Δεν θα αναλάβει κανείς την ευθύνη;

Της Ελένης Μαύρου

Στο λιμάνι Λεμεσού έσπευσε χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις για το χάος των τελευταίων εβδομάδων.

Το χάος που ο Υπουργός του, των Μεταφορών, αρνείται να παραδεχτεί. Από τις 28 Ιανουαρίου που χαρακτήρισε «ιστορική μέρα για τα λιμενικά δρώμενα του τόπου και την οικονομία» την παράδοση σε ιδιώτες του μεγαλύτερου λιμανιού της Κύπρου, επέμενε να παραπλανά για το μπάχαλο με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπος ο τόπος ολόκληρος.

Μας έλεγε ότι όλα κυλούν ομαλά, ότι εντός των επόμενων ημερών θα επιλυθούν όλα τα προβλήματα. Μέχρι και πριν τρεις μέρες επέμενε ότι υπάρχει πρόοδος στις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης!

Και μετά απορεί γιατί μπαίνει θέμα παραίτησής του!

Το χάος που επικρατεί, υποχρέωσε ακόμα και το ΚΕΒΕ (ένθερμο υποστηρικτή των ιδιωτικοποιήσεων) να καταγγείλει ότι η υπομονή των εμπορευομένων έχει εξαντληθεί, ότι οι ζημιές ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, ότι ευπαθή προϊόντα έχουν καταστραφεί, ενώ προϊόντα με βραχυπρόθεσμη ημερομηνία λήξης δεν είναι εμπορεύσιμα πλέον, ότι έχουν επιβληθεί υπέρογκες αυξήσεις στις χρεώσεις που θα αυξήσουν δραματικά το κόστος των εξαγωγών μας και τις τιμές των προϊόντων που προορίζονται για την κυπριακή αγορά.

Οι κυβερνώντες πρέπει επιτέλους να πάρουν αποφάσεις. Εάν η εταιρεία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, τότε θα πρέπει να «παγώσει» η συμφωνία, να αναλάβει τις εργασίες εκ νέου η Αρχή Λιμένων και η Κυπριακή Δημοκρατία να εξετάσει ενδεχόμενα νομικά μέτρα εναντίον της εταιρείας εξαιτίας των συνεπειών στις οποίες υπόκεινται εδώ και μέρες επιχειρήσεις και εργαζόμενοι.

Την ίδια ώρα όμως κάποιοι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για όσα προηγήθηκαν:
Για την άρνηση, ακόμα και σήμερα, του Υπουργού Μεταφορών να καταθέσει στη Βουλή τις συμβάσεις παραχώρησης του λιμανιού στις δύο ιδιωτικές εταιρείες.

  • Για τα παραπλανητικά στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων. Ο Υπουργός Μεταφορών ισχυριζόταν (3 Μαρτίου 2016) ότι το κράτος θα είχε έσοδα ύψους €2 δις τα επόμενα 25 χρόνια από την ιδιωτικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του λιμανιού Λεμεσού, ενώ η Εφορος Εσωτερικού Ελέγχου (10 Φεβρουαρίου 2017) περιόρισε τις εκτιμήσεις για την ίδια χρονική περίοδο σε €600 εκ., στο ιδανικό μάλιστα σενάριο.
  • Για την παραχώρηση στην εταιρεία DPWorld του κρηπιδώματος με δύο από τις γερανογέφυρες, τις οποίες τώρα ενοικιάζει το κράτος και τις παραχωρεί δωρεάν στην Eurogate. Για τα δύο χρόνια της «έκτακτης συμφωνίας» το κράτος θα καταβάλει €3,5 εκατ., ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτηθεί και χρονική επέκτασή της.
  • Για τις ανεξέλεγκτες χρεώσεις που επιβάλλονται στους χρήστες μετά την απόρριψη της πρότασης του ΑΚΕΛ για ρύθμιση με κανονισμούς. Ηδη αριθμός κυπριακών εταιρειών κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για οριστικό κλείσιμό τους λόγω των υπερχρεώσεων.
  • Για τους λανθασμένους σχεδιασμούς στο διαμοιρασμό των χώρων του λιμανιού, με αποτέλεσμα σήμερα να αναζητούνται νέοι χώροι για να επιλυθεί το πρόβλημα, προφανώς με επιπλέον κόστος για το κράτος.

Είναι πλέον φανερό ότι τα προβλήματα δεν έχουν να κάνουν με τη μεταβατική περίοδο εφαρμογής της συμφωνίας αλλά με τις ιδεολογικές εμμονές των κυβερνώντων.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια το κράτος επένδυσε πέραν των €120 εκατομμυρίων για αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού με στόχο αυτό να καταστεί κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου.

Η ιδιωτικοποίησή του, ενώ κατέγραφε κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, ουσιαστικά ανέτρεψε τη στρατηγική αυτή.

Στη βιασύνη της δε να ιδιωτικοποιήσει το λιμάνι, η κυβέρνηση Αναστασιάδη αποδέχτηκε όρους που είναι σε βάρος της οικονομίας του τόπου και της κοινωνίας.

Γι’ αυτό ποιος θα αναλάβει την ευθύνη;

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy