Δίπλη Συνέντευξη: Καμία αισιοδοξία… για την εθνική μας υπόθεση

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, δηλώνει ότι βρισκόμαστε μια ανάσα από τη διχοτόμηση και κακίζει τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για τον «τυχοδιωκτικό ακροβατισμό» και τις προτάσεις του που παραπέμπουν σε στρεψοδικία και διευκολύνουν την Τουρκία και την τ/κ πλευρά στην επιδίωξή τους για εγκατάλειψη της ΔΔΟ.

Από την άλλη, παραδοχή και διαπίστωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΔΗΣΥ, κ. Νίκου Τορναρίτη, είναι ότι το περιβάλλον για το Κυπριακό δεν είναι καθόλου αισιόδοξο και ότι τα πράγματα έχουν πισωγυρίσει… Ωστόσο, υποστηρίζει όλες τις νέες «προτάσεις» του Προέδρου Αναστασιάδη.

Συνεντεύξεις στη Νίκη Κουλέρμου

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
1. Υπάρχει η αίσθηση ότι ζούμε το τέλος του Κυπριακού με τη διχοτόμηση προ των πυλών. Ποια η δική σας εκτίμηση;
2. Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι μόνο ο ΔΗΣΥ στηρίζει τον Πρόεδρο στην υποβολή προτάσεων όπως αυτή για επιστροφή στο ’60;
3. Πώς σχολιάζετε τα επιχειρήματα του Προέδρου ότι υποβάλλει την πρόταση για επιστροφή στο ’60 πρώτον για να αποδείξει ότι αποδέχεται το διαμοιρασμό εξουσίας και δεύτερον για να πετύχει τη μετεξέλιξη σε ομόσπονδο κράτος;

 

Γιώργος Λουκαΐδης: «Ένα ακόμη ανέλπιστο δώρο του Νίκου Αναστασιάδη προς την Τουρκία και τον Τατάρ η πρόταση για επιστροφή στο ’60»

1. Δυστυχώς, δεν είναι λάθος η διαπίστωσή σας. Αντίθετα. Το Κυπριακό βρίσκεται στο χειρότερο σημείο που έχει βρεθεί ποτέ, μια ανάσα πριν από την οριστική διχοτόμηση. Η κύρια, η βασική ευθύνη για τις αρνητικές εξελίξεις βαραίνει ασφαλώς την Τουρκία και τη σημερινή τουρκοκυπριακή ηγεσία. Αμφότεροι παρουσιάζονται με αυξημένη επιθετικότητα και με ακραία αδιαλλαξία και πολιτικές προσεγγίσεις. Η εν γένει καταδικαστέα στάση και συμπεριφορά τους αποτυπώνεται στην προσπάθεια ανατροπής της συμφωνημένης βάσης λύσης του Κυπριακού, καθώς και στα τετελεσμένα που επιβάλλουν στην περιφραγμένη πόλη των Βαρωσίων και στην κυπριακή αποκλειστική οικονομική ζώνη. Δεν είναι, όμως, άμοιροι ευθυνών ο Νίκος Αναστασιάδης, η κυβέρνησή του και ασφαλώς το κυβερνών κόμμα που στηρίζει ή συγκαλύπτει τους χειρισμούς του Προέδρου. Δυστυχώς, είμαστε αντιμέτωποι με την τραγικότερη ίσως διαχείριση στο Κυπριακό που υπήρξε ποτέ και η οποία όχι μόνο δεν δυσχεραίνει την Τουρκία στην υλοποίηση των απαράδεχτων σχεδιασμών της σε βάρος της Κύπρου, αλλά αντίθετα την διευκολύνει. Οι χειρισμοί που έγιναν από το Μοντ Πελεράν και εντεύθεν χαρακτηρίζονται από παλινωδίες, αντιφάσεις, τακτικισμούς, παρελκυστική τακτική, αλλά και τυχοδιωκτικούς ακροβατισμούς, που τελικά οδήγησαν σε διεθνή ανυποληψία τον Πρόεδρο Αναστασιάδη.

2. Το ερώτημά σας εμπεριέχει σε μεγάλο βαθμό από μόνο του και την απάντηση. Η αιφνιδιαστική, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με κανέναν, πρόταση που κατέθεσε ο Νίκος Αναστασιάδης έχει τέτοιο περιεχόμενο που φυσιολογικά απορρίφθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων. Δεν είναι δυνατό να αναμένει κάποιος στήριξη σε μια πρόταση που παραπέμπει σε λύση ενιαίου κράτους και σε στρεψοδικία από το συμφωνημένο πλαίσιο. Η οποία, μάλιστα, γίνεται σε μια χρονική και πολιτική συγκυρία όπου η άλλη πλευρά και η Τουρκία επιχειρούν να σκοτώσουν τη συμφωνημένη βάση λύσης, επιδιώκοντας ανοιχτά λύση δύο κρατών και κυριαρχική ισότητα. Πρόκειται για ένα ακόμη ανέλπιστο δώρο του Νίκου Αναστασιάδη προς την Τουρκία και τον Τατάρ, οι οποίοι εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να προτάσσουν τις απαράδεκτες αξιώσεις τους χωρίς να αντιμετωπίζουν την αναμενόμενη διεθνή αντίδραση και καταδίκη. Διεθνής αντίδραση, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη στην προσπάθεια να αναγκαστεί η Τουρκία να επανεξετάσει τη στάση της και να εναρμονιστεί με το διεθνές δίκαιο και τα περί Κύπρου ψηφίσματα του ΟΗΕ, ώστε να μπορέσει να επανεκκινήσει η διαδικασία των διαπραγματεύσεων για δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού.

3. Ο καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος για να αντιμετωπίσει ο ΠτΔ τις αιτιάσεις του διχοτομιστή Τατάρ και της Τουρκίας δεν είναι άλλος από το να πείσει για τη σταθερή προσήλωσή του στο διαπραγματευτικό κεκτημένο. Άλλωστε και ο ίδιος υιοθέτησε τη θέση στην έκθεση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ ότι ουσιαστικά έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα στα μέρη οι πτυχές της διακυβέρνησης – πολιτικής ισότητας – αποτελεσματικής συμμετοχής. Αντίστοιχα, ανάμεσα στις συγκλίσεις περιλαμβάνεται και το κρίσιμο ζήτημα της μετεξέλιξης της Κυπριακής Δημοκρατίας, ζήτημα που έχει συμφωνηθεί επί της ουσίας του με τρόπο απόλυτα ικανοποιητικό ως προς τις θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς.

Όλα όσα λοιπόν αναφέρει ως δικαιολογίες για να στηρίξει τον καινούργιο τυχοδιωκτικό ακροβατισμό του ο Νίκος Αναστασιάδης, δεν αποτελούν παρά προφάσεις εν αμαρτίαις. Πολιτικές αμαρτίες που επιδεινώνουν το τεράστιο έλλειμμα διεθνούς αξιοπιστίας του Προέδρου, μας απομακρύνουν από την προοπτική επανέναρξης των διαπραγματεύσεων και διευκολύνουν την Τουρκία και τους όποιους τρίτους να επιχειρούν υπονόμευση και ακρωτηριασμό του κεκτημένου των διαπραγματεύσεων και του συμφωνημένου πλαισίου λύσης ΔΔΟ. Όχι τυχαία προέκυψε η αυτόκλητη παρέμβαση του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο εισηγείται την εγκατάλειψη της θέσης του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για συνέχιση της διαδικασίας από κει που μείναμε στο Κραν Μοντανά και την εκ νέου επαναδιαπραγμάτευση συγκλίσεων σε κρίσιμες πτυχές του Κυπριακού, με τρόπο που να ικανοποιούνται απαράδεκτες τουρκικές αξιώσεις, ξεπερνώντας τις κόκκινες γραμμές της ε/κ πλευράς.

 

 

 

Νίκος Τορναρίτης: «Με την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων διασκεδάζονται οι ευαισθησίες και οι ανησυχίες και των δύο κοινοτήτων»

1. Το περιβάλλον δεν είναι καθόλου, μα καθόλου αισιόδοξο. Το παρατεταμένο αδιέξοδο και ειδικότερα η εκλογή Τατάρ στην ηγεσία της τουρκοκυπριακής κοινότητας πισωγύρισε τα πράγματα. Ανέτρεψε τις όποιες θετικές εξελίξεις θα μπορούσαμε να είχαμε στο Κυπριακό. Η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή πλευρά κινούνται πλέον στον αστερισμό των δύο κρατών, προβάλλουν δηλαδή μια θέση η οποία κινείται εντελώς εκτός και των ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών, των Συμφωνιών Κορυφής και ειδικότερα του κεκτημένου των συνομιλιών στο Κυπριακό της περιόδου 2008 – 2017. Ζούμε την ντε φάκτο διχοτόμηση στο πετσί μας εδώ και 47 χρόνια. Το ερώτημα είναι πώς θα πετύχουμε την άμεση επανέναρξη των συνομιλιών για το Κυπριακό. Αν τα καταφέρουμε, αυτό θα σημαίνει ανάκτηση του κοινού εδάφους. Όλοι γνωρίζουν πως δεν απομένουν πολλά για να καταλήξουμε σε συνολική συμφωνία, το πλαίσιο Γκουτέρες αυτό δείχνει. Μια τέτοια εξέλιξη έχει μπλοκαριστεί από την τουρκική στάση και γι’ αυτό χρειαζόμαστε διεθνή υποστήριξη και την αλληλεγγύη της ΕΕ.

Θεωρώ ότι προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να εργαστούμε. Ταυτόχρονα, πρέπει να έχουμε ένα ελάχιστο πεδίο σύγκλισης τουλάχιστον όσον αφορά τις πολιτικές δυνάμεις εδώ στην Κύπρο. Κατά τη γνώμη μου, αυτό το ελάχιστο σημείο σύγκλισης μάς το δίνει η ιδέα για αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το (κεντρικό) ομοσπονδιακό κράτος προς τις ομόσπονδες Πολιτείες. Με αυτή τη λύση διασκεδάζονται οι ευαισθησίες και οι ανησυχίες και των δύο κοινοτήτων και την ίδια ώρα καθίσταται το κράτος πιο αποτελεσματικό και πιο λειτουργικό. Εκτιμώ ότι με τα σημερινά δεδομένα για να φτάσουμε μέχρι αυτό το σημείο θα υπάρξουν πολλές εξελίξεις. Υπάρχουν πια συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα, όπως παραδείγματος χάρη οι εκλογές στην Τουρκία το 2023. Είναι καλά γνωστό ότι ο Ταγίπ Ερντογάν βλέπει τα ποσοστά του στις δημοσκοπήσεις να πέφτουν και σίγουρα θα ζητήσει και πάλι τη στήριξη των ακροδεξιών και των Γκρίζων Λύκων. Μέχρι τότε η στάση του θα είναι πολύ σκληρή. Εμείς πρέπει σε πρώτο επίπεδο να λειτουργήσουμε ευρωπαϊκά, να είμαστε σταθεροί στις θέσεις και το στόχο μας, και να ρίξουμε γέφυρες επικοινωνίας με τη μεγάλη πλειοψηφία της τουρκοκυπριακής κοινότητας που δεν ασπάζεται, δεν υιοθετεί και δεν προκρίνει τις θέσεις Ερντογάν – Τατάρ για αφομοίωση με την Τουρκία.

 

2. Πολλές φορές ο ΔΗΣΥ βρέθηκε μόνος να υποστηρίζει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αυτό δεν μας ενοχλεί καθόλου. Από κει και πέρα, θα πω ότι η πρόταση για επιστροφή στο Σύνταγμα του ’60 θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μια μεταβατική ρύθμιση μεταξύ της υπογραφής της στρατηγικής συμφωνίας και της διεξαγωγής των ξεχωριστών δημοψηφισμάτων για τη ΔΔΟ. Θα μπορούσε ακόμη να λύσει τα προβλήματα για μετεξέλιξη της Κύπρου από ενιαίο κράτος σε ομοσπονδία.

 

3. Πρώτα απ’ όλα να σας πω ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να καταθέσει στο τραπέζι ιδέες, όπως ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας έχει ζητήσει, για να σπάσει το αδιέξοδο. Αυτές οι ιδέες κινούνται μέσα στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο θεωρώ ότι μέσα από την ιδέα την οποία έχω επεξηγήσει πιο πάνω, απαντούμε στις ανησυχίες των Ελληνοκυπρίων για τη μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας από ενιαίο κράτος σε ομοσπονδιακό και την ίδια ώρα απαντούμε στις ανησυχίες των Τουρκοκυπρίων, επιβεβαιώνοντας ότι το κράτος είναι συνεταιρικό και βεβαίως ότι αποδεχόμαστε το διαμοιρασμό της εξουσίας.

 

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy