Χρειάζονται νέα σχολεία να στεγάσουν την αυξανόμενη ζήτηση για Τεχνική Εκπαίδευση

Ποσοστό 22% των αποφοίτων Γυμνασίου επέλεξαν κλάδους της Τεχνικής Εκπαίδευσης

Συνέντευξη στον Σπύρο Σωτηρίου

Φαίνεται ότι οι σημερινές κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες και η συνεχής αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια έθεσαν ακόμα πιο υψηλά την οροφή των προσδοκιών. Το ποσοστό των αποφοίτων Γυμνασίου που επιλέγουν την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση έφτασε για τη νέα σχολική χρονιά το 22% και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά όμως η λιτότητα περιορίζει τις δυνατότητες απορρόφησης όλων των υποψηφίων για φοίτηση σε συγκεκριμένους κλάδους. Η δημιουργία νέων Τεχνικών Σχολών είναι αδήριτη ανάγκη τονίζει στη «Χ» ο διευθυντής Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Ηλίας Μαρκάτζιης. Σημειώνει πως ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον παρατηρείται στον Κλάδο Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων, στην Ειδικότητα Μηχανικής Αυτοκινήτων, στην Κομμωτική και σε ειδικότητες της Ηλεκτρολογίας. Τονίζει παράλληλα ότι παρόλον ότι έχει επιτευχθεί κάποια αύξηση στις θέσεις, η παράλληλη αύξηση στη ζήτηση, ιδιαίτερα σε κάποιους κλάδους, «μας φέρνει ξανά στη δυσάρεστη θέση να μην μπορούμε να ικανοποιήσουμε όλους τους ενδιαφερόμενους μαθητές και μαθήτριες». Μιλά επίσης για τον επιτυχημένο θεσμό των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και για τους νέους κλάδους.

Υπάρχουν στοιχεία για το ποσοστό αύξησης του ενδιαφέροντος για φοίτηση σε κλάδους της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης; Σε ποιο ποσοστό έφτασε η φοίτηση στις Τεχνικές Σχολές;

Είναι γεγονός ότι παρατηρείται μια συνεχής αύξηση στο ενδιαφέρον για φοίτηση στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον παρατηρείται στον Κλάδο Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων, στην Ειδικότητα Μηχανικής Αυτοκινήτων, στην Κομμωτική και σε ειδικότητες της Ηλεκτρολογίας. Πρέπει να τονιστεί ότι όλοι οι κλάδοι και ειδικότητες έχουν αυξημένο ενδιαφέρον. Από τον συνολικό αριθμό μαθητών και μαθητριών που φοιτούσαν στην 3η τάξη Γυμνασίου κατά το σχολικό έτος 2015-2016, το 22% περίπου έχει επιλέξει τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι πριν από 5 χρόνια το ποσοστό αυτό μετά βίας έφτανε το 12%.

Ωστόσο για τρίτη συνεχόμενη χρονιά υπήρξε απόρριψη μαθητών για φοίτηση. Δεν έπρεπε να έχει λυθεί το πρόβλημα μέχρι σήμερα; Ειδικότερα από τη στιγμή που η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης καταβάλλει προσπάθεια για αύξηση του αριθμού των μαθητών και μαθητριών;

Είναι αλήθεια ότι καταβάλλεται προσπάθεια για αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, αφού αυτό αποτελεί μεγάλη ανάγκη για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και την ανάπτυξη της οικονομίας στον τόπο μας.

Παρόλον ότι έχει επιτευχθεί κάποια αύξηση, μέσα από τη δημιουργία νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων εργαστηρίων στις Τεχνικές Σχολές, η παράλληλη αύξηση στη ζήτηση, ιδιαίτερα σε κάποιους κλάδους, μας φέρνει ξανά στη δυσάρεστη θέση να μην μπορούμε να ικανοποιήσουμε όλους τους ενδιαφερόμενους μαθητές και μαθήτριες. Ιδιαίτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στην Πάφο, επειδή οποιαδήποτε επέκταση στη Σχολή είναι πλέον αδύνατη, λόγω έλλειψης χώρων.

Εδώ, όμως, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι είναι λάθος να δίδεται η εντύπωση ότι απορρίπτονται μαθητές για φοίτηση στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση λόγω της ακαδημαϊκής τους επίδοσης ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο. Ομως επειδή η ζήτηση σε κάποιες περιπτώσεις είναι πολύ μεγάλη, είναι αδύνατο να εξασφαλιστεί θέση σε όλα τα παιδιά στους κλάδους και ειδικότητες που επιλέγουν, λόγω περιορισμών που υπάρχουν κυρίως στις εργαστηριακές υποδομές. Σε κάποιες περιπτώσεις, για επίλυση του προβλήματος, εκεί και όπου είναι δυνατό, κάποια εργαστηριακά μαθήματα γίνονται το απόγευμα. Είναι όμως γεγονός ότι η ριζική επίλυση του προβλήματος απαιτεί δραστικές αποφάσεις για δημιουργία νέων Τεχνικών Σχολών, σε κάποιες πόλεις τουλάχιστον.

Υπάρχει έλλειψη υποδομών και ανάγκη ανέγερσης νέων Τεχνικών Σχολών. Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι σχεδιασμοί και γιατί υπάρχει καθυστέρηση;

Η δημιουργία νέων Τεχνικών Σχολών δεν είναι εύκολη και απλή υπόθεση, ιδιαίτερα σε ένα κράτος με πολλά οικονομικά προβλήματα. Η διαδικασία μελέτης, σχεδιασμού και ανέγερσης μιας Τεχνικής Σχολής είναι πολυετής και πολύπλοκη. Το κόστος δε, μπορεί να ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια ευρώ για μια Τεχνική Σχολή χωρητικότητας 600 περίπου μαθητών. Εδώ υπεισέρχεται το θέμα της ορθολογικής αξιοποίησης των πόρων, σε ένα κράτος που, όπως είπαμε, βρίσκεται σε άσχημη οικονομική κατάσταση. Ο αριθμός των μαθητών στη Μέση Γενική Εκπαίδευση έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια.

Αντιλαμβάνεστε ότι η αύξηση του αριθμού των μαθητών και μαθητριών στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση συνεπάγεται ταυτόχρονη περαιτέρω μείωση του αριθμού των παιδιών που φοιτούν στη Μέση Γενική Εκπαίδευση. Ηδη, κάποια Λύκεια σε κάθε πόλη, σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, έχουν πληρότητα κάτω του 50%. Αυτό κάνει την απόφαση για ανέγερση μιας νέας Τεχνικής Σχολής ακόμα δυσκολότερη και εγχείρημα το οποίο χρειάζεται πρόσθετη μελέτη. Τίθεται δε βασανιστικά το ερώτημα κατά πόσο είναι φρόνιμο να ανεγερθεί εξ υπαρχής μια νέα Τεχνική Σχολή ή κατά πόσον θα έπρεπε υφιστάμενες υποδομές Λυκείων να αξιοποιηθούν ως Τεχνικές Σχολές.

Για παράδειγμα, στην Πάφο η μετατροπή ενός Λυκείου της πόλης σε Τεχνική Σχολή αποτελεί μια εφικτή και συνάμα ορθολογική λύση του προβλήματος που υπάρχει. Βέβαια, εδώ τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα, αφού αυτού του τύπου οι λύσεις βρίσκουν αντιδράσεις λόγω του τρόπου που έχουμε μάθει να σκεφτόμαστε και να δρούμε στον τόπο μας.

Στη Λάρνακα τα πράγματα προχωρούν με πιο γοργούς ρυθμούς, αφού έχει ήδη εξευρεθεί χώρος για ανέγερση νέας Τεχνικής Σχολής, προς αντικατάσταση της Τεχνικής Σχολής Αγίου Λαζάρου. Η μελέτη για το έργο θα αρχίσει εντός του 2017. Εννοείται ότι οι δυνατότητες της νέας Σχολής θα είναι σημαντικά αυξημένες, δημιουργώντας τη δυνατότητα για φιλοξενία μεγαλύτερου αριθμού μαθητών και μαθητριών. Ταυτόχρονα, γίνονται σκέψεις για δημιουργία κάποιων ειδικοτήτων Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο Αθηένου. Μια λύση που έχει προταθεί από τις Τοπικές Αρχές και τυγχάνει της θερμής τους υποστήριξης. Το Υπουργείο μελετά την ιδέα αυτή με πολύ θετική διάθεση και θα υπάρξουν σύντομα εξελίξεις.


80% -100% η εργοδότηση αποφοίτων Μεταλυκειακών Ινστιτούτων

Τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ) εξελίσσονται κάθε χρόνο με τη δημιουργία νέων προγραμμάτων. Σε ποιο σκεπτικό βασίστηκε η δημιουργία των προγραμμάτων «Γαλακτοκομία –Τυροκομία» και «Τεχνολογία CNC – Ξυλουργική Βιομηχανία»;

Τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα εξελίσσονται, αναβαθμίζονται και εδραιώνονται πλέον ως μια αξιόπιστη και αξιόλογη εκπαιδευτική επιλογή. Τα νέα προγράμματα σπουδών «Γαλακτοκομία –Τυροκομία» και «Τεχνολογία CNC – Ξυλουργική Βιομηχανία» έχουν βασιστεί στις παρούσες αλλά και τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες της βιομηχανίας μας. Τόσο στη μία περίπτωση όσο και στην άλλη υπάρχει πολύ στενή συνεργασία με τους αντίστοιχους επαγγελματικούς συνδέσμους. Τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κυπριακής βιομηχανίας. Πρέπει να πω ότι οι επαγγελματικοί σύνδεσμοι, και στις δυο περιπτώσεις, είναι πολύ αισιόδοξοι για τα μελλοντικά μαθησιακά αποτελέσματα των προγραμμάτων, αλλά και τη δυνατότητα εργοδότησης των αποφοίτων.

Υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για φοίτηση;

Το ενδιαφέρον για φοίτηση είναι πολύ μεγάλο και αυξημένο σε σχέση με πέρυσι. Βέβαια, οι αριθμοί θα αυξηθούν πολύ περισσότερο μέχρι την 1η Αυγούστου, η οποία είναι η τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων. Σημειώνω εδώ ότι έχει δοθεί παράταση, μετά από παράκληση πολλών ενδιαφερομένων, οι οποίοι ήθελαν να υποβάλουν αίτηση αλλά χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να μαζέψουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά. Με την ευκαιρία, θα ήθελα να παρακαλέσω όλους τους ενδιαφερομένους να διαβάσουν με προσοχή τις οδηγίες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και να προχωρήσουν με την αίτησή τους το συντομότερο.

Οι θέσεις για τους σπουδαστές αυξήθηκαν ή παρέμειναν στους ίδιους περσινούς αριθμούς;

Οι θέσεις έχουν παραμείνει στους ίδιους αριθμούς. Παρόλ’ αυτά, μελετάται η δυνατότητα μικρής, τουλάχιστον, αύξησης.

Υπάρχουν στοιχεία για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων ΜΙΕΕΚ;

Η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων παρακολουθείται σε επαρχιακό επίπεδο και είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Το ποσοστό εργοδότησης φτάνει περίπου το 80% και σε κάποια προγράμματα μέχρι και το 100%. Τα υψηλά ποσοστά εργοδότησης αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη σημασία, λόγω του υψηλού ποσοστού ανεργίας που παρατηρείται στην Κύπρο και της τεράστιας δυσκολίας που συναντούν σήμερα οι νέοι για εργοδότηση, ανεξάρτητα από το επίπεδο σπουδών που έχουν ακολουθήσει.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy