Ανοιχτή Πρόσκληση: Συζήτηση για το ερασιτεχνικό θέατρο

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΘΟΚ, οργανώνεται συζήτηση για το ερασιτεχνικό θέατρο με αφορμή την ολοκλήρωση 30 χρόνων ζωής του Παγκύπριου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου.

Όπως αναφέρεται ειδικότερα: « Η συμβολή και η διαχρονική παρουσία σχημάτων και ανθρώπων υπήρξε καθοριστική τόσο για την μέχρι τώρα επιτυχία του θεσμού και τη δημιουργία μιας θαυμάσιας κοινότητας ερασιτεχνικού θεάτρου όσο και για την ανάπτυξη θεατρόφιλου κοινού». Με αφορμή λοιπόν τα τριαντάχρονα του Φεστιβάλ, ο ΘΟΚ καλεί σε συνάντηση την Τετάρτη 13 Ιουνίου 2018, στη Νέα Σκηνή, στο Κτίριο ΘΟΚ, 18:00-20:00, για «να μοιραστούμε τις σκέψεις μας και να ακούσουμε τις προτάσεις σας, ώστε από κοινού να διαμορφώσουμε προτάσεις για την οργάνωση του Φεστιβάλ από τούδε και στο εξής, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες τόσο των ανθρώπων που το υπηρετούν όσο και του κοινού στο οποίο απευθύνεται».

Επιβεβαίωση της συμμετοχής στο 22864321 μέχρι την Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018

Θετική η ενέργεια της συζήτησης και θεωρούμε πως πρέπει όσοι ασχολούνται με το ερασιτεχνικό θέατρο και όχι μόνο να παρευρεθούν. Καλό είναι η πρόσκληση να φτάσει και στους όποιους άλλους αρμόδιους αλλά και στους βουλευτές που εγκρίνουν κονδύλια και προϋπολογισμούς. Διότι είναι αντιληπτό πως το μεγαλύτερο πρόβλημα των ερασιτεχνικών ομάδων είναι το οικονομικό και ο ΘΟΚ πρέπει να είναι έτοιμος να συνεισφέρει περισσότερο και/ή να απαιτήσει αύξηση του κονδυλίου για το ερασιτεχνικό θέατρο από την πολιτεία. Ως συμβολή στη διαβούλευση αυτή δημοσιεύουμε τις απόψεις ερασιτεχνικών ομάδων που μας είχαν δοθεί με αφορμή παλαιότερες συνεντεύξεις τους στον Ορίζοντα.

  • Θεατρική επιμόρφωση

Χρειάζεται περαιτέρω οικονομική ενίσχυση των ερασιτεχνικών ομάδων, αλλά κυρίως απαραίτητες θεωρούμε τις ευκαιρίες για θεατρική επιμόρφωση των μελών των ομάδων μέσα από οργανωμένα θεατρικά σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια, που θα προσφέρονται από ένα επίσημο κρατικό φορέα, όπως ο ΘΟΚ.

Θεατρικός Όμιλος Κίμων Ξυλοτύμπου

  • Ηθική και οικονομική στήριξη

Για την ανάπτυξη του ερασιτεχνικού θεάτρου χρειάζεται την εκτίμηση και τη στήριξη, τόσον την οικονομική όσο και την ηθική, από μέρους της πολιτείας.

Θεατρικός Όμιλος Κοντεατών και Φίλων «Τέρψις»

  • Χρειάζεται πρακτική και οικονομική στήριξη

Η ανάπτυξη του ερασιτεχνικού θεάτρου προκύπτει από το έμψυχο υλικό, την επένδυση χρόνου και χρήματος, καθώς και από το περιβάλλον που θα την υποστηρίξει. Η επαφή με το θέατρο κατά τη γνωσιακή και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη ενός ατόμου (σχολείο, πανεπιστήμιο), μεταξύ άλλων, αυξάνει την πιθανότητα να συμμετέχει σε θεατρικές παραγωγές στην ενήλικη ζωή του.

Αρκετές ερασιτεχνικές ομάδες έχουν ανάγκη από χώρο που να φιλοξενεί τον δημιουργικό τους οίστρο, τις πρόβες, τα σκηνικά και τις παραστάσεις τους. Παράλληλα, η οικονομική στενότητα περιορίζει τη δυναμική των ομάδων. Χρειάζεται πρακτική και οικονομική στήριξη. Επίσης, υπάρχουν πλέον ομάδες διαφορετικών ταχυτήτων και δυνατοτήτων. Συνεπακόλουθα θα πρέπει να εξελιχθεί και το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου. Νεαροί ή/και άνεργοι επαγγελματίες του χώρου, διαφορετικών ειδικοτήτων, με τη στήριξη του ΘΟΚ ή της πολιτείας θα μπορούσαν να εργοδοτηθούν για τις ανάγκες μιας ερασιτεχνικής παράστασης, αποκομίζοντας εμπειρίες και δοκιμάζοντας/πειραματίζοντας με τις γνώσεις τους.

Προμηθέας Αγίου Αμβροσίου Κερύνειας

  • Προβλήματα πρακτικής φύσεως

Τα πια βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ερασιτεχνικοί θίασοι είναι πρακτικής φύσεως. Έχουν να κάνουν με την εξεύρεση οικονομικών πόρων, την αγωνία αν θα τα καταφέρουν με τον προϋπολογισμό τους, την απουσία δικών τους χώρων και υποδομών και γενικά διάφορα τεχνικά προβλήματα που για τους ερασιτέχνες φαίνονται και είναι τεράστια. Ακόμα, μια και οι ερασιτεχνικοί θίασοι σε κάποιο βαθμό λειτουργούν λίγο διαισθητικά και με ενθουσιασμό, καλό θα ήταν η προσφορά από τους επαγγελματικούς θιάσους της χώρας μας σειρά μαθημάτων ή σεμιναρίων για διάφορα θέματα (όπως σκηνοθεσία, σκηνογραφία, ερμηνεία κ.λπ.), τα οποία θα βοηθούσαν τους ερασιτεχνικούς θιάσους να εκπαιδευτούν, να μάθουν και να βελτιωθούν. Μια καλή ιδέα θα ήταν να μπορούμε να χρησιμοποιούμε σκηνικά, κοστούμια ή αντικείμενα που δεν χρειάζονται πια στον ΘΟΚ ή σε άλλους θιάσους, κάτι που θα μείωνε πολύ τα έξοδά μας.

Αναφορικά με το Φεστιβάλ του ΘΟΚ, ένα εξαιρετικό θεσμό, καλό θα ήταν να υπάρχει μια πιο εκτενής και διά ζώσης συζήτηση – ανατροφοδότηση από την κριτική επιτροπή για τα δυνατά και αδύνατα σημεία της παράστασης, μετά από το τέλος αυτής, έτσι που η ομάδα να μπορεί να βελτιωθεί ακόμα πιο πολύ. Έχουμε την εντύπωση όμως ότι γίνεται μια σοβαρή δουλειά από το τμήμα θεατρικής ανάπτυξης του ΘΟΚ και έχοντας υπόψη και τη δουλειά που εξελίσσεται και στα σχολεία αλλά και το θεσμό των αγώνων μαθητικού θεάτρου, είμαστε αισιόδοξοι ότι το θέατρο στη χώρα μας, επαγγελματικό ή ερασιτεχνικό, μόνο μπροστά και ακόμα πιο ψηλά μπορεί να πάει.

Ομάδα Σκηνοβάτες ΠΟΕΔ Λευκωσίας

  • Δημιουργία συντονιστικού φορέα

Για την περαιτέρω ανάπτυξη του ερασιτεχνικού θεάτρου χρειάζεται να έχει ευκαιρίες να παρουσιάζεται, να τυγχάνει υποστήριξης από τους δήμους και τις κοινότητες, οι οποίοι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν θεατρικά τμήματα, να γίνονται μαθήματα και θεατρικά εργαστήρια και να ανεβάζονται θεατρικά έργα που να παρουσιάζονται στις συνοικίες. Να γίνονται ανταλλαγές ανάμεσα στους ερασιτεχνικά θέατρα και να υπάρχουν πιο προσιτές τιμές στους θεατρικούς χώρους, ειδικά για τα ερασιτεχνικά θέατρα. Η δημιουργία ίσως ενός φορέα που να συσπειρώνει και να συντονίζει τα ερασιτεχνικά θέατρα θα βοηθούσε περισσότερο την ανάπτυξή του, ώστε και πιο οργανωμένα να μπορεί να διεκδικεί.

Σάντρη Περδίου, πρόεδρος του Δ.Σ. της Θεατρικής Πορείας

  • Με πρόσχημα την οικονομική κρίση έχουν μειωθεί τα κονδύλια για τον πολιτισμό

Έχουμε κάποια στήριξη από τις πολιτιστικές υπηρεσίες, αλλά δυστυχώς δεν είναι αρκετή. Μέσα από τις διαδικασίες για επιχορήγηση χάνεται η ουσία, καμιά φορά γίνονται λάθη και παραλείψεις με αποτέλεσμα να νιώθουμε ότι δεν παίρνουμε αυτό που αξίζουμε σαν ομάδα. Από την άλλη πλευρά ο ΘΟΚ, με τον τρόπο που λειτουργεί, δεν βοηθά σχεδόν καθόλου. Η βοήθεια που παίρναμε στο παρελθόν για τη συμμετοχή μας στο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού θεάτρου έχει μειωθεί τόσο πολύ, που μόλις καλύπτει τα έξοδα της ημέρας της παράστασης. Βέβαια πρέπει να πω ότι με τους ανθρώπους του ΘΟΚ και ιδιαίτερα με τους υπευθύνους της Θεατρικής Ανάπτυξης έχουμε μια πολύ καλή σχέση και συνεργασία και είμαστε σίγουροι ότι εκτιμούν τη δουλειά που γίνεται στην ομάδα μας. Πενιχρή είναι πλέον και η βοήθεια από τον Οργανισμό Νεολαίας, ενώ έχει μειωθεί και στο ελάχιστο και η βοήθεια από την κοινότητά μας αλλά και από άλλους οργανισμούς και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Δυστυχώς, με πρόσχημα την οικονομική κρίση έχουν μειωθεί τα κονδύλια για τον πολιτισμό. Αν αυτό δεν αλλάξει και μάλιστα γρήγορα, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές και δεν μιλώ μόνο για το ερασιτεχνικό θέατρο αλλά γενικότερα για το θέατρο, όπου τον τελευταίο καιρό, με λύπη μας, βλέπουμε ομάδες να αναστέλλουν τη λειτουργία τους ή να ακυρώνουν παραγωγές.

Χρειάζεται να βρεθούν στις θέσεις κλειδιά, σε Υπουργεία, στον ΘΟΚ, στους δήμους και στις κοινότητες, ακόμη και σε μεγάλους οργανισμούς δημόσιους και ιδιωτικούς, άνθρωποι με γνώση του αντικειμένου και όχι απλά υπάλληλοι. Άνθρωποι με αγάπη για το θέατρο και τον πολιτισμό που θα ξέρουν τι κάνει ο κάθε ένας από εμάς και δεν θα κρύβονται πίσω από απρόσωπές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Αυτοί οι άνθρωποι θα γίνουν οι σύμμαχοί μας για να πείσουμε την πολιτεία να δώσει επιτέλους το μερίδιο που αναλογεί στο θέατρο και τον πολιτισμό.

Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα είναι οι υποδομές που χρειάζονται για να αναπτυχθεί το ερασιτεχνικό θέατρο. Μιλώ για απλές αίθουσες για πρόβες μέχρι και μικρά θέατρα στην ύπαιθρο εκεί και όπου αναπτύσσονται κυρίως αυτές οι ομάδες. Με την Παράβαση έχουμε κάνει αρκετές φορές το γύρο της Κύπρου και δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις οι συνθήκες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι σκληρές και απάνθρωπες και σε καμία περίπτωση ευνοούν την ανάπτυξη του θεάτρου. Τι πιο ωραίο η κάθε κοινότητα να έχει το δικό της πολιτιστικό κέντρο, ένα χώρο που θα παράγεται πολιτισμός όχι μόνο από ερασιτεχνικές ομάδες αλλά και από επαγγελματικές, οι οποίες θα μπορούν να φέρουν πιο κοντά στον απλό κόσμο τη δουλειά τους;

Σοφοκλής Σοφοκλέους, πρόεδρος του Δ.Σ. της Παράβασης Λυμπιών