Συναντήσεις

Το σχέδιο Θυμέλη έχει μεταμορφωθεί σε εφιάλτη και ολοκληρωτική καταστροφή για όλα σχεδόν τα θέατρα και ομάδες

Ο Αντώνης Γεωργίου συναντάει τον Χρίστο Μελίδη, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΘΑΛ, με αφορμή τα τρία χρόνια του Προγράμματος Επιχορήγησης Θεατρικής Δημιουργίας Θυμέλη και γενικότερα τη θεατρική ανάπτυξη

Οι αλλαγές στο Πρόγραμμα Eπιχορηγήσεων Θεατρικής Δημιουργίας που υπήρχε(αν) πριν το σχέδιο Θυμέλη ήταν αναγκαίες;

Το προηγούμενο πρόγραμμα επιχορηγήσεων του ΘΟΚ δεν αφορούσε μόνο τη θεατρική δημιουργία, αλλά, πολύ ορθά, αφορούσε και τη θεατρική ανάπτυξη. Αλλαγές, όπως σε κάθε τομέα, χρειάζονταν, αλλά, όπως σε κάθε περίπτωση που πρόκειται να γίνουν αλλαγές, θα έπρεπε πρώτα να γίνει μια ανασκόπηση ως προς το τι επιτεύχθηκε με το προηγούμενο πρόγραμμα επιχορηγήσεων, ποια ήταν τα θετικά και ποια τα αρνητικά του, να εισακουστούν οι απόψεις ειδικών και σχετικών ανθρώπων του θεάτρου και μετά να γίνει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του νέου σχεδίου Θυμέλη και όχι να το επιβάλει ο ΘΟΚ ετσιθελικά.

Ποια ήταν η ευθύνη των λεγόμενων «μεγάλων» θεάτρων (και της ΕΘΑΛ) για το προηγούμενο πρόγραμμα επιχορηγήσεων, που κατά πολλούς ευνοούσε μόνο τα ίδια;

Για όποια αρνητικά του προηγούμενου προγράμματος δεν νομίζω ότι υπήρχε ευθύνη των λεγόμενων «μεγάλων» θεάτρων. Την ευθύνη γι’ αυτά την είχε πάντοτε ο ΘΟΚ. Το προηγούμενο πρόγραμμα, κατά την άποψή μου, δεν ευνοούσε μόνο τα «μεγάλα» θέατρα, ευνοούσε και μικρότερα και νεότερα θέατρα και ομάδες. Να θυμίσω ότι η ΕΘΑΛ  ήταν ένα από τα θέατρα συνεχούς λειτουργίας, ίσως το μοναδικό, που είχε υιοθετήσει, πολύ πριν από τον ίδιο τον ΘΟΚ, την εναλλαξιμότητα στο καλλιτεχνικό της δυναμικό, αλλά και τη φιλοξενία άλλων θεατρικών ομάδων στις σκηνές της. Δεν ξέρω σε ποιους πολλούς αναφέρεστε, αλλά η ορθότητα ή όχι μιας άποψης δεν νομίζω ότι έχει να κάνει με τον αριθμό αυτών που την ασπάζονται.

Ποια η γνώμη σας για το σχέδιο Θυμέλη (μετά από 3 χρόνια λειτουργίας του);

Το σχέδιο Θυμέλη παρόλο που ξεκίνησε ως ένα απαράδεκτο σχέδιο επιχορηγήσεων, σήμερα μπορούμε να πούμε ότι, έχει μεταμορφωθεί σε εφιάλτη και ολοκληρωτική καταστροφή για όλα σχεδόν τα θέατρα και ομάδες, μικρές και μεγάλες. Ο απόλυτος εφιάλτης και η πλήρης καταστροφή θα είναι το αναπόφευκτο τελικό αποτέλεσμα αυτού του σχεδίου, αφού το θέατρο στην Κύπρο, και ειδικότερα στη Λεμεσό, δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο, παρά επιχορηγούμενο.

Τι συγκεκριμένα εισηγείστε για το θέμα επιχορηγήσεων στο κυπριακό θέατρο και για το πρόγραμμα αυτό αν θα συνεχίσει το ίδιο;

Εύχομαι να μη συνεχίσει το ίδιο σχέδιο, αλλά επειδή οι ευχές σε τέτοια θέματα δεν πιάνουν, θα μπορούσα να εισηγηθώ αυτά που κατά καιρούς η ΕΘΑΛ έχει προτείνει: να αναγνωρίσει επιτέλους ο ΘΟΚ τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα θέατρα που δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια και να προσπαθήσει να τα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά. Μια επίσκεψη -ναι, έστω και μία- στο θέατρό μας στη Λεμεσό από μέλη του Δ.Σ. του ΘΟΚ θα ήταν χρήσιμη προς τον σκοπό αυτό. Άλλη εισήγησή μας είναι όπως οι πρώτες 16 προτάσεις στον Πίνακα Αξιολόγησης του σχεδίου Θυμέλη να χρηματοδοτούνται με 90% του συνολικού τους προϋπολογισμού, με μέγιστο ποσό €50.000, οι επόμενες 16 να χρηματοδοτούνται με 80% του συνολικού τους προϋπολογισμού, με μέγιστο ποσό €30.000 και οι επόμενες 16 προτάσεις να χρηματοδοτούνται με 70% του συνολικού τους προϋπολογισμού, με μέγιστο ποσό €20.000.

Έγκριση μεγαλύτερων κονδυλίων και ποσών για το ελεύθερο θέατρο, τα οποία να διατίθενται όχι με τη λογική να μοιράζονται τα 10 ευρώ -από 1 σε κάθε θέατρο ή ομάδα- και δεύτερο, διορισμός ειδικών και σχετικών με το θέατρο προσώπων στο Δ.Σ. του ΘΟΚ, οι οποίοι να γνωρίζουν και να μπορούν να αντιλαμβάνονται και να επιλύουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το θέατρο

Έχετε κάνει κοινωνό των εισηγήσεών σας τον ΘΟΚ αλλά και τα άλλα θέατρα;

Κοινωνό των απόψεών μας έχουμε κάνει επανειλημμένως τον ΘΟΚ και επίσης κοινοποιήσαμε τις απόψεις μας σε όλα τα θέατρα και ομάδες της Κύπρου. Ποιο αποτέλεσμα όμως μπορεί να υπάρξει όταν ο ΘΟΚ καταβάλλει διπλάσιες ή και τριπλάσιες ή και τετραπλάσιες αμοιβές από αυτές που μπορεί να πληρώσει το ελεύθερο θέατρο ή ακόμη πώς μπορεί να αλλάξει το θεατρικό τοπίο στην περιφέρεια, όταν όλοι σχεδόν οι ηθοποιοί της Κύπρου παίζουν σε τηλεοπτικές σειρές που παράγονται από τηλεοπτικούς σταθμούς της Λευκωσίας; Πότε θα κάμουν πρόβες και θα παίξουν στη Λεμεσό;

Συχνά αναφέρεται πως το θεατρικό κοινό, ειδικά της Λεμεσού, είναι μικρό. Έτσι είναι;

Το θεατρικό κοινό της Λεμεσού δεν είναι απλώς μικρό, είναι πολύ μικρό, συγκρινόμενο με τον πληθυσμό της ευρύτερης περιοχής της πόλης μας. Την άποψη αυτή φαίνεται να ασπάζεται εδώ και χρόνια και ο ΘΟΚ, αφού έρχεται στη Λεμεσό για μία ή το πολύ δύο παραστάσεις για κάθε του παραγωγή.

Έχει κάποια ευθύνη και η ΕΘΑΛ, το θέατρο της Λεμεσού, γι’ αυτό το γεγονός; Τι εισηγείστε γενικότερα για την ανάπτυξη θεατρικού κοινού;

Την ευθύνη για την καλλιέργεια θεατρικής παιδείας και κατ’ επέκταση την αύξηση του θεατρόφιλου κοινού την έχει ο ΘΟΚ, ο οποίος χαράζει πολιτική και διαμορφώνει το θεατρικό πεδίο. Δεν μπορεί να αναζητούνται ευθύνες από το ελεύθερο θέατρο, το οποίο δραστηριοποιείται μέσα στο ασφυκτικό πλαίσιο (οικονομικό και καλλιτεχνικό) που καθορίζει το σχέδιο Θυμέλη και το οποίο υπονομεύει ακόμα και την επιβίωσή του.

Ευθύνη της ΕΘΑΛ είναι να προσπαθεί συνέχεια να αυξήσει και να ανεβάσει το επίπεδο αυτού του μικρού κοινού, καταβάλλοντας κάθε προσπάθεια για ποιοτικό θέατρο, αφουγκραζόμενη ταυτόχρονα τον σφυγμό της πόλης. Και αυτό κάνουμε με συνέπεια εδώ και χρόνια.  Αναμένουμε για το θέμα αυτό την περαιτέρω βοήθεια και στήριξη του ΘΟΚ, του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού καθώς και του Δήμου Λεμεσού, γιατί, ας το παραδεχθούμε, από το κοινό λείπει, δυστυχώς, η παιδεία, η πολιτιστική καλλιέργεια και το ενδιαφέρον για τις τέχνες και τα γράμματα.

Πώς κρίνετε το θεατρικό τοπίο στην Κύπρο και τι θεωρείτε ότι χρειάζεται να γίνει για την περαιτέρω (ποιοτική) ανάπτυξή του;

Το θεατρικό τοπίο στην Κύπρο αιμορραγεί επικίνδυνα και θα πρέπει να γίνει προσπάθεια θεραπείας, πρώτα με την έγκριση μεγαλύτερων κονδυλίων και ποσών για το ελεύθερο θέατρο, τα οποία να διατίθενται όχι με τη λογική να μοιράζονται τα 10 ευρώ -από 1 σε κάθε θέατρο ή ομάδα- και δεύτερο, με τον διορισμό ειδικών και σχετικών με το θέατρο προσώπων στο Δ.Σ. του ΘΟΚ, οι οποίοι να γνωρίζουν και να μπορούν να αντιλαμβάνονται και να επιλύουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το θέατρο. Αυτά νομίζω ότι, μεταξύ άλλων, θα μπορούν να βοηθήσουν στην ποιοτική ανάπτυξη του θεάτρου μας.

Μήπως είναι καιρός ως καλλιτέχνες, ως ομάδες θεατρικές κ.λπ. να συσπειρωθείτε και να απαιτήσετε περισσότερα για τον πολιτισμό γενικότερα; 

Ο ΘΟΚ με το σχέδιο Θυμέλη έχει ήδη δυστυχώς θέσει διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των θεάτρων και δημιούργησε μεταξύ τους ένα κλίμα εγωισμού, απομόνωσης, δυσπιστίας και καχυποψίας, φοβούμαι, μη αναστρέψιμο. Το αποτέλεσμα είναι να έχει καταστεί η συσπείρωση πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη, και αυτό, δυστυχώς, δεν είναι υπέρ του θεάτρου ούτε γενικότερα του πολιτισμού. Παρόλα αυτά η ΕΘΑΛ έχει κατά καιρούς απευθύνει προσκλήσεις σε όλα τα θεατρικά σχήματα για συνεργασία και χάραξη κοινής στρατηγικής χωρίς, ωστόσο, να συναντήσουμε την ανταπόκριση που περιμέναμε.

Εκρεμμεί ακόμα στη Βουλη το σταύρωμα μέρος των κονδύλιων για τις θεατρικές επιχορηγήσεις 

Για το θέμα του σταυρώματος των κονδυλίων για τις θεατρικές επιχορηγήσεις θα ήθελα να πιστεύω ότι αυτό θα μπορούσε να πιέσει τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση, φτάνει η Βουλή να δει, επιτέλους σοβαρά, αλλά κυρίως αποφασιστικά, το όλο θέμα.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy