ΑΚΕΛ: Χρειάζεται ανάληψη πρωτοβουλιών για επιστροφή στο συμφωνημένο πλαίσιο λύσης

Στο παρόν στάδιο η διεθνής κοινότητα και ο ΟΗΕ δεν αποδέχονται την απαίτηση της Τουρκίας για λύση δύο κρατών, αλλά θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να επιστρέψουμε στο συμφωνημένο πλαίσιο λύσης, τονίζουν ο Γ.Γ. της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ, Άντρος Κυπριανού και ο Τουμάζος Τσελεπής.

Ο Ν. Αναστασιάδης πρέπει να πείσει για τη συνέπεια που θα δείξει αν θέλουμε να προχωρήσουμε. Λέμε το δικό μας αφήγημα εδώ στην Κύπρο, αλλά κανένας στη διεθνή κοινότητα ή στον ΟΗΕ δεν το ασπάζεται.

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις του ΑΚΕΛ, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης προχώρησε στο δικό του δρόμο στο Κυπριακό φέρνοντας την Κύπρο σε πολύ δύσκολη θέση και αντιμέτωπη με τη λύση δύο κρατών. Ο Γ.Γ. της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ, Άντρος Κυπριανού, τόνισε ότι χρειάζονται συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, τις οποίες έχει αναλύσει αρκετές φορές, για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί και να εξουδετερωθεί η εμμονή της Τουρκίας στη λύση δύο κρατών.

Ο Άντρος Κυπριανού επεσήμανε τις ευθύνες του Πρόεδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος με τις θέσεις που προβάλλει πλήττει τις συγκλίσεις και ιδιαίτερα εκείνη που αφορά τη μία θετική ψήφο των Τ/κ στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ιδιαίτερα, πρόσθεσε, η αναφορά του Προέδρου ότι οι Τ/κ πρέπει να έχουν λόγο σε θέματα που τους αφορούν και ότι δεν πρέπει να έχουν λόγο στο θέμα του φυσικού αερίου, ανατρέπει όλα τα δεδομένα.

Στη συνέχεια δίνουμε σε αδρές γραμμές τα κυριότερα σημεία των αναφορών που επεξηγούν έννοιες στις οποίες υπήρξε σύγκλιση και απαντούν και σε απορίες ή διαστρεβλώσεις.

Θετική ψήφος Vs Βέτο

Οι κ.κ. Άντρος Κυπριανού και Τουμάζος Τσελεπής ξεκαθάρισαν ότι η μία θετική ψήφος των Τ/κ στο Υπουργικό Συμβούλιο αντικαθιστά και εξουδετερώνει τα βέτο της Ζυρίχης. Εξήγησαν ότι τα βέτο αφορούν και το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή και μια σειρά από κεφάλαια της διακυβέρνησης. Σημείωσαν παράλληλα ότι υπάρχει σύγκλιση για τη δημιουργία μηχανισμού επίλυσης διαφορών, κάτι το οποίο δεν μπορεί να υπάρξει με τα βέτο.

Ο Τ. Τσελεπής εξήγησε ότι χωρίς τη μία θετική ψήφο των Τ/κ στο Ομοσπονδιακό Υπουργικό Συμβούλιο, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από τη μία κοινότητα μόνο, αφού θα πλειοψηφούν οι Ε/κ υπουργοί. Με αυτόν τον τρόπο, πρόσθεσε, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει το κράτος. Εξέφρασε μάλιστα απορία για τη θέση του Προέδρου, διερωτώμενος αν τα θέματα με τα οποία θα ασχολείται η Κεντρική Κυβέρνηση δεν θα αφορούν όλους τους πολίτες, δηλ. και τους Τ/κ και τους Ε/κ. Εξήγησε ακόμη ότι το θέμα σχετίζεται και με την εκ περιτροπής προεδρία, όπου θα απαιτείται θετική ψήφος από έναν υπουργό τον οποίο διορίζει ένας εκ περιτροπής Πρόεδρος, που οφείλει την εκλογή του και στην άλλη κοινότητα. Με αυτό το σύστημα, πρόσθεσε, δεν θα υπάρχουν αδιάλλακτοι και ακραίοι υπουργοί.

Εκ περιτροπής προεδρία και στάθμιση ψήφου

Εξηγώντας ότι τα πράγματα πρέπει να τα βλέπουμε συνολικά κι όχι αποσπασματικά, Α. Κυπριανού και Τ. Τσελεπής εξήγησαν ότι η θετική ψήφος συνδέεται με την εκ περιτροπής προεδρία, η οποία, σύμφωνα με δήλωση του Τ. Παπαδόπουλου, συζητείτο από τη δεκαετία του 1970, περιλήφθηκε στο σχέδιο Ανάν και βελτιώθηκε επί Χριστόφια και Ταλάτ.

Επί Χριστόφια η σύγκλιση προνοούσε ότι ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος θα εκλέγονται απευθείας από τον λαό με διασταυρούμενη ψήφο, δηλ. Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος δεν θα εκλέγονται ξεχωριστά από τις κοινότητες, αλλά οι κοινότητες θα ψηφίζουν και για τους δύο με στάθμιση ψήφου.

Εξηγώντας τι σημαίνει στάθμιση ψήφου, ο Τ. Τσελεπής είπε ότι αυτό σημαίνει πως όση επιρροή θα είχαν οι Τ/κ στην εκλογή του Ε/κ Προέδρου (20%), την ίδια ακριβώς ποσοστιαία επιρροή θα είχαν και οι Ε/κ για την εκλογή του Τ/κ Αντιπρόεδρου. Το σημαντικό αυτής της πρότασης, σημείωσε, είναι ότι για να γίνει εκλογή θα πρέπει να γίνουν συνεργασίες μεταξύ δυνάμεων των δύο πλευρών.

Υπέδειξε ακόμη ότι αν ίσχυε αυτή η πρόνοια, ο Ερσίν Τατάρ δεν θα ήταν σήμερα ηγέτης των Τ/κ και δεν θα μετείχε στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση (αν ήταν λυμένο το Κυπριακό), αφού εκτός από το 52% που πήρε από τους Τ/κ, αν ίσχυε η στάθμιση θα έπρεπε να πάρει και το 60% των Ε/κ ψηφοφόρων, πράγμα αδύνατο. Κι αυτό διότι κανένας Ε/κ δεν θα επέλεγε έναν ακραίο Τ/κ για Αντιπρόεδρο, ούτε ένας Τ/κ θα επέλεγε έναν ακραίο Ε/κ για Πρόεδρο.

Ένας άνθρωπος – μία ψήφος

Σε ό,τι αφορά τον ισχυρισμό ότι η στάθμιση είναι αντιδημοκρατική διότι εξουδετερώνει το «ένας άνθρωπος – μία ψήφος», ο Τ. Τσελεπής υπέδειξε ότι αυτό είναι ένα λογικοφανές επιχείρημα, αλλά στην πραγματικότητα σε διεθνές επίπεδο δεν ισχύει παντού και πάντοτε το «ένας άνθρωπος – μία ψήφος», διότι πρέπει να προστατεύονται εκτός από τα ατομικά δικαιώματα και τα συλλογικά δικαιώματα. Η εμμονή στο «ένας πολίτης – μία ψήφος» βασίζεται στην αντίληψη ότι οι Τ/κ θα αποκλείονται από παντού, αφού πλειοψηφία θα είναι οι Ε/κ. Και με αυτό το δεδομένο, σημείωσε, θα έχουμε πάλι σοβαρή δυσλειτουργία του κράτους, το οποίο δεν θα μπορεί να δουλέψει.

Εξήγησε ακόμη ότι τόσο στα ομοσπονδιακά κράτη όσο και σε ενιαία κράτη εφαρμόζονται ρυθμίσεις που ξεφεύγουν από το «ένας πολίτης – μία ψήφος» για να κατοχυρώσουν τα συλλογικά δικαιώματα. Στο Βέλγιο, για παράδειγμα, δεν είναι 7 προς 4 οι υπουργοί των Βαλόνων και των Φλαμανδών, όπως θα είναι στην περίπτωση της Κύπρου, αλλά είναι ισάριθμοι. Άλλο παράδειγμα είναι οι ΗΠΑ, όπου ο Τραμπ στην πρώτη του θητεία εκλέχθηκε με 3 εκ. ψήφους λιγότερες από την Κλίντον. Άλλο παράδειγμα είναι η ίδια η ΕΕ, είπε, σημειώνοντας πως αν εφαρμοζόταν το «ένας άνθρωπος – μία ψήφος», η Κύπρος θα εξέλεγε ενάμιση ευρωβουλευτή.

Ελεύθερη εγκατάσταση και δικαιώματα

Ο Τ. Τσελεπής απάντησε και στο θέμα της εφαρμογής των τριών βασικών ελευθεριών, δηλ. της ελεύθερης εγκατάστασης σε ολόκληρη την Κύπρο μετά τη λύση, της ελεύθερης διακίνησης και της απόκτησης περιουσίας. Η τουρκική πλευρά στην αρχή αρνείτο την εφαρμογή τους, είπε, αλλά τελικά ο Δ. Χριστόφιας έπεισε τον Μ.Α. Ταλάτ να αποδεχθεί αυτές τις αρχές. Η τ/κ πλευρά εξέφραζε φόβους ότι αν εφαρμόζονταν οι τρεις βασικές ελευθερίες, τότε θα ανατρεπόταν η διζωνικότητα, αφού σε κάποια χρονική στιγμή οι Ε/κ θα μετατρέπονταν σε πλειοψηφία στην υπό τ/κ διοίκηση περιοχή. Αυτό αντιμετωπίστηκε, πρόσθεσε, με τη συμφωνία ότι αν οι Ε/κ που θα ζουν υπό τ/κ διοίκηση ξεπεράσουν ένα λογικό ποσοστό, το οποίο θα απειλεί την πλειοψηφία των Τ/κ, αυτοί που θα το υπερβαίνουν θα ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα σε κοινοτική και όχι σε εδαφική βάση.

Οι κίνδυνοι από τη μη λύση

Ανάμεσα σε άλλα, ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ εξήγησε και τους κινδύνους που απειλούν την Κύπρο από τη μη λύση του Κυπριακού. Είπε συγκεκριμένα ότι πρώτον, θα έχουμε παραδώσει ένα μεγάλο μέρος της πατρίδας μας στην Τουρκία, διότι σε περίπτωση διχοτόμησης τα κατεχόμενα θα μετατραπούν η 82η επαρχία της Τουρκίας. Δεύτερο, θα δημιουργηθεί σκληρό σύνορο με την Τουρκία (180 χλμ) μέσα στη χώρα μας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Τρίτο, με την πάροδο του χρόνου η Τουρκία θα αποκτήσει το δικαίωμα να φέρει όσους εποίκους θέλει κι όσο στρατό θέλει, με αποτέλεσμα αυτό να οδηγήσει στο ενδεχόμενο να αναζητήσει η Τουρκία χώρο για να επεκταθεί. Κι αυτός ο χώρος θα είναι η υπόλοιπη Κύπρος. Ως εκ τούτου, τόνισε, η διχοτόμηση είναι καταστροφική και ο μόνος τρόπος για να κρατήσουμε την πατρίδα μας ακέραιη και ενωμένη είναι η λύση του Κυπριακού και ο μόνος τρόπος να λύσουμε το Κυπριακό -και που είναι το σημείο που συναντιόμαστε με τη μερίδα των Τ/κ που θέλουν λύση- είναι η ΔΔΟ όπως αυτή προνοείται από τα ψηφίσματα του ΟΗΕ.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy