Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

Κ. Καδής: Η Ελλάδα αποδέχεται την τελική βαθμολογία του κάθε απόφοιτου και όχι πώς αυτή εξάγεται.

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Δεν αναμένεται να επηρεαστούν οι Κύπριοι φοιτητές από τις αλλαγές που προωθούνται στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στον τρόπο εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστα Καδή.

Κληθείς από τη «Χαραυγή» να σχολιάσει τις αλλαγές που προωθούνται και πώς αυτές επηρεάζουν τον τρόπο εισαγωγής και των Κυπρίων που επιλέγουν να σπουδάσουν σε κάποιο ΑΑΕΙ της Ελλάδας, ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής σημείωσε ότι δεν θα επηρεαστούν οι Κύπριοι. Η εισαγωγή των Κυπρίων στα ελληνικά πανεπιστήμια γίνεται με το βαθμό πρόσβασης, πρόσθεσε, που προκύπτει από το σύστημα της Κύπρου. Συνεπώς, είπε ο κ. Καδής, το αρμόδιο Υπουργείο στην Ελλάδα αποδέχεται το δικό μας σύστημα και την τελική βαθμολογία του κάθε απόφοιτου και όχι πώς αυτή εξάγεται.

Βέβαια, όπως σημείωσε, βρίσκεται σε επικοινωνία με τον αρμόδιο Υπουργό της Ελλάδας για τις όποιες εξελίξεις. Σε ό,τι αφορά τις μετεγγραφές Κύπριων φοιτητών στην Ελλάδα από Πανεπιστήμιο σε Πανεπιστήμιο ή από ΤΕΙ σε ΤΕΙ, όπως ανακοίνωσε ο κ. Καδής, αναμένεται εντός λίγων ημερών να ανακοινωθούν συγκεκριμένες λεπτομέρειες.

Απλοποίηση της διαδικασίας εγγραφής στα ελληνικά ΑΑΕΙ ζητούν οι Κύπριοι φοιτητές

Εξάλλου ερωτηθείς ο επικεφαλής της Προοδευτικής Κίνησης Φοιτητών, Χρυσόστομος Παναγή, εάν προβληματίζουν τους φοιτητές οι συνεχείς αλλαγές που προωθούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας δεδομένου ότι ένας μεγάλος αριθμός Κύπριων φοιτητών βρίσκεται εκεί για σπουδές, σημείωσε ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός.

«Δεν έχουμε κάποια πληροφόρηση για αλλαγή στον τρόπο εισαγωγής των Κύπριων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια. Είναι γεγονός όμως ότι και στην Ελλάδα συντελείται μια επίθεση ενάντια στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εχουν κλείσει ή έχουν συγχωνευθεί τμήματα και σχολές, έχουν εισαχθεί δίδακτρα σε μεταπτυχιακά προγράμματα, ενώ προωθείται και η ιδιωτικοποίηση σε συγκεκριμένους τομείς της εκπαίδευσης.

Επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό να επαναφερθεί η β’ κατανομή για την εισαγωγή των Κύπριων νέων στα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως ίσχυε παλαιότερα. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η πρόσβαση ακόμη περισσότερων νέων στα ΑΑΕΙ και ΑΤΕΙ της Ελλάδας. Θεωρούμε επίσης σημαντικό να απλοποιηθεί η διαδικασία της εγγραφής των φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, η οποία άλλαξε τον περασμένο Σεπτέμβριο και επέφερε απίστευτη ταλαιπωρία αλλά και οικονομικό κόστος. Γενικά για όλους τους φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό αντιμετωπίζεται και το πρόβλημα των υψηλών αεροπορικών ναύλων που θεωρούμε ότι πρέπει να μειωθούν. Θετική εξέλιξη υπήρξε η επαναφορά των μεταγραφών για τους Κύπριους φοιτητές στην Ελλάδα που εξαγγέλθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο».

Σωρηδόν οι αλλαγές στην ελληνική εκπαίδευση
Αρκετές φαίνεται ότι είναι οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας όπως προβλέπει η πρόταση της Επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και όπως αυτή παρουσιάστηκε μέσα από τον ελληνικό Τύπο. Ανάμεσα στις ριζικές αλλαγές καταγράφεται και διαφοροποίηση στον τρόπο που θα εισάγονται οι φοιτητές στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Βέβαια οι αλλαγές θα αγγίξουν όλες τις βαθμίδες και θα εφαρμοστούν σταδιακά.

Βασικός στόχος της πρότασης είναι η αναβάθμιση του απολυτηρίου, ώστε να αποκτήσει κύρος και νόημα. Συγκεκριμένα η Επιτροπή γράφει: «Είναι κοινή παραδοχή ότι το Λύκειο ως βαθμίδα έχει σε μεγάλο βαθμό ακυρωθεί. Οι μαθητές, δυστυχώς, πολύ συχνά αδιαφορούν για την εκπαιδευτική πράξη, θεωρούν πως λίγα έχουν να αποκομίσουν από το σχολείο και στρέφονται στα φροντιστήρια για να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Ετσι, μεγάλο μέρος του επίσημου σχολικού προγράμματος απαξιώνεται, υπονομεύεται ο κρίσιμος δεσμός μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών και η εκπαιδευτική διαδικασία συνδέεται με τη ρουτίνα, τον καταναγκασμό, την έλλειψη νοήματος», επισημαίνεται στην πρόταση.

Εντός αυτής της συνθήκης, επισημαίνει η Επιτροπή, πολλά μαθήματα «θυσιάζονται» στο βωμό των πανελλαδικών εξετάσεων, αρκετά διδάσκονται με έναν τρόπο τυπικό, μόνο και μόνο γιατί περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών, ενώ ακόμα και όσα συνδέονται με το στόχο των τελικών εξετάσεων δεν συγκεντρώνουν πάντα το ενδιαφέρον των μαθητών. Αποτέλεσμα είναι, όπως αναφέρει η Επιτροπή, να ευνοείται η αποστήθιση σε βάρος της κριτικής γνώσης και η ελληνική οικογένεια να υποβάλλεται σε σοβαρή οικονομική αφαίμαξη για να καλύψει τα δίδακτρα των φροντιστηρίων.

Πώς θα γίνεται η είσοδος στο Πανεπιστήμιο
Η επιτυχής φοίτηση στο λύκειο θα οδηγεί στην απόκτηση του απολυτηρίου, το οποίο θα αποτελεί «διαβατήριο» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η Επιτροπή έκρινε πως για τη λήψη του απολυτηρίου είναι σημαντικό ο βαθμός να διαμορφώνεται από δύο παράγοντες: τόσο από τα δύο τετράμηνα της Γ’ Λυκείου (ο αποκαλούμενος «προφορικός βαθμός») όσο και από τη συμμετοχή σε τελικές εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα. Ο βαθμός συμμετοχής των εξετάσεων θα προσμετράται σε ποσοστό 20% στο βαθμό του Απολυτηρίου, ενώ το υπόλοιπο 80% θα εξάγεται από τα δύο τετράμηνα της Γ’ Λυκείου. Προς το παρόν, είναι καθοριστικής σημασίας, κατά την κρίση της επιτροπής, οι τελικές εξετάσεις να συνεχίσουν να οργανώνονται πανελλαδικά με κοινά θέματα, ώστε «να διατηρήσουν τα χαρακτηριστικά της αντικειμενικότητας και του αδιάβλητου και εν τέλει την εμπιστοσύνη των πολιτών». «Η μετάβαση σε μία άλλη μορφή, αμιγώς ενδοσχολικών εξετάσεων πρέπει να γίνει με προσεκτικά, καλά σχεδιασμένα βήματα. Υπό αυτό το πρίσμα, σε βάθος χρόνου και όταν ενισχυθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, αποκτήσει πάγια, ανεξάρτητα και αυτόνομα χαρακτηριστικά και γίνει αποδεκτή από την κοινωνία θα είναι δυνατόν οι τελικές (πανελλαδικά οργανωμένες) εξετάσεις να αντικατασταθούν από τις ενδοσχολικές εξετάσεις ή και από εργασίες που θα κάνουν οι μαθητές και μαθήτριες για τη λήψη του απολυτηρίου», αναφέρει η Επιτροπή.

Αλλαγές όμως προωθούνται και μέσα στα ελληνικά λύκεια, όπου γίνεται επανασχεδιασμός.

Α’ τάξη Λυκείου: Προτείνεται η δημιουργία μιας κοινής Α’ τάξης Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου με πολυκλαδικό χαρακτήρα. Το πρόγραμμα σπουδών, δηλαδή, αυτής της τάξης θα φέρει ισχυρά τα χαρακτηριστικά τόσο της αντίστοιχης τάξης του Γενικού Λυκείου όσο και αυτής του Τεχνικού – Επαγγελματικού. Στόχος είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και να επιλέξουν αυτόν που ταιριάζει καλύτερα σε αυτούς.

Μετά την ολοκλήρωση της Α’ Λυκείου, δεν θα υπάρχει κάποιου είδους φίλτρο ή πρόσκομμα για τη μετάβαση των μαθητών στη Β’ Λυκείου.

Η Α’ Λυκείου θα συνιστούσε ένα βήμα προς την καθιέρωση 11ετούς υποχρεωτικής εκπαίδευσης (1 χρόνος Νηπιαγωγείο, 6 χρόνια Δημοτικό, 3 χρόνια Γυμνάσιο, 1 χρόνος Λύκειο). Παράλληλα, το «μοντέλο» της Α’ τάξης θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις που διερευνώνται, να εφαρμοστεί και στις υπόλοιπες δύο.

Β’ και Γ’ τάξη Λυκείου
Η βασική αλλαγή που εισηγείται η Επιτροπή είναι η σημαντική μείωση -σχεδόν κατά το ήμισυ, σύμφωνα με πληροφορίες- του αριθμού των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου με στόχο τον εξορθολογισμό του προγράμματος σπουδών.

Πιο συγκεκριμένα, στη Β’ Λυκείου η Επιτροπή εισηγείται να παραμείνει ένας ισχυρός κορμός υποχρεωτικών μαθημάτων που θα παρέχουν στους μαθητές ένα κρίσιμο φάσμα γνώσεων πριν προβούν στη Γ’ Λυκείου στην επιλογή πιο συγκεκριμένης επιστημονικής κατεύθυνσης.

Στη Γ’ Λυκείου, ωστόσο, τα υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι εξαιρετικά περιορισμένα, ενώ θα είναι έντονη η παρουσία των μαθημάτων συγκεκριμένης κατεύθυνσης. Η κεντρική λογική είναι η ύπαρξη μιας ενότητας επιλογών που θα δίνει τη δυνατότητα προσανατολισμού στους μαθητές σε συνδυασμό με μία ελεύθερη επιλογή εκτός ειδίκευσης.

Παράλληλα, προτείνεται να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος της Β’ και Γ’ Λυκείου, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα της εμβάθυνσης της γνώσης.

Η Επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα παρουσιάσει την πρότασή της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία θα συνεδριάσει την ερχόμενη Τρίτη.