Με αφορμή/ Ορίζοντας

Αγγέλα Σταύρου: Στην κυπριακή κοινωνία παράγουμε όλων των ειδών τα «φρούτα».

Με αφορμή… την παράσταση Granny Smith Revisited, ένα έργο για τη γυναίκα, το τόπο και το χρόνο που παρουσιάζεται από την ομάδα  ΛΑrts productions στο theYard.Residency22 η Αγγέλα Σταύρου μιλάει στον Ορίζοντα:

Τι θα παρουσιάσετε στο theYard.Residency22;

Με την ομάδα ΛΑrts productions -Αγγέλα Σταύρου, Λουκάς Σταύρου, Τζούλια Γεωργιάδου, Ηλίας Σοφρονίδης-  θα παρουσιάσουμε την παράσταση Granny Smith Revisited, ένα έργο για τη γυναίκα, το τόπο και το χρόνο. Μια δουλειά την οποία η Αγγέλα Σταύρου επισκέπτεται και συνομιλεί μαζί της για τρίτη φορά. Η πρώτη του παρουσίαση στο Πάφος ’17 υπό μορφή performance χωρίς λόγο με το τίτλο Πετσετάκια και η δεύτερη του παρουσίαση στο πρόγραμμα Δυσ-ουτοπία του πολυχώρου Συνεργείο υπό μορφή performance με λόγο με τον τίτλο Granny Smith. Αυτή τη φορά με μια ομάδα αγαπημένων καλλιτεχνών και συνεργατών η συνομιλία εμπλουτίζεται φέροντας μαζί της αυτοβιογραφικά σημειώματα, σκέψεις και εμπειρίες που κινούνται ανάμεσα σε παρελθόν, παρόν και μέλλον. Κοινή συνισταμένη και των τριών αυτών επισκέψεων η ταυτότητα και πως αυτή μεταβάλλεται στο τοπίο και στο χρόνο. Ή αλλιώς Πανδημία και μετά-Πανδημία σε τούτη τη χώρα την Κύπρο.

Με τα φρούτα που ευδοκιμούν στην Κυπρο παρασκευάζεται διαφθορά και σκάνδαλα, κατάργηση θεσμών, παρατυπίες, «αναπτύξεις» στα βουνά, τα όρη και τα παραρά και πολλά άλλα, που τα ακούσαμε, τα είδαμε, τα ξέρουμε.

Πως αντιλαμβάνεστε εσείς τη θεματική του φετινού theYard.Residency: “Μαρτυρίες από τα χρόνια των Μεγάλων Ονείρων”; Πως συνδέεται με την παράσταση σας;

Στη θεματική του φετινού theYard.Residency, υπάρχει η έννοια του χαμένου, του παρελθόντος, μιας κάποιας γκρεμισμένης «χρυσής» εποχής. Στο πολιτικό, το κοινωνικό και το προσωπικό επίπεδο. Οι μαρτυρίες ως εξομολογήσεις, εμπειρίες και βιώματα, ως λόγος άμεσος και εντόπιος.  Μια θεματική που σε καλεί με κάποιο τρόπο να πάρεις θέση στα τετελεσμένα και σ’ αυτά όλα που θα συντελέσουν στην σύνταξη των καινούριων Μικρών η Μεγάλων ονείρων.  Η παράσταση μας μιλά για την εμπειρία των περασμένων χρόνων σε όλα αυτά τα επίπεδα που αναφέρθηκαν πιο πάνω και γίνεται μια προσπάθεια συμβολής στο τι θα μπορούσε να αποτελέσει μαρτυρία ενός  μέλλοντος.

 «Η ποικιλία μήλων Granny Smith θεωρείται η καλύτερη για τη παρασκευή μηλόπιτας» αναφέρεται στο δελτίο τύπου. Στην κυπριακή κοινωνία τι «παράγουμε» και με όσα «ευδοκιμούν» εδώ σε μας τι μπορούμε να παρασκευάσουμε;

Στην κυπριακή κοινωνία παράγουμε όλων των ειδών τα «φρούτα». Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ευδοκιμούν ιδιαίτερα αυτά που αναπτύσσονται επιθετικά και γίνονται πιο δυνατά σε έκτακτα δύσκολες συνθήκες, αφήνοντας τα υπόλοιπα μαρασμένα. Μ’ αυτά που ευδοκιμούν παρασκευάζεται διαφθορά και σκάνδαλα, κατάργηση θεσμών, παρατυπίες, «αναπτύξεις» στα βουνά, τα όρη και τα παραρά και πολλά άλλα, που τα ακούσαμε, τα είδαμε, τα ξέρουμε. Βέβαια στο περιβόλι αυτό, όπως και σε κάθε περιβόλι όλα είναι αλληλένδετα και εξαρτώνται τ’ ένα απ’ τα άλλο.  Τι θα φυτέψουμε; Τι λίπασμα θα βάλουμε; Πως θα καλλιεργήσουμε για να αλλάξουμε αυτή τη βίαιη φόρα των καιρών;

Τα προγράμματα φιλοξενίας αποτελούν πολλές φορές πυρήνες μέσα στους οποίους οι καλλιτέχνες μπορούν να έρχονται μαζί και να λειτουργούν ως συλλογικότητα σε συνθήκες που οι ίδιοι θέτουν

Επίσης «η παράσταση καταπιάνεται με το ρόλο της γυναίκας στην εξοχή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πριν και μετά». Που έγκειται ο «διαφορετικός» ρόλος της γυναίκα κατά τη διάρκεια της πανδημίας με τον οποίο καταπιάνεστε;

Δεν υπήρξε «διαφορετικός» ρόλος της γυναίκας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπήρξε αυτός που υπήρχε και πιο πριν, με τη διαφορά πως στις συνθήκες που αποφασίστηκαν να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι ρόλοι, οι τάξεις, οι θέσεις έγιναν εντονότεροι με ότι συνέπειες κι αν αυτό έφερε.

Ποια η άποψη σας για το theYard.Residency και γενικότερα για προγράμματα φιλοξενίας; 

Το theYard.Residensy προσφέρει εδώ και χρόνια στέγη σ’ όλους εμάς για να δημιουργήσουμε, να συνομιλήσουμε και να συνεισφέρουμε στη πολιτιστική κληρονομιά του τόπου. Μια στέγη που έχει εμποτιστεί με σεβασμό, αποδοχή, γνώση και αγάπη για τον πολιτισμό και την κοινωνία.

Πέραν από την πρακτική τους σημασία και στήριξη τι είναι αυτό που προσφέρουν σε επίπεδο δημιουργίας συλλογικοτήτων στο καλλιτεχνικό χώρο και ευρύτερα;

Τα προγράμματα φιλοξενίας αποτελούν πολλές φορές πυρήνες μέσα στους οποίους οι καλλιτέχνες μπορούν να έρχονται μαζί και να λειτουργούν ως συλλογικότητα σε συνθήκες που οι ίδιοι θέτουν. Στο καλλιτεχνικό χώρο και την ευρύτερη κοινωνία, αυτό είναι πολλές φορές αν όχι ο μόνος δρόμος, σίγουρο προαπαιτούμενο για την συνολική ευημερία όλων μας. Ευχή μας, να συνεχίσουν να στηρίζονται τα προγράμματα φιλοξενίας και να δημιουργηθούν κι άλλα.

Σκηνοθεσία, κείμενο, δραματουργία: Αγγέλα Σταύρου, Λουκάς Σταύρου
Performer: Αγγέλα Σταύρου
Εικαστική επιμέλεια: Τζούλια Γεωργιάδου, Τεχνική υποστήριξη: Ηλίας Σωφρονίδης, Φωτογραφία, βίντεο: Λουκάς Σταύρου

Ξυδάδικο – Γενεθλίου Μιτέλλα 34

9, 10, 11 Σεπτεμβρίου 2022 στις 20:30

  • Κρατήσεις: 96220503

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.