Αυξήσεις μέχρι 30% στις τιμές των καυσίμων σε διάστημα μόλις δεκαπέντε ημερών

«Δεν δικαιολογείται πλαφόν», επιμένει η Υπουργός Ενέργειας

Αυξήσεις μέχρι 30% στις τιμές των καυσίμων σε διάστημα μόλις δεκαπέντε ημερών, δείχνουν τα στοιχεία της Υπηρεσίας Προστασίας των Καταναλωτών. Παρά ταύτα, η Υπουργός Ενέργειας, Νατάσα Πηλείδου, επιμένει ότι «δεν δικαιολογείται ο καθορισμός πλαφόν».

Σε επιστολή της μάλιστα προς τον ΓΓ του ΑΚΕΛ, Στέφανο Στεφάνου, ο οποίος την κάλεσε να εξετάσει τις πρόσφατες ταυτόχρονες και ομοιόμορφες αυξήσεις τις οποίες επέβαλαν οι εταιρείες αμέσως μετά τη μείωση του φόρου, αναφέρει ότι όλα έγιναν νομότυπα. Απλά, προσθέτει, οι εταιρείες… (τυχαία) παρέλαβαν την ίδια περίοδο «νέα ακριβότερα φορτία καυσίμων» με αποτέλεσμα οι αυξήσεις «να αντισταθμίσουν τις μειώσεις στο φόρο».

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις 3/3 η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων ήταν 1,440 ευρώ το λίτρο και με τη μείωση του φόρου (κατά 8,3 σεντ) έπρεπε να υποχωρήσει στο 1,357 ευρώ. Παρά ταύτα, χθες η μέση τιμή ήταν 1,409 ευρώ. Δηλαδή σε δεκαπέντε μέρες επιβλήθηκαν αυξήσεις ύψους 5,2 σεντ. Μάλιστα, σε πολλά πρατήρια η τιμή φτάνει μέχρι τα 1,446 ευρώ το λίτρο.

Επίσης, στο πετρέλαιο κίνησης στις 3/3 η μέση τιμή ήταν 1,498 ευρώ το λίτρο και με τη μείωση του φόρου (κατά 8,3 σεντ) έπρεπε να υποχωρήσει στο 1,415 ευρώ. Παρά ταύτα, χθες η μέση τιμή ήταν 1,681 ευρώ. Δηλαδή σε δεκαπέντε μέρες επιβλήθηκαν αυξήσεις ύψους 26,6 σεντ. Μάλιστα, σε πολλά πρατήρια η τιμή φτάνει μέχρι τα 1,750 ευρώ το λίτρο.

Ακόμη στο πετρέλαιο κίνησης στις 3/3 η μέση τιμή ήταν 1,026 ευρώ το λίτρο και με τη μείωση του φόρου (κατά 6,4 σεντ) έπρεπε να υποχωρήσει στο 0,962 ευρώ. Παρά ταύτα, χθες η μέση τιμή ήταν 1,254 ευρώ. Δηλαδή σε δεκαπέντε μέρες επιβλήθηκαν αυξήσεις ύψους 29,2% ή ποσοστό 30% περίπου. Μάλιστα, σε πολλά πρατήρια η τιμή φτάνει μέχρι τα 1,345 ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Ν. Πηλείδου στην επιστολή της προς τον ΓΓ του ΑΚΕΛ διαβεβαιώνει ρητά ότι «οι μειώσεις που είχαν αποφασιστεί στις 3/3 υιοθετήθηκαν, τόσο σε χοντρικό όσο και σε λιανικό επίπεδο και αφορούσαν εισαγωγές παλαιότερων φορτιών». Παρά ταύτα, προστίθεται, «τα νέα ακριβότερα φορτία καυσίμων που παραλήφθηκαν στην Κύπρο» λόγω των αυξήσεων στις διεθνείς αγορές είχαν ως αποτέλεσμα «να αντισταθμίσουν τις μειώσεις στο φόρο».

Επισημαίνεται πάντως ότι σε άλλο σημείο της επιστολής της Ν. Πηλείδου αναφέρεται ότι τα φορτία των εισαγωγών καυσίμων «δεν ξεπερνούν τα δύο με τρία το μήνα», κάτι το οποίο εγείρει ερωτήματα αφού κατά τις τελευταίες δεκαπέντε μέρες έγιναν τουλάχιστον τέσσερις ανατιμήσεις στα πετρελαιοειδή. Συνεπώς το εύλογο ερώτημα είναι πότε οι εταιρείες παρήγγειλαν τα φορτία, πότε ήρθαν τα πλοία, πότε τιμολογήθηκαν, πότε φορολογήθηκαν και πότε πήγαν τα καύσιμα στα πρατήρια;

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ν. Πηλείδου επιχειρεί να… παρηγορήσει τους καταναλωτές, αναφέροντας ότι «οι μέσες τιμές των καυσίμων στην Κύπρο είναι χαμηλότερες σε σχέση με την Ευρώπη και φθηνότερες από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Αναφέρει επίσης ότι το Υπουργείο Ενέργειας «έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση ενός πολύ σύγχρονου, εξειδικευμένου και ευέλικτου λογιστικού συστήματος για παρακολούθηση των τιμών και αξιολόγηση τους», ενώ προκαλεί μάλιστα την Ελεγκτική Υπηρεσία «να προσέλθει για έλεγχο του συστήματος».

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.