Θα μπορέσουν να συζητηθούν τα πραγματικά και μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης

Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου

Τα μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο έμειναν στο περιθώριο και δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια επίλυσής τους, με εξαίρεση τα θέματα ασφάλειας και υγείας, εκτιμά ο αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ, Απόστολος Σκουρουπάτης, σε έναν απολογισμό για τη σχολική χρονιά που διανύσαμε. Αναφερόμενος ενδεικτικά στα κρούσματα νεανικής παραβατικότητας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς, σημειώνει πως έχουν αυξηθεί χωρίς να έχουν παρθεί ουσιαστικά μέτρα από πλευράς κυβέρνησης. Ωστόσο ελπίζει πως η κατάληξη και η συμφωνία στη ΜΕΠΕΥ θα ανοίξουν το δρόμο για να μπορέσουν να συζητηθούν θέματα και να ληφθούν αποφάσεις.

Τα μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο έμειναν στο περιθώριο και δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια επίλυσής τους, με εξαίρεση τα θέματα ασφάλειας και υγείας

Ο διάλογος έχει μπει στις σωστές του βάσεις και έτσι πρέπει να συνεχιστεί, έτσι ώστε να διασφαλιστεί και η συνέχεια της εργατικής ειρήνης, η οποία είχε διασαλευθεί το προηγούμενο καλοκαίρι με τις μονομερείς και ετσιθελικές αποφάσεις της κυβέρνησης

Ποιες προκλήσεις ξεχωρίζετε κατά τη σχολική χρονιά που διανύσαμε και πώς αποτιμάτε τα αποτελέσματά τους;

Μετά και τις μονομερείς αποφάσεις της κυβέρνησης το καλοκαίρι που μας πέρασε, την προσωρινή ανακωχή με τη νέα απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 3 Οκτωβρίου, αλλά και μετά την απαγωγή των παιδιών στη Λάρνακα, η όλη συζήτηση επικεντρώθηκε στα θέματα ασφάλειας και υγείας στις σχολικές μας μονάδες, αλλά και στην προσπάθεια για επαναφορά του θεσμικού διαλόγου στις σωστές βάσεις, μέσα και από τη σωστή λειτουργία της ΜΕΠΕΥ .
Είναι γεγονός ότι τα μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο έμειναν στο περιθώριο και δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια επίλυσής τους, με εξαίρεση τα θέματα ασφάλειας και υγείας. Αντίθετα, γινόμαστε συνεχώς μάρτυρες ενός ατέρμονου βομβαρδισμού εκθέσεων και προτάσεων από ειδικούς που διορίζει ή αγοράζει υπηρεσίες το Υπουργείο Παιδείας για να νομιμοποιήσει πολιτικές ή προτάσεις τους, χωρίς να προχωρούμε σε υλοποίηση ουσιαστικών μέτρων, τα οποία θα αναβαθμίσουν ποιοτικά τη δημόσια εκπαίδευση.
Για παράδειγμα, τη φετινή χρονιά τα κρούσματα νεανικής παραβατικότητας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς έχουν αυξηθεί στις σχολικές μας μονάδες, χωρίς να έχουν παρθεί ουσιαστικά μέτρα από πλευράς κυβέρνησης. Αντίθετα, έχουμε πάρει μόνον αρκετές υποσχέσεις και εξαγγελίες, χωρίς να έχουμε δει κάτι ουσιαστικό να εφαρμόζεται. Αντίθετα, οι συμφωνημένοι κανονισμοί λειτουργίας των σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι περιλαμβάνουν νέα εργαλεία για τον δάσκαλο για αντιμετώπιση τέτοιων συμπεριφορών, παραμένουν για δεύτερη συνεχή χρονιά στα συρτάρια του Υπουργείου Παιδείας. Συνεπώς, μπορούμε να ελπίζουμε ότι η κατάληξη και η συμφωνία στη ΜΕΠΕΥ θα ανοίξει το δρόμο για να συζητηθούν τα πραγματικά και μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης το συντομότερο δυνατό, έτσι ώστε να καλυφθεί και το έδαφος που χάθηκε τη φετινή σχολική χρονιά, με ευθύνη φυσικά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

 

Είστε ικανοποιημένοι με τον τρόπο που εξελίχθηκε ο διάλογος και τα αποτελέσματα που είχε για τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών;

Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί όλα αυτά που λέγαμε το καλοκαίρι για συμφωνίες, για προηγούμενες αποφάσεις αλλά και για αναγκαιότητα θεσμών, όπως τον Υπεύθυνο Τμήματος, επικαιροποιήθηκαν και επεκτάθηκαν στη ΜΕΠΕΥ. Η συμφωνία στη ΜΕΠΕΥ έχει επικυρώσει τις προηγούμενες συμφωνίες για τη μείωση του διδακτικού χρόνου βάσει των χρόνων υπηρεσίας αλλά και για την παραχώρηση συνδικαλιστικού χρόνου, έστω και μειωμένου, στους εκλεγμένους αξιωματούχους της ΠΟΕΔ. Για πρώτη φορά μετά και την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου του 2010 υπάρχει συμφωνία στη ΜΕΠΕΥ για τον Υπεύθυνο Τμήματος, με την οποία κατοχυρώνεται η σημασία εφαρμογής του θεσμού, αλλά και καθορίζεται ενιαία εκπαιδευτική πολιτική στο πλαίσιο της καθολικής του εφαρμογή. Για πρώτη φορά ο θεσμός επεκτείνεται και στην Προδημοτική αλλά και στην Ειδική Εκπαίδευση. Αναμένουμε, επίσης, τόσο το Σχέδιο Πρόωρης Αφυπηρέτησης χωρίς πέναλτι για όσους συνάδελφους έχουν συμπληρώσει 400 μήνες υπηρεσίας ή το 57ο ηλικιακό έτος όσο και την τελική πρόταση της κυβέρνησης για δημιουργία ταμείου προνοίας για τους ανασφάλιστους εκπαιδευτικούς μετά το 2011. Αναμένουμε τη συνέχεια του διαλόγου στη ΜΕΠΕΥ, έτσι ώστε να συζητηθούν και να συμφωνηθούν όλα τα εργασιακά θέματα που έχουμε εγγράψει (θεσμοθέτηση χρόνου για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, χρόνος διευθυντή, χρόνος β. διευθυντή, μισθολογική αναβάθμιση μουσικών κ.λπ.). Ο διάλογος έχει μπει στις σωστές του βάσεις και έτσι πρέπει να συνεχιστεί, έτσι ώστε να διασφαλιστεί και η συνέχεια της εργατικής ειρήνης, η οποία είχε διασαλευθεί το προηγούμενο καλοκαίρι με τις μονομερείς και ετσιθελικές αποφάσεις της κυβέρνησης. Περιμένουμε να δούμε τη συμφωνία να εφαρμόζεται και τον διάλογο να συνεχίζεται.

 

 

Ένα μεγάλο ξεχωριστό κεφάλαιο είναι η ασφάλεια και υγεία μέσα στα σχολεία. Θεωρείτε ότι έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα; Είστε ικανοποιημένοι με την τοποθέτηση, για παράδειγμα, θυροτηλεφώνων ή την τοποθέτηση περιφράξεων;


Η συζήτηση για τα θέματα ασφάλειας και υγείας οδήγησε στην εκταμίευση ενός σεβαστού ποσού από τα κρατικά ταμεία, περίπου 17 εκ. ευρώ, για να εργοδοτηθούν φύλακες στα σχολεία, να τοποθετηθούν θυροτηλέφωνα και να ψηλώσουν ή να δημιουργηθούν περιφράξεις, έργα τα οποία ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί και σε κάποιους δήμους ή κοινότητες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει. Σημαντικά είναι επίσης τα κονδύλια τα οποία έχουν εγκριθεί για ελέγχους πυρασφάλειας, ελέγχους ηλεκτρολογικών και μηχανικών εγκαταστάσεων αλλά και ελέγχου της στατικότητας των κτιρίων, ελέγχους και εγκρίσεις τις οποίες είχαμε επιτακτικά ζητήσει ως ΠΟΕΔ από το καλοκαίρι. Να σημειώσουμε ότι έχουμε αποτρέψει και μέτρα τα οποία θα δημιουργούσαν αχρείαστη αναστάτωση και ήταν εντελώς ανούσια, όπως ήταν η κάρτα εισόδου, η οποία μετά από ενέργειες και παρεμβάσεις της ΠΟΕΔ αντικαταστάθηκε με την κάρτα επισκέπτη.
Την ίδια στιγμή φαντάζει επιτακτική ανάγκη η εργοδότηση φύλακα από τις 07:00 το πρωί μέχρι και τις 14:00 στις σχολικές μας μονάδες. Δεν μπορούμε να ζητούμε από εκπαιδευτικό, γραμματειακό ή άλλο προσωπικό να ελέγχει ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει από το σχολείο. Για να έχουν αποτέλεσμα όλα αυτά τα μέτρα που έχουν παρθεί, όταν και εφόσον υλοποιηθούν, θα πρέπει να υπάρχει και το κατάλληλο άτομο στην είσοδο του σχολείου, το οποίο και θα επιλαμβάνεται της όλης κατάστασης, όπως συμβαίνει σε όλα τα άλλα δημόσια κτίρια. Περιμένουμε να δούμε όλα αυτά τα οποία έχουν εξαγγελθεί να εφαρμόζονται και την ίδια στιγμή είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε άλλα ουσιαστικά μέτρα, τα οποία θα δημιουργήσουν πραγματικά ασφαλή σχολικά περιβάλλοντα τόσο για τα παιδιά μας όσο και για όλους τους εργαζόμενους στον σχολικό χώρο. Ειδικά στο τομέα της Υγείας, δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποια ουσιαστική αλλαγή.

 

 

Αξιολόγηση εκπαιδευτικού. Σας έχουν παρουσιάσει κάποιες πτυχές από τις αλλαγές που προωθούνται. Συμφωνείτε με αυτές;

Κατ’ αρχήν επίσημα από πλευράς Υπουργείου δεν μας έχει δοθεί τίποτα επίσημα που να αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Αντίθετα, μας έχει αναφέρει ο Υπουργός ότι έχει παραλάβει το Σχέδιο από την Επιτροπή και προσπαθεί να το κοστολογήσει και να μας το παραδώσει προς συζήτηση. Ναι, έχουν συζητηθεί με την επιτροπή διάφορες πτυχές του Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικού Έργου, με τις οποίες, αν έχουν υιοθετηθεί τα όσα έχουμε εισηγηθεί, φυσικά και συμφωνούμε. Αυτό που πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι αποτελεί πάγιο και χρόνιο αίτημα της ΠΟΕΔ η αλλαγή του Σχεδίου Αξιολόγησης και φυσικά ο εκσυγχρονισμός του με τέτοιο τρόπο, ώστε μέσα από αυτή τη διαδικασία να βελτιώνεται ο εκπαιδευτικός και το εκπαιδευτικό έργο, να δίνονται κίνητρα στους εκπαιδευτικούς και να αυξάνεται ο επαγγελματισμός του εκπαιδευτικού. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με μείωση της γραφειοκρατίας αλλά και με προγράμματα στήριξης και επιμόρφωσης, θα έχουν άμεσο αντίκτυπο και στα μαθησιακά αποτελέσματα. Εναπόκειται λοιπόν στην επίσημη πλευρά αν είναι έτοιμη να συζητήσει ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης, το οποίο αναμένεται να κοστίσει πέραν των 8 εκ. ευρώ, ή αν απλά θέτει συνεχώς το θέμα για να λέει ότι το συζητά, χωρίς να υπάρχει η πολιτική βούληση και οι οικονομικοί πόροι για πραγματική αλλαγή.

Μας έχεις Like στο Facebook ;