Απλές προτάσεις για καλύτερο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα με μηδενικό κόστος

Του Σπύρου Βασιλείου*

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, τοποθετήσεις και δημοσιεύσεις που έχουν σχέση με την εκπαίδευση θα παραθέσουμε ορισμένες προτάσεις-ιδέες απλουστευμένες, με μηδενικό κόστος για το Κράτος και το Υπουργείο οι οποίες επανειλημμένα και κατ’ εξακολούθηση αγνοούνται. Το γιατί ας το κρίνουν οι αναγνώστες σας. Ίσως ένας από τους στόχους να είναι η δυσφήμιση του δημοσίου σχολείου που σιγά σιγά θα οδηγήσει σε διάβρωση και κατ’ επέκταση σε διάλυση της δημόσιας παιδείας και η μετακίνηση-μετακύληση μαθητών στην ιδιωτική εκπαίδευση με το αζημίωτο φυσικά. Με απλές διατυπώσεις που μπορεί να κατανοήσει ο απλός κόσμος καμία μα καμία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και καμία επιτροπή δεν έχει πιθανότητα επιτυχίας αν δεν επανέλθουμε στα απλά και αυτονόητα. Τα απλά και αυτονόητα που διακεκριμένοι Κύπριοι επιστήμονες που ζουν και διαπρέπουν στο εξωτερικό είχαν αποκτήσει ως εφόδια ζωής με το πέρασμα από τα δημόσια σχολεία της Κύπρου.

Ξεκινούμε:

Α. Δημοτική Εκπαίδευση-Πρόληψη-Διάγνωση
Καθιέρωση ενιαίου απολυτηρίου εξετάσεων στην Στ΄ τάξη του Δημοτικού ώστε να διαγνώσουμε το επίπεδο των μαθητών στα βασικά μαθήματα με έμφαση τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά. Με σωστή ανάλυση θα διαφανεί σε βάθος χρόνου ποιοι δάσκαλοι είναι επαρκής και από ποια πανεπιστήμια προέρχονται (Ελλάδα, Κύπρο, Κολλέγια και νυν Πανεπιστήμια) ώστε να ξέρουμε και το επίπεδο των πανεπιστημίων αφού ο πρύτανης αποφάσισε να ασχοληθεί με το επίπεδο του Δημόσιου Σχολείου.

Β. Γυμνάσιο
Κατάργηση άμεσα των τάξεων μικτής ικανότητας δηλαδή από το 1 μέχρι το 20
(Α-Ε), μια αναχρονιστική πολιτική που αδικεί τους πάντες: Εκπαιδευτικούς-Μαθητές-Γονείς. Είναι αδύνατον ένας εκπαιδευτικός να μεταδώσει σωστά και αποδοτικά σε μαθητές διαφόρων δυνατοτήτων και ταχυτήτων. Εμείς εισηγούμαστε τάξεις μικτής ικανότητας από το 10-20 ή Γ-Α. Ταυτόχρονα δημιουργούνται τάξεις υποδοχής για πολύ αδύνατους μαθητές κάτω από το 10 (Δ-Ε) και γίνεται προσπάθεια ενδυνάμωσής τους στα βασικά μαθήματα. Καταργούνται με αυτό τον τρόπο οι στηρίξεις που κανένας δεν έχει αξιολογήσει (validation-evaluation) και που είναι αμφίβολο αν προσφέρουν. Επιπρόσθετα το Υπουργείο-Κράτος με την εισήγηση αυτή εξοικονομεί εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

Αλλόγλωσσοι-ακροατές (τουρίστες):

Σε καμία άλλη χώρα του αναπτυγμένου/πολιτισμένου κόσμου μαθητής που δεν γνωρίζει ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ τη γλώσσα (στη δική μας περίπτωση, δεν καταλάβει λέξη) εντάσσεται σε τάξεις για 7-8 περιόδους κάθε μέρα. Είναι ανθρωπίνως αδύνατο για κάποιο παιδί 12-16 χρονών να είναι σε μία τάξη βουβό για τόσες περιόδους χωρίς να καταλάβει λέξη. Κάποιοι «ειδικοί» έχουν εφεύρει αυτή τη φανταστική λέξη ακροατής και δεν πειράζει που ο ακροατής δεν θα μάθει τίποτε και όχι μόνο, αλλά το πιο πιθανό να δημιουργήσει και προβλήματα αφού δεν μπορεί να είναι αμέτοχος στην τάξη για βδομάδες και μήνες χωρίς να κάνει τίποτε. Φυσικό επακόλουθο να πειράξει, να γελάσει και άλλα πολλά. Κάποιες προσπάθειες που έχουν γίνει πρόσφατα για δημιουργία τάξεων υποδοχής έχουν αρκετές ελλείψεις αλλά βρίσκονται προς την ορθή κατεύθυνση και χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης.

Κατάργηση στασιμότητας και αλλαγή βαθμολογίας από Α-Ε σε 1-20

Όλοι οι μαθητές προχωρούν στην επόμενη τάξη με πραγματικούς βαθμούς. Οι αδύνατοι μαθητές που βρίσκονται στις τάξεις υποδοχής έχουν τη δυνατότητα με εξετάσεις στο τέλος της Α΄ τάξης να συνεχίσουν στη Β΄ τάξη ως κανονικοί μαθητές αν καταφέρουν να πιάσουν τουλάχιστον 8 από τα 20 στα βασικά μαθήματα.

Στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου εισαγωγή Ενιαίων Παγκύπριων Εξετάσεων για απόκτηση απολυτηρίου Γυμνασίου. Εκεί θα φανεί το πρόβλημα που έχουμε και θα πρέπει να αναζητήσουμε λύσεις. Μαθητές που πετυχαίνουν τουλάχιστον 10 από τα 20 θα μπορούν να επιλέγουν Τεχνική Εκπαίδευση ή Λύκειο. Μαθητές που πετυχαίνουν 5 από τα 20 θα μπορούν να επιλέγουν μόνο Τεχνική Εκπαίδευση Πρακτική Κατεύθυνση αν το επιθυμούν.
(με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί και αυτόματα αναβάθμιση της Τεχνικής εκπαίδευσης) και δεν θα μπορεί κανείς να κατηγορεί τους καθηγητές ΣΕΑ για ανεπάρκεια ή προκατάληψη εις βάρος της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Μαθητές που είναι από το 0 μέχρι το 5, και πιστέψετε το είναι πάρα μα πάρα πολλοί θα πρέπει το Υπουργείο να βρει λύση (τάξεις υποδοχής για 1 χρόνο μόνο στα Λύκεια και τις Τεχνικές και μετά ακολουθεί Σύστημα Μαθητείας ή οποιοδήποτε άλλο σύστημα επιλεγεί). Είναι αδύνατο μαθητές με γνωσιολογικό επίπεδο του Δημοτικού να συνεχίζουν με ύλη και γνωσιολογικό επίπεδο που αδυνατούν να κατανοήσουν και λόγω του συστήματος να παίρνουν απολυτήριο Λυκείου-Τεχνικής Εκπαίδευσης και να εξασφαλίζουν αν είναι δυνατόν θέση και στα Πανεπιστήμια (ΑΑΕΙ, ΤΕΙ, ΚΟΛΛΕΓΙΑ). Και να μας κατηγορεί από πάνω και ο πρύτανης για το επίπεδο της εκπαίδευσης μας.

Παραβατική Συμπεριφορά-Στολή-Τατουάζ-Σκουλαρίκια-Κάπνισμα-Κινητά Τηλέφωνα (μάστιγα)

Αυστηροί κανόνες λειτουργίας και όποιος δεν τους τηρεί πάει σπίτι του. Ας του βρει ο γονιός του σχολείο να τον στείλει. Δηλαδή για να έχουμε καλή εξήγηση στα ιδιωτικά σχολεία που ο κόσμος πληρώνει 7-8 χιλιάδες ευρώ το χρόνο γιατί εφαρμόζονται κανονισμοί και στολή και στα δημόσια που είναι δωρεάν ο καθένας νομίζει ότι είναι το χάνι του ππάντζιαρου και κάνει ότι θέλει; Νοιαζόμαστε και κοπτόμαστε για τους 3-4 που διαλύουν τις τάξεις και δημιουργούν ένα σωρό προβλήματα και ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΜΕ για τους 20-21 που θέλουν να μάθουν και δεν αφήνονται!!!.

Γ. Λύκειο-Τεχνικές Σχολές
Εδώ κι αν έχει πλάκα. Κάποιοι ειδήμονες είχαν τη φαεινή ιδέα-έμπνευση, ίσως για να ευνοήσουν κάποιους στο δημόσιο την περίοδο των Παχιών Αγελάδων να δημιουργήσουν το ενιαίο λύκειο με μαθήματα τα οποία οι μαθητές τα επέλεγαν για να «περνούν την ώρα τους», για να «ποσκολιούνται» στην καθομιλουμένη, π.χ (αστρονομία, μουσικές, θέατρα, δακτυλογραφία, στενογραφία, βρεφονηπιοκομία, τέχνες, λογική, φωτογραφία, ιστορία της τέχνης, ιστορία των επιστημών, λογοτεχνία, χρηματιστηριακά κ.λ.π). Ξένες γλώσσες που προσφέρονταν για μόνο 2 χρόνια στις οποίες οι μαθητές αποφοιτούσαν με 20 στα 20 στο μάθημα χωρίς να ξέρουν έστω να πουν ή να γράφουν μια σωστά δομημένη πρόταση σε αυτή τη συγκεκριμένη γλώσσα.

Έχουμε δημιουργήσει πελατειακές σχέσεις μεταξύ των καθηγητών (ειδικοτήτων) και μαθητών και δυστυχώς με το νέο σύστημα που έχει εισαγάγει το Υπουργείο Παιδείας διατηρούμε αυτές τις πελατειακές σχέσεις. Με μαθηματική ακρίβεια σύστημα το οποίο εξακολουθεί να διατηρεί πελατειακές σχέσεις μεταξύ μαθητών-γονιών από τη μια καθηγητών-ειδικοτήτων από την άλλη, είναι καταδικασμένο σε αποτυχία. Ειδικότητες για να έχουν μαθητές κάποιες φορές υποβαθμίζουν το μάθημά τους σε μάθημα με 0 απαιτήσεις αλλά με ψηλές βαθμολογίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Αλλαγή βαθμολογίας από το 1-100

Διατηρείται η μη στασιμότητα. Μετά την Α΄ Λυκείου όποιοι μαθητές επιτύχουν τουλάχιστον τη βάση θα δικαιούνται να επιλέξουν όποια μαθήματα θέλουν.

Επιστροφή στους κλάδους με πιο απλουστευμένες διαδικασίες από αυτές που εισηγήθηκε πρόσφατα το υπουργείο.

Κατάργηση της πριμοδότησης των μαθητών για σκοπούς πρόσβασης.
Σε ποια χώρα του κόσμου αρμόδιοι που σέβονται τους εαυτούς τους καταδέχονται τελειόφοιτοι που γράφουν 2-3 σε τελικές Εθνικές Εξετάσεις να εξασφαλίζουν θέση σε πανεπιστήμια!!!!!!!! Προκαλώ τους αρμόδιους να επιτρέψουν σε παιδιά Γ΄ και Δ΄ τάξης Δημοτικού να παρακαθίσουν ανώνυμα στις Παγκύπριες Εξετάσεις. Η κοινή γνώμη θα εκπλαγεί όταν τα παιδιά αυτά θα εξασφαλίσουν θέση σε ΑΑΕΙ και ΤΕΙ. Πιθανόν να είμαστε πρωτοσέλιδο σε όλο τον πλανήτη για τις διάνοιες που έχουμε στα δημοτικά!!!!!! Και επειδή ο πρύτανης συνεχίζει να προκαλεί για το επίπεδο της Δημόσιας εκπαίδευσης, θέλει δηλαδή να μας πει ότι το 90% των μαθητών των δημοσιών σχολείων που φοιτούν στο πανεπιστήμιο αφού είναι ΑΔΥΝΑΤΟΙ ή αφού προέρχονται από ΑΔΥΝΑΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ότι το επίπεδο του πανεπιστημίου του είναι υποδιαίστερο από άλλα πανεπιστήμια ή ισχυρίζεται ότι μόλις τα παιδιά πατήσουν το πόδι τους στο πανεπιστήμιο γίνεται αμέσως η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος και ως δια μαγείας οι φοιτητές γίνονται πλέον υψηλού επιπέδου. Έτσι προς πληροφόρηση του κοινού και του ίδιου του πρύτανη να αναφέρουμε ότι εκατοντάδες μαθητές απόφοιτοι των δημοσίων Λυκείων γίνονται δεκτοί κάθε χρόνο από εγνωσμένα Βρετανικά και άλλα πανεπιστήμια μόνο με το απολυτήριο του Λυκείου χωρίς Α levels σε κλάδους με υψηλές απαιτήσεις και ανταγωνισμό που συμπεριλαμβάνουν ακόμη και αυτή την ιατρική. Με το να επιτίθεται ανοίκεια στη δημόσια εκπαίδευση κατ’ επέκταση μειώνει και υποβαθμίζει το πανεπιστήμιο του και το επίπεδο των συνάδελφων καθηγητών του.
Όσο αφορά στην πειθαρχία επειδή δυστυχώς οι κανονισμοί και οι παρεμβάσεις είναι τέτοιοι, υπάρχει αταξία στους σχολικούς χώρους.

Είναι ηλίου φαεινότερων ότι εάν οι καθηγητές και οι καθηγήτριες με τα μέσα που τους προσφέρονται μπορούσαν να επιβάλουν την τάξη στα σχολεία καταστέλλοντας την βία και επιβάλλοντας πλήρη πειθαρχία θα μπορούσαμε κάλλιστα να τους αναθέσουμε να επιβάλλουν τη τάξη και στα γήπεδα.!!!!

Καιρός να προχωρήσουμε ένα βήμα πιο μπροστά. Επειδή οι καιροί που ζούμε είναι πολύ επικίνδυνοι είναι καιρός στα δημόσια σχολεία εκτός από τις καθαρίστριες να υπάρχει και προσωπικό ασφαλείας ή και πειθαρχίας για ευνόητους λόγους και το «μπάτε σκύλλοι» αλέστε στα σχολεία κάπου πρέπει να σταματήσει.

Συμπερασματικά, κύριοι, αν θέλετε να πάμε μπροστά θεσμοθετείστε κριτήρια και κανονισμούς που θα τηρούνται από όλους. Μόνο έτσι θα πάμε μπροστά. Με κόστος μηδέν αναβαθμίστε τη δημόσια εκπαίδευση, φέρτε προ των ευθυνών τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Όποιος δεν τηρεί τα ελάχιστα ας αναλάβει τις ευθύνες τους, κάθε κατεργάρης στον πάγκο του.

Για μεταφορά της ευθύνης της μάθησης και της πειθαρχίας και στους γονείς κάποιοι εκ των οποίων πιστεύουν ότι ο καθηγητής/τρια είναι υπόχρεος να ανέχεται τα πάντα (πολλοί ευσυνείδητοί εκπαιδευτικοί είναι στα όρια της αντοχής τους), το κράτος να πριμοδοτεί τον κάθε μαθητή Λυκείου με ένα χρηματικό ποσό ας πούμε 3 χιλιάδες ευρώ το οποίο θα είναι τα δίδακτρα της σχολικής χρονιάς. Το ποσό αυτό θα ανανεώνεται αυτόματα αν ο μαθητής τηρεί το ελάχιστο όριο σε θέματα πειθαρχίας και επίδοσης.

Στο επίπεδο της επίδοσης εισηγούμαστε ότι η αυτόματη επανα-πριμοδότηση θα επιτυγχάνεται αν ο μαθητής επιτύχει στις τελικές προαγωγικές εξετάσεις τουλάχιστον 6 από τα 20 ή 30 από τα 100 αν επιλεγεί σύστημα με άλλη βαθμολογία. Σε διαφορετική περίπτωση αν ο γονιός επιθυμεί να επαναλάβει την τάξη το παιδί ή να συνεχίσει το παιδί του θα πρέπει να καταβάλει ο ίδιος από τη τσέπη του το ποσό των 3 χιλιάδων ευρώ. Με αυτό τον τρόπο θα εκλείψει το φαινόμενο του μαθητή τουρίστα που ευδοκιμεί τα τελευταία χρόνια στα σχολεία μας. Το κρατικό ποσό των 3 χιλιάδων ευρώ θα μετατρέπεται σε κρατική χορηγία πρώτου έτους σπουδών σε όσους εξασφαλίσουν θέση σε ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα επιτυγχάνοντας στις τελικές παγκύπριες εξετάσεις μέσο όρο τουλάχιστον 6 από τα 20 ή 30 από τα 100.

Κλείνουμε με ένα επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε γνωμικό του Ισοκράτη:

έλεγε κλαίων ο Ισοκράτης «η Δημοκρατία μας (εκπαίδευση) αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράστην το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες (μαθητές) να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία!!!!»

ΠΕΡΑΣΤΙΚΑ ΜΑΣ

*Καθηγητής ΣΕΑ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy