Διονυσίου: Η Κομισιόν συναινούσε στην παραχώρηση των δωρεάν μετοχών, όχι όμως η ΕΚΤ

Την άποψη ότι η διαχείριση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) και η εκροή καταθέσεων είναι οι κύριοι λόγοι της κατάρρευσης του Συνεργατισμού, τόνισε ο Οικονομικός Λειτουργός Α΄ και Προϊστάμενος της Μονάδας Διαχείρισης Συμμετοχής της Δημοκρατίας στην Ιδιοκτησιακή Δομή Πιστωτικών Ιδρυμάτων, Διονύσης Διονυσίου.

Ταυτόχρονα, ο κ. Διονυσίου είπε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναινούσε στην παραχώρηση των δωρεάν μετοχών έτσι ώστε να επιτευχθεί η εισαγωγή της τράπεζας στο χρηματιστήριο», αλλά «η ΕΚΤ είχε τις αντιρρήσεις της». Σημείωσε ότι έγιναν συναντήσεις του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη με την Πρόεδρο του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) Ντανιέλ Νουί και «συμφωνήθηκε μια νέα διαδικασία, η οποία ήταν η παγοποίηση της παραχώρησης των δωρεάν μετοχών και να προηγηθεί η εξεύρεση νέων επενδυτών».

Ανέφερε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), η οποία είναι μέτοχος τόσο στην Τράπεζα Κύπρου όσο και στην Ελληνική, έθεσε απαραίτητη αρχή για να εξετάσει το ενδεχόμενο να επενδύσει στην ΣΚΤ, η τράπεζα να βρίσκεται στο χρηματιστήριο.

Κατά την τρίτη πολύωρη παρουσία του ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατισμού, ο κ. Διονυσίου είπε ότι «το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετώπιζε η τράπεζα ήταν η διαχείριση των ΜΕΔ», ενώ «σε θέμα εταιρικής διακυβέρνησης το μεγαλύτερο θέμα ήταν λόγω της οργανωτικής διάρθρωσης της τράπεζας».

Επίσης, επανέλαβε ότι το μεγαλύτερο λάθος – ανεξάρτητα οποιασδήποτε διαδικασίας – ήταν που καθυστέρησε η απόφαση για δημιουργία πλατφόρμας διαχείρισης ΜΕΔ, κάτι που καθυστέρησε την όλη διαχείριση των ΜΕΔ.

Αναφέροντας ότι έμπαιναν συνεχώς θέματα που καθυστερούσαν άλλα θέματα, ο κ. Διονυσίου είπε ότι μια σημαντική καθυστέρηση ήταν που πήρε ένας χρόνος αν θα πάμε σε πλατφόρμα διαχείρισης ΜΕΔ, ενώ ένα άλλο σημαντικό θέμα ήταν οι υπερχρεώσεις που άγγιξαν 15.000 λογαριασμούς.

Υπήρχαν καθυστερήσεις αλλά υπήρχαν και νομικά προβλήματα, σημείωσε.

Είπε ακόμη ότι το μεγαλύτερο θέμα αυτό της εταιρικής διακυβέρνησης ξεκίνα από το όλο πλαίσιο διάρθρωσης της τράπεζας, καθώς υπήρχαν 18 ανεξάρτητες οντότητες και ένα συμβούλιο που δεν μπορούσε να λάβει αποφάσεις.

Ανέφερε επίσης ότι υπήρχαν και νομικά προβλήματα λόγω της ξεχωριστής νομικής οντότητας που είχαν τα ΣΠΙ, προσθέτοντας ότι άλλο θέμα καθυστέρησης ήταν η ανάγκη τροποποίησης της νομοθεσίας για μεταφορά προσωπικού των ΣΠΙ στην ΣΚΤ.

«Φάγαμε έξι μήνες στη Βουλή» για το θέμα αυτό, πρόσθεσε.

Ο κ. Διονυσίου είπε ακόμη ότι πριν από το Καλοκαίρι του 2017 η τράπεζα δεν ήταν έτοιμη να μπει στο χρηματιστήριο γιατί δεν ήταν μια τράπεζα αλλά 18 ΣΠΙ και γινόταν εισήγηση να ξεκινήσει η διαδικασία των συγχωνεύσεων.

Ανέφερε επίσης ότι τον Φεβρουάριο του 2018 έγινε η συγχώνευση του συστήματος και σημείωσε ότι το 2013 ήταν 93 ΣΠΙ και έγιναν το 2014 18, ενώ η ενοποίηση της βάσης δεδομένων ολοκληρώθηκε το 2018.

Επιπλέον, ανέφερε ότι εντός 2016 τέθηκε ερώτηση και ζητήθηκε έγκριση από την Κομισιόν για την πιθανότητα η ΣΚΤ να αγόραζε το ποσοστό της Logicom 7%, στο μετοχικό της κεφάλαιο και το αίτημα δεν έγινε αποδεκτό.

Αίτηση δανείου 60 εκ. ευρώ

Σε παρατήρηση του μέλους της Επιτροπής Γιώργου Γεωργίου ότι όταν η τράπεζα αναζητούσε χρήματα, από την εκτελεστική επιτροπή της τράπεζας «εγκρίθηκε να εξεταστεί» αίτηση για δάνειο ύψους €60 εκατομμυρίων τον Μάρτιο του 2018 και το θέμα στάλθηκε στο ΔΣ της ΣΚΤ, ο κ. Διονυσίου είπε ότι «θέση μας ήταν ότι έπρεπε να σταματήσουν».

Δεν έμπαιναν οι θέσεις μου στα πρακτικά των συνεδριών, ενώ μέχρι το τέλος 2014 αρχές 2015 κάποιες εισηγήσεις, παρεμβάσεις μου έμπαιναν στα πρακτικά αλλά μετά από τον SSM λόγω του ότι ήταν παρατηρητής δεν έπρεπε οι θέσεις του να καταγράφονται.

Η EBRD ζητούσε την εισαγωγή της ΣΚΤ στο ΧΑΚ προτού συμμετάσχει ως στρατηγικός επενδυτής

Απαντώντας σε ερώτηση κατά πόσον έγιναν επαφές με επενδυτές, ο κ. Διονυσίου είπε ότι υπήρχαν κάποιες επαφές του Υπουργού Οικονομικών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), η οποία είναι μέτοχος τόσο στην Τράπεζα Κύπρου όσο και στην Ελληνική, και είχε αναφερθεί στις συναντήσεις αυτές ότι «για ενδεχόμενη συμμετοχή της EBRD ως στρατηγικός επενδυτής στην ΣΚΤ μια απαραίτητη αρχή ήταν να υπάρχει και το δικαίωμα εξόδου από την επένδυση της» και ευνοούσαν όπως για να εξεταστεί οποιαδήποτε επένδυση η ΣΚΤ να είναι στο χρηματιστήριο.

Αναφορικά με το θέμα των δανείων συνδεδεμένων προσώπων, ο κ. Διονυσίου περιορίστηκε να πει ότι μπορεί για αυτό το θέμα να καλεστεί ο αρμόδιος εκτελεστικός διευθυντής που ήταν επικεφαλής της μονάδας διαχείρισης κινδύνου.

Δέσμευση για διάθεση των μετοχών με πώληση

Σε ερώτηση του Προέδρου της Επιτροπής Γεώργιου Αρέστη ότι είναι σαφές από τα σημειώματα σας ότι η διάθεση των μετοχών θα πρέπει να γίνει με πώληση, ο κ. Διονυσίου απάντησε καταφατικά.

Σε παρατήρηση ότι μέσα στις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί η υποχρέωση ήταν να γίνει με πώληση και ερωτηθείς γιατί αυτή η επίμονη προσπάθεια για παραχώρηση δωρεάν του 25% των μετοχών που φαίνεται ότι συνέτεινε στην απώλεια χρόνου και παρά την αντίθετη γνώμη του Γενικού Ελεγκτή, του Γενικού Εισαγγελεα, του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων και κυρίως των ευρωπαϊκών αρχών, ο κ. Διονυσίου είπε ότι η διαμόρφωση του όλου πλαισίου πολιτικής ξεκίνησε από τον Δεκέμβριο του 2016 και σχετικές αναφορές έκανε ο Υπουργός Οικονομικών σε ομιλία του στην Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2017 τον Δεκέμβριο του 2016.

Ο κ. Διονυσίου αναφέρθηκε στο περιεχόμενο της ομιλίας του Υπουργού στην Βουλή, στις 2 Δεκεμβρίου, σημειώνοντας ότι ξεκίνησε η πολιτική θέση της Κυβέρνησης κατά την διαδικασία των προϋπολογισμών.

Είπε ότι ακολούθως του δόθηκαν οδηγίες για την ετοιμασία με διαβούλευση πλαισίου πολιτικής και στη βάση αυτού ετοιμάστηκε σχετικό έγγραφο και παρουσίαση και έγιναν τηλεδιασκέψεις και κατ΄ ιδίαν συναντήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ.

«Με βάση τις συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναινούσε η Επιτροπή στην παραχώρηση αυτού του ποσοστού των δωρεάν μετοχών έτσι ώστε να επιτευχθεί η εισαγωγή της τράπεζας στο χρηματιστήριο», ανέφερε, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «η ΕΚΤ είχε τις αντιρρήσεις της τόσο πριν όσο και μετά».

Ο κ. Διονυσίου είπε ότι μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για παραχώρηση δωρεάν μετοχών, έγιναν συναντήσεις του ΥΠΟΙΚ με την Πρόεδρο του SSM και «συμφωνήθηκε μια νέα διαδικασία, η οποία ήταν η παγοποίηση της παραχώρησης των δωρεάν μετοχών και να προηγηθεί η εξεύρεση νέων επενδυτών».

Ερωτηθείς από τον κ. Αρέστη κατά πόσον οι ευρωπαϊκές αρχές έδωσαν ποτέ την εξουσιοδότηση να αλλάξουν οι κατευθύνσεις για πώληση των μετοχών που περιέχονταν στις δεσμεύσεις, σε παραχώρηση δωρεάν μετοχών, ο κ. Διονυσίου είπε ότι «υπάρχει επιστολή από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (της Κομισιόν) ότι συναινούν σε αυτή την διαδικασία».

Στο σημείο αυτό ο κ. Αρέστη ανέφερε στον κ. Διονυσίου ότι σε σημείωμα του στις 22 Δεκεμβρίου του 2017 στον ΓΔ του ΥΠΟΙΚ τον ενημέρωνε για την απόφαση του Υπουργικού στις 31 Μαϊου του 2017 για το πλαίσιο πολιτικής, για τον σταδιακό περιορισμό της συμμετοχής του κράτους δεν του έλεγε ότι η υποχρέωση ήταν η πώληση μετοχών και αποδίδει την μη υλοποίηση σε παρεμβάσεις (Γενικός Ελεγκτής, Γενικός Εισαγγελέας, Έφορος Κρατικών Ενισχύσεων, ΚΤ, SSM) για την μην υλοποίηση της α΄ φάση πλαισίου πολιτικής, δηλαδή της παραχώρησης δωρεάν μετοχών, ο κ. Διονυσίου επανέλαβε ότι υπήρχε η σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν.

Αναφορικά με την εξεύρεση επενδυτών για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ΣΚΤ, ο κ. Διονυσίου είπε ότι υπήρχαν κάποιες επαφές του ΥΠΟΙΚ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), η οποία είναι μέτοχος τόσο στην Τράπεζα Κύπρου όσο και στην Ελληνική, και είχε αναφερθεί στις συναντήσεις ότι για ενδεχόμενη συμμετοχή της EBRD ως στρατηγικός επενδυτής στην ΣΚΤ μια απαραίτητη αρχή ήταν να υπάρχει και το δικαίωμα εξόδου από την επένδυση της και ευνοούσαν όπως για να εξεταστεί οποιαδήποτε επένδυση η ΣΚΤ θα έπρεπε να είναι στο χρηματιστήριο.

Σε παρατήρηση του Προέδρου της Ερευνητικής ότι ο πρώην Πρόεδρος της Επιτροπείας Τάκης Ταουσιάνης ανέφερε ενώπιον της Ερευνητικής ότι ο SSM ήταν κάθετα εναντίον της παραχώρησης δωρεάν μετοχών γιατί αυτό θα δυσκόλευε την ικανότητα του κράτους να βρει επενδυτές ιδιαίτερα λόγω του μεγάλου αριθμού μετόχων, ο κ. Διονυσίου είπε ότι ο ίδιος το είχε καταγράψει πως ο SSM είχε αντίθετη άποψη.

Σε παρατήρηση του κ. Αρέστη ότι έπρεπε να βρεθούν χρήματα άμεσα “και εσείς χάνατε χρόνο για να δώσετε δωρεάν τις μετοχές”, ο κ. Διονυσίου είπε ότι «υπήρχε πολιτική απόφαση και πολιτική κατεύθυνση».

Ερωτηθείς τι υπήρχε πίσω από αυτή την απόφαση, ο κ. Διονυσίου είπε ότι είναι τεχνοκράτης και δεν το γνωρίζει, προσθέτοντας ότι «στον ίδιο δόθηκαν οδηγίες να καταρτίσει ένα πλαίσιο πολιτικής»

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy