Χαμηλή η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος

Με αργούς ρυθμούς προχωρούν οι αλλαγές, σημειώνει η Κομισιόν

Ως ένα εργαλείο αυτοβελτίωσης θα πρέπει να λειτουργήσει η ετήσια έκθεση της Κομισιόν για τη χώρα μας σε σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα. Η έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε χθες από τον Επίτροπο Τίμπορ Νάβρασιτς, καταγράφει τόσο θετικά στοιχεία όσο και αρνητικά για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, σύμφωνα με τη διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, Αθηνά Μιχαηλίδου.

Κληθείσα από τη «Χαραυγή» να αναφέρει μια πρώτη εκτίμηση των όσων καταγράφονται στην έκθεση, η κ. Μιχαηλίδου μάς ανέφερε πως το πρώτο στοιχείο είναι πως επιβεβαιώνει «αυτό που όλοι γνωρίζουμε, ότι δηλαδή οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση παραμένουν ψηλές και τα μαθησιακά αποτελέσματα χαμηλά».

Ήδη το Υπουργείο Παιδείας, σημείωσε, έχει σχέδιο δράσης το οποίο και άρχισε να υλοποιείται για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Ενδεικτικά, η κ. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στον εκσυγχρονισμό των αναλυτικών και ωρολόγιων προγραμμάτων για ένα πιο σύγχρονο επίπεδο εκπαίδευσης, το οποίο να μη στοχεύει μόνο στις γνώσεις αλλά και στις δεξιότητες του μαθητή, καθώς και στο νέο Σχέδιο Αξιολόγησης του Μαθητή.

Στα θετικά της έκθεσης η κ. Μιχαηλίδου είπε πως είναι η αναφορά για το νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών, καθώς και οι προσπάθειες που γίνονται για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Αναλυτικά, η έκθεση αναφέρει ότι οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση παραμένουν υψηλές. «Στο 6% του ΑΕΠ το 2016, οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση παραμένουν πολύ υψηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ κατά 4,7%». Από τις συνολικές δημόσιες δαπάνες, η Κύπρος δαπάνησε «ποσοστό 15,6% για την εκπαίδευση το 2016, περισσό τερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ». Όπως και στις περισσότερες χώρες, «οι μισθοί των εκπαιδευτικών (73%) αποτελούν τις μεγαλύτερες δαπάνες».

«Η Κύπρος διαθέτει ένα εκπαιδευτικό σύστημα με χαμηλή αποτελεσματικότητα, δεδομένου ότι οι δαπάνες είναι υψηλές. Τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, δηλαδή οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες που επιτυγχάνουν οι σπουδαστές, όπως μετρώνται από το Πρόγραμμα του ΟΟΣΑ για τη Διεθνή Αξιολόγηση Φοιτητών (PISA), είναι χαμηλά», καταγράφει.

Καθυστερεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Η έκθεση καταγράφει ακόμη ότι «η ανάπτυξη του νέου συστήματος διορισμού εκπαιδευτικών έχει αρχίσει, αλλά η πρόοδος στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι αργή». «Μετά τις πρώτες εξετάσεις εισόδου τον Νοέμβριο του 2017, η ομάδα επιτυχημένων υποψηφίων είναι αρκετά μεγάλη ώστε να καλύψει τις θέσεις που προγραμματίζονται για τα επόμενα δύο χρόνια», αναφέρει και σημειώνει ότι οι Αρχές εξέτασαν το συγκριτικά χαμηλό ποσοστό συνολικής επιτυχίας ως απόδειξη της αξιοπιστίας της διαδικασίας, ενώ οι απογοητευμένοι υποψήφιοι και άλλοι ενδιαφερόμενοι εξέφρασαν την αντίθετη άποψη. Από τους συμμετέχοντες στις εξετάσεις (5.020) μόνο 1.869 πέτυχαν. Το χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας (6,9%) ήταν στην ελληνική γλώσσα.

«Δεν έχουν ληφθεί μέτρα πολιτικής για τη μεταρρύθμιση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών», αναφέρει η έκθεση και καταγράφει ότι «οι συζητήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη -ακόμη και με τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών- δεν έχουν ακόμη αρχίσει».

Ελένη Κωνσταντίνου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy