«Alpha»: Το ανθρωποειδές ρομπότ από τους μαθητές της Α’ Τεχνικής

  • Ο «Alpha» είναι κατασκευασμένος από το μηδέν, από μαθητές και κάθε χρόνο προστίθενται στο ρομπότ, από άλλους συμμαθητές τους, νέες δυνατότητες. Με το πέρας όλων των εργασιών, το ανθρωποειδές ρομπότ αναμένεται να είναι σε θέση να προσδιορίσει το περιβάλλον του μέσω μικρο-καμερών και να αναγνωρίζει φωνητικές εντολές. «Η “ζωή” που μπορεί να αναπτύξει ο “Alpha” περιορίζεται μόνο από τη φαντασία των δημιουργών του». 

Του Ειρηναίου Πίττα

Ο «Alpha» είναι ένα ανθρωποειδές ρομπότ, το πρώτο στην Κύπρο, το οποίο κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στην Α’ Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Λευκωσίας. Αποτελεί ένα απτό παράδειγμα της προόδου των Τεχνικών Σχολών στην Κύπρο, αλλά και του υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης που προσφέρουν.

Ο «Alpha» είναι κατασκευασμένος από το μηδέν, από μαθητές και κάθε χρόνο προστίθενται στο ρομπότ, από άλλους συμμαθητές τους, νέες δυνατότητες. Αποτελείται από 500 εκτυπωμένα τρισδιάστατα-3D πλαστικά εξαρτήματα, που τυπώθηκαν στον ειδικό 3D εκτυπωτή που βρίσκεται στα εργαστήρια της Σχολής, και ελέγχεται από δύο μικρο-ελεγκτές Arduino Mega.

Σημειώνεται ότι το έργο ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2019 από μαθητές της Σχολής, υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτή κ. Χάρη Κογκορόζη της ειδικότητας «Μηχανικής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών» του κλάδου της Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικών Εφαρμογών. Η υλοποίηση του «Alpha» ξεκίνησε στο πλαίσιο των μαθημάτων Προγραμματισμού C++, Μικροελεγκτές και Εφαρμογές Ρομποτικής.

Την περασμένη εβδομάδα βρεθήκαμε στην Α’ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, όπου οι μαθητές με υπερηφάνεια και ενθουσιασμό μάς παρουσίασαν τις δυνατότητες του «Alpha».

Συστήνεται, χαιρετά και κάνει χειραψίες!

Μέχρι τώρα το ρομπότ δύναται να κινήσει τα χέρια του, τα δάκτυλά του, ενώ μέσω ακουστικών και μικροφώνου μπορεί να ανταποκριθεί σε απλές ερωτήσεις, να ακολουθήσει απλές εντολές και να συστηθεί, να χαιρετίσει και να κάνει χειραψία. Οι φετινοί μαθητές στοχεύουν μέσω προγραμματισμού ειδικής βάσης να δώσουν στο ρομπότ τη δυνατότητα να κινηθεί.

Σύμφωνα με τον καθηγητή που επιβλέπει το έργο, παρά το ότι είναι αρκετά απαιτητικό τόσο όσον αφορά τις απαραίτητες γνώσεις όσο και το χρόνο υλοποίησής του, συνειδητά έγινε η επιλογή αυτή λόγω των σύγχρονων τεχνολογιών που απαιτούνται για την πλήρη ανάπτυξή του. Ερωτηθείς μέχρι πού μπορεί να φτάσει το ρομπότ, ο κ. Κογκορόζης σημείωσε πως η «ζωή» που μπορεί να αναπτύξει ο «Alpha» περιορίζεται μόνο από τη φαντασία των δημιουργών του. Με το πέρας όλων των εργασιών, το ανθρωποειδές ρομπότ αναμένεται να είναι σε θέση να προσδιορίσει το περιβάλλον του μέσω μικρο-καμερών και να αναγνωρίζει φωνητικές εντολές. Θα διαθέτει αισθητήρες αφής, PIR και 3 διαστάσεων. Θα είναι εφοδιασμένο με kinect που θα του επιτρέπει να βλέπει και να αναλύει τρισδιάστατα το χώρο του.

Απώτερος σκοπός του έργου είναι να επιτρέψει σε παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και τα οποία δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους στον σχολικό χώρο, να «επισκέπτονται» και να επικοινωνούν με τους συμμαθητές στο σχολείο, σε πραγματικό χρόνο, από το χώρο τους μέσω του «Alpha».

Μέχρι ωστόσο το ρομπότ να φτάσει σε αυτό το σημείο, σύμφωνα με τον κ. Κογκορόζη, θα αξιοποιηθεί από τη μια, στην προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι προκαταλήψεις που αφορούν την Τεχνική Σχολή, και από την άλλη ως εποπτικό μέσο. Όπως είπε, στόχο έχουν να δημοσιευθεί ευρύτερα αυτό το πρότζεκτ, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν διαφορετικά και πιο πρακτικά, με απτά παραδείγματα, οι προκαταλήψεις, που αδικαιολόγητα συντηρούνται, για το επίπεδο της Τεχνικής Σχολής στην Κύπρο.

Από την άλλη, το ρομπότ και η συνεχής αναβάθμισή του από μαθητές αναμένεται να συμβάλουν στην ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας των μαθημάτων του Προγραμματισμού και της Ρομποτικής.

Προγραμματισμός ρομπότ-βραχίονα που σου φτιάχνει καφέ

Ένα άλλο πρότζεκτ πάνω στο οποίο δουλεύουν οι μαθητές είναι ο προγραμματισμός ενός βραχίονα που παραγγέλθηκε από τη Σχολή και είναι στη διάθεσή τους ως εποπτικό μέσο διδασκαλίας. Σύμφωνα με τον καθηγητή Χάρη Κογκορόζη, ο συγκεκριμένος είναι ένας πολύ υψηλού επιπέδου βιομηχανικός βραχίονας, ο οποίος δύναται να εκτελέσει εντολές με μεγάλη λεπτομέρεια, για αυτό και χρησιμοποιείται σε χώρους όπως χημεία, ερευνητικά κέντρα κ.α.

Οι μαθητές μάς παρουσίασαν πώς τον προγραμμάτισαν να φτιάχνει καφέ σε μία μηχανή εσπρέσο, να παίρνει το ποτήρι και να το τοποθετεί σε πιατάκι, με μόνο μερικά αγγίγματα στην ειδική οθόνη χειρισμού του.

Ο υπεύθυνος καθηγητής επεσήμανε πως τα τελευταία 3 – 4 χρόνια, μετά και την εκπόνηση νέων αναλυτικών προγραμμάτων, τα μαθήματα και το περιεχόμενο της Τεχνικής Εκπαίδευσης έχουν αναβαθμιστεί πάρα πολύ.

Όπως είπε, τα προγράμματα έχουν εμπλουτιστεί και με νέα μαθήματα, αλλά και τα υφιστάμενα μαθήματα έχουν επικαιροποιηθεί, ώστε να συμβαδίζουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των σύγχρονων προκλήσεων.

Ανάγκη να καταρριφθούν τα στερεότυπα για τις Τεχνικές

Ο ενθουσιασμός των μαθητών μετατράπηκε γρήγορα σε προβληματισμό και παράπονο όταν ερωτήθηκαν για τις εντυπώσεις που τους αφήνει η φοίτησή τους στην Τεχνική Σχολή. Όχι βέβαια διότι δεν είναι ικανοποιημένοι, ακριβώς το αντίθετο.

Αφού εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για το επίπεδο της Τεχνικής, εξέφρασαν τον έντονο προβληματισμό τους για τα στερεότυπα που ακόμα διαιωνίζονται. «Βρήκαμε πολλά περισσότερα από όσα περιμέναμε», επεσήμανε ένας μαθητής.

«Θεωρώ ότι οι μαθητές του Λυκείου πρέπει να ζηλεύουν για τις δυνατότητες και τις εμπειρίες που μας προσφέρει η Τεχνική», υπογράμμισε ένας άλλος μαθητής, σημειώνοντας ότι ούτε ο ίδιος δεν περίμενε πως θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει τέτοιες εμπειρίες αυτού του επιπέδου από την Τεχνική.

Οι μαθητές έθιξαν την ανάγκη να καταρριφθούν τα στερεότυπα που αφορούν τις Τεχνικές Σχολές, ότι δηλαδή σε αυτές πάνε μαθητές με παραβατικές συμπεριφορές, οι αδύνατοι ή όσοι θέλουν απλά να «βγάλουν» το σχολείο ή ότι υπάρχει ενδεχόμενο για τους υπόλοιπους να παρασυρθούν.

Παράλληλα, εξέφρασαν την άποψη ότι πρέπει να υπάρξει καλύτερη προβολή, διαφήμιση και ενημέρωση για τα προγράμματα, τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που προσφέρει η Μέση Τεχνική Εκπαίδευση. Όπως είπαν, πρέπει από τη μια να καταρριφθούν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις και από την άλλη να μάθουν οι μαθητές Γυμνασίου, που ενδεχομένως να τους ενδιαφέρει να ακολουθήσουν ένα τεχνικό επάγγελμα, πως η Τεχνική Εκπαίδευση είναι μια πολύ καλή επιλογή.

Σε σχέση με το πώς οι ίδιοι έμαθαν για την Τεχνική, επεσήμαναν ότι αυτό έγινε είτε από επισκέψεις των Γυμνασίων στα σχολεία είτε από επισκέψεις καθηγητών Τεχνικής στα Γυμνάσια.

«Όταν ήρθα με το Γυμνάσιο και είδα τον εξοπλισμό στα εργαστήρια και την οργάνωση που υπάρχει, δεν δυσκολεύτηκα να πω ότι εδώ θα έρθω», τόνισε ένας μαθητής.

Άλλος μαθητής ανέφερε ότι έμαθε την ύπαρξη και την επιλογή της Τεχνικής στη Β’ Γυμνασίου, σε μια επίδειξη του «Αlpha».

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy