Του Γιώργου Τ. Γεωργίου*

Μόλις πρόσφατα είχαμε την ευκαιρία, κατά τη συζήτηση των προϋπολογισμών του κράτους, σύμφωνα με τα στοιχεία τόσο του ΥΠΟΙΚ όσο και από τα στοιχεία του Γενιού Λογιστηρίου, να κάνουμε διαπιστώσεις για τα έργα ανάπτυξης. Κύρια εκτίμηση είναι το γεγονός πλέον ότι ένα στα δύο έργα που εξαγγέλθηκαν από την κυβέρνηση δεν εκτελέστηκαν, έμειναν στα χαρτιά παρ’ όλες τις δεσμεύσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας και των Υπουργών του. Από τη μελέτη όλων των εξαγγελιών για μια σειρά έργων φαίνεται ξεκάθαρα η τεράστια απόσταση λόγων και έργων της Κυβέρνησης Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ για όλες τις επαρχίες. Μια ακατάσχετη υποσχεσιολογία σε δήμους, κοινότητες και επαρχίες συνολικά. Είναι μάλιστα περιπτώσεις έργων που εξαγγέλθηκαν δις και τρις χωρίς να τύχουν καμιάς εκτίμησης και αξιολόγησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου, στον προϋπολογισμό του 2019 υπήρχαν κονδύλια συνολικά ύψους 877,3 εκατομμυρίων ευρώ για αναπτυξιακά έργα. Μέχρι τέλη Νοεμβρίου υλοποιήθηκαν έργα ύψους μόλις 410,7 εκατομμύρια ευρώ ή ποσοστό 47%. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι αποτελούν το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων χρόνων υλοποίησης έργων, ποσοστά που χρόνο με το χρόνο χειροτερεύουν. Επί της ουσίας τα δεδομένα και οι πραγματικότητες μιλούν για εμπαιγμό και κοροϊδία της κοινωνίας και των πολιτών! Για το σκοπό αυτό, για την αντιμετώπιση και βελτίωση αυτών των προβλημάτων χρειάζεται να ληφθούν μέτρα και αποφάσεις. Τόσο ο Γενικός Ελεγκτής, το Γενικό Λογιστήριο, το Υπουργείο Οικονομικών και όλοι οι αρμόδιοι θεσμοί να καταθέσουν ιδέες και προτάσεις. Η εμπειρία και η ίδια η ζωή απέδειξαν ότι δεν μπορεί να ανακοινώνονται έργα τα οποία δεν είναι ώριμα και υλοποιήσιμα. Στους προϋπολογισμούς κάθε έτος να περιλαμβάνονται έργα τα οποία είναι πέραν πάσης αμφιβολίας υλοποιήσιμα. Δημιουργία Ενιαίου Φορέα ή Οργανισμού, όπως παλαιότερα το Γραφείο Προγραμματισμού, το οποίο θα εποπτεύει, θα ελέγχει, θα παρακολουθεί και θα συντονίζει την πορεία εκτέλεσης των αναπτυξιακών έργων, ώστε να γίνεται καλύτερος σχεδιασμός, προγραμματισμός και να αντιμετωπίζεται η γραφειοκρατία. Αν χρειάζεται τροποποίηση της Νομοθεσίας σχετικά με καθυστερήσεις που παρατηρούνται από την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, να γίνει το συντομότερο. Η Εκτελεστική εξουσία οφείλει να εκτιμήσει και να αξιολογήσει τα πράγματα και να ζητήσει θεραπεία από τη Νομοθετική Εξουσία. Η Εκτελεστική Εξουσία οφείλει να λογοδοτεί τόσο στη Βουλή όσο και στο λαό για τα πεπραγμένα της. Γιατί δεν κατέστη εφικτό να υλοποιήσει το α’ ή το β’ έργο. Η κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη και ο ΔΗΣΥ όταν μιλούν για μεταρρυθμίσεις σήμερα, αυτό που χρειάζεται να κάνουν είναι πρώτοι να μεταρρυθμίσουν τον εαυτό τους. Οι έννοιες της Αξιοκρατίας, της Χρηστής Διοίκησης, της Διαφάνειας και της Λογοδοσίας πόρρω απέχουν από τον βίο και την πολιτεία τους. Έργα όπως το τελεφερίκ, που θα συνέδεε την κοινότητα Αμιάντου με το Τρόοδος, η ανάπλαση του Τροόδους, η επέκταση του Νοσοκομείου Λεμεσού, ο δρόμος Λεμεσού – Σαϊτά και τόσα άλλα αποτελούν κλασικά παραδείγματα της ασυνέπειας των σημερινών κρατούντων στη χώρα μας. Τα πολιτισμένα και ευνοούμενα κράτη χαρακτηρίζονται πρώτα και κύρια από τη συνέπεια λόγων και έργων, των εκάστοτε κρατούντων. Είναι και ο βαθμός υλοποίησης των έργων και των διακηρύξεων μιας κυβέρνησης πολιτικός πολιτισμός! Διαφορετικά, φαινόμενα παρωχημένων εποχών, τριτοκοσμικών, καθυστερημένων στάσεων και συμπεριφορών είναι επί θύραις. Η κοινωνία, οι πολίτες έχουν και θέση και ρόλο και προπάντων φωνή για να αλλάξουμε τα πράγματα! *Βουλευτής, μέλος Π.Γ. ΑΚΕΛ