Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν: “Chinatown: τα τρία καταφύγια”, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη μοίρα

@Πάτροκλος Σκαφίδας

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου 

«Ένα σκοτεινό παραμύθι για την μοίρα και την εκδίκηση» με σκηνές δράσης και πολεμικών τεχνών είναι η καινούργια ταινία της Αλίκης Δανέζη-Κνούτσεν που παρουσιάζεται στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες – Κύπρος 2018. Όπως μας ανέφερε η σκηνοθέτιδα, το ασυνήθιστο, για κυπριακή ταινία, σενάριο προέκυψε, δεν ήταν κάτι που επέλεξε, αλλά «γεννήθηκε βήμα-βήμα σε μια διαδικασία γραφής (και ζωής μαζί)», κάτι που «εμπεριέχει πολλούς συσχετισμούς και συμβολισμούς με την δική μας πραγματικότητα». Η Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν δηλώνει ιδιαίτερα χαρούμενη που η ταινία παρουσιάζεται στο φεστιβάλ και «περήφανη που η Κύπρος έχει καταφέρει να παράγει αξιόλογο κινηματογράφο και να έχει τόσους νέους και ταλαντούχους δημιουργούς».

Η ταινία θα παρουσιαστεί στις 27 Απριλίου στο Ζήνα Πάλας στις 18:00 και στις 28 Απριλίου στη Λεμεσό στις 19:00 στη λήξη του Φεστιβάλ

ΑΛIΚΗ ΔΑΝEΖΗ-ΚΝΟYΤΣΕΝ

  • Chinatown: τα τρία καταφύγια: Ένα σκοτεινό παραμύθι για τη μοίρα
  • Ο πολιτισμός είναι η μεγαλύτερη επένδυση που μπορεί να κάνει κανείς

Ποιο είναι το θέμα της ταινίας σας;

Η ταινία αφορά την ιστορία της Κλειώς, που στα 18 της χρόνια μαθαίνει ότι ο πατέρας της δεν πέθανε από φυσικά αίτια, όπως αυτή πίστευε μέχρι τώρα, αλλά δολοφονήθηκε από την κινέζικη μαφία στην Αθήνα. Στην προσπάθειά της να ανακαλύψει τους δολοφόνους, έρχεται αντιμέτωπη με κάτι που δεν μπορούσε να φανταστεί.

Περίεργο θέμα για μια κυπριακή αλλά και ελληνική ταινία, πώς το επιλέξατε;

Το σενάριο προέκυψε, δεν ήταν κάτι που επέλεξα, αλλά που γεννήθηκε βήμα-βήμα σε μια διαδικασία γραφής (και ζωής μαζί), κάτι που για μένα εμπεριέχει πολλούς συσχετισμούς και συμβολισμούς με την δική μας πραγματικότητα, που όμως μένουν κρυμμένα πίσω από ένα παραμύθι για το πεπρωμένο.

Ποιες ήταν οι αναφορές και επιρροές σας κατά τη διάρκεια της συγγραφής του σεναρίου αλλά και του γυρίσματος της ταινίας;

Μελέτησα πολύ το ασιατικό σινεμά, παλιές ταινίες του Χονγκ Κονγκ αλλά και πιο πρόσφατο κινηματογράφο, όπως τις ταινίες του Kορεάτη Παρκ αλλά και του Ζιανγκ Γιμού. Παράλληλα ζω στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο την τελευταία δεκαετία είδε μια ραγδαία εισροή Κινέζων μεταναστών και τη δημιουργία της αθηναϊκής «Τσάιναταουν». Μια και το είδος των ταινιών δράσης, πόσω μάλλον αυτές των πολεμικών τεχνών, δεν είναι κάτι οικείο στο δικό μας κινηματογραφικό γίγνεσθαι, ζήτησα τη βοήθεια αρκετών ανθρώπων που μπορούσαν να με στηρίξουν στη διαδικασία αυτή, όπως π.χ. τους δύο σκηνοθέτες δράσης που είχαμε, την Antjie Rau και τον Μaster Tang Tung Wing.

Πόσο εύκολο ήταν να γυριστεί; Τι σας δυσκόλεψε περισσότερο;

Η ταινία αυτή είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για τη μοίρα. Η πλοκή της είναι ένα κουβάρι που ξετυλίγεται αργά και περιέχει πολλά μη ρεαλιστικά ή παραμυθένια στοιχεία. Τόσο το σενάριο όσο και όλα τα στάδια της παραγωγής, το γύρισμα, το μοντάζ, ο σχεδιασμός του ήχου, η μουσική και τα εφέ, όλα αυτά ήταν εξ αρχής περίπλοκα και δεν μας χαρίστηκαν ποτέ. Αλλά τα ακολουθήσαμε με όλους τους εξαιρετικούς και απίστευτα υπομονετικούς συνεργάτες μου, καθώς και με την παραγωγό μου την Άννα Τσιάρτα, μέχρι να είμαστε ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα. Άρα, λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, η απάντηση είναι όχι, δεν ήταν καθόλου εύκολο να γίνει αυτή η ταινία, αλλά δεν το λέω για να παραπονεθώ! Μέσα από αυτή τη διαδικασία, η οποία πήρε πολύ καιρό για ολοκληρωθεί, έζησα και έμαθα εξαιρετικά πολλά πράγματα που με τροφοδοτούν σε όλες τις πτυχές της σκηνοθετικής μου δουλειάς.

Η ταινία αυτή είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για τη μοίρα. Η πλοκή της είναι ένα κουβάρι που ξετυλίγεται αργά και περιέχει πολλά μη ρεαλιστικά ή παραμυθένια στοιχεία. Τόσο το σενάριο όσο και όλα τα στάδια της παραγωγής, το γύρισμα, το μοντάζ, ο σχεδιασμός του ήχου, η μουσική και τα εφέ, όλα αυτά ήταν εξ αρχής περίπλοκα και δεν μας χαρίστηκαν ποτέ

Άρα δεν είναι μια απλή ταινία δράσης, πολεμικών τεχνών;

Όπως ανέφερα και πιο πάνω, η ταινία είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για τη μοίρα και την εκδίκηση. Έχει σκηνές δράσης και πολεμικών τεχνών αλλά ο κεντρικός της πυρήνας είναι η εσωτερική σύγκρουση μιας 18χρονης κοπέλας, η οποία υποκινείται από τα νήματα της μοίρας σε μια διαδικασία εκδίκησης. Η πορεία που διαγράφει, χωρίς να θέλω να αποκαλύψω το τέλος, είναι μια πράξη προσωπικής βούλησης απαλλαγμένης από οποιαδήποτε επίδραση ή δύναμη της μοίρας.

Φαντάζεστε τον εαυτό σας να μπορεί να μπει σε μια διαδικασία εκδίκησης και βεντέτας;
Όχι, αλλά η τέχνη μπορεί να μας χαρίσει ακριβώς αυτό. Την συναισθηματική πορεία μιας τέτοιας κατάστασης και τη λύτρωση από αυτήν.

Πόσο σημαντική είναι για σας η συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρου;

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που κάνουμε την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στην Κύπρο, στο φεστιβάλ, και επίσης χαίρομαι που έχουμε την τιμή η ταινία να συμβάλλει στη δημιουργία του κυπριακού τμήματος (National Competition) που άρχισε να γίνεται θεσμός τα τελευταία χρόνια. Όταν έκανα την πρώτη μου ταινία ήταν πολύ μοναχικά. Είμαι περήφανη που η Κύπρος έχει καταφέρει να παράγει αξιόλογο κινηματογράφο και να έχει τόσους νέους και ταλαντούχους δημιουργούς!

Τι θεωρείτε πως πρέπει να γίνει για την περαιτέρω ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης στην Κύπρο;

Να εμπιστευθεί το κράτος τους δημιουργούς με μεγαλύτερα κονδύλια, να δώσει περισσότερα κίνητρα στους ιδιώτες, ώστε να επενδύουν αλλά και να χορηγούν τον κινηματογράφο, και παράλληλα να συνεχιστεί το έργο όλων των φορέων αλλά και των καλλιτεχνών, έτσι ώστε να μπορέσουμε, με την εμπειρία που θα αποκτούμε αλλά και τη μεγαλύτερη δυνατότητα που θα μας προσφέρεται, να πούμε όλες αυτές τις ιστορίες που έχουμε να πούμε ως λαός, ως πολιτισμός, ως κάτοικοι του συγκεκριμένου και τόσο ιδιαίτερου γεωγραφικού σημείου της γης! Ο πολιτισμός είναι η μεγαλύτερη επένδυση που μπορεί να κάνει κανείς, αυτό θα ευχόμουν πολύ να μπορούσαν να το καταλάβουν περισσότεροι άνθρωποι.

Chinatown

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy