Σημεία Κοινού/Ορίζοντας

Απομυθοποίηση τζαι αποενοχοποίηση out of necessity

Μετά που αρκετές αναβολές τζαι καθυστερήσεις λόγω κορωνοϊού -ως γνωστόν στα θέατρα κολλά, στες εκκλησιές όι- εκαταφέραμεν να δούμεν την Δευτέραν το Out of Necessity. Εγραφτήκαν ήδη αρκετά διθυραμβικές κριτικές τζ’ έναιν ακριβώς ο τομέας μου να γράφω τέθκοια κείμενα οπότε εν να περιοριστώ στο εξής: νομίζω εν η πρώτη φορά που επήα σε μιαν κυπριακήν παράστασην, η οποία ταυτόχρονα εσυγκινούσε με, έκαμνε με να γελώ, ανατρίσιαζεν με, εκλαμούριζεν με.

Εν θα μπορούσε να ανεβεί σε καλλύττερην χρονικήν συγκυρίαν τούντο θεατρικόν τζαι προφανώς τούτον το timing έσhει να κάμει τζαι με τον καταιγισμόν των συναισθημάτων που προκαλεί στους θεατές [«Ως Δαμέ με έψιλον» να μεν σας πάρει ο δαίμονας J]. Έναιν τυχαία που δκιαβάζουμεν τόσα αποθεωτικά σχόλια!

Το κείμενον εν μια γερή ππουνιά στα πλείστα στραβά που περνά τούτος ο τόπος που τον τζαιρόν της ίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μια αποδόμηση του δικαίου της ανάγκης που καταργεί το Σύνταγμαν, μια κλωτσιά στο ελεγχόμενον που την εκκλησιάν σαθρόν σύστημαν παιδείας, έναν εγερτήριον σε όσ@ς το παρακολουθήσουν να συνειδητοποιήσουν τούτα τα στραβά που εμείς, ως Ελληνοκύπριοι, επροκαλέσαμεν τζαι προκαλούμεν στο νησίν, αντί να περιφερούμαστεν μοιρολατρικά ως τα αποκλειστικά θύματα της ιστορίας του ρότσου.

Τζαι η χρήση της κυπριακής κάμνει το πολλά πιο οικείον τζαι αληθινόν. Εθθύμισεν μου την κουβένταν του Ευριπίδη Δίκαιου σε μιαν συνέντευξην του στο Παράθυρον του Πολίτη: «Αν ‘καλαμαρίζουν επιτηδευμένα οι Κυπραίοι που κάθουνται δίπλα σου στο κκαφέ, πιστεύκεις τους;».

Μπορεί να μεν χρειάζεται να υιοθετήσεις την απολυτότηταν της αναφοράς του Έβρου. Εν μπορείς όμως να μεν φέρεις στον νου σου τον πόλεμο του συστήματος ενάντια στην Κυπριακήν γλώσσαν, με τελευταίον παράδειγμαν τες πραγματικά γελοίες απόπειρες του υπουργού Παιδείας [;] και Πολιτισμού [;;], αλλά τζαι άλλων εθνικιστικών κύκλων, να υπαγορεύσουν σε έναν κίνημαν την ορθογραφία του ονόματός ΤΟΥ. Ενός ονόματος που εν στην Κυπριακήν η οποία ΕΝ διδάσκεται πουθενά.

Εν πολλά όμορφα να θωρείς την Κυπριακήν να αποενοχοποιείται μέσα στους δρόμους τζαι μέσα που την πολιτιστικήν δημιουργίαν. Τζαι εν επίσης ωραίον να απομυθοποιούνται προκαταλήψεις που το ελληνοκυπριακόν κατεστημένον προσπαθεί για χρόνια να κρατήσει βαθκειά ριζωμένες στες κκελλάες μας.

Ανδρέας Ριρής

ΥΓ: Θυμούμαι την υπερπροσπάθειαν που εχρειάζετουν για να μεν φατσίσει η γλώσσα μου παν ‘στα διπλά σύμφωνα, άμαν έκαμνα μαθήματα ορθοφωνίας στην σχολήν δημοσιογραφίας στην Αθήναν με συνέπειαν να κάμνω τα δοκιμαστικά μου για το ράδιον τέλεια φλατ [ο δάσκαλος ελάλεν μου ότι είμαι «όπως το εγκεφαλογράφημαν του νεκρού»].
Προφανώς εν μπορούν να συγκριθούν οι πεντ’-έξι ώρες που έκαμα ορθοφωνίαν με δραματικές σχολές που εφκάλαν οι ηθοποιοί. Είμαι σίουρος όμως ότι η χρήση της κυπριακής επιτρέπει στ@ς Κυπραί@ς ηθοποιούς να εκφράζουνται πιο ελεύθερα τζαι αυθόρμητα. Και αυτά καλό είναι να γίνονται! Εναίν;

 

Wherehaus 612 στη Λευκωσία:

16, 17, 18, 20, 23, 24 και 25 Μαΐου στις 8μμ.

Θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό:

Πέμπτη 27/5 στις 8μμ   

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy