Η αλήθεια για το Πόθεν Έσχες

338
Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

Του Άριστου Δαμιανού

Δικαιολογημένα η κοινωνία διαμαρτύρεται αφού, όπως δημοσιοποιήθηκαν οι δηλώσεις για το Πόθεν Έσχες, δεν αντανακλούν την πραγματική περιουσιακή θέση των ελεγχόμενων προσώπων. Δεν αποτυπώνουν το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της οικογένειας του αξιωματούχου, διότι δεν περιλαμβάνονται τα περιουσιακά στοιχεία συζύγων και ανήλικων τέκνων. Αδικαιολόγητα η θεσμική βελτίωση της δημοσιοποίησης ευτελίζεται σε επίπεδο κουτσομπολιού σε πολλές περιπτώσεις. Μέρος ευθύνης φέρουν και ορισμένοι αξιωματούχοι που δεν εφάρμοσαν ορθά τις προδιαγραφές που καθορίζει η νομοθεσία για τον καταρτισμό της Δήλωσης.

Πρόθεσή μας, την οποία ήδη μεταφέραμε στην αρμόδια Επιτροπή Νομικών της Βουλής, είναι η τάχιστη επανεξέταση των αδυναμιών που κατά γενική ομολογία παρουσιάζονται. Κάτι που θα αρχίσει άμεσα και θα περιλάβει, μαζί με δικές μας προτάσεις, και νομοσχέδια που καταθέτει η κυβέρνηση. Η μικρή παράταση που έδωσε την περασμένη Παρασκευή η Βουλή στην υποβολή δηλώσεων από τα υπόλοιπα ελεγχόμενα πρόσωπα, δίνει ακριβώς τη δυνατότητα να επέλθουν οι αναγκαίες διορθώσεις στα νομοθετήματα, χωρίς να αφήνει χώρο σε πιθανή αλλοίωση περιουσιακών στοιχείων.

Ως γνωστό, το ΑΚΕΛ πρωτοστάτησε στη βελτίωση και εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για το Πόθεν Έσχες. Βασικό κριτήριο των ενεργειών και προτάσεων της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΑΚΕΛ- Αριστερά- Νέες Δυνάμεις ήταν η ενίσχυση της λογοδοσίας των δημόσιων προσώπων και ο αποτελεσματικότερος έλεγχος. Για το σκοπό αυτό προτείναμε διεύρυνση του καταλόγου των ελεγχόμενων προσώπων, για να περιλάβει όλους εκείνους που ασκούν δημόσια εξουσία ή διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα. Παράλληλα επιμείναμε ότι η διαφάνεια απαιτεί συμπερίληψη και των συζύγων αλλά και των ανήλικων τέκνων στη Δήλωση του ελεγχόμενου προσώπου. Βελτίωση επήλθε και στους μηχανισμούς ελέγχου των Δηλώσεων. Επειδή τα γραπτά μένουν, υπάρχει αριθμός δημόσιων τοποθετήσεών μας όπου προειδοποιούσαμε την κυβέρνηση πως χωρίς συμπερίληψη συζύγων δεν επρόκειτο να ψηφίσουμε τα κυβερνητικά νομοσχέδια.

Η αλήθεια είναι ότι οι νόμοι, ως είχαν ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής, κάλυπταν σε ικανοποιητικό βαθμό τόσο την ανάγκη για χρηστή διοίκηση όσο και την ανάγκη για αποτελεσματικότερη λογοδοσία των δημόσιων προσώπων. Είναι η Αναφορά των νομοθετημάτων που ψήφισε η Βουλή για το Πόθεν Έσχες από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στο Ανώτατο Δικαστήριο που οδήγησε σε περιορισμό της εμβέλειας και της αποτελεσματικότητας του Πόθεν Έσχες, αφού το Ανώτατο Δικαστήριο γνωμάτευσε ότι η δημοσιοποίηση περιουσιακών στοιχείων συζύγων και ανήλικων τέκνων είναι αντισυνταγματική. Στη συνέχεια η Νομική Υπηρεσία γνωμάτευσε ότι η υποβολή Δηλώσεων με τη συμπερίληψη στοιχείων για συζύγους και τέκνα θα πρέπει να αφορά την επόμενη δήλωση των αξιωματούχων.

Υπάρχει και μια δεύτερη αλήθεια που πρέπει να λεχθεί. Πολλοί δεν ήθελαν και δεν θέλουν το Πόθεν Έσχες. Και αυτοί δεν ανήκουν κατ’ ανάγκη στο πολιτικό προσωπικό που ομόφωνα προώθησε τις αλλαγές. Εξάλλου δεν είναι λίγες οι δυσκολίες και τα προσκόμματα που ορατές και λιγότερο ορατές δυνάμεις κατέβαλαν για εξαίρεση από τον κατάλογο ελεγχόμενων προσώπων. Κάτι που δεν αποδεχτήκαμε. Όπως δεν πρόκειται να αποδεχτούμε προτάσεις που θα μειώνουν την αποτελεσματικότητα.

Σε μια εποχή που η θεσμική και πολιτική απαξίωση μπήκε στη δημόσια ζωή για τα καλά, η Δήλωση και δημοσιοποίηση του Πόθεν Έσχες δεν γίνεται μόνο για σκοπούς αποτροπής της εκμετάλλευσης δημόσιου αξιώματος ή θέσης με σκοπό τον αθέμιτο πλουτισμό ή την αποκόμιση προσωπικού οφέλους, οικονομικού ή άλλου. Γίνεται γιατί η διαφάνεια και η χρηστή διοίκηση αποτελούν αντίδοτο στην απαξίωση.

*Μέλος Πολιτικού Γραφείου Κ.Ε. ΑΚΕΛ, βουλευτής

Σχολιάστε την είδηση

Σχόλια | Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και μόνο. Μη κόσμια ή/και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.