
- Σημαντικό να τηρούνται οι κανόνες ασφάλειας για εκπαιδευτικούς και μαθητές
- Με «έξυπνες» κάμερες εξοπλίζονται σχολεία για αποφυγή βανδαλισμών
Ομαλή είναι η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις. Όπως δήλωσε ο διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης, έγινε πλήρης στελέχωση των σχολικών μονάδων, ενώ διανεμήθηκαν τα βιβλία και τα προγράμματα στους μαθητές.
Διαβάστε επίσης:
- Μεγάλο το στοίχημα για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό τοπίο
- Έτοιμες για διάλογο με το ΥΠΑΝ οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, ώστε να επιλυθούν εκκρεμότητες
- Σχεδόν ένας μισθός «εξαφανίζεται» κάθε Σεπτέμβρη για σχολικά είδη
- Αξιολόγηση, κλιματιστικά και θέματα βίας απασχολούν μαθητές και μαθήτριες
Της Ελένης Κωνσταντίνου
Στις σχολικές αίθουσες σε Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές επέστρεψαν ήδη 46.479 μαθητές. Από αυτούς, 24.160 μαθητές στον Γυμνασιακό Κύκλο και 17.445 στον Λυκειακό.
Στη Μέση Γενική Εκπαίδευση θα λειτουργήσουν συνολικά 113 δημόσια σχολεία και 38 ιδιωτικά – 62 Γυμνάσια, 36 Λύκεια, 10 Εξατάξια και 5 Εσπερινά.
Τη Δευτέρα επιστρέφουν στο σχολείο και οι μαθητές της Δημοτικής.
Στη Δημοτική Εκπαίδευση θα λειτουργήσουν 612 σχολεία, εκ των οποίων 329 Δημοτικά, 274 Νηπιαγωγεία και 9 Ειδικά Σχολεία. Ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών ανέρχεται σε 64.748, εκ των 51.371 στα δημοτικά, 12.853 στα νηπιαγωγεία και 524 στα ειδικά σχολεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, στην Α΄ Δημοτικού θα φοιτήσουν φέτος 9.323 μαθητές και μαθήτριες.
«Έξυπνες» κάμερες για μείωση των βανδαλισμών
Μιλώντας στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος των Σχολικών Εφορειών, Ντίνος Έλληνας, σημείωσε ότι γενικά η εικόνα είναι καλύτερη από προηγούμενες χρονιές, αν και θα υπάρχουν και φέτος σχολεία – εργοτάξια.
Συνέστησε υπομονή, αφού, όπως είπε, είναι αναγκαίες οι κτιριολογικές αναβαθμίσεις ή και επεκτάσεις σχολικών κτιρίων. Το θέμα, τονίζει, είναι να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες.
Τα σχολεία είναι ζωντανοί οργανισμοί, τονίζει ο κ. Έλληνας, συνεπώς οτιδήποτε προκύψει στην πορεία, θα αντιμετωπιστεί αναλόγως από τις σχολικές εφορείες που είναι σε ετοιμότητα.
Ερωτηθείς σχετικά με τα θέματα ασφάλειας, ο κ. Έλληνας ανέφερε πως έχουν τοποθετηθεί «έξυπνες» κάμερες πιλοτικά σε τρία σχολεία στη Λεμεσό (Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). «Θα αξιολογηθεί η λειτουργία τους τον επόμενο μήνα και αναλόγως των αποτελεσμάτων θα επεκταθεί παγκύπρια με προτεραιότητα σχολεία υψηλού κινδύνου, όπου σημειώθηκαν στο παρελθόν σοβαρές ζημιές».
Όπως τονίζει, το κόστος επιδιόρθωσης των ζημιών είναι ψηλό και οι «έξυπνες» κάμερες είναι ένα μέσο που μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή κλοπών και βανδαλισμών όταν δεν λειτουργούν τα σχολεία μας.
Συνεχίζονται οι εργασίες ανέγερσης και αναβάθμισης σχολείων
Να σημειώσουμε πως ο προγραμματισμός των Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας συμπεριλαμβάνει συνολικά 43 έργα ανεγέρσεων, επεκτάσεων, αντισεισμικών και ενεργειακών αναβαθμίσεων, συντηρήσεων και βελτιώσεων κτιρίων. 13 έργα ολοκληρώθηκαν ή αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα, ενώ θα συνεχιστεί η υλοποίηση άλλων 30 έργων συνολικής δαπάνης €142 εκ. περίπου.
Τα σχολεία με εργασίες ανέγερσης, επέκτασης ή/και αναβάθμισης που θα συνεχιστούν ή θα αρχίσουν κατά τη νέα σχολική χρονιά είναι: η νέα Τεχνική Σχολή Λεμεσού και το παράρτημα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η Ειδική Σχολή Αποστόλου Λουκά και το Αναρρωτήριο Ερυθρού Σταυρού στη Λεμεσό, η Β’ και η Γ’ Τεχνική Σχολή Λεμεσού, το Β’ Δημοτικό Σχολείο Ύψωνα, το Β’ Δημοτικό Σχολείο Κολοσσιού, το Δημοτικό Σχολείο Μουτταγιάκας, το Δημοτικό Σχολείο Άγιοι Ανάργυροι στη Μονή, το Δημοτικό Σχολείο Γερίου, το Δημοτικό Σχολείο Λατσιών, το Γυμνάσιο Αγλαντζιάς και το Γυμνάσιο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ στο Πλατύ Αγλαντζιάς, το Δημόσιο Νηπιαγωγείο Μακεδονίτισσας, η Γ’ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, η Σχολή Κωφών, το Δημοτικό Σχολείο Ανάγειας, το Δημοτικό Σχολείο Παλαιχωρίου, το Ευρυβιάδειο Γυμνάσιο στη Λάρνακα, το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Γεωργίου στη Λάρνακα, η νέα Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου, το Δημοτικό Σχολείο Αθηένου, το Γυμνάσιο Αθηένου, το Δημοτικό Σχολείο Ζυγίου, το Γυμνάσιο Ξυλοτύμπου, το Γυμνάσιο Δροσιάς, το Γυμνάσιο Αποστόλου Παύλου στην Πάφο, το Γυμνάσιο και Λύκειο Ειρήνης και Φιλίας στη Δερύνεια, το Γυμνάσιο Παραλιμνίου και το Δημοτικό Σχολείο Βρυσούλλων.
Ενεργειακή αναβάθμιση σε πέντε σχολεία
Η εγκατάσταση κλιματιστικών στα σχολεία είναι κάτι που μελετάται, σημειώνει ο διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης. Μέχρι το τέλος του μήνα, μας ενημέρωσε, θα προσδιοριστούν τα κριτήρια για την τοποθέτησή τους και σε βάθος 3 χρόνων θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση με βάση τις προϋποθέσεις για την ασφαλή λειτουργία τους.
Την ίδια ώρα, μελετώνται τα μέτρα για τη σταδιακή ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων σχολείων, τα οποία καταγράφονται, μεταξύ άλλων, στο προσχέδιο επικαιροποίησης του ενοποιημένου εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα, για το οποίο έχει αρχίσει δημόσια διαβούλευση.
Έχουν ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμοί για την ενεργειακή αναβάθμιση των πρώτων πέντε σχολείων, που περιλαμβάνουν το Γυμνάσιο Αγίου Δομετίου, το Δημοτικό Σχολείο Αγίων Τριμιθιάς, το Δημοτικό Σχολείο Β’ Ιδαλίου, το Στ’ Νηπιαγωγείο Αγλαντζιάς και το Νηπιαγωγείο Αγίου Αντωνίου και η έναρξη των εργασιών αναμένεται περί τα τέλη του 2023. Τον Μάρτιο του 2023, η επιτροπή αξιολόγησης προχώρησε στην επιλογή των επόμενων πέντε σχολείων που θα τύχουν ενεργειακής αναβάθμισης.
Συνολικά, σύμφωνα με το προσχέδιο, στο θεωρητικό σενάριο που όλα τα κτίρια που ανήκουν και χρησιμοποιούνται από την κεντρική κυβέρνηση θα ανακαινιστούν σε Κτίρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης Ενέργειας, η ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 2,2 GWh.
Φωτοβολταϊκά σε 405 σχολεία
Σύμφωνα με το προσχέδιο, το Υπουργείο Παιδείας έχει συνάψει συμφωνία με την ΑΗΚ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων συμψηφισμού μετρήσεων συνολικής ισχύος 4,9MW και θερμομόνωσης οροφής σε δημόσια σχολικά κτίρια.
Όπως αναφέρεται, το έργο, το οποίο αναμένεται να εφαρμοστεί σε 405 σχολεία και να ολοκληρωθεί εντός του 2023, αναμένεται να συμβάλει στην εξοικονόμηση οικονομικών πόρων του κράτους, στην παραγωγή πρόσθετης ηλεκτρικής ενέργειας και κατά τις ώρες μη λειτουργίας των σχολικών μονάδων, στην αποδοτική και ορθολογιστική παραγωγή και κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, στην επίτευξη των στόχων που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση προς τα κράτη-μέλη της όσον αφορά στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, στην προστασία του περιβάλλοντος και στη μείωση των εκπομπών ρύπων και θερμοκηπιακών αερίων.
Επίσης, προστίθεται, αναμένεται να βοηθήσει στην εκπλήρωση του εναρμονιστικού και υποδειγματικού ρόλου που πρέπει να έχουν τα δημόσια κτίρια στον τομέα της ενέργειας, καθώς και στην καλλιέργεια ενεργειακής και περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών/τριών και ειδικότερα στην εξοικείωσή τους με τις τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Πέρα από αυτό, το ΥΠΑΝ, με το πρόγραμμα «Προώθηση ενεργειακής απόδοσης και ανάπτυξη καινοτόμων προσεγγίσεων στα σχολεία» (Promoting Energy efficiency & Developing Innovative Approaches in schools-PEDIA), διάρκειας πέντε χρόνων (2020 – 2025), επιδιώκει τη μετατροπή 25 σχολείων σε Κτίρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης Ενέργειας.
Το έργο PEDIA έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους €500.000 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για Τεχνική Βοήθεια και έχει στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και των συνθηκών άνεσης 25 δημοσίων σχολικών κτιρίων στην Κύπρο, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο και στην επίτευξη των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων της Κύπρου για την ενέργεια και το κλίμα.
Στο πλαίσιο του Προγράμματος, θα εφαρμοστούν ολιστικές λύσεις που αφορούν τη θερμομόνωση οροφών και τοιχοποιίας, την εγκατάσταση παραθύρων υψηλής ενεργειακής απόδοσης, την εφαρμογή συστημάτων σκίασης, φωτοβολταϊκών συστημάτων, αυτοματισμών, αποδοτικών λύσεων δροσισμού και αερισμού και τη δημιουργία πράσινων οροφών.
Σημειώνεται ότι το έργο PEDIA έχει ως στόχο να κινητοποιήσει δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ύψους τουλάχιστον €7.500.000 και να αναπτύξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ενεργειακής ανακαίνισης για όλα τα δημόσια σχολικά κτίρια.
