Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται ο διάλογος για το θέμα της τοποθέτησης καμερών στα σχολεία με την Επίτροπο Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, έχει ετοιμαστεί έκθεση και γίνεται εκτίμηση κινδύνου, ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης, παρουσιάζοντας ενώπιον της επιτροπής οικονομικών της Βουλής τον προϋπολογισμό του Υπουργείου του. Η δαπάνη για τοποθέτηση καμερών είναι πέραν των 12 εκ και μαζί με άλλες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις ανέρχεται στα 17 εκ συνολικά.

Ο κ. Χαμπιαούρης είπε ότι ο προϋπολογισμός παρουσιάζει αύξηση 71, 6 εκ  ευρώ εκ των οποίων τα 63 αφορούν τις τακτικές δαπάνες και τα υπόλοιπα τις αναπτυξιακές.

Ανέφερε ότι έχει ολοκληρωθεί το έργο της τοποθέτησης περιφράξεων σε όλα σχεδόν τα σχολεία και μόνο σε ένα ποσοστό περίπου 1-2% εκκρεμούν ακόμη εργασίες.  Οι περιφράξεις αυτές θα είναι πράσινες, καθώς θα φυτευτούν αναρριχητικά φυτά και σε λίγα χρόνια ο χώρος θα πρασινίσει.

Ο Υπουργός είπε ότι τοποθετήθηκαν θυροτηλέφωνα σε όλα τα σχολεία καθώς και φύλακες ασφαλείας σε γυμνάσια, λύκεια  και τεχνικές σχολές.

Αναφέρθηκε ακόμη στην πρόσληψη 40 λειτουργών εκπαίδευσης οι οποίοι θα στελεχώνουν το Υπουργείο από τη νέα χρονιά, για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των αποσπάσεων, καθώς και στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου για το οποίο ο διάλογος ολοκληρώνεται τους επόμενους μήνες.

Ο κ. Χαμπιαούρης ενημέρωσε και για το σχέδιο αξιολόγησης του μαθητή, το θέμα των τετραμήνων και για την στρατηγική για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, διαβεβαιώνοντας ότι από το ερχόμενο Σεπτέμβριο τα παιδιά αυτά μπαίνουν στα σχολεία πλήρως προετοιμασμένα.

Όσον αφορά το θέμα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης παραδέχθηκε ότι πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί ευρύτερα, ότι έγινε το προσχέδιο για τη νέα νομοθεσία και τώρα γίνεται συζήτηση για την συγγραφή των κανονισμών.

Για τα θέματα πρόληψης  και διαχείρισης των περιστατικών βίας και για τα θέματα πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης ο Υπουργός είπε ότι υπάρχει στρατηγική και οι δομές είναι τώρα πιο αποκεντρωμένες.

Ο κ. Χαμπιαούρης είπε ότι τα εσπερινά σχολεία είναι πλέον δέκα, πέντε γυμνάσια/λύκεια και πέντε τεχνικές σχολές λέγοντας ότι η ανταπόκριση σε Πάφο, Λάρνακα και Αμμόχωστο είναι τεράστια και αποδεικνύει ότι ο θεσμός είναι πετυχημένος. Επίσης ανακοίνωσε ότι από το 2020 αρχίζει σε συνεργασία με την ΑΗΚ η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στα σχολεία.

Στην παρουσίασή του ο Υπουργός αναφέρθηκε και στην εθνική στρατηγική για τις ορεινές κοινότητες με αναβάθμιση της σχολής Μιτσή από την οποία αποφοιτούν κάθε έτος 25 μαθητές οι οποίοι φοιτούν, σιτίζονται και διαμένουν εκεί δωρεάν.

Αναφορά έγινε και στις δράσεις για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη με λειτουργία από τον Ιούλιο του 2020 περιβαλλοντικών κέντρων ως κατασκηνωτικών χώρων, στις δράσεις για την κλιματική αλλαγή με πραγματοποίηση συνόδου στην Κύπρο και με στρατηγικές για μείωση των πλαστικών στο πλαίσιο των οποίων θα δοθούν στους μαθητές παγούρια και καλαμάκια πολλαπλής χρήσης.

Ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι ο θεσμός του θερινού σχολείου είναι άκρως πετυχημένος ενώ για τα ολοήμερα ενιαία σχολεία ο στόχος είναι να υπάρξει επέκταση του θεσμού παντού ως τις 4 το απόγευμα.

Επίσης ενημέρωσε για τον ψηφιακό αλφαβητισμό στη δημοτική εκπαίδευση, στην εισαγωγή της ρομποτικής στα σχολεία, στη λειτουργία εννέα σχολείων STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) παγκυπρίως, στην ενίσχυση των μουσικών και αθλητικών σχολείων καθώς και στην πρόοδο που επιτεύχθηκε στο θέμα της Διανελλείου Σχολής στη Λάρνακα, της Καλογεροπούλειου Σχολής και του Νικολαϊδειου ενώ για την Πανεπιστημιακή Σχολή στη Λάρνακα είπε ότι πρέπει να υπάρξει συνεργασία, αφού έχουν εξευρεθεί και χώροι ανέγερσης (Μακένζι και χώρος Διυλιστηρίων).

Για τα ΚΙΕ ο Υπουργός είπε ότι το κόστος ανέρχεται στα 5,5 εκ και ότι αν μετακινηθεί η ώρα έναρξης μαθημάτων από τις 3 στις 2 το απόγευμα τότε θα έχουμε 56 ολοήμερα ΚΙΕ στη  Μέση εκπαίδευση από τη νέα σχολική χρονιά με το λιγότερο δυνατό κόστος.

Όσον αφορά τα μεταλυκειακά σχολεία ανέφερε ότι το 85-90% των αποφοίτων εργοδοτείται ενώ για το ΑΞΙΚ είπε πως από 1η Ιανουαρίου περιέρχεται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου και ο θεσμός αναβαθμίζεται.

Για την στήριξη των φοιτητών ανέφερε ότι όσοι  πληρούν τα κριτήρια και δικαιούνται να λάβουν επίδομα θα το πάρουν. φοιτητές είπε ότι προϋπόθεση είναι ο δικαιούχος να κατοικεί στις

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών ο Υπουργός είπε ότι από τον Ιούλιο οι σχολικοί συνοδοί αυξήθηκαν σε 128 και σε διάστημα δύο χρόνων σε 260 και το σύνολο είναι 1,200 συνοδοί. Εξήγησε ότι όσα παιδιά πληρούν τα κριτήρια δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχουν συνοδό και ότι οι γονείς μπορούν, αν διαφωνούν, να καταθέσουν ενστάσεις, ακολουθώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Επίσης τα κονδύλια για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση αυξήθηκαν και ανέρχονται συνολικά στα 13 εκατομμύρια.

Οι τοποθετήσεις των Βουλευτών

Πλούσιο και αξιόλογο έργο έχει επιτευχθεί στο Υπουργείο Παιδείας ανέφερε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης τονίζοντας την ανάγκη να ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και το θέμα των τετραμήνων.

Η Αννίτα Δημητρίου του ΔΗΣΥ τόνισε την ανάγκη επιτέλους να υπάρξει κατάληξη στο θέμα της ανέγερσης της Πανεπιστημιακής Σχολής στη Λάρνακα.

Ο Γιώργος Κάρουλλας του ΔΗΣΥ ζήτησε να ενημερωθεί για την αντικατοχική πολιτική του Υπουργείου, την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας σε περιφερειακό επίπεδο, τις νέες δράσεις στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και την ανάπτυξη της οδικής συνείδησης.

Από το ΑΚΕΛ ο Ανδρέας Καυκαλιάς ανέφερε ότι ο οίστρος και η ευφορία , κατά την έκφρασή του, δεν μεταφέρεται δυστυχώς στις σχολικές μονάδες και ότι το Υπουργείο Παιδείας αντί να ασχολείται με το ανθρωποκεντρικό σχολείο και να έχει όραμα, ασχολείται με τις βλεφαρίδες και τα μαλλιά των μαθητών και οι χειρισμοί του δεν οδήγησαν σε εξορθολογισμό της παιδείας αλλά σε υπόσκαψή της.

Αναφέρθηκε σε αδυναμίες και προβλήματα στα θέματα ειδικής εκπαίδευσης, στην υγεία και ασφάλεια, τα ΚΙΕ και άλλα. Ο κ. Καυκαλιάς αναφέρθηκε επίσης σε μιζέρια στα θέματα πολιτισμού όπου τα κονδύλια είναι μηδαμινά.

Ο Νίκος Κέττηρος έψεξε το θέμα της παραπαιδείας και το γεγονός ότι τα παιδιά μας τρέχουν στα φροντιστήρια ως τις δέκα το βράδυ  ενώ για το σχολείο της Κοφίνου είπε ότι τα παιδιά με μεταναστευτική πολιτική δεν έχουν μεταφραστή και αυτό οδηγεί σε προβλήματα. Για το θέμα αυτό ο Υπουργός ανέφερε ότι στο σχολείο υπάρχει μεταφραστής και δεσμεύτηκε να πάρει όλα τα στοιχεία και να επανέλθει.

Ο Χρίστος Ορφανίδης του ΔΗΚΟ  εξέφρασε ικανοποίηση για τη πρόοδο που επήλθε στο θέμα της Διανελλείου Σχολής στη Λάρνακα. Τόνισε την ανάγκη να υπάρξει κατάληξη στο θέμα της ίδρυσης πανεπιστημιακής σχολής για να μην καταστεί το θέμα αυτό ακόμη ένα πυροτέχνημα.

Ο Πανίκος Λεωνίδου του ΔΗΚΟ αναφέρθηκε στην ανάγκη να στηριχθούν περισσότερο τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και να υπάρξουν τάξεις υποδοχής για να επιλυθεί το ζήτημα. Έθεσε επίσης ερωτήματα για τους εκπαιδευτικούς αορίστου χρόνου υπενθυμίζοντας ότι το κόμμα του κατέθεσε πρόταση για το θέμα της ισότιμης μεταχείρισης.