Απαντήστε, κύριοι της κυβέρνησης!

Του Στέφανου Στεφάνου*

Γύρω από το θέµα της εµπορίας καυσίµων, των λιανικών τιµών πώλησής τους, καθώς και για την ύπαρξη ή όχι προσυνεννόησης στον καθορισµό τους, εδώ και πολλά χρόνια γίνεται µεγάλη συζήτηση εντός και εκτός της Βουλής.

Σηµειώνουµε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισµού δύο φορές (2009 και 2017) διαπίστωσε ότι υπάρχει προσυνεννόηση (καρτέλ) µεταξύ των εταιρειών πετρελαιοειδών, αλλά προφανώς τα µεγάλα συµφέροντα και τα πολλά εκατοµµύρια κέρδη που διακυβεύονται εµπόδισαν τόσο την περαιτέρω διερεύνηση του θέµατος όσο και τη λήψη διορθωτικών µέτρων.

Το ΑΚΕΛ πολλές φορές ήγειρε τα διάφορα ζητήµατα, αλλά ποτέ δεν έλαβε σαφείς και τεκµηριωµένες απαντήσεις από την κυβέρνηση και τα αρµόδια υπουργεία. Τα ήγειρε εκ νέου και τώρα στην Επιτροπή Οικονοµικών της Βουλής, µε αφορµή την Πρόταση Νόµου που έχουµε καταθέσει για τερµατισµό της διπλής φορολογίας στα καύσιµα. Εν αναµονή των απαντήσεων, και έχοντας την πεποίθηση ότι το πέπλο ύποπτης σιωπής πρέπει να ανασηκωθεί, απευθύνω και δηµόσια τα συγκεκριµένα ερωτήµατα. Οι πολίτες, οι οποίοι φορτώνονται ένα δυσβάστακτο βάρος εξαιτίας των συνεχών αυξήσεων στα καύσιµα, έχουν δικαίωµα να γνωρίζουν τι πραγµατικά συµβαίνει.

Οι κυβερνώντες οφείλουν να απαντήσουν:

1) Πώς γίνεται οι λιανικές τιµές των υγρών καυσίµων στην Κύπρο αµέσως να αυξάνονται ακόµα και στις πιο ανεπαίσθητες αυξήσεις των τιµών διεθνώς, ενώ όταν µειώνονται οι τιµές διεθνώς η µείωση να γίνεται µε χρονοκαθυστέρηση;

2) Από τον περασµένο Μάρτιο µέχρι τον Μάιο, οι διεθνείς τιµές πετρελαίου µειώθηκαν περίπου κατά είκοσι δολάρια το βαρέλι. Στην Κύπρο όµως οι λιανικές τιµές αυξάνονται συνεχώς και έφτασαν σε πρωτόγνωρα επίπεδα ακόµα και µετά τη µείωση που αποφασίστηκε από τη Βουλή τον περασµένο Μάρτιο. Πώς και γιατί συµβαίνει αυτό;

3) Βάσει ποιων δεδοµένων η κυβέρνηση καταλήγει στο συµπέρασµα ότι δεν υπάρχει αισχροκέρδεια στις λιανικές τιµές καυσίµων; Πώς γίνεται η Επιτροπή Ανταγωνισµού να διαπιστώνει οριζόντιο και κάθετο καρτέλ (αποφάσεις 2009 και 2017 αντίστοιχα) και η κυβέρνηση να σφυρίζει αδιάφορα; Για την ιστορία αναφέρω ότι η απόφαση του 2009 για οριζόντιο καρτέλ έπεσε για διαδικαστικούς λόγους και όχι για λόγους ουσίας.

4) Γιατί η κυβέρνηση αρνείται να δηµοσιοποιήσει –ή έστω να δώσει στη Βουλή- τη µελέτη που έχει εκπονήσει το 2015 για την αγορά καυσίµων στην Κύπρο; Μήπως γιατί στη µελέτη διαπιστώνεται έλλειψη συνθηκών ανταγωνισµού;

5) Πώς διασφαλίζονται οι συνθήκες υγιούς ανταγωνισµού, όταν οι εταιρείες πετρελαιοειδών στην Κύπρο εισάγουν διυλισµένα προϊόντα µόνο από ένα διυλιστήριο;

6) Αν δεν υπάρχει προσυνεννόηση στον καθορισµό της τιµής -όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση- πώς είναι δυνατόν να αυξάνονται ταυτόχρονα και οµοιόµορφα οι τιµές των εταιρειών καυσίµων µέσα σε µια νύκτα;

7) Ποιος είναι ο µέσος όρος του ποσοστού κέρδους των εταιρειών πετρελαιοειδών στην Κύπρο; Πώς τοποθετείται η κυβέρνηση στη θέση ότι πρέπει να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των εταιρειών για να βοηθηθούν ευάλωτες οµάδες του πληθυσµού, όπως έκαναν άλλα ευρωπαϊκά κράτη;

8) Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης στην Πρόταση Νόµου του ΑΚΕΛ για διεύρυνση των λόγων έκδοσης πλαφόν στα καύσιµα, ώστε να ισχύει ό,τι ακριβώς ισχύει µε το Νόµο για τα βασικά αγαθά; Οι καταναλωτές είναι καλό να γνωρίζουν ότι ο Νόµος για πλαφόν σε βασικά αγαθά προβλέπει ότι πλαφόν µπορεί να εκδοθεί και για λόγους προστασίας των καταναλωτών όταν υπάρχουν ειδικές συνθήκες (αυτό ακριβώς που συµβαίνει σήµερα), ενώ ο Νόµος για έκδοση πλαφόν στα καύσιµα περιλαµβάνει µόνο την αισχροκέρδεια, την οποία η κυβέρνηση ποτέ δεν διαπιστώνει.

9) Γιατί η κυβέρνηση δεν διεκδίκησε εξαιρέσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως παραδέχτηκαν οι λειτουργοί του Υπουργείου Οικονοµικών στη Βουλή, για να αντιµετωπιστεί η ακρίβεια στα καύσιµα και στον ηλεκτρισµό, όπως έπραξαν και πέτυχαν άλλα κράτη-µέλη; Γιατί δεν αξιοποίησε τα εργαλεία που έχει δώσει η Κοµισιόν για στήριξη των καταναλωτών στις συνθήκες ακρίβειας και πληθωρισµού;

10) Πόσα επιπλέον έσοδα έχει το κράτος από τις αυξηµένες τιµές λιανικής πώλησης στα καύσιµα; Γι’ αυτό το θέµα η κυβέρνηση δεν έχει δώσει ποτέ κανένα στοιχείο. Αναφέρεται µόνο στη δηµοσιονοµική επίπτωση από µείωση φορολογιών.

11) Πόσες είναι οι υπολογιζόµενες απώλειες εσόδων από το γεγονός ότι χιλιάδες Ελληνοκύπριοι προµηθεύονται καύσιµα από τα κατεχόµενα λόγω του γεγονότος ότι οι τιµές των καυσίµων είναι πολύ πιο χαµηλές;

Το ΑΚΕΛ έχει την πεποίθηση ότι δυνατότητες για λήψη µέτρων που να ανακουφίζουν τα νοικοκυριά και τις µικροµεσαίες επιχειρήσεις υπάρχουν. Αυτό που δεν υπάρχει είναι πολιτική βούληση από µέρους της κυβέρνησης. Το ΑΚΕΛ δεν απευθύνει µόνο ερωτήµατα, δίνει και εµπεριστατωµένες απαντήσεις. Η πρόσκληση – πρόκληση στην κυβέρνηση είναι να βγει επιτέλους από το καβούκι της και να αφουγκραστεί την αγωνία των πολιτών που δοκιµάζονται από την ακρίβεια.

* Γενικός Γραµµατέας Κ.Ε. ΑΚΕΛ

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.