Χριστοφίδης: Τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης αντικατέστησαν τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα Προδρόμου

  • Καθημερινή ενημέρωση

    Κάθε πρωί η επικαιρότητα στο inbox σου.


«Τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα που παρακολουθούμε εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας τις τελευταίες μέρες, δυστυχώς σήμερα αντικαταστάθηκαν από την πραγματική εικόνα και τα πραγματικά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης, έτσι όπως έχουν κατατεθεί από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τους μαθητές και τους γονείς», ανέφερε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας.

Αναλυτικά:

«Θέλω να ξεκινήσω με τον χειρισμό των παιδιών με αναπηρία. Δυστυχώς η κατάσταση είναι εντελώς απαράδεκτη. Περιμένουμε εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας. Όποτε εγείρετο θέμα για τα παιδιά με αναπηρία, μας έλεγαν ότι η νέα νομοθεσία θα λύσει τα προβλήματα. Δέκα χρόνια μετά, δεν έχει γίνει οτιδήποτε για τον εκσυγχρονισμό της αντιμετώπισης των παιδιών με αναπηρία τη στιγμή που άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν κάνει πραγματικά άλματα σε σχέση με αυτό το θέμα. Ελέγχεται βέβαια και η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία πριν το καλοκαιρινό κλείσιμο ανακοίνωσε ότι, αν δεν λυθεί το θέμα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους συνοδούς των παιδιών, δεν θα εξετάζει ζητήματα που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας. Κανένα πρόβλημα δεν έχει λυθεί και φαίνεται ότι κάποιοι έχουν ξεχάσει αυτή τη δέσμευση που πήραμε ενώπιων των γονιών αυτών των παιδιών, αλλά και των ίδιων των παιδιών με αναπηρία. Το μόνο που ουσιαστικά έχει κάνει το Υπουργείο Παιδείας για αυτά τα παιδιά είναι ένα σεμινάριο μέσα στο καλοκαίρι, το οποίο έγινε εσπευσμένα, για να δείξει ότι κάνει κάτι.

Το δεύτερο σοβαρότατο θέμα το οποίο έχει προκύψει σήμερα, αλλά το έχουμε δει και διά ζώσης κατά τις επισκέψεις μας χθες στα σχολεία, είναι ότι υπάρχει ένα πραγματικό χάος σε ό,τι αφορά την επέκταση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων στο Γυμνάσιο. Κανένας δεν ξέρει τι θα γίνει, ούτε οι εκπαιδευτικοί- το ανέφερε και η ΟΕΛΜΕΚ σήμερα και το ακούσαμε και από διευθυντές σχολείων- πως θα εφαρμοστεί αυτός ο θεσμός. Με αποτέλεσμα βεβαίως να δημιουργούνται τρομερές ανησυχίες και στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς.

Θέλω, επίσης, να επισημάνω ακόμα ένα πολύ σοβαρό ζήτημα το οποίο έχει εγερθεί σήμερα. Η εκκρεμότητα που υπάρχει με τους εκπαιδευτικούς αορίστου χρόνου, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ακύρωση του νέου συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση. Είναι κάτι για το οποίο προειδοποιούμε εδώ και πολλά χρόνια. Μετατρέπονται δηλαδή συνεχώς, με ευθύνη προφανώς όχι δική τους, εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 30 μήνες υπηρεσίας σε εκπαιδευτικούς αορίστου χρόνου.

Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να αφαιρεθούν από το σύστημα, δεν έχουν δικαιώματα προαγωγής ή άλλα ωφελίματα που έχουν όλοι οι άλλοι συνάδελφοι τους και την ίδια στιγμή, δεν μπορεί να προχωρήσει το σύστημα με τον κατάλογο διορισίμων, διότι οι θέσεις είναι ουσιαστικά καπαρωμένες. Άρα πρέπει να υπάρξει ρύθμιση με περισσότερες μόνιμες θέσεις, αλλά και μια συνολικότερη ρύθμιση του θέματος.

Στις 22 του Σεπτέμβρη, στην πρώτη συνεδρία της Ολομέλειας, θα βρίσκεται για ψήφιση η πρόταση νόμου που έχουμε ετοιμάσει ως ΑΚΕΛ και έχει συζητηθεί στην Επιτροπή Παιδείας, για ρύθμιση επιτέλους των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου.

Τέλος, πάλι από τα όσα έχουμε ακούσει σήμερα αλλά και από την εμπειρία μας από τις χθεσινές επισκέψεις, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής σε πάρα πολλά σχολεία. Αναφέρθηκε ότι, σε όλα σχεδόν τα νηπιαγωγεία, δεν υπάρχουν σκέπαστρα. Αυτή είναι η εικόνα που επικρατεί και σε μια σειρά από δημοτικά σχολεία κυρίως, αλλά και γυμνάσια και λύκεια.

Με τις καιρικές συνθήκες που έχουμε στην Κύπρο, η απουσία σκεπάστρων σημαίνει ουσιαστικά ότι τα παιδιά πρέπει να γυμνάζονται στον ήλιο, οι εκδηλώσεις πρέπει να γίνονται στον ήλιο ή τη βροχή και όταν υπάρχει βροχή, τα παιδιά πρέπει να κλείνονται στις τάξεις. Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα το οποίο επηρεάζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων».

Ερωτηθείς σχετικά με την πρόταση της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης ούτως ώστε, όσοι μαθητές συμπληρώνουν τον κύκλο της δημοτικής εκπαίδευσης αλλά κρίνονται ως αναλφάβητοι, να παραμένουν ακόμη ένα χρόνο στα δημοτικά σχολεία για σκοπούς καλύτερης προετοιμασίας, ο κ. Χριστοφίδης απάντησε:

«Είναι κάτι το οποίο πρέπει να μελετηθεί. Ωστόσο, υπάρχουν επιστημονικές τοποθετήσεις, εξού και έχει καταργηθεί η στασιμότητα στη δημοτική εκπαίδευση, που λένε ότι αυτό πρέπει να γίνεται σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις. Απ’ εκεί και πέρα όμως, το πρόβλημα του αναλφαβητισμού, του στοιχειώδους αναλφαβητισμού, του λειτουργικού αναλφαβητισμού και του τεχνολογικού αναλφαβητισμού, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Είναι εδώ που πρέπει να γίνουν κάποια συγκεκριμένα πράγματα, όπως η ενίσχυση του προγράμματος ΔΡΑΣΕ το οποίο ακριβώς έχει ως στόχο να λύσει τις αδυναμίες όλων αυτών των παιδιών, η υποστηρικτική διδασκαλία και η επέκταση του ολοήμερου σχολείου, ούτως ώστε αυτά τα παιδιά να παίρνουν τη στήριξη που χρειάζονται κατά τις απογευματινές μέρες.

Θέλω να πω ακόμα κάτι το οποίο εδώ και δεκαετίες είναι δεδομένο, αλλά νομίζω δεν το αντιλαμβανόμαστε στην Κύπρο. Πολλά παιδιά τα οποία αποτυγχάνουν στο σχολείο, με βάση έρευνες που έχουν γίνει στην Αμερική με τον Michael Apple, στη Γαλλία με τους Bourdieu και Passeron και στην Ελλάδα με την κ. Φραγκουδάκη, αποδεικνύουν ότι αυτά τα παιδιά αποτυγχάνουν, όχι γιατί δεν είναι έξυπνα, αλλά διότι προέρχονται από υποβαθμισμένο κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο.

Δηλαδή, αποτυγχάνουν διότι από τον καιρό που γεννιούνται, οι γονείς τους, όχι γιατί δεν θέλουν αλλά γιατί δεν μπορούν, δεν μπορούν να τους δώσουν τη στήριξη που χρειάζονται για να αναπτυχθούν γλωσσικά, μαθησιακά και άλλως πως. Είναι εδώ ο ρόλος του κράτους, να έρθει και να δώσει σε αυτά τα παιδιά τη στήριξη που χρειάζονται. Διότι η παιδεία, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι δεν συνδέεται πρώτιστα με το τί δουλειά κάνεις. Συνδέεται πρώτιστα με το αν αυτά τα παιδιά θα μπορέσουν να επιβιώσουν έξω στην κοινωνία, αν θα είναι ευτυχισμένα, αν θα μπορούν να απολαύσουν τη ζωή τους. Η αποτυχία του εκπαιδευτικού συστήματος. πολλές φορές, είναι ανθρώπινες ζωές που καταστρέφει».

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.