Οι νέοι ανάδοχοι δεν είναι υπόχρεοι να διατηρήσουν το προσωπικό

Διπλασιάζεται ο προϋπολογισμός για τις νέες συμβάσεις στις δημόσιες μεταφορές, ενώ δεν διασφαλίζονται οι υφιστάμενοι υπάλληλοι, παρά την αύξηση στα χιλιόμετρα που καλύπτουν οι διαδρομές.

Η πρώτη παρουσίαση του προσχεδίου των δημοσίων συμβάσεων που θα τεθούν σε ισχύ στις 5 Ιουλίου του 2020, έγινε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, με τους βουλευτές να εκφράζουν έντονες ανησυχίες και προβληματισμούς. Σύμφωνα με τα όσα λέχθηκαν στην Επιτροπή, με το νέο συμβόλαιο η αποζημίωση που θα δίνεται στην ανάδοχο εταιρεία από το κράτος, θα γίνεται με βάση την τιμή προσφοράς και οι εταιρείες θα αναλάβουν μεγαλύτερο ρίσκο, για αυτόν το λόγο θα δοθεί η δυνατότητα στην εταιρεία να ζητήσει επέκταση μέχρι 50%.

Επιπλέον η συμφωνία περιλαμβάνει την αύξηση των χιλιομέτρων που καλύπτονται, κατά 6,5 εκατομμύρια και ποσοστό 22%. Παράλληλα προβλέπει επενδύσεις στις υποδομές και ανανέωση στόλου, πράγματα που περιέχει και η παρούσα σύμβαση που όμως δεν έχουν γίνει. Επιπλέον αυξάνεται το ωράριο λειτουργίας στις 18 ώρες.

Σε αντικατάσταση όσων διαδρομών δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τους μαθητές, θα δημιουργηθούν ειδικές διαδρομές, οι προσφορές των οποίων θα διαρκέσουν περίπου δύο με τρία χρόνια.

Έντονοι προβληματισμοί

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΔΗΣΥ και μέλος της Επιτροπής ανέφερε ότι “για πρώτη φορά το κράτος βλέπει σοβαρά το θέμα των μεταφορών”, ωστόσο μέσα από την παρουσίαση προέκυψαν έντονοι προβληματισμοί, κυρίως από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ. Παίρνοντας το λόγο ο Αντρέας Φακοντής διερωτήθηκε γιατί στις νέες συμβάσεις δεν είναι υπόχρεοι οι ανάδοχοι να πάρουν όλο το προσωπικό, κάτι που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε εργαζομένους να απολύονται.

Αναφορικά με τις συλλογικές συμβάσεις, όπως αναφέρθηκε, θα συνεχίσουν για ακόμα ένα χρόνο και μετά θα ξεκινήσει νέα διαπραγμάτευση με τις συντεχνίες. Για τον οργανισμό μεταφορών της Πάφου όπου δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση, θα ισχύσουν τα μίνιμουμ από τις συμβάσεις των άλλων οργανισμών και μετά από ένα χρόνο θα διαπραγματευτούν για τη δημιουργία σύμβασης.

Επιπρόσθετα εκφράστηκε ο φόβος από τον βουλευτή Χριστάκη Τζιοβάννη ότι μπορεί να εισαχθούν λεωφορεία που να πληρούν τα ηλικιακά κριτήρια, αλλά τα χιλιόμετρα που έχουν δανείσει να είναι τεράστια, αφού σε άλλες χώρες είναι μεγαλύτερες οι αποστάσεις και συχνότερα τα δρομολόγια. Ο Κώστας Κώστα ζήτησε να πάνε σύντομα για νομοτεχνικό έλεγχο οι νέες συμβάσεις ώστε να αποφευχθούν τα όσα έγιναν με τις δημόσιες προσφορές για το λιμάνι Λεμεσού.

Επίσης επεσήμανε ότι από τα 44 εκατομμύρια που είναι σήμερα ο προϋπολογισμός, διπλασιάζεται φτάνοντας περίπου στα 85 εκ. ευρώ. Παράλληλα δεν υπάρχει κάτι που να βοηθά στην επίτευξη του στόχου (10%) της Κυπριακής Δημοκρατίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, υποδεικνύοντας ότι θα μπορούσε να ενταχθεί πρόνοια που να βοηθά την αύξηση του ποσοστού από το 2,5% που βρισκόμαστε σήμερα.

Γιάννης Κακαρής