«Ανεξεταστέο» το Υπουργείο Παιδείας – Πολλές οι ανοικτές εκκρεμότητες

Έρχονται και τα τετράμηνα να προστεθούν στα υφιστάμενα προβλήματα

Του Ειρηναίου Πίττα

Την ανετοιμότητα του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας ανέδειξε η πρώτη εβδομάδα των μαθητών στα σχολεία, κάτω από διαφορετικές συνθήκες ελέω πανδημίας. Παρά τις επανειλημμένες αναβολές στην έναρξη της σχολικής χρονιάς και τις διαβεβαιώσεις που προηγήθηκαν για ετοιμότητα σε κάθε ενδεχόμενο, το ΥΠΠΑΝ κρίνεται «ανεξεταστέο». Τα υγειονομικά πρωτόκολλα των σχολείων, ενώ στη θεωρία ήταν λειτουργικά, στην πράξη φάνηκαν προβληματικά και ήδη από τις πρώτες μέρες είδαμε τροποποιήσεις, ενώ αναμένονται κι άλλες. Σε όλα αυτά προστίθεται η υποβάθμιση των μαθησιακών αποτελεσμάτων εφ’ όσον οι αρμόδιοι επικεντρώθηκαν στην υλικοτεχνική υποδομή.

 

Προβλήματα από τη χρήση μάσκας

Το πιο πολυσυζητημένο θέμα που προέκυψε τις πρώτες μέρες του σχολείου ήταν η καθολική χρήση μάσκας από εκπαιδευτικούς και μαθητές. Μετά τις αντιδράσεις, το Υπουργείο Παιδείας σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υγείας εξέδωσε ανακοίνωση με βάση την οποία επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς την αφαίρεση της μάσκας για μικρό χρονικό διάστημα νοουμένου ότι τηρούνται οι αποστάσεις, ενώ για μαθητές δημοτικού η χρήση μάσκας είναι προαιρετική.

Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ, Απόστολος Σκουρουπάτης, επεσήμανε στη «Χαραυγή» πως εκκρεμεί ακόμα η διαδικασία που θα επιτρέπει την αφαίρεση μάσκας για ιατρικούς σκοπούς, ενώ πρόσθεσε πως σύμφωνα με το Υπουργείο θα εκδίδονταν οδηγίες για τη σωστή χρήση της μάσκας, κάτι που αναμένει καθώς το υπουργείο πρέπει να καθοδηγήσει τους δασκάλους.

Ο κ. Σωτήρης Χριστοφή, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, είπε πως διεκδίκησαν εξ αρχής την αφαίρεση της μάσκας από τα παιδιά και το πέτυχαν. Αναφορικά με τη χρήση της από δασκάλους είπε πως η εξαίρεση υπό προϋποθέσεις είναι ιδιαίτερα σημαντική, ειδικότερα στις μικρές τάξεις και στην ειδική εκπαίδευση.

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, χαιρέτισε το δικαίωμα που δόθηκε στους καθηγητές και επεσήμανε πως η χρήση μάσκας από τους μαθητές δημιούργησε κάποιες μεμονωμένες αντιδράσεις και ανέφερε πως η επιβολή της απαιτεί προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς και χρειάζεται να μελετηθεί.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, ανέφερε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα με τη χρήση μάσκας είναι ο συνδυασμός με τις υψηλές θερμοκρασίες που καθιστούν το έργο εκπαιδευτικών και μαθητών πολύ δύσκολο.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Χαράλαμπος Διονυσίου, ανέφερε στη «Χαραυγή» ότι ενώ η χρονιά ξεκίνησε καλά, στην πορεία διαφάνηκε ότι η υποχρεωτική χρήση μάσκας δημιουργεί δυσκολίες. Όπως είπε, τα παράπονα των μαθητών είναι πολύ έντονα και τόνισε πως ενόχλησε αφάνταστα η απόφαση του υπουργείου για τους εκπαιδευτικούς, αφού οι ίδιοι δεν έλαβαν απάντηση σε επιστολή τους για το ίδιο ζήτημα. Δεν απέκλεισε δε, τη λήψη πιο δραστικών μέτρων σε περίπτωση που δεν λάβουν απάντηση από το Υπουργείο. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε πως αναμένεται σύντομα η δωρεά που εξασφάλισε το υπουργείο, σύμφωνα με την οποία θα δοθούν δύο υφασμάτινες μάσκες σε κάθε παιδί.

Η ΠΣΕΜ σε ανακοίνωσή της αναφέρει πως σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες και την αφόρητη κατάσταση στις αίθουσες των σχολείων, δημιουργούν προβλήματα στους μαθητές. Καλεί δε, το Υπουργείο Υγείας και την επιδημιολογική ομάδα να βρουν λύση για το πρόβλημα, καθώς πολλοί μαθητές ασφυκτιούν λόγω του συνδυασμού των πιο πάνω παραγόντων. Ο πρόεδρος της ΠΣΕΜ, Δημήτρης Παλάτος, ανέφερε στη «Χαραυγή» ότι η μάσκα δεν επιτρέπει σε πολλούς μαθητές να δείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες και δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Ανέφικτη η τήρηση των αποστάσεων

Αρκετά προβλήματα δημιουργούν οι πρόνοιες για την τήρηση αποστάσεων εντός και εκτός τάξης, που εκ των πραγμάτων είναι ανέφικτες.

Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ τόνισε ότι στα νηπιαγωγεία το πρωτόκολλο είναι ανεφάρμοστο για αυτό και λαμβάνουν συνεχώς μηνύματα απόγνωσης από τους νηπιαγωγούς. «Οι αποστάσεις δεν μπορούν να τηρηθούν ούτε στην τάξη, ούτε στα διαλείμματα», είπε. Η κατάσταση στο δημοτικό είναι εντελώς διαφορετική από ό,τι τον Ιούνιο, καθώς τώρα είναι όλοι οι μαθητές στους μικρούς χώρους των σχολείων, σημείωσε και επεσήμανε την παραδοξότητα που εμφανίζεται από τη διαφορά των οδηγιών για εξωσχολικές δραστηριότητες. Έχει γίνει μια προσπάθεια όπως οι μαθητές βγαίνουν σε διαφορετικές ώρες διάλειμμα, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, έχουν καθοριστεί ζώνες στους χώρους του σχολείου. Πρόσθεσε, όμως, ότι ακόμα και έτσι είναι πολύ δύσκολο να τηρηθούν οι αποστάσεις παρ’ όλες τις προσπάθειες και εποπτείες των εκπαιδευτικών. Συμπλήρωσε δε, πως δεν υπάρχουν αρκετοί χώροι σκίασης με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να είναι εκτεθειμένα στον ήλιο την ώρα του διαλείμματος. Ένα άλλο πρόβλημα που προκύπτει εξαιτίας των πρωτοκόλλων είναι ο συνωστισμός που δημιουργείται από την υποχρέωση των παιδιών να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι πριν και μετά το διάλειμμα, αφού δεν υπάρχει κατάλληλος αριθμός βρυσών. Το θέμα με το άνοιγμα των κάγκελων των σχολείων στις 7:30 δεν είναι φετινό, σημείωσε ο κ. Σκουρουπάτης, απλά τώρα αναδείχτηκε λόγω των πρωτοκόλλων.

Ο πρόεδρος των οργανωμένων γονιών Δημοτικής είπε πως η τήρηση των αποστάσεων είναι δύσκολη, αφού έχουμε να κάνουμε με μικρά παιδιά. «Γίνεται προσπάθεια να διευθετηθεί μια λύση με κυλιόμενο ωράριο κατά την έξοδο», σημείωσε. Όσον αφορά το συνωστισμό, στην είσοδο ανέφερε ότι αναμένουν εντός των ημερών εγκύκλιο του υπουργείου που θα επιτρέπει τη δημιουργία ομάδων επιτήρησης από τους Συνδέσμους Γονέων.

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ σημείωσε πως το θέμα του συνωστισμού στις τεχνικές σχολές είναι μικρότερο και τα προβλήματα μεμονωμένα, καθώς δεν υπάρχουν τα μεγάλα τμήματα.

Ο κ. Χατζησάββας επεσήμανε ότι στη Μέση Εκπαίδευση στις πλείστες περιπτώσεις, εντός τάξης, τηρείται το πρωτόκολλο αλλά εκτός τάξης αναμφισβήτητα υπάρχουν προβλήματα με τους καθηγητές να έχουν δύσκολο έργο. Οι εκπαιδευτικοί κάνουν ό,τι μπορούν, όμως αυτό που κτίζεται εντός σχολείου το χάνουμε έξω από τα σχολεία, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Διονυσίου, εκ μέρους των γονιών Μέσης Εκπαίδευσης, είπε ότι για την τήρηση των αποστάσεων συναίνεσαν για τα «τριπλά» θρανία, καθώς όπως φάνηκε τα μονά θρανία θα καθυστερούσαν.

Η ΠΣΕΜ αναφέρει ότι συνωστισμός υπάρχει ακόμα και σε μεγάλα τμήματα, καθώς παρ’ όλο που ήταν έτοιμα τα θρανία, στις περισσότερες περιπτώσεις λόγω των μέτρων περιοριζόταν ο χώρος που είχε κάθε μαθητής στη διάθεσή του και δεν τηρούνταν οι απαραίτητες αποστάσεις στις τάξεις.

 

Παραγκωνίστηκε η εκπαιδευτική διαδικασία

Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ τόνισε ότι η αυστηρή εφαρμογή των πρωτοκόλλων εμποδίζει την εκπαιδευτική διαδικασία. Στο νηπιαγωγείο ειδικά το πρωτόκολλο εμποδίζει σε μεγάλο βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς καταργεί τα λεγόμενα κέντρα μάθησης, τα οποία πρέπει να απολυμαίνονται, κάτι που σημαίνει πως οι νηπιαγωγοί πρέπει να τα απολυμαίνουν συνεχώς. Όσον αφορά το δημοτικό, μπορεί να γίνεται μάθημα όχι όμως με τη μορφή που γνωρίζαμε, με τα ειδικά μαθήματα, όπως μουσική και γυμναστική, να επηρεάζονται περισσότερο. Πρόσθεσε δε, ότι το υπουργείο δεν προέβη σε οποιεσδήποτε ρυθμίσεις, καινοτομίες ή ενισχύσεις ούτως ώστε να καλυφθούν τα μαθησιακά κενά που δημιουργήθηκαν πέρσι. Διαπίστωσαν δε, ότι έχουν αποκοπεί ώρες ενίσχυσης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή με μεταναστευτική βιογραφία, και δεν έχει προσληφθεί ικανοποιητικός αριθμός σχολικών συνοδών στη βάση πραγματικών αναγκών και δεν έχουν υπολογιστεί οι ώρες ειδικής εκπαίδευσης βάσει της προβλεπόμενης φόρμουλας.

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ σημείωσε πως για να προλάβουν την ύλη πρέπει να γίνουν εξοικονομήσεις διδακτικού χρόνου και κάποια επιλεκτική ελάφρυνση της ύλης.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ αναφέρει ότι η εκπαιδευτική διαδικασία επηρεάζεται, καθώς ο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να ασκήσει το έργο του με τον πιο καλό τρόπο. Οι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν τις πρώτες μέρες μαθήματα που στερήθηκαν την προηγούμενη χρονιά, όπως σημείωσε και κατέληξε πως για να μην υπάρχει πρόβλημα στην κάλυψη της ύλης πρέπει να υπάρχει πολύ καλός προγραμματισμός από τους εκπαιδευτικούς.

Ο πρόεδρος της ΠΣΕΜ ανέφερε ότι η μάσκα δεν επιτρέπει σε πολλούς μαθητές να δείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες και δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αναφορικά με την ύλη, είπε ότι δεν τους ικανοποιεί το γεγονός ότι δεν αναθεωρήθηκε κάτι που σε συνδυασμό με τις εξετάσεις τετραμήνων που θα εφαρμοστούν πειραματικά, αναμένεται να ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα.

Οι ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy. Ακολουθήστε μας και στο Google News