Αυξάνονται τα προβλήματα στην Ειδική Εκπαίδευση

Της Χρίστης Βασιλείου*

Συνεχίζουν να διαιωνίζονται τα προβλήµατα στην Ειδική Εκπαίδευση. Στο παρόν άρθρο σηµειώνω µερικά από αυτά τα οποία επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα της παρεχόµενης εκπαίδευσης, πρώτιστα των παιδιών, ενώ παράλληλα προσθέτουν ευθύνες στους ειδικούς όλων των ειδικοτήτων που δεν τους αναλογούν.

Κυριότερο πρόβληµα παραµένει η όλη διαδικασία των εγκρίσεων των παιδιών που χρήζουν ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Η όλη διαδικασία παραµένει χρονοβόρα, τη στιγµή µάλιστα που φαίνεται να µειώνονται ή να καθυστερούν αδικαιολόγητα οι εγκρίσεις των µαθητών/τριών που χρήζουν ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, µε όλες τις αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά. Η αύξηση του προσωπικού στις επαρχιακές επιτροπές Ειδικής Εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών ψυχολόγων, καθώς και του αριθµού των συνδετικών λειτουργών θα συµβάλει στη βελτίωση της όλης κατάστασης.

Την ίδια στιγµή παρουσιάζεται µείωση των ωρών της παρεχόµενης εκπαίδευσης σε παιδιά µε µαθησιακές δυσκολίες από 2,6 δ.π./εβδοµάδα που ήταν παλαιότερα σε 1,8 δ.π./εβδοµάδα. Το ίδιο συµβαίνει και µε το χρόνο λογοθεραπευτικής παροχής, που είναι 1,2 δ.π. αντί 2 δ.π. / εβδοµάδα που ήταν παλαιότερα. Ο εβδοµαδιαίος χρόνος παροχής ειδικής εκπαίδευσης στα παιδιά πρέπει να αυξηθεί.

Ο αριθµός των παιδιών που αντιστοιχεί σε κάθε ειδικό παιδαγωγό ή/και λογοθεραπευτή/τρια κυµαίνεται µεταξύ 22 και 30 παιδιών την εβδοµάδα. Ο αριθµός αυτός επείγει να µειωθεί σε κάτω από 20 παιδιά ανά ειδικό, έτσι ώστε να βελτιωθεί και η ποιότητα της παρεχόµενης εκπαίδευσης. Αναγκαία θεωρείται και η µείωση του αριθµού παιδιών στη γενική τάξη, όταν φοιτά παιδί µε αναπηρίες, προβλήµατα υγείας, διαταραχές συµπεριφοράς κ.α., ούτως ώστε να αντιστοιχεί περισσότερος χρόνος του/της εκπαιδευτικού ανά παιδί και ταυτόχρονα να υπάρχει η δυνατότητα πιο εξατοµικευµένης παρέµβασης προς το παιδί/ά που αντιµετωπίζουν δυσκολίες.

Επιπρόσθετα, επιβάλλεται να ρυθµιστεί ο ανώτατος και κατώτατος αριθµός παιδιών στις ειδικές µονάδες. Σηµειώνεται ότι σε αρκετές των περιπτώσεων παιδιά νηπιαγωγείων φοιτούν σε ειδικές µονάδες δηµοτικών σχολείων, ενώ παρατηρούνται σηµαντικές ελλείψεις σε κτιριακές υποδοµές της Ειδικής Εκπαίδευσης, κυρίως σε αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης και λογοθεραπείας σε σχολικές µονάδες.

Καταγράφεται η ανάγκη για ανάπτυξη υποστηρικτικού υλικού (βιβλία, υλικά, νέες τεχνολογίες, κλπ.) για την παροχή Ε.Ε. και λογοθεραπείας. Στα ειδικά σχολεία πρέπει να εφαρµοστεί ο θεσµός του Υπεύθυνου Τµήµατος και πρέπει να δηµιουργηθεί τράπεζα µε ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, ενώ εκκρεµεί και η δηµιουργία πρωτόκολλου διαχείρισης παιδιών µε ακραίες επιθετικές συµπεριφορές.

Σηµαντικό πρόβληµα παραµένει η µη ύπαρξη ξεχωριστού προϋπολογισµού στις σχολικές εφορείες για την Ειδική Εκπαίδευση. Τα ξεχωριστά κονδύλια, ειδικά για αναλώσιµα υλικά, αποτελούν αναγκαιότητα για την οµαλή και σωστή λειτουργία των ειδικών μονάδων και της Ειδικής Εκπαίδευσης.

Η παροχή θεραπειών (εργοθεραπείας, φυσικοθεραπείας, µουσικοθεραπείας κ.λπ.) στα παιδιά πρέπει να επεκταθεί και στις σχολικές µονάδες, αντί µόνο των ειδικών σχολείων και σχολής τυφλών και κωφών λόγω των αυξηµένων αναγκών των παιδιών.

Τέλος, εκκρεµεί µια µεγάλη σειρά από συνδικαλιστικά αιτήµατα των ειδικών εκπαιδευτικών, η ικανοποίηση των οποίων θεωρείται αναγκαία αν στόχος µας παραµένει η βελτίωση της παρεχόµενης εκπαίδευσης προς τα παιδιά µας. ∆εν µπορεί να συνεχίσει, για παράδειγµα, ο κλάδος της Ειδικής να αποτελείται από 60% έκτακτους εκπαιδευτικούς. Ούτε µπορεί να αναγκάζονται οι ειδικοί εκπαιδευτικοί και λογοθεραπευτές να µετακινούνται συνεχώς, σπαταλώντας ακόµα και διδακτικό χρόνο από τα παιδιά. Οι ώρες διακίνησης πρέπει να θεσµοθετηθούν και να µην αφαιρούνται από τον παρεχόµενο χρόνο στήριξης των µαθητών. […]

Το κράτος πρέπει να επενδύσει σε ανθρώπινο δυναµικό µέσα ακόµα και από την παραχώρηση άδειας και επιχορήγηση της παρακολούθησης εξειδικευµένων θεµάτων / σεµιναρίων στην Κύπρο ή στο εξωτερικό. […]

Εν κατακλείδι, η Ειδική Εκπαίδευση απαιτεί την ανάλογη σηµασία από τους αρµόδιους. Η όλη κατάσταση δεν µπορεί να συνεχίσει όπως είναι, τη στιγµή µάλιστα που τα προβλήµατα αφήνονται να µεγαλώνουν.

* Λογοπαθολόγος – Λογοθεραπεύτρια, μέλος Προοδευτικής Κίνησης ∆ασκάλων και Νηπιαγωγών

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy