«Χρυσά» διαβατήρια σε έξι μήνες διαφήμιζε ο γαμπρός του Αναστασιάδη (Βίντεο)

Διαφημιστικό φιλμάκι στην ιστοσελίδα της εταιρείας του γαμπρού του Προέδρου Αναστασιάδη περιέχει πολλές αναφορές που ενδεχομένως να συνιστούν παραβίαση του Κώδικα Συμπεριφοράς. 

Το φιλμάκι παρέμεινε στην ιστοσελίδα μέχρι το τέλος του Επενδυτικού Προγράμματος, παρά τον ντόρο και την απόφαση της Κομισιόν να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει εναντίον της Κύπρου, ενώ στη συνέχεια αντικαταστάθηκε με διαφήμιση για το πρόγραμμα μόνιμης διαμονής

Πόρισμα Ερευνητικής Επιτροπής: «Κανένας δεν ήλεγχε ή επόπτευε τον τρόπο που οι πάροχοι υπηρεσιών και οι διάφοροι συνεργάτες τους ανά τον κόσμο παρουσίαζαν το Επενδυτικό Πρόγραμμα και τι υπόσχονταν στους επίδοξους επενδυτές»

Του Κωνσταντίνου Ζαχαρίου

«Χρυσά» διαβατήρια σε έξι μήνες διαφήμισε η Imperio του γαμπρού του Προέδρου Αναστασιάδη.

Το διαφημιστικό φιλμάκι παρέμεινε στην ιστοσελίδα της εταιρείας μέχρι το τέλος του Προγράμματος, παρά τη διεθνή κατακραυγή και την απόφαση της Κομισιόν να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει εναντίον της Κύπρου, ενώ στη συνέχεια αντικαταστάθηκε με διαφήμιση για το πρόγραμμα μόνιμης διαμονής. Σημειώνεται επίσης ότι μετά τη λήξη της περιόδου υποβολής αιτήσεων για το Πρόγραμμα των «χρυσών» διαβατηρίων, η εταιρεία απέσυρε το διαφημιστικό φιλμάκι απ’ όλους τους χώρους στο διαδίκτυο που μπορούσε να ελέγξει η ίδια. Παρά ταύτα το φιλμάκι «σώθηκε», αφού υπάρχει αντίγραφο.

Στο διαφημιστικό φιλμάκι παρουσιάζεται εκπρόσωπος του μεγάλου ελεγκτικού οίκου KPMG, ο οποίος αναλύει τα πλεονεκτήματα του Επενδυτικού Προγράμματος. Σημειώνεται μάλιστα ότι πολλές από τις αναφορές του ενδεχομένως να συνιστούν παραβίαση του Κώδικα Συμπεριφοράς.

Ενδεικτικά, στο φιλμάκι αναφέρεται ότι το πιο σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο βρίσκουν οι περισσότεροι ξένοι στα «χρυσά» διαβατήρια είναι το γεγονός ότι «είναι σε θέση να απολαμβάνουν τα δικαιώματα και τα οφέλη ενός υπηκόου της ΕΕ, μεταξύ άλλων το δικαίωμα ταξιδιού εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς βίζα». Σημειώνεται ότι στον Κώδικα Συμπεριφοράς αναφέρεται ρητά ότι «στα πλεονεκτήματα του Προγράμματος δεν μπορεί να περιλαμβάνεται η απόκτηση ευρωπαϊκής υπηκοότητας». Επισημαίνεται επίσης ότι στο φιλμάκι αναφέρεται ότι «ο επενδυτής (ο οποίος αποκτά «χρυσό» διαβατήριο) μπορεί να ταξιδέψει σε περισσότερες από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων φυσικά των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», παρά τους περιορισμούς οι οποίοι υπάρχουν στον Κώδικα Συμπεριφοράς.

Ακόμη, στο φιλμάκι στην ιστοσελίδα Imperio του γαμπρού του ΠτΔ, Γιάννη Μισιρλή, αναφέρεται ότι «από την ημέρα υποβολής της αίτησης (η διαδικασία για απόκτηση «χρυσού» διαβατηρίου) δεν θα διαρκέσει περισσότερο από έξι μήνες», παρά το γεγονός ότι στον Κώδικα Συμπεριφοράς αναφέρεται ρητά ότι «δεν επιτρέπεται η αναφορά ότι η διαδικασία εξέτασης αίτησης στα πλαίσια του Προγράμματος μπορεί να επισπευσθεί με οποιονδήποτε τρόπο (Fast track procedure)», καθώς και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παραπληροφορούν τους πελάτες τους για τις σχέσεις τους με κυβερνήσεις ή κυβερνητικούς αξιωματούχους, ειδικότερα για να προβάλουν τις υπηρεσίες τους ή/και για επίσπευση της διαδικασίας εξέτασης της αίτησής του πελάτη τους».

Επιπρόσθετα, στο φιλμάκι περιλαμβάνονται πολλές αναφορές σε φορολογικά θέματα, όπως το γεγονός ότι το σύστημα αποφυγής διπλής φορολογίας «επιτρέπει σε άτομα να μην πληρώνουν απαραίτητα πλήρη φορολογία στην Κύπρο εάν δεν κατοικούν μόνιμα στην Κύπρο», καθώς και ότι όσοι εργάζονται στην Κύπρο παίρνουν «σημαντική έκπτωση στη φορολογία τους για τα πρώτα δέκα χρόνια της απασχόλησής τους έως και 50%», παρά το γεγονός ότι ο Κώδικας Συμπεριφοράς κάνει λόγο για «αποφυγή υιοθέτησης πρακτικών οι οποίες καταστρατηγούν τους οικονομικούς στόχους του Προγράμματος, είτε με τη μείωση του πραγματικού οικονομικού οφέλους για τη χώρα από επενδύσεις βάσει του Προγράμματος ή άλλως πως».

Ακόμη, στο φιλμάκι αναφέρεται ότι τα μέλη της οικογένειας του επενδυτή μπορούν να πάρουν «χρυσά» διαβατήρια χωρίς επιπρόσθετες επενδύσεις. Σημειώνεται ότι με βάση το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής, τα περισσότερα διαβατήρια στα μέλη των οικογενειών των επενδυτών δόθηκαν παράνομα.

Ξεπουλήματα 

Σύμφωνα με το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής, «αρκετοί από τους παρόχους διαφήμιζαν το ΚΕΠ με τρόπο παραπλανητικό, παρουσιάζοντας μια εικόνα διαφορετική σε σχέση με το πνεύμα του Προγράμματος». Αναφέρεται ακόμη ότι «στις διαφημίσεις επιστρατεύονταν φωτογραφίες διαβατηρίων, το εθνόσημο της Δημοκρατίας, η σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλα διακριτικά, σε μία ευδιάκριτη προσπάθεια να ελκύσουν επενδυτές και να προσδώσουν μια υφή κρατικής υπόστασης στις διαφημίσεις τους». Μάλιστα γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένη ιστοσελίδα εταιρείας ανάπτυξης γης, αλλά το όνομά της κρύφτηκε με μαύρο χρώμα από τον Γενικό Εισαγγελα.

Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, από το 2018 εισήχθηκε Κώδικας Συμπεριφοράς σε μια προσπάθεια να περιοριστεί το φαινόμενο των παραπλανητικών διαφημίσεων. Αναφέρεται επίσης ότι διορίστηκε Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου, η οποία απαρτίζεται από εκπροσώπους του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Εσωτερικών και του οργανισμού Invest Cyprus. Παρά ταύτα, προστίθεται, «στην πραγματικότητα κανένας δεν ήλεγχε ή επόπτευε τον τρόπο που οι πάροχοι υπηρεσιών και οι διάφοροι συνεργάτες τους ανά τον κόσμο παρουσίαζαν το Επενδυτικό Πρόγραμμα και τι υπόσχονταν στους επίδοξους επενδυτές».

Σημειώνεται ότι μετά την απόφαση για τερματισμό του Προγράμματος η κυβέρνηση άφησε ένα παραθυράκι για συνέχιση της υποβολής αιτήσεων μέχρι την 1η Νοεμβρίου. Αυτό έδωσε πάσα στους μεσάζοντες, αφού, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα μας, πολλά γραφεία οργάνωσαν διαφημιστική καμπάνια με σλόγκαν τα οποία παραπέμπουν σε ξεπουλήματα, όπως «τελευταία ευκαιρία». Επισημαίνεται επίσης ότι μετά τις αποκαλύψεις της «Χ» το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε ότι «έχει ήδη ενημερώσει την αρμόδια Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου» και υπενθύμισε ότι «η συγκεκριμένη παράβαση τιμωρείται με διαγραφή από το μητρώο παρόχων του προγράμματος, αλλά και με την επιβολή διοικητικού προστίμου που δύναται να φτάσει μέχρι τις 350.000 ευρώ». Παρά ταύτα, δεν ανακοινώθηκε ποτέ οποιοδήποτε πρόστιμο σε μεσάζοντα.

Όπως αναφέρεται στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής, «ο Σωκράτης Χάσικος αλλά και ο Πρόεδρος Αναστασιάδης στη μαρτυρία τους ανέφεραν ότι ήταν εις γνώση τους διαφόρων ειδών καταχρήσεις και επιθετικού χαρακτήρα marketing στο οποίο προέβαιναν οι πάροχοι». Αναφέρεται επίσης ότι «ο μεν κάλεσε τους παρόχους στο ξενοδοχείο και ο δε κάλεσε αριθμό παρόχων στο Προεδρικό για να τους προειδοποιήσουν να μην επιδίδονται σε παραπλανητικές διαφημίσεις, να μη χρησιμοποιούν τα σύμβολα της Δημοκρατίας στις διαφημίσεις τους και γενικά να μη χρησιμοποιούν το Πρόγραμμα για αλλότριους σκοπούς».

«Κατά την άποψή μας, δεν εκτιμήθηκαν σωστά οι κίνδυνοι του Προγράμματος και ειδικότερα το reputational risk, και η Κυβέρνηση δεν έλαβε επαρκή μέτρα για να διορθώσει τη ζημιά που συντελείτο», αναφέρεται στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής. Σημειώνεται επίσης ότι «παρά τις πιο πάνω “παραινέσεις” προς παρόχους υπηρεσιών, οι εποπτικές Αρχές, όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, ο Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος, ή ο Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (ΣΕΛΚ), φαίνεται να μην έτυχαν οποιασδήποτε ενημέρωσης, έστω για σκοπούς συντονισμού και έκδοσης Οδηγιών προς τους εποπτευόμενούς τους».

Επισημαίνεται ότι το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής περιλαμβάνει πολλές αναφορές για τις αιτήσεις οι οποίες εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο και οι οποίες συνδέονται με το στενό οικογενειακό περιβάλλον του Προέδρου Αναστασιάδη. Υπάρχει επίσης εκτενής αναφορά στον Σαουδάραβα φίλο του Αναστασιάδη με τα ιδιωτικά τζετ και τα ταξίδια στις Σεϋχέλλες, καθώς και στις πολιτογραφήσεις στη μαρίνα Αγίας Νάπας, στις οποίες και πάλι εμπλέκεται το οικογενειακό περιβάλλον του Προέδρου Αναστασιάδη.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.