Αναγκαία είναι η αναμόρφωση του θεσμού των Εσπερινών Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, τα οποία κρίνονται χρήσιμα, ωστόσο λειτουργούν σήμερα με αρκετές ελλείψεις και αδυναμίες. Το όλο θέμα απασχόλησε χθες την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής και όπως ανέφερε ο επιθεωρητής και συντονιστής των εσπερινών σχολείων, Γιώργος Κάκουρας, προωθούνται οι κανονισμοί λειτουργίας των σχολείων αυτών προς τη Νομική Υπηρεσία και αναμένεται με το νέο χρόνο να κατατεθούν στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, ώστε να μπορέσουν να εφαρμοστούν με τη νέα σχολική χρονιά.

Οι κανονισμοί λειτουργίας, καθώς και το νέο μοντέλο αναμένεται να επιλύσουν κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα συγκεκριμένα σχολεία, αφού όπως ανέφερε ενδεικτικά ο κ. Κάκουρας σε αυτά θα φοιτούν μόνο άτομα από 18 ετών και πάνω, θα εφαρμοστεί η εξ αποστάσεως μάθηση και θα γίνει προπαρασκευαστικό έτος για όσους μαθητές και μαθήτριες επιλέξουν να παρακαθίσουν σε εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια. Την ίδια ώρα ο κ. Κάκουρας συμφώνησε και με βουλευτές ότι υπάρχουν προβλήματα, όπως για παράδειγμα το ζήτημα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αφού είναι διαφορετικό να διδάσκεις σε ανήλικους και διαφορετικό σε ενήλικους. Σήμερα υπάρχουν 435 εγγεγραμμένοι μαθητές σε Γυμνάσια και Λύκεια και 170 στις Τεχνικές Σχολές.

Ωστόσο όπως αναφέρθηκε υπάρχει ένα ποσοστό του 15% που αν και εγγράφεται, στη συνέχεια εγκαταλείπει τα προγράμματα. Σε ό,τι αφορά το προφίλ των μαθητών των εσπερινών σχολείων αναφέρθηκε ότι ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 22 χρόνια, ενώ αρκετοί από αυτούς καταφέρνουν να εισαχθούν και στα κυπριακά πανεπιστήμια σε κλάδους όπως αυτός της Νομικής.

Eπίσης αναφέρθηκε πως οι μαθητές των εσπερινών κατά τη διάρκεια φοίτησής τους στο πρωινό σχολείο, είχαν διάφορα θέματα να αντιμετωπίσουν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρόκειται πάντα για παραβατικές συμπεριφορές. Υπάρχουν μαθητές που εγκατέλειψαν το σχολείο για λόγους υγείας, κοινωνικο-οικονομικούς λόγους, μαθητές και μαθήτριες που έγιναν γονείς νωρίς κ.λπ. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνει έρευνα για τους λόγους της διαρροής.

Για παράδειγμα στο Εσπερινό Λύκειο Λευκωσίας έγιναν 120 εγγραφές και τελικά έμειναν 100. Πρόσθεσε ακόμη ότι πέρα από το ωρολόγιο πρόγραμμα έχει σημασία και το εκπαιδευτικό υλικό, αφού δεν είναι δυνατόν να έχει βιβλίο ένας άνθρωπος 50 ετών, το ίδιο που έχει ένα παιδί 13 ετών και να του «λέει ζωγράφισε μέσα». Ο Γ.Γ. της ΟΛΤΕΚ, Λένος Λοΐζου, είπε ότι στις Εσπερινές Σχολές «υπολειτουργούμε γιατί δεν υπάρχει διεύθυνση, δεν υπάρχουν διευθυντές. Δεν υπάρχει δομή, δεν υπάρχει γραφειακό προσωπικό, χώροι, πώς θα δουλέψουν οι άνθρωποι;» Από την πλευρά του ο Επιθεωρητής Τεχνικών Σχολών, Μιχάλης Τσιάρλιστος, σημείωσε ότι υπάρχει δέσμευση από πλευράς Υπουργού Παιδείας για επέκταση των Εσπερινών Τεχνικών σε Λάρνακα-Αμμόχωστο και στην Πάφο. Παρούσες στη συνεδρία ήταν και δύο μαθήτριες που φοιτούν στην Εσπερινή Σχολή Λευκωσίας σημειώνοντας ως αδυναμία την έλλειψη μαθήματος ηλεκτρονικών υπολογιστών..

Ελένη Κωνσταντίνου