Αναγκαίες οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού είναι αποφασισμένο να προχωρήσει με τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, γιατί, όπως είπε ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Κώστας Καδής, «είναι καθήκον και υποχρέωσή μας να προωθήσουμε τις αναγκαίες αλλαγές σε ένα σύστημα, το οποίο όλοι αναγνωρίζουμε ότι παρουσιάζει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης».

Σε δηλώσεις του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), ο κ. Καδής είπε ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς το συντομότερο, ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη διαμόρφωση των σχετικών νομοθεσιών και να προωθηθούν στη συνέχεια για έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο ή/και στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Ανέφερε, επίσης, ότι προωθούνται αλλαγές σε τρία επίπεδα:(α) στην ποιότητα των εκπαιδευτικών, (β) στο ωρολόγιο πρόγραμμα και (γ) στη διδακτική ύλη (αναλυτικά προγράμματα).

Σημείωσε ότι θα δοθεί χρόνος στο να γίνουν όλες οι απαραίτητες συζητήσεις, τονίζοντας ότι υπάρχει αποφασιστικότητα οι αλλαγές να αρχίσουν να εφαρμόζονται από την επόμενη κιόλας χρονιά.

«Κάνουμε τους σχεδιασμούς μας όσο πιο ορθολογιστικά μπορούμε. Λαμβάνουμε υπόψη όλες τις απόψεις που ακούγονται και οι αποφάσεις μας θα ληφθούν με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών μας», πρόσθεσε.

Ερωτηθείς για τις αλλαγές στον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών, ο κ. Καδής είπε ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο που καθιστούσε προβληματική την αλλαγή του συστήματος διορισμών μέχρι σήμερα ήταν η διαχείριση των μη μόνιμων εκπαιδευτικών.

«Το Υπουργείο συζήτησε με τη Νομική Υπηρεσία το ενδεχόμενο να δώσει πλεονέκτημα και να μονιμοποιήσει όλους τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς. Ξεκαθαρίστηκε όμως ότι αυτό είναι νομικά αδύνατο. Έχοντας αυτό ως δεδομένο, η Κυβέρνηση στη νέα της πρόταση προχωρά σε σημαντικές υπερβάσεις ώστε να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα με μόνιμο διορισμό ο μεγαλύτερος αριθμός από τους μη μόνιμους εκπαιδευτικούς. Ο αριθμός των θέσεων που θα δημιουργηθούν θα είναι τέτοιος ώστε να μονιμοποιηθούν οι περισσότεροι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, χωρίς όμως να δημιουργηθεί περίσσεια μόνιμων εκπαιδευτικών μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα», συμπλήρωσε.

Αφού γίνουν οι διορισμοί αυτοί, συνέχισε ο κ. Καδής, μέσα στα τρία επόμενα χρόνια της μεταβατικής περιόδου, θα εφαρμοστεί καθολικά το νέο σύστημα διορισμών, το οποίο θα στηρίζεται σε κριτήρια όπως είναι οι γνώσεις, η εμπειρία και τα προσόντα των υποψηφίων.

«Το σύστημα αυτό θα διασφαλίζει την ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα των καλύτερων και πιο ικανών εκπαιδευτικών, διότι πέρα από την αξιολόγηση των κριτηρίων που προανέφερα, θα περιλαμβάνει σύστημα αξιολόγησης των διδακτικών και των παιδαγωγικών ικανοτήτων των εκπαιδευτικών που πρόκειται να μονιμοποιηθούν. Με την πρότασή μας όμως αντιμετωπίζεται και ένα άλλο θέμα που δημιουργούσε ανησυχίες στους εκπαιδευτικούς, αυτό της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της εγκυρότητας του νέου συστήματος», σημείωσε.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είπε, “θα γίνεται με αντικειμενικότητα, αξιοκρατία και διαφάνεια, στη βάση προκαθορισμένων κριτηρίων που θα γνωρίζουν όλοι. Οι υπερβάσεις που προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση σε αυτό το θέμα αποφασίστηκαν διότι ακριβώς θεωρούμε την ποιότητα των εκπαιδευτικών ως βασική παράμετρο ενός αποτελεσματικού συστήματος εκπαίδευσης. Και δεν μπορεί να διασφαλίσει κανείς την παρουσία στα σχολεία μας ποιοτικών εκπαιδευτικών εάν δεν τους επιλέγει με ποιοτικά κριτήρια. Πρόθεσή μας είναι να ολοκληρώσουμε τις διαβουλεύσεις το συντομότερο και να προχωρήσουμε μετά στις απαιτούμενες διαδικασίες προκειμένου να διαμορφωθούν οι σχετικές νομοθεσίες που θα προωθηθούν για έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο ή/και τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής θα ανοίξει το δρόμο για την έναρξη της περιόδου των «μαζικών» διορισμών, τον ερχόμενο Αύγουστο-Σεπτέμβριο και την ολοκλήρωσή της σε μία τριετία. Μετά το 2018 θα ξεκινήσει η καθολική εφαρμογή του νέου, αξιοκρατικού συστήματος διορισμών», πρόσθεσε.

Αναφορικά με τις επαφές που έχει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ο κ. Καδής είπε ότι στις 6 Απριλίου πραγματοποιήθηκε μια πολύ χρήσιμη συζήτηση στα πλαίσια του Συμβουλίου Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, όπου εκφράστηκαν απόψεις, εισηγήσεις και προβληματισμοί.

«Βλέπω πολύ χρήσιμη τη διαδικασία αυτή και θετικό το όλο αποτέλεσμα. Αυτό που εισπράξαμε είναι ότι οι γονείς, οι φοιτητές, οι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων και οι εκπρόσωποι κάποιων κομμάτων, διάκεινται θετικά στις προτάσεις μας. Από κάποια κόμματα ασκήθηκε κριτική για ορισμένες πτυχές των προτάσεων μας, ενώ εκφράστηκε αποδοχή για κάποιες άλλες. Με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις θα έχουμε συναντήσεις για εις βάθος συζήτηση των προτάσεων μας μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Είμαστε αισιόδοξοι», τόνισε.

Κληθείς να σχολιάσει αντιδράσεις εμπλεκόμενων φορέων ότι δεν τους δόθηκε επαρκής χρόνος να μελετήσουν τις προτάσεις του Υπουργείου, ο κ. Καδής είπε ότι «Διαβεβαιώσαμε ότι θα συζητήσουμε σε βάθος όλα τα θέματα και θα πάρουμε τις καλύτερες αποφάσεις. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι την αποφασιστικότητα μας να προχωρήσουμε. Κάποια στιγμή ο διάλογος πρέπει να ολοκληρωθεί. Τα θέματα που συζητούμε απασχολούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και συζητούνται εδώ και χρόνια», ανέφερε.

Ερωτηθείς πότε αναμένεται να γίνει η εφαρμογή του νέου Ωρολογίου Προγράμματος, ο κ. Καδής είπε ότι στόχος είναι το ωρολόγιο πρόγραμμα να εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά στο Δημοτικό, στην Α’ τάξη Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου και σταδιακά τις επόμενες χρονιές να επεκταθεί η εφαρμογή του και στις άλλες τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου.

«Θέλουμε σε μια τριετία να έχουμε ένα εντελώς εκσυγχρονισμένο σχολείο, τόσο σε επίπεδο δομής όσο και σε επίπεδο περιεχομένου του εκπαιδευτικού προγράμματος. Θεωρώ ότι μπορούμε να προχωρήσουμε με συναινέσεις. Όμως, αν δεν φτάσουμε 100% σε συναίνεση, το Υπουργείο είναι αποφασισμένο να προχωρήσει, διότι δεν θέλουμε άλλες γενιές παιδιών να μπουν σε ένα σύστημα, το οποίο όλοι αναγνωρίζουμε ότι λειτουργεί προβληματικά», συμπλήρωσε.

Όπως σημείωσε, «Η πολιτική για τα Ωρολόγια Προγράμματα εγκρίνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο και δεν θα περάσει από τη Βουλή. Ελπίζουμε ότι η τελική πρόταση θα φτάσει στο Υπουργικό σύντομα, εφόσον θα έχει ολοκληρωθεί ο διάλογος, ο οποίος θα συνεχιστεί εντατικά μετά το Πάσχα. Στόχος είναι οι αποφάσεις να ληφθούν έγκαιρα, ώστε, αφενός τα παιδιά της 3ης Γυμνασίου να έχουν χρόνο να ενημερωθούν επαρκώς για να κάνουν τις επιλογές τους ως προς τις κατευθύνσεις που θα ακολουθήσουν και αφετέρου το Υπουργείο να προετοιμαστεί κατάλληλα για τις επερχόμενες αλλαγές».

Ο Υπουργός Παιδείας κατέστησε επίσης σαφές ότι είναι απόφαση πολιτικής «από την εφαρμογή των νέων Ωρολογίων Προγραμμάτων να μην χάσει κανένας μόνιμος εκπαιδευτικός τη θέση του και να μην μείνει κανένας άνεργος”.
Αναφορικά με διαφωνίες για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, ο κ. Καδής είπε ότι «πριν να ξεκινήσει η συζήτηση για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα είχα συναντήσεις με τους περισσότερους από τους Συνδέσμους των διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ η Επιτροπή που διαμόρφωσε την πρότασή για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, πήρε τις απόψεις όλων των Συνδέσμων”. Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε, κάθε Σύνδεσμος επιχειρηματολόγησε για το πόσο σημαντικό είναι το αντικείμενό του, τονίζοντας την επιθυμία του να αναβαθμιστεί σε επίπεδο περιόδων διδασκαλίας.

«Εάν ικανοποιούσαμε τις θέσεις όλων των συνδέσμων, αντιλαμβάνεστε ότι θα ήταν αδύνατον να δημιουργηθεί ένα σωστό Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Σε μια τέτοια περίπτωση, τα παιδιά θα έπρεπε να ξεκινούν το μάθημά τους στις πέντε το πρωί και να τελειώνουν τα μεσάνυχτα», είπε.

«Είναι υποχρέωσή μας όποιες αποφάσεις λάβουμε να είναι προς το συμφέρον των παιδιών μας και θεωρώ ότι και ο κάθε Σύνδεσμος πρέπει να θέσει το συμφέρον των παιδιών και του συνόλου πάνω από το συμφέρον το προσωπικό», πρόσθεσε.

Για τις τέχνες και τα όσα λέγονται περί υποβάθμισης τους, ο κ. Καδής είπε «ουδέν αναληθέστερο», εξηγώντας ότι το μάθημα των τεχνών είναι ενσωματωμένο στον κοινό κορμό που παρακολουθούν όλοι οι μαθητές, χωρίς καμία μείωση ωρών σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα στο Γυμνάσιο, ενώ στο Λύκειο, οι τέχνες αποτελούν και μάθημα ελεύθερης επιλογής, ανεξάρτητα από το την κατεύθυνση που επιλέγουν οι μαθητές.

Ανέφερε ότι με βάση την πρόταση της αρμόδιας Επιτροπής, «σε κάθε επαρχία θα δημιουργηθεί ένα εξατάξιο σχολείο Καλών Τεχνών, το οποίο δίνει την ευκαιρία στα παιδιά που έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον, να καλλιεργήσουν το ιδιαίτερο ταλέντο τους στον τομέα των τεχνών και να επικεντρωθούν περισσότερο στα σχετικά μαθήματα».

Σε κάθε περίπτωση, δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, «είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε τεκμηριωμένες εισηγήσεις, τόσο για το θέμα των τεχνών όσο και για άλλα θέματα, και να κάνουμε βελτιώσεις στην πρόταση που έχει κατατεθεί».

Αναφέρθηκε, παράλληλα, στην τάση των μαθητών να επιλέγουν μαθήματα που θεωρούνται «εύκολα» για να εξασφαλίζουν υψηλότερους βαθμούς, κάτι που δεν θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν βάσει του νέου Ωρολογίου Προγράμματος.

«Καθορίζοντας κατευθύνσεις επιλογής μαθημάτων αποτρέπουμε την επιλογή μαθημάτων με μοναδικό κριτήριο το πόσο «εύκολα» θεωρούνται. Με αυτό τον τρόπο οι βαθμοί των απολυτηρίων μας αναμένεται να αντικατοπτρίζουν την πραγματική ποιότητα των αποφοίτων μας και τα απολυτήρια των σχολείων μας να αποκτήσουν τη βαρύτητα που είχαν και παλαιότερα», σημείωσε.

Σε παρατήρηση αν αυτό συνδέεται και με τα προβλήματα εισδοχής σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, ο κ. Καδής είπε ότι κάθε χώρα έχει το δικό της σύστημα εισαγωγής φοιτητών στα πανεπιστήμια της.

«Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: Χώρες οι οποίες έθεταν ως μόνο κριτήριο για εισδοχή στα πανεπιστήμια τους το απολυτήριο των δικών μας σχολείων άρχισαν να θέτουν επιπρόσθετα κριτήρια. Οι πρώτες χώρες που εξέφρασαν αυτή την απαίτηση είναι η Γερμανία και η Τσεχία. Αυτό θεωρώ ότι είναι ένα στοιχείο που πρέπει να μας προβληματίσει. Αυτό που θέλουμε είναι να δώσουμε βαρύτητα στα απολυτήρια μας, αλλά κυρίως να δώσουμε γερές βάσεις και όλα τα απαραίτητα εφόδια στα παιδιά μας, ούτως ώστε να μπαίνουν έτοιμα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», υπογράμμισε.

Αναφορικά με την πρόταση πολιτικής που κατέθεσε το Υπουργείο για την Επαγγελματική Μάθηση των Εκπαιδευτικών, ο κ. Καδής σημείωσε ότι «Η κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητά τους. Η πρόταση που συζητούμε τώρα έχει ενσωματώσει κατά 90%, ίσως και περισσότερο, εισηγήσεις και προβληματισμούς όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Μέσα από τη διαδικασία του διαλόγου έχει όντως επέλθει μια σύνθεση απόψεων, η οποία ικανοποιεί τους περισσότερους και είμαι αισιόδοξος ότι η πρόταση μας θα προχωρήσει από την επόμενη χρονιά στο στάδιο της υλοποίησης», συμπλήρωσε.

Σε ό,τι αφορά τα αναλυτικά προγράμματα, ο κ. Καδής είπε ότι με τον όρο αυτό αναφερόμαστε στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης, την ύλη των μαθημάτων που διδάσκονται τα παιδιά μας. Πρόσθεσε ότι έχει γίνει αξιολόγηση των αναλυτικών προγραμμάτων που είχαν διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια από ειδική επιστημονική επιτροπή και στη βάση αυτής της αξιολόγησης καταγράφηκαν συγκεκριμένες διαπιστώσεις, που μελετώνται από ομάδες εργασίας, στις οποίες συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, τεχνοκράτες, μάχιμοι εκπαιδευτικοί και στελέχη του Υπουργείου.

«Τα αναλυτικά προγράμματα θα οριστικοποιηθούν ώστε να ξέρουν οι εκπαιδευτικοί μας ποια είναι τελικά η ύλη που θα διδάξουν. Παράλληλα, υιοθετούμε για όλα τα μαθήματα τους δείκτες επάρκειας και τους δείκτες επιτυχίας με παρόμοιο τρόπο, ούτως ώστε να γνωρίζουμε τι πρέπει να κατακτά ο μαθητής από κάθε αντικείμενο, σε κάθε τάξη χωριστά, και ποια είναι η διαδικασία για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός σε επίπεδο γνώσεων, αξιών και δεξιοτήτων», πρόσθεσε.

Ο κ. Καδής είπε ότι υπάρχει και η σύνδεση πλέον της διδασκόμενης ύλης με τα ωρολόγια προγράμματα, ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί η αδυναμία του υφιστάμενου συστήματος όπου η ύλη των μαθημάτων διαμορφώθηκε χωρίς να γνωρίζει κανείς πόσες ώρες θα την διδάξει.

«Κατ’ αυτόν τον τρόπο πιστεύω ότι μπαίνει σε καλό δρόμο μία πολύ σημαντική πτυχή που συνδέεται με το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού μας συστήματος», πρόσθεσε.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy