Αφιέρωμα: Η εφηβεία της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού: Αριάννα Οικονόμου

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου

ΑΡΙΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Χορογράφος

Μπορούμε να πούμε πως η διοργάνωση της Πλατφόρμας Χορού καθόρισε το τοπίο στο Σύγχρονο χορό στην Κύπρο;

H διοργάνωση της Πλατφόρμας Χορού ήταν αίτημα των ανθρώπων του σύγχρονου χορού από το 1990 και έγινε πραγματικότητα το 2000 με τη στήριξη της Πολιτείας. Συμβάλει και συνέβαλε αυτός ο θεσμός , και ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια εφόσον οι ευκαιρίες για παρουσίαση νέου έργου ήταν τότε λιγότερες. Πάνω από όλα καθόρισε και έδωσε υπόβαθρο στη τέχνη του χορού ως μια σύγχρονη δημιουργική/ερευνητική τέχνη. Αυτό έγινε γιατί άρχισε ως Διαγωνιστική Πλατφόρμα Χορού και στις επιτροπές για τις βραβεύσεις καλέστηκαν σημαντικοί καλλιτέχνες από το Διεθνή χώρο του Σύγχρονου χορού ως κριτές ξεκαθαρίζοντας και το πεδίο στο τι εννοούσε ο καθένας μας ως προς αυτό τον ορισμό. Η Πλατφόρμα Χορού καθόρισε το πεδίο στο ποιοι ενδιαφέρονταν να δοκιμαστούν ως επαγγελματίες χορογράφοι στη τέχνη του σύγχρονου χορού.

Τα πράγματα όμως σήμερα χωλαίνουν γιατί παρόλη την σημαντική συμβολή της Πλατφόρμας τα πρώτα χρόνια δεν υπήρξε ούτε έγινε η απαιτούμενη αναθεώρηση του θεσμού εκ μέρους των διοργανωτών για προσαρμογή του θεσμού στο ραγδαία εξελισσόμενο τοπίο του χορού. Αυτή τη στιγμή το κράτος δεν γίνεται να θέλει η Πλατφόρμα Χορού να εκπληρώσει όλους τους πιθανούς στόχους για υποστήριξη του χορογραφικού πεδίου. Είτε η πλατφόρμα θα είναι για ανερχόμενους, είτε θα είναι για δοκιμασμένους είτε θα αποτελεί παράθυρο προς το διεθνή χώρο του χορού για προώθηση του έργου ώριμων πλέον Κύπριων Καλλιτεχνών Χορογράφων στις διεθνείς πλατφόρμες χορού. Χρειάζεται απόφαση.

Κοιτάζοντας πίσω, ως μια από τις πρώτες χορογράφους Σύγχρονου χορού, τι πιστεύετε πως κέρδισε ο χορός αλλά και οι χορογράφοι και τι χάθηκε όλα αυτά τα χρόνια; 

Σήμερα έχουμε δύο στέγες χορού, μια Λευκωσία και μια Λεμεσό. Έχουμε φεστιβάλ όπως το No_ Body Λευκωσία, το Open House Λεμεσό και το Καλοκαιρινό Site Specific. Όμως δεν έχουμε ακόμα καταρτίσει δομές από κοινού για διεκδίκηση, στήριξη και δικαίωση των αιτημάτων μας ως καλλιτέχνες του χορού. Εξ αυτών των αιτημάτων είναι και η αναθεώρηση του θεσμού της Πλατφόρμας και αν αποφασιστεί να είναι Πλατφόρμα για πρόταση νέου πρωτότυπου έργου , τότε είναι αντιφατικό και παράδοξο να ζητείται από τον καλλιτέχνη να επισυνάπτει στην αίτηση συμμετοχής ένα βίντεο του προτεινόμενου έργου εφόσον μιλάμε για ένα ερευνητικό έργο εν τη γενέσει του.

Η Πλατφόρμα ως θεσμός δημιουργεί το πρώτο πλαίσιο για τη διαφοροποίηση του Σύγχρονου Χορού από το κοινωνικό και τον εμπορικό χορό. Ο «σύγχρονος χορός» αναμφίβολα αφορά την έρευνα. Έτσι δεν μπορεί να θέλει να μετρηθεί με τα ίδια κριτήρια με την τέχνη που στοχεύει στο να είναι βατή στο κάθε θεατή και στην τέχνη που πειραματίζεται μέσα από την έρευνα.

Ποιες οι ευθύνες των δημιουργών και των ομάδων; Τι θα τους προτείνατε;

Δεν έχουμε δει κάποια οργανωμένη δημόσια αντίδραση προς τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες για την άστοχη δημοσίευση στις 16.12.15 των απαράδεκτων γενικεύσεων απαξίωσης, από την Επιτροπή Επιλογής της φετινής Πλατφόρμας, των καλλιτεχνών που αιτήθηκαν για τη πλατφόρμα φέτος, χωρίς αυτή να τεκμηριώνεται συγκεκριμένα με καλλιτεχνικά κριτήρια επί της κάθε πρότασης/αίτησης.

Επίσης που είναι η κοινή αντίδραση των χορογράφων ενάντια στα απαράδεκτα πλαίσια για αιτήσεις για χρηματοδότηση; Που είναι η δημόσια διαμαρτυρία για την καθαίρεση του ρόλου του δημιουργού καλλιτέχνη / όπου στα έντυπα των αιτήσεων χρηματοδότησης ο δημιουργός/καλλιτέχνης δεν δικαιούται να αιτείται μισθό. Χρειάζεται κοινή δημόσια δράση. Κι αν κάποιοι πια δεν θέλουν ή δεν μπορούν να την αναλάβουν, τότε έχουν όλη την ευθύνη επειδή έχουν και όλη τη δικαιοδοσία.

Διάβαστε επίσης:

Συνέντευξη Γεωργίας Χόπλαρου

Συνέντευξη Έλενας Αντωνίου

Συνέντευξη Πέτρου Κονναρή

Πρόγραμμα παραστάσεων και παράλληλων εκδηλώσεων

Blast!

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy