Ανάγκη διαμόρφωσης ενιαίας αθλητικής νομοθεσίας με 21 εισηγήσεις από το ΑΚΕΛ

Στη δημοσιότητα τις 21 εισηγήσεις του ΑΚΕΛ για την ανάγκη ύπαρξης ενιαίας νομοθεσίας για τα αθλητικά δρώμενα στην Κύπρο, έδωσε σήμερα ο ΓΓ του κόμματος, Άντρος Κυπριανού, ο οποίος είπε θα αποσταλούν σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και πρωτίστως στον Υπουργό Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Μιλώντας σε διάσκεψη Τύπου, στα γραφεία του ΑΚΕΛ, ο κ. Κυπριανού σημείωσε ότι αύριο θα παραστεί ο ίδιος προσωπικά στη σύσκεψη του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, κατά την οποία όπως είπε, θα θέσει και ενώπιον του τις εισηγήσεις αυτές.

Εξάλλου, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην έρευνα του δημοσιογράφου της ισπανικής εφημερίδας El Confidencial, Χοσέ Μαρία Όλμο, για το πρόβλημα των στημένων αγώνων στην Κύπρο, διερωτώμενος για μια ακόμα φορά, γιατί δεν ενημερώθηκε ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης, Ιωνάς Νικολάου, όπως λέει ο ίδιος.

«Δεν έχουμε καμιά απολύτως αμφιβολία ότι ενημερώθηκε ο κ. Νικολάου»

«Επειδή ξέρουμε πως λειτουργούσε ο κ. Νικολάου δεν έχουμε καμιά απολύτως αμφιβολία ότι ενημερώθηκε. Αλλά ρωτούμε. Εάν και εφόσον διατείνονται ότι δεν τον ενημέρωσαν τον κ. Νικολάου,  γιατί δεν μας λένε ποιος είχε την ευθύνη να τον ενημερώσει και γιατί δεν ενημέρωσε. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη γι’ αυτό το οποίο έγινε;», συνέχισε ο κ. Κυπριανού.

Για την υπόθεση των Αντρέα Κωνσταντίνου και Δημήτρη Μασιά, οι οποίοι παραπέμφθηκαν σε δίκη σύμφωνα με απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λάρνακας, ο κ. Κυπριανού είπε ότι το κόμμα του θεωρεί πως αυτό που έγινε με τον κ. Μασιά και τον κ. Κωνσταντίνου «είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου», για να προσθέσει πως «το παγόβουνο είναι τεράστιο και είναι πολύ πιο μεγάλο από τις διαστάσεις που έχει πάρει η υπόθεση Μασιά και Κωνσταντίνου».

Όπως είπε «ο Ισπανός δημοσιογράφος ήταν σαφής για το τι συμβαίνει στην Κύπρο και ότι καθορίζεται με αποφάσεις κάποιων ποιος θα είναι ο πρωταθλητής, ποιος θα πάει Ευρώπη», για να προσθέσει πως «αυτά τα πράγματα πρέπει να τελειώσουν, γιατί μας προσβάλλουν, μας δυσφημίζουν στο εξωτερικό και μας προσβάλλουν και ως ανθρώπους».

«Πρέπει να τελειώνουμε και για να τελειώνουμε πρέπει να ξεκαθαρίσουν πλήρως τα πράγματα. Εμείς δεν πρόκειται να δώσουμε άλλοθι σε κανένα ο οποίος δεν θα κάνει σωστά τη δουλειά του», είπε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ.

Εισηγήσεις ΑΚΕΛ για τη διαμόρφωσης ενιαίας αθλητικής νομοθεσίας

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ αναφέρει ότι οι εισηγήσεις που έχει επεξεργαστεί το κόμμα του αφορούν στον ερασιτεχνικό αθλητισμό, στον επαγγελματικός αθλητισμός – αθλητικές /ποδοσφαιρικές εταιρείες, στην αναγνώριση σωματείων και ομοσπονδιών, στην αντιμετώπιση ύποπτων αγώνων και χειραγώγησης αποτελεσμάτων και στα κωλύματα και ασυμβίβαστα στις διοικήσεις.

Επίσης, σημείωσε ότι οι εισηγήσεις περιλαμβάνουν θέματα που αφορούν τους αθλητές, τον ανεξάρτητο ελεγκτικό μηχανισμό, τη  λειτουργία Ανώτατης Δικαστικής Επιτροπή, θέματα ντόπινγκ και αντιντόπινγκ, τη βία στους αθλητικούς χώρους, ιδιωτικές σχολές – Γυμναστήρια, κώδικες / Επιτροπές Δεοντολογίας, αθλητισμό των Α.μ.Ε.Α, το Κέντρο Αθλητικής Έρευνας και Τεχνολογίας, ρύθμιση θεμάτων ασφάλειας και αδειοδότηση αθλητικών χώρων και ρύθμιση θεμάτων στοιχηματισμού στον αθλητισμό σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Στοιχημάτων.

Επιπλέον, οι εισηγήσεις αφορούν στη ρύθμιση θεμάτων μαζικού – κοινωνικού αθλητισμού σε συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στη ρύθμιση θεμάτων προπονητών και απαιτούμενων προσόντων, στη ρύθμιση θεμάτων εθνικών προπονητών και διαδικασίες πρόσληψης και στη ρύθμιση θεμάτων αστυνόμευσης αθλητικών εκδηλώσεων.

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ εξέφρασε την πεποίθηση πως η πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης αθλητικής νομοθεσίας πρέπει να αναληφθεί από την Κυβέρνηση, προσθέτοντας ότι «για την επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να αξιοποιηθεί η εμπειρία άλλων χωρών που είναι πολύ προηγμένες στο συγκεκριμένο τομέα».

«Το προσχέδιο της κυβερνητικής πρότασης πρέπει να συζητηθεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και σε ότι μας αφορά είμαστε στη διάθεση τους για περαιτέρω ανταλλαγή απόψεων», σημείωσε.

«Μοναδική ευκαιρία οι εισηγήσεις να καθαρίσει ο στάβλος του Αυγεία»

Απαντώντας σε ερώτηση εάν είναι αισιόδοξος με τις εισηγήσεις που θέτει το κόμμα του, ο κ. Κυπριανού είπε: «Αν κρίνουμε από την προϊστορία κανένας δεν μπορεί να είναι αισιόδοξος. Έχουμε πολλές ανησυχίες και πολλές επιφυλάξεις. Θα πιέσουμε και δεν πρόκειται να αφήσουμε τα πράγματα έτσι».

Είπε πως «είναι μοναδική ευκαιρία που προσφέρεται, ώστε να καθαρίσει ο στάβλος του Αυγεία», συμπληρώνοντας ότι «η διαφορά είναι πως  εκείνοι έχουν την ευθύνη και τη δυνατότητα να πάρουν αποφάσεις και εμείς θα πιέσουμε».

«Καθυστερήσαμε πολύ να ρυθμίσουμε νομοθετικά την αθλητική δραστηριότητα”, είπε ο Β. Γεωργίου

Ο Καθηγητής Αθλητικού Δικαίου του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Βάσος Γεωργίου, προέβη σε  λεπτομερή ανάλυση των εισηγήσεων του ΑΚΕΛ, σημειώνοντας ότι «καθυστερήσαμε πολύ στο να ρυθμίσουμε νομοθετικά την αθλητική δραστηριότητα και κυρίως τον επαγγελματικό αθλητισμό».

Όπως είπε «μετά από την σοβαρότατη αλλοίωση των αποτελεσμάτων πολλών αγώνων από την ανεπαρκή ή και σκόπιμη διαιτησία, μετά τις δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για την ανάγκη να καθαρίσει ο στάβλος του Αυγεία από διεφθαρμένους διαιτητές και παράγοντες, μετά την βροχή των κόκκινων φακέλων, τις συλλήψεις και την προσαγωγή σε δίκη διαιτητή και παράγοντα και το δημοσίευμα από την Ισπανία, που μας πληροφόρησε για υπόθεση γνωστή στις κυπριακές αρχές από το 2019, που θίγουν καίρια την αξιοπιστία των πρωταθλημάτων μας και σείουν συθέμελα το ποδοσφαιρικό μας οικοδόμημα, η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων και θέσπισης ολοκληρωμένης αθλητικής νομοθεσίας είναι κάτι περισσότερο από επιτακτική».

Ανέφερε πως «είναι επιτακτική η ανάγκη να διασφαλιστεί στο μέτρο του δυνατού το τίμιο παιγνίδι, κάτι που πιστεύω θα ήθελε ο κάθε σωστός άνθρωπος και φίλαθλος και γενικότερα η μεγάλη πλειοψηφία των αθλητικών παραγόντων», για να σημειώσει ότι «χρειαζόμαστε ένα νόμο που να θέσει το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των αθλητικών εταιρειών, τον έλεγχο τους, τα ασυμβίβαστα, τον περιορισμό των θητειών στις ομοσπονδίες, όπως δηλαδή ήταν και πριν χρόνια στην ΚΟΠ, τη ρύθμιση της στοιχηματικής δραστηριότητας, ώστε να έχει λόγο και η Πολιτεία και η Ομοσπονδία στο ποια παιγνίδια μπορούν να συμπεριληφθούν και με βάση ποιες οικονομικές προϋποθέσεις, την ηλεκτρονική αναμετάδοση και διανομή αγώνων και τη διαχείριση τηλεοπτικών αναμεταδόσεων».

Εξέφρασε την ελπίδα η Πολιτεία «να προχωρήσει στη συνολική νομοθετική ρύθμιση της αθλητικής δραστηριότητας στην Κύπρο, χωρίς να συναντήσει ως πρόφαση το αυτοδιοίκητο», θέτοντας τις γνώσεις και τις εμπειρίες του στη διάθεσή της.

Q4

Οι εισηγήσεις που έχουμε επεξεργαστεί και για τις οποίες θα γίνει πιο εκτενής αναφορά από τον Βάσο Γεωργίου, καθηγητής Αθλητικού Δικαίου στο Παν. Λευκωσίας καλύπτουν τις ακόλουθες ενότητες:

1. Ερασιτεχνικός αθλητισμός
Πρόνοιες που να ρυθμίζουν τον ερασιτεχνικό αθλητισμό, τη λειτουργία των ερασιτεχνικών σωματείων, τη λειτουργία και επιχορήγηση ομοσπονδιών, τον διαχειριστικό και οικονομικό τους έλεγχο, παροχές και άλλη στήριξη της πολιτείας, τον ορισμό του ερασιτέχνη αθλητή και τις οικονομικές σχέσεις των σωματείων με τους ερασιτέχνες αθλητές τους στα πλαίσια του ερασιτεχνισμού, την ίδρυση τμήματος αμειβομένων αθλητών κ.α

2. Επαγγελματικός αθλητισμός
Πρόνοιες που να ρυθμίζουν την οργάνωση και λειτουργία του επαγγελματικού αθλητισμού, ίδρυση και λειτουργία αθλητικής εταιρείας, οικονομικές και άλλες σχέσεις σωματείου και αθλητικής εταιρείας, την μετάβαση των αθλητών από τον ερασιτεχνικό στον επαγγελματικό αθλητισμό.

3. Αναγνώριση σωματείων και ομοσπονδιών

Πρόνοιες για τη σύσταση, νόμιμη λειτουργία και αθλητική αναγνώριση αθλητικών σωματείων και αθλητικών ομοσπονδιών καθώς και για τη λειτουργία τους βάσει των αρχών της καλής διακυβέρνησης και της χρηστής διοίκησης. Πρόνοιες για περιπτώσεις άρνησης αναγνώρισης ομοσπονδιών, επαναξιολόγησης ή/και ακύρωσης αναγνώρισης.
Πρόνοια για τη σύσταση μόνο μιας αθλητικής ομοσπονδίας ή συνομοσπονδίας για κάθε άθλημα σε όλη την επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, για ένταξη σωματείων που έχουν ήδη αναγνωριστεί και έχουν αιτηθεί ένταξη. Πρόνοια όπου η αθλητική ομοσπονδία δεν δικαιούται να αρνηθεί τέτοια ένταξη χρησιμοποιώντας παράλογα ή μη αθλητικά κριτήρια

4. Αντιμετώπιση ύποπτων αγώνων και χειραγώγησης αποτελεσμάτων

Ενσωμάτωση στην ενιαία αθλητική νομοθεσία του νόμου περί καταπολέμησης της χειραγώγησης αθλητικών γεγονότων νόμου του 2017, συμπερίληψη στον νόμο ης Επιτροπής Δεοντολογίας και Ακεραιότητας του Αθλητισμού για την αντιμετώπιση ύποπτων αγώνων και χειραγώγησης αποτελεσμάτων μέσω δωροδοκίας/δωροληψίας και εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας με βάση την αποκτηθείσα πείρα

5. Κωλύματα και ασυμβίβαστα στις διοικήσεις

Απαγορευτικές πρόνοιες για μη συμμετοχή στις διοικήσεις αθλητικής ομοσπονδίας ατόμων με κωλύματα, αναφορικά με αριθμό θητειών, και ασυμβίβαστα λόγω σύνδεσης με συγγένεια εξ’ αίματος ή εξ αγχιστείας, μέχρι δεύτερου βαθμού. Η ενότητα αυτή μπορεί να ενισχυθεί με πρόσθετες διατάξεις αναφορικά με κωλύματα που πρέπει να δηλώνονται στη διάρκεια συνεδριάσεων από άτομα που συμμετέχουν σε διαδικασία απόφασης οικονομικού ή άλλου περιεχομένου

6. Θέματα που αφορούν τους αθλητές

Πρόνοιες που να κατοχυρώνουν το δικαίωμα στην άθληση για τον κάθε πολίτη, την υποχρεωτική έκδοση Ατομικού Δελτίου Υγείας, την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ανήλικων αθλητών. Πρόνοια για λειτουργία σχεδίου Διπλής Εκπαίδευσης των αθλητών, σχεδιασμούς χαριστικών παροχών και λειτουργία Σχεδίου Επαγγελματικής Αποκατάστασης.

7. Ανεξάρτητος ελεγκτικός μηχανισμός

Πρόνοια για την ίδρυση ανεξάρτητου ελεγκτικού μηχανισμού , στο πρότυπο του Γενικού Ελεγκτή του κράτους, για διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο, κυρίως των αθλητικών εταιρειών.

8. Λειτουργία Ανώτατης Δικαστικής Επιτροπής Αθλητισμού (ΑΔΕΑ)

Πρόνοια για τη λειτουργία της Ανώτατης Δικαστικής Επιτροπής Αθλητισμού (ΑΔΕΑ) ως πρωτοβάθμιου δικαστηρίου για επίλυση αθλητικών διαφορών, ως δευτεροβάθμιου δικαστηρίου, για προσφυγές εναντίον απόφασης πρωτοβάθμιου δικαστηρίου και ως τριτοβάθμιου δικαστηρίου για αποφάσεις εφετείων ή άλλων δευτεροβάθμιων δικαστηρίων.

9. Θέματα Ντόπινγκ

Ενσωμάτωση στη νομοθεσία του ΚΟΑ του κυρωτικού νόμου για την ίδρυση της Κυπριακής Αρχής Αντιντόπινγκ (CyADA) για αντιμετώπιση θεμάτων φαρμακοδιέγερσης – ντόπινγκ. Διαδικασίες ελέγχου, διορισμός και θητείες αρμόδιων πειθαρχικών οργάνων καθώς και πειθαρχικές ποινές

10. Βία στους αθλητικούς χώρους

Ενσωμάτωση στη νομοθεσία του περί της Πρόληψης και της Καταστολής της Βίας στους Αθλητικούς Χώρους Νόμος, εκσυγχρονισμός της και δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου καταπολέμησης της Βίας, με τη συμμετοχή του αρμόδιου ΥΠΠΑΝ, του ΚΟΑ, οργανώσεων νεολαίας και άλλων επαγγελματικών οργανώσεων, με ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη. Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία και λειτουργία συνδέσμων φιλάθλων

11. Ιδιωτικές Σχολές / Γυμναστήρια

Πρόνοιες για τον έλεγχο, εποπτεία και χορήγηση άδειας λειτουργίας των αθλητικών σχολών και γυμναστηρίων, πρόνοιες για τα απαιτούμενα προσόντα εργοδοτουμένων σε αυτά και πρόνοια για κτιριολογικό έλεγχο από άλλη αρμόδια υπηρεσία

12. Κώδικες / Επιτροπές Δεοντολογίας

Πρόνοια για ενσωμάτωση στα καταστατικά και κανονισμούς λειτουργίας ομοσπονδιών και λοιπών αθλητικών φορέων για την ετοιμασία και έγκριση Κώδικα Δεοντολογίας που θα ρυθμίζει τη συμπεριφορά των προσώπων που ασκούν τη διοίκηση των αθλητικών ομοσπονδιών. Παράλληλη σύσταση Επιτροπής Δεοντολογίας που θα έχει πειθαρχική δικαιοδοσία επί των προσώπων που διοικούν τις αθλητικές ομοσπονδίες.

13. Αθλητισμός των Α.μ.Ε.Α.

Ρύθμιση του Αθλητισμού Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και πρόνοια για αυξημένη προστασία και φροντίδα εκ μέρους του κράτους.

14. Κέντρο Αθλητικής Έρευνας και Τεχνολογίας

Ρύθμιση ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρου Αθλητικής Έρευνας και Τεχνολογίας, με στόχο την προώθηση της έρευνας για αθλητικά θέματα που θα βοηθήσει και στην ανάπτυξη των επιστημών του αθλητισμού. Συλλογή, τεκμηρίωση και αξιοποίηση πληροφοριών επιστημονικού ενδιαφέροντος για αθλητικά θέματα.

15. Ρύθμιση θεμάτων ασφάλειας και αδειοδότησης αθλητικών χώρων.

16. Ρύθμιση θεμάτων στοιχηματισμού στον αθλητισμό σε συνεργασία με την Αρχή Στοιχημάτων

17. Ρύθμιση θεμάτων μαζικού – κοινωνικού αθλητισμού σε συνεργασία με τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

18. Ρύθμιση θεμάτων προπονητών και απαιτούμενων προσόντων

19. Ρύθμιση θεμάτων εθνικών προπονητών και διαδικασίες πρόσληψης

20. Ρύθμιση θεμάτων αστυνόμευσης αθλητικών εκδηλώσεων, καθήκοντα και ευθύνες, ηλεκτρονική εποπτεία αθλητικών εγκαταστάσεων.

21. Ηλεκτρονική αναμετάδοση και διανομή αγώνων και διαχείριση τηλεοπτικών αναμεταδόσεων

Οι εισηγήσεις μας θα αποσταλούν σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, πρώτα απ’ όλα στον Υπουργό Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Είναι πεποίθηση μας ότι η πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης αθλητικής νομοθεσίας πρέπει να αναληφθεί από την Κυβέρνηση. Για την επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να αξιοποιηθεί η εμπειρία άλλων χωρών που είναι πολύ προηγμένες στο συγκεκριμένο τομέα. Το προσχέδιο της κυβερνητικής πρότασης πρέπει να συζητηθεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Σε ότι μας αφορά είμαστε στη διάθεση τους για περαιτέρω ανταλλαγή απόψεων.

Αυτούσια η Παρέμβαση Βάσου Γεωργίου στην δημοσιογραφική διάσκεψη του ΑΚΕΛ για την αθλητική Νομοθεσία

Η δική μου παρέμβαση αφορά δύο θέματα. Πρώτον την ανάδειξη μερικών από τους τίτλους εισηγήσεων που ανέφερε ο Γ.Γ του ΑΚΕΛ και οι οποίες παρουσιάζονται λεπτομερέστερα στο κείμενο που σας έχει διανεμηθεί, και δεύτερον κατά πόσο αυτές οι εισηγήσεις προσκρούουν στο αυτοδιοίκητο των αθλητικών ομοσπονδιών.

Το πρώτο που έχω να πω είναι ότι καθυστερήσαμε πολύ στο να ρυθμίσουμε νομοθετικά την αθλητική δραστηριότητα και κυρίως τον επαγγελματικό αθλητισμό. Μετά όμως από την σοβαρότατη αλλοίωση των αποτελεσμάτων πολλών αγώνων από την ανεπαρκή ή και σκόπιμη διαιτησία, μετά τις δηλώσεις του προέδρου της Δημοκρατίας για την ανάγκη να καθαρίσει ο στάβλος του Αυγεία από διεφθαρμένους διαιτητές και παράγοντες, μετά την βροχή των κόκκινων φακέλων, τις συλλήψεις και την προσαγωγή σε δίκη διαιτητή και παράγοντα και το δημοσίευμα από την Ισπανία που μας πληροφόρησε για υπόθεση γνωστή στις κυπριακές αρχές από το 2019, που θίγουν καίρια την αξιοπιστία των πρωταθλημάτων μας και σείουν συθέμελα το ποδοσφαιρικό μας οικοδόμημα, η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων και θέσπισης ολοκληρωμένης αθλητικής νομοθεσίας είναι κάτι περισσότερο από επιτακτική.

Q5

Είναι επιτακτική η ανάγκη να διασφαλιστεί στο μέτρο του δυνατού  το τίμιο παιγνίδι, κάτι που πιστεύω θα ήθελε ο κάθε σωστός άνθρωπος και φίλαθλος και γενικότερα η μεγάλη πλειοψηφία των αθλητικών παραγόντων.
Χρειαζόμαστε ένα νόμο που να θέσει το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των αθλητικών εταιρειών, τον έλεγχο τους, τα ασυμβίβαστα, τον περιορισμό των θητειών στις ομοσπονδίες, όπως δηλαδή ήταν και πριν χρόνια στην ΚΟΠ, τη ρύθμιση της στοιχηματικής δραστηριότητας, ώστε να έχει λόγο και η Πολιτεία και η Ομοσπονδία στο ποια παιγνίδια μπορούν να συμπεριληφθούν και με βάση ποιες οικονομικές προϋποθέσεις, την ηλεκτρονική αναμετάδοση και διανομή αγώνων και τη διαχείριση τηλεοπτικών αναμεταδόσεων. Νόμο που να ρυθμίζει τα της λειτουργίας της διαιτησίας, προϋποθέσεις, προσόντα, εκπαίδευση, ασυμβίβαστα, τιμωρίες, βαθμολογίες παρατηρητών και όλα τα σχετικά. Είναι και προς το συμφέρον της ΚΟΠ, η διαιτησία να επανέλθει κάτω από την εποπτεία του ΚΟΑ, όπως είναι και η εισήγηση του προέδρου του ΚΟΑ κ. Μιχαηλίδη.

Χρειαζόμαστε ένα νόμο που να ρυθμίζει τα της αθλητικής δικαιοσύνης. Και εδώ δυστυχώς θα πρέπει να στραφούμε σε ρυθμίσεις του παρελθόντος για να βελτιωθούμε. Είναι οξύμωρο να στρέφεσαι 25 χρόνια πίσω για να βελτιώσεις τα πράγματα, αλλά δυστυχώς έτσι πρέπει να γίνει μετά την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Το ανεξάρτητο διοικητικό όργανο, η Ανώτατη Δικαστική Επιτροπή Αθλητισμού (ΑΔΕΑ) η οποία τον καιρό που επιλαμβανόταν ποδοσφαιρικών υποθέσεων παρήγαγε μια πλούσια νομολογία, θα πρέπει να αποτελέσει και πάλι τον τελευταίο βαθμό αθλητικής δικαιοσύνης.
Θα πρέπει επίσης να ιδρυθεί ανεξάρτητος ελεγκτικός μηχανισμός, στο πρότυπο του Γενικού Ελεγκτή για οικονομικό αλλά και διαχειριστικό έλεγχο όλων των αθλητικών ομοσπονδιών και των αθλητικών εταιρειών.

Q2

Επειδή μερικοί προβάλλουν το αυτοδιοίκητο του αθλητισμού για να τονίσουν ότι η ευχέρεια της πολιτείας να επέμβει στα κακώς έχοντα είναι περιορισμένη, θα προσπαθήσω να καταδείξω ότι αυτό δεν ισχύει παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία και παραδείγματα.

Ότι η αθλητική έννομη τάξη είναι ιδιαίτερη και απολαμβάνει με την ανοχή της κρατικής έννομης τάξης σημαντικής αυτονομίας είναι γεγονός. Αλήθεια είναι επίσης ότι οι αθλητικοί κανονισμοί που επιβάλλουν οι πανίσχυροι διεθνείς αθλητικοί οργανισμοί όπως είναι  Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, οι διεθνείς  αθλητικές ομοσπονδίες FIFA, UEFA, WADA κλπ, είναι πανίσχυροι, πιο ισχυροί σε μερικές περιπτώσεις και από το διεθνές δίκαιο.

Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Τουρκίας η οποία ενώ γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων της τον ΟΗΕ και την Ε.Ε, όσον αφορά τις αποφάσεις τους για την Κύπρο και δηλώνει ότι δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία, όταν πρόκειται για τον αθλητισμό όχι μόνο την αναγνωρίζει, αλλά είναι τύπος και υπογραμμός!!  Αναρτά την κυπριακή σημαία στα στάδια της, παιανίζει τον εθνικό ύμνο, φιλοξενεί τους αθλητές μας με παραδειγματικό τρόπο, ενώ οι ομάδες της εισέρχονται στην Κύπρο από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Κι΄ αυτό διότι φοβάται πολύ τη μεγάλη δύναμη επιβολής των αποφάσεων τους που έχουν οι διεθνείς αθλητικοί οργανισμοί, για κυρώσεις, που φθάνουν μέχρι και την αποβολή από το αθλητικό κίνημα.

Το αυτοδιοίκητο του αθλητισμού, υπάρχει και πρέπει να υπάρχει αλλά αυτό δεν είναι ούτε απεριόριστο, ούτε και ανεξέλεγκτο. Ο πρόεδρος της FIFA μάλιστα, με αφορμή την κρίση στο ελληνικό ποδόσφαιρο, τόνισε πρόσφατα ότι απαιτείται συνεργασία με τα κράτη για την εξυγίανση του ποδοσφαίρου.

Στη Γαλλία για παράδειγμα ο αθλητισμός καθορίστηκε από τον νόμο ως δημόσιο αγαθό και η Πολιτεία παραχωρεί στις ιδιωτικές αθλητικές ομοσπονδίες προνόμια άσκησης δημόσιας εξουσίας. Αυτό το προνόμιο  ανανεώνεται κάθε τέσσερα χρόνια στο πλαίσιο της αναδοχής απ` αυ­τές δημοσίων καθηκόντων που τους έχουν ανατεθεί από τον νόμο για την εκπλήρωση μιας λειτουργίας σημαντικού κρατικού ενδιαφέροντος. Έτσι, κατ` επανάληψη το Conseil d` Etat, το Συμβούλιο της Επικρατείας, δηλαδή, έχει κρίνει αποφάσεις των οργάνων αθλητικής δικαιοσύ­νης, χαρακτηρίζοντας τις σαν Ατομικές Διοικητικές Πράξεις, καίτοι εκδι­δόμενες από όργανα Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου.

Για τον Γαλλικό νόμο ουδέποτε τέθηκε θέμα παραβίασης του αυτοδιοίκητου.

Q3

Και στην Κύπρο όμως μέχρι το 1995 υπήρχε μια ανάλογη κατάσταση. Η διαιτησία ήταν υπό την εποπτεία του κράτους, μέσω του ΚΟΑ. Η Επιτροπή Διαιτησίας που ήταν αρμόδια για τον ορισμό και τις τιμωρίες των διαιτητών ανήκε στον ΚΟΑ. Δημοσιεύονταν μάλιστα και οι βαθμολογίες που έβαζαν οι παρατηρητές στους διαιτητές και οι τιμωρίες.
Επίσης στον ΚΟΑ υπήρχε η Ανώτατη Δικαστική Επιτροπή Αθλητισμού, (ΑΔΕΑ) η οποία εκδίκαζε κατ΄έφεση τις αποφάσεις των δικαιοδοτικών οργάνων των αθλητικών ομοσπονδιών. Στην κατάσταση αυτή καμιά UEFA και καμιά FIFA δεν διαμαρτυρήθηκε ούτε και τέθηκε θέμα απαράδεκτης παρέμβασης στο αυτοδιοίκητο.

Με επιμονή όμως της ΚΟΠ και με την ανοχή της Πολιτείας η διαιτησία περιήλθε υπό τη δική της αρμοδιότητα, ενώ παραμερίστηκε με νόμο και η ΑΔΕΑ για να εκδικάζουν τα δικαιοδοτικά όργανα της ΚΟΠ τις εφέσεις. Επειδή το κριτήριο της αλήθειας είναι η ίδια η ζωή, θεωρούμε πως η εμπειρία έδειξε πως τα πράγματα όχι μόνο δεν βελτιώθηκαν, αλλά χειροτέρεψαν. Ούτε βελτιώθηκε τίποτε με την επιβολή του νόμου της σιωπής, την πλήρως αντισυνταγματική απαγόρευση δηλαδή των δηλώσεων.
Και ενώ ο αθλητισμός μας έκανε σημαντικά βήματα προόδου τα τελευταία 20-25 χρόνια, στον αγωνιστικό τομέα, στο δίκαιο του αθλητισμού κάναμε βήματα οπισθοδρόμησης. Όταν μάλιστα ο επαγγελματισμός και ο αθλητισμός γιγαντώθηκε, τα περισσότερα κράτη θέσπισαν λεπτομερείς νομοθεσίες, κρατικής εποπτείας του αθλητισμού χωρίς να υπάρξουν ενστάσεις ως προς το αυτοδιοίκητο.

Πιο κοντινό μας παράδειγμα αποτελεί ο ελληνικός αθλητικός νόμος ο οποίος πέραν το ότι προνοεί για τα πάντα στις 300 σχεδόν σελίδες του, αναθέτει μεγάλες αρμοδιότητες στο κράτος που κάνουν φύλλο και φτερό το αυτοδιοίκητο, και αυτό έγινε με τη συνεργασία και της FIFA και της UEFA.

Αυτός ο νόμος καθορίζει και ανώτατα όρια θητειών των αξιωματούχων των ομοσπονδιών, και ανεξάρτητα κρατικά δικαιοδοτικά όργανα, καθορίζει προσόντα διαιτητών  και κωλύματα συμμετοχής σε σωματείο και αθλητική ομοσπονδία και πολλά άλλα, ενώ ο υπουργός αρμόδιος για τον αθλητισμό έχει τόσο εκτεταμένες εξουσίες, που βασικά ελέγχει σε μεγάλο βαθμό την αθλητική δραστηριότητα. Δικαιούται μάλιστα να επιβάλει πρόστιμο μέχρι και ένα εκατομμύριο ευρώ, ενώ δικαιούται να μεταθέσει μέχρι και την  ώρα διεξαγωγής ποδοσφαιρικού αγώνα.

Η δε κρατική Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού που αποτελείται από δικαστικούς, καθηγητές πανεπιστημίων και νομικούς με εμπειρία στο Αθλητικό Δίκαιο, μεταξύ των αρμοδιοτήτων της περιλαμβάνεται ο διαχειριστικός και λογιστικός έλεγχος τόσο των αθλητικών εταιρειών και των τμημάτων αμειβομένων αθλητών αλλά και κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου που συνδέεται μαζί τους. Ελέγχει επίσης το στοίχημα, επιτρέποντας ή απαγορεύοντας τη συμπερίληψη ομάδας στα έντυπα παιχνιδιών στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης, ενώ επιβάλλει και ποινές, πέραν των εισηγήσεων της προς τον αθλητικό δικαστή.

Είναι μάλιστα ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε, πως θα αντιδράσει η UEFA ή και η FIFA για την αλλαγή της νομοθεσίας στο μέσον του πρωταθλήματος! Όπως είναι γνωστό η Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού εισηγήθηκε στις 27.1.2020 την  ανάκληση του πιστοποιητικού συμμετοχής στο πρωτάθλημα τόσο του ΠΑΟΚ, για πολυιδιοκτησία, όσο και της Ξάνθης για το μετοχολόγιο της. Λόγω του σάλου που προκλήθηκε, και φοβούμενη το πολιτικό κόστος, η κυβέρνηση προχώρησε άρον άρον στην τροποποίηση του νόμου, αλλάζοντας τις ποινές από υποβιβασμό ή/και αποβολή από τα επαγγελματικά πρωταθλήματα, σε αφαίρεση 5-10  βαθμών μόνο. Λογικά αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει αποδεκτό από τη FIFA και την UEFA διότι πλήττεται καίρια ένας από τους πυλώνες του αθλητισμού που απαιτεί να μην αλλάζουν οι κανόνες κατά τη διάρκεια ενός πρωταθλήματος. Μέχρι τώρα όμως, από ότι γνωρίζω δεν επενέβη ούτε η FIFA ούτε η UEFA.

Οι κανονισμοί της FIFA ή της UEFA ή άλλων ηπειρωτικών ομοσπονδιών αμφισβητήθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις τόσο ενώπιον εθνικών δικαστηρίων, όσο και του δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βέβαια ενώπιον του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Ελβετίας, όπου έχουν την έδρα τους οι περισσότεροι υπερεθνικοί αθλητικοί οργανισμοί και κανένα αυτοδιοίκητο δεν ίσχυσε.
Μέσα μάλιστα από τις αποφάσεις των πιο πάνω δικαστηρίων οι αθλητικοί οργανισμοί και κυρίως η FIFA και η UEFA αναγκάσθηκαν να τροποποιήσουν τους κανονισμούς τους στο πνεύμα των δικαστικών αποφάσεων και δεν μπόρεσαν να προτάξουν το αυτοδιοίκητο.
Ένα από τα πρώτα ηχηρά μηνύματα που δέχθηκε η ηγεσία του παγκόσμιου αθλητικού κινήματος, ώστε να καταλάβει πως το δίκαιο που θέτουν οι αθλητικοί οργανισμοί δεν είναι…θεϊκό και δεν υπερέχει ούτε του κρατικού ούτε του ευρωπαϊκού δικαίου, ήταν ή απόφαση Bosman το 1995 από το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η οποία στηρίχθηκε στο κοινοτικό δίκαιο, το οποίο προνοεί την ελεύθερη διακίνηση των εργαζομένων.
Με την απόφαση Bosman ανατράπηκαν οι κανονισμοί της UEFA και πλέον επιτρεπόταν στους επαγγελματίες ποδοσφαιριστές να διαπραγματεύονται και να μεταγράφονται ελεύθερα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης όταν λήγει το συμβόλαιό τους με κάποιο σύλλογο, χωρίς ο προηγούμενος σύλλογος να δικαιούται να ζητήσει ανταλλάγματα.
Ακυρώθηκαν επίσης όσοι κανονισμοί εθνικών ομοσπονδιών χωρών-μελών της Ε.Ε. επέβαλλαν περιορισμούς σε τέτοιου είδους μετεγγραφές, π.χ. αν επέβαλλαν ένα ανώτατο όριο ξένων ποδοσφαιριστών. Με πιο απλά λόγια το δικαστήριο έκρινε ότι αντίκεινται στο ευρωπαϊκό δίκαιο τόσο οι «αποζημιώσεις μετεγγραφών» όσο και οι «ρήτρες αλλοδαπών. Στη συνέχεια με άλλες αποφάσεις το ΔΕΚ (υποθέσεις Kolpak και Simuntenkov επέκτεινε την απόφαση Bosman και στους ποδοσφαιριστές που προέρχονται από κράτη που συνδέονται με συμφωνία σύνδεσης με την Ε.Ε και στους ποδοσφαιριστές υπηκόους οποιασδήποτε τρίτης χώρας οι οποίες οποία είχαν συνάψει με την κ συμφωνία εταιρικής σχέσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έμεινε όμως μόνο στα μετεγγραφικά. Έθεσε κάτω από το μικροσκόπιο του ΟΛΟΥΣ αθλητικούς κανονισμούς και είπε ότι αυτοί θα ελέγχονται εφόσον έχουν οικονομικές επιπτώσεις (υπόθεση Deliège και υπόθεση Meca-Medina). Αυτό σημαίνει καίρια παρέμβαση στο αυτοδιοίκητο.

Επίσης το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την υπόθεση Olympique Lyonnais ανάγκασε την FIFA και την UEFA να τροποποιήσουν τον κανονισμό για τους νεαρούς ποδοσφαιριστές. Αποφάνθηκε ότι οι νέοι ποδοσφαιριστές δεν είναι υποχρεωμένοι να υπογράφουν το πρώτο τους επαγγελματικό συμβόλαιο με την ομάδα που τους κατάρτισε, αλλά με όποια ομάδα επιθυμούν, εφόσον καταβάλουν το ποσό που πράγματι δαπάνησε η ομάδα για την κατάρτισή τους, ποσό κατά πολύ μικρότερο από το ποσό που ίσχυε προηγούμενα.

Το δε Ελβετικό Ομοσπονδιακό Δικαστήριο (SFT), που είναι το δικαστήριο της έδρας της FIFA και της UEFA επίσης ανάγκασε το αθλητικό κίνημα σε προσαρμογή των κανονισμών του. Έκρινε παράνομη την πρόνοια σε συμβόλαιο ποδοσφαιριστή που περιόριζε τα δικαιώματα του, με ρήτρα στο συμβόλαιο του για πληρωμή ενός υπέρογκου ποσού για την αποδέσμευση του.
Η οικονομική ελευθερία μπορεί να περιοριστεί τόνισε το δικαστήριο, αλλά όχι να εξαλειφθεί με ένα εξαιρετικά τιμωρητικό τρόπο.

Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλες αποφάσεις που το αθλητικό κίνημα υποχώρησε από την υπεράσπιση του αυτοδιοίκητου του, και προχώρησε σε αλλαγή των δικών του κανονισμών, αλλά θα περιοριστώ μέχρις εδώ, εκφράζοντας την ελπίδα ότι και η δική μας Πολιτεία θα προχωρήσει στη συνολική νομοθετική ρύθμιση της αθλητικής δραστηριότητας στην Κύπρο, χωρίς να συναντήσει ως πρόφαση το αυτοδιοίκητο. Προς τον σκοπό αυτό είμαστε στη διάθεση της να βοηθήσουμε, με όσες γνώσεις και εμπειρίες διαθέτουμε.

Βάσος  Γεωργίου
Καθηγητής Αθλητικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.