώσεις τις οποίες διοργανώνει επιτυχώς η Στέγη Χορού Λεμεσού. Θεωρώ ότι οι προσπάθειές μας πρέπει να επικεντρωθούν στη δικτύωση και στη εντονότερη επαφή και επικοινωνία με το εξωτερικό. Θα ήθελα δηλαδή να υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός προσκεκλημένων από το εξωτερικό που να εκπροσωπεί διάφορες τάσεις φεστιβάλ και διοργανώσεων (καθιερωμένα, πειραματικά, fringe, κτλ.). Επιπρόσθετα, θα επιθυμούσα περισσότερη εξωστρέφεια του χορογραφικού έργου, δηλαδή, περισσότερη επικοινωνία του έργου με το ευρύ κοινό. Διότι αν ο χορογράφος αδυνατεί να επικοινωνήσει τη δημιουργικότητα της ψυχής του με το κοινό και δεν αντιλαμβάνεται κανείς τι θέλει να πει, νομίζω ότι αυτό θα πρέπει να τον προβληματίσει.
Τέλος, θα ήθελα να δημιουργήσουμε περισσότερες ευκαιρίες στο πλαίσιο της Πλατφόρμας για διεξαγωγή θεωρητικών συζητήσεων για το σύγχρονο χορό, απαλλαγμένων από τα τετριμμένα θέματα της αύξησης ή μη των κρατικών κονδυλίων για το σύγχρονο χορό, της ορθότητας ή μη της καταβολής επιχορηγήσεων σε συγκεκριμένους φορείς χορού, των παραπόνων για απορρίψεις ή συμπεριλήψεις στο πρόγραμμα της Πλατφόρμας.

Διάβαστε επίσης:
Συνέντευξη Αριάννας Οικονόμου

Συνέντευξη Έλενας Αντωνίου

Συνέντευξη Πέτρου Κονναρή

Πρόγραμμα Πλατφόρμας

Blast!

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy