Σε εντελώς αντίθετες κατευθύνσεις κινούνται ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ τόσο σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, όσο και σε ό,τι αφορά την οικονομία και ιδιαίτερα τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023.
Στο μεν Κυπριακό υπάρχει κοινή διαπίστωση ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά, υπάρχει όμως διαφωνία στο τι πρέπει να γίνει.
Το ΑΚΕΛ, διά του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του, Γιώργου Λουκαΐδη, τονίζει την πρόληψη αλλά και την αποφυγή της σύγκρουσης με τον ΟΗΕ, ενώ ο ΔΗΣΥ διά του μέλους του Πολιτικού Γραφείου Ξένιας Κωνσταντίνου, εστιάζει στο θέμα της ασφάλειας με την ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ.
Στο θέμα του προϋπολογισμού ο ΔΗΣΥ υποστηρίζει τη δημιουργία αποθεμάτων, ενώ το ΑΚΕΛ υποστηρίζει ένα δικαιότερο, βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που θα στηρίζει την κοινωνία και όχι τους λίγους προνομιούχους. Σε ό,τι αφορά τις προεδρικές εκλογές και οι δύο εκφράζουν την πεποίθηση ότι οι υποψήφιοί τους θα βρίσκονται στον δεύτερο γύρο.
Συνεντεύξεις στον Μιχάλη Μιχαήλ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Μία από τις συνέπειες της στασιμότητας στο Κυπριακό είναι και οι νέες ενέργειες από τουρκικής πλευράς στην ουδέτερη ζώνη, όπως οι παρενοχλήσεις στην περιοχή Δένειας και το θέμα με το γήπεδο της Τσετίνκαγια. Αυτά δικαιολογούν τη διαφαινόμενη ρήξη με τα Ηνωμένα Έθνη;
- Η προεκλογική περίοδος για τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από όλες τις προηγούμενες. Θεωρείτε ότι ο υποψήφιος τον οποίο υποστηρίζετε θα μπορέσει να περάσει στον δεύτερο γύρο;
- Ο Υπουργός Οικονομικών δήλωσε ότι ο προϋπολογισμός του 2023 έχει ως κυριότερο στόχο την ανάκαμψη, με αυξημένες τις αναπτυξιακές δαπάνες κατά 12%. Πώς το σχολιάζετε;
Γ. Λουκαΐδης: Ο Α. Μαυρογιάννης θα εξασφαλίσει το εισιτήριο για τον δεύτερο γύρο για την προοδευτική αλλαγή
- Αυτές οι αρνητικές παρενέργειες προστίθενται σε σειρά άλλων, πολύ πιο σοβαρών θα έλεγα. Η Αμμόχωστος χάνεται, η Τουρκία ανενόχλητη αλωνίζει στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα κατεχόμενα εξελίσσονται ολοένα και περισσότερο σε Τουρκία, η Τουρκία με μεγάλη ευκολία εργαλειοποιεί το Μεταναστευτικό και, κυρίως, ολοένα και περισσότερο προσεγγίζουμε το σημείο όπου δεν θα υπάρχει επιστροφή, την οριστική διχοτόμηση. Την κυρία ευθύνη για όλα αυτά, όπως πολλές φορές υπογραμμίσαμε, τη φέρει η Τουρκία. Είναι επίσης όμως αλήθεια ότι οι χειρισμοί Αναστασιάδη-Συναγερμού έχουν διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τους τυχοδιωκτικούς σχεδιασμούς της Άγκυρας.
Είναι προφανές ότι οι νέες απαράδεκτες ενέργειες της Τουρκίας σε Δένεια και στο γήπεδο της Τσετίνκαγια, δεν πρέπει να οδηγήσουν σε σύγκρουση με τον ΟΗΕ και την ειρηνευτική δύναμη στην Κύπρο. Αντίστοιχα, δεν θα έπρεπε ποτέ να οδηγηθούμε σε σύγκρουση με τον ΟΗΕ, με την επιμονή στην τοποθέτηση συρματοπλέγματος στη νεκρή ζώνη. Σε κάθε περίπτωση η δουλειά και το καθήκον της πλευράς μας είναι να ενεργεί προληπτικά και με πειστικό τρόπο απέναντι στον ΟΗΕ και τους εκπροσώπους του και όχι συγκρουσιακά. Στο γενικότερο πλαίσιο επιβάλλεται η αποκατάσταση της αξιοπιστίας της πλευράς μας, κάτι που δεν αναμένουμε να συμβεί τους τρεις μήνες που απομένουν στην απερχόμενη κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με την εκλογή του Ανδρέα Μαυρογιάννη στις επικείμενες προεδρικές εκλογές.
- Θα έλεγα ότι κάθε εκλογική μάχη έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτών των εκλογών αφορά το πρωτοφανές πολιτικό παράδοξο, κόμματα της αντιπολίτευσης να στηρίζουν υποψήφιο που εκπροσωπεί και εκφράζει την απερχόμενη κυβέρνηση. Την οποία μάλιστα, έως και αυτήν τη στιγμή, υπερασπίζεται με κάθε τρόπο και της οποίας δηλώνει συνεχιστής. Και όχι τυχαία αποτελεί τον εκλεκτό του Νίκου Αναστασιάδη.
Την ίδια στιγμή, έχουμε το 70% των συμπολιτών μας να κρίνει από αρνητικά έως πολύ αρνητικά την απερχόμενη διακυβέρνηση. Σε αυτό τον κόσμο απευθύνεται η υποψηφιότητα του Ανδρέα Μαυρογιάννη, που προφανώς ξεπερνά κατά πολύ τα ποσοστά που έλαβε το ΑΚΕΛ στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές. Ήδη ένας μεγάλος αριθμός προσωπικοτήτων από άλλους πολιτικούς χώρους και ανένταχτους πολίτες συντάσσεται με το στόχο της προοδευτικής αλλαγής. Είμαστε βέβαιοι κατά συνέπεια ότι ο Ανδρέας Μαυρογιάννης θα εκφράσει αποτελεσματικά ένα σοβαρό τμήμα των απογοητευμένων από αυτή τη διακυβέρνηση ψηφοφόρων και θα λάβει εκείνο το ποσοστό που θα του διασφαλίσει το εισιτήριο στον δεύτερο γύρο. Η έναρξη, μόλις στις αρχές Οκτωβρίου, της ουσιαστικής φάσης αυτών των εκλογών με τον δημόσιο διάλογο να αναπτύσσεται πλέον γύρω από το κεντρικό διακύβευμα των εκλογών και η σταθερά ανοδική πορεία του, μας δημιουργεί την αισιοδοξία και την πεποίθηση ότι ο Ανδρέας Μαυρογιάννης θα είναι στον δεύτερο γύρο.
- Οι αυξημένες δαπάνες δεν αναιρούν την ουσία όσον αφορά τον κρατικό προϋπολογισμό και γενικότερα την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. Που αποτυγχάνει να αφουγκραστεί τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που στενάζουν κάτω από το τσουνάμι της ακρίβειας που μας έχει χτυπήσει. Των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Των εργαζομένων και των συνταξιούχων. Της νεολαίας που καταδικάστηκε να ζει χειρότερα από την προηγούμενη γενιά.
Ούτε και οι αυξημένες δαπάνες αντισταθμίζουν τα σημαντικά απρόβλεπτα πλεονάσματα πέραν του ενός δισεκατομμυρίου, που έχουν προκύψει για το κράτος ως αποτέλεσμα των μεγάλων αυξήσεων στα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Πλεονάσματα που θα έπρεπε σε μεγάλο βαθμό να αξιοποιηθούν για την ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, κάτι που δεν γίνεται με αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι ουραγός στην Ευρώπη στην κρατική στήριξη της κοινωνίας για αντιμετώπιση της ακριβείας.
Μιλώντας όμως για πλεονάσματα, όντως αυτή η κυβέρνηση με την ολοκλήρωση της θητείας της θα αφήσει πολλά ως κληρονομιά. Πλεονάσματα κοινωνικής αναλγησίας και αδιεξόδων. Πλεονάσματα διαφθοράς και διαπλοκής. Πλεονάσματα θεσμικού ρατσισμού, πλεονάσματα αυταρχισμού, καταρράκωσης των θεσμών και του κράτους δικαίου. Ο στόχος για ένα δικαιότερο, βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που θα στηρίζει την κοινωνία και όχι τους λίγους προνομιούχους, περνά επίσης μέσα από την επίτευξη της προοδευτικής αλλαγής στη διακυβέρνηση του τόπου με τον Ανδρέα Μαυρογιάννη.
Ξένια Κωνσταντίνου: Με ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ δημιουργούμε και ένα νέο ευρύτερο πλαίσιο ασφάλειας
- Η στασιμότητα στο Κυπριακό θα προκαλέσει όχι μόνο αυτές τις παρενέργειες στις οποίες αναφέρεστε, αλλά πολύ χειρότερες. Ο χρόνος παγιώνει τη διαίρεση σε όλα τα μέτωπα και δημιουργεί νέα αρνητικά τετελεσμένα. Δυστυχώς, διανύουμε μια περίοδο που δεν υπάρχει η πρόθεση από πλευράς των Ηνωμένων Εθνών να επαναρχίσει ένας νέος διάλογος με προοπτικές. Εντούτοις, αμέσως μετά τις εκλογές σε Κύπρο, Ελλάδα και Τουρκία η συζήτηση για διευθέτηση του Κυπριακού θα επανέλθει ακόμη πιο επιτακτικά ένεκα και των διεθνών εξελίξεων. Το θέμα είναι εμείς να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας, όπως λέει και ο Αβέρωφ Νεοφύτου, για το τι επιδιώκουμε. Το να αναγνωρίζουμε και μόνο τις μεταξύ μας διαφωνίες δεν επιλύει κανένα πρόβλημα και ούτε προσθέτει αξιοπιστία στη δική μας πλευρά.
Εμείς ως Δημοκρατικός Συναγερμός ανησυχούμε πάρα πολύ και γι’ αυτό είναι που επιδιώκουμε να αναζωπυρώσουμε το ενδιαφέρον γύρω από το Κυπριακό διασυνδέοντάς το με το ευρύτερο γεωστρατηγικό περιβάλλον. Θεωρούμε ότι πρέπει να θέσουμε νέες παραμέτρους στο δύσκολο θέμα της ασφάλειας. Ένα θέμα, που κάθε φορά που φτάσαμε κοντά στη λύση, αποτελεί αγκάθι. Πιστεύουμε πως με ανακαίνιση του ζητήματος της ενεργειακής αυτονομίας όλης της Κύπρου και με ένα στρατηγικό πλάνο συνεργασίας όλων των χωρών της περιοχής ότι δημιουργούμε ένα νέο σχέδιο ειρήνης αντίστοιχο με εκείνο που δημιούργησε η Γαλλία και η Γερμανία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενώ, παράλληλα, με ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ δημιουργούμε και ένα νέο ευρύτερο πλαίσιο ασφάλειας πέρα από τις εγγυήτριες δυνάμεις και στο οποίο μπορούν όλοι να συμφωνήσουν.
- Ναι, είμαστε βέβαιοι ότι ο Αβέρωφ Νεοφύτου θα βρίσκεται στον β’ γύρο των προεδρικών εκλογών με αξιώσεις για εκλογή στην προεδρία της χώρας. Το στηρίζουμε στη σταθερή αυξητική τάση των ποσοστών μας και στην αύξηση του ενδιαφέροντος από τον κόσμο. Διαπιστώνουμε επίσης τη μεγάλη ανταπόκριση που έχει η υποψηφιότητά του σε κάθε συγκέντρωση. Θεωρούμε επίσης ότι ο κ. Νεοφύτου υπερέχει στα ποιοτικά χαρακτηριστικά από άποψη εμπειρίας, θέσεων και πολιτικής ικανότητας.
- Εμείς χαιρετίσαμε από την πρώτη στιγμή τις στρατηγικές επιδιώξεις της κυβέρνησής μας που στοχεύουν στη διατήρηση της μακροοικονομικής και δημοσιονομικής σταθερότητας, αλλά και της κοινωνικής συνοχής. Κατ’ ακρίβεια, και για χάρη συζήτησης, είναι ο Δημοκρατικός Συναγερμός που θα είχε κάθε συμφέρον (εκλογικό) να υπεισέλθει σε μία λογική ικανοποίησης κάθε λογής δίκαιων ή επιπόλαιων αιτημάτων και να αδειάσουν τα ταμεία με βαρύγδουπες πολιτικές που θα εξανέμιζαν κάθε απόθεμα. Θα ήταν όμως εγκληματικό και ανεύθυνο κάτι τέτοιο. Ιδιαίτερα σε μία περίοδο που όλες οι οικονομικές προβλέψεις δείχνουν πως το 2023 θα είναι ακόμη πιο δύσκολο από άποψη πληθωρισμού. Γι’ αυτό εμείς επιθυμούμε να προσεγγίζουμε την οικονομία ως ένα οικοδόμημα στο οποίο οι παρεμβάσεις οφείλουν να είναι τέτοιες που να μη θέτουν σε κίνδυνο τη σταθερότητα της χώρας.
Είναι πολύ νωπή η περίπτωση της Λιζ Τρας στο Ηνωμένο Βασίλειο που με απερίσκεπτες πολιτικές οδήγησε σε μερικές μόλις εβδομάδες τη χώρα της στη χειρότερη ύφεση που έζησε κατά τα τελευταία χρόνια. Εμείς επιλέγουμε να εστιάζουμε στην ανάπτυξη και να διατηρούμε αποθέματα για να στηρίζουμε μία οικονομία που να μπορεί να εγγυάται την ευημερία των πολλών.
Είναι μέσα ακριβώς σε αυτές τις συνθήκες θετικού ρυθμού ανάπτυξης και πλήρους απασχόλησης που πετύχαμε να κάνουμε πράξη από 1η Ιανουαρίου την εφαρμογή του κατώτατου μισθού των 940 ευρώ. Είναι μέσα από τη γρήγορη και πλήρη αξιοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Πρόγραμμα ΘΑλΕΙΑ που θέτουμε τις βάσεις για μια ισχυρή οικονομία που θα αντέξει κάθε κίνδυνο και κάθε κλυδωνισμό. Αλλά και μέσα από τα αποθέματα είναι που μπορούμε να συντηρούμε όλα όσα πετύχαμε για το κοινωνικό κράτος. Το ΓεΣΥ, τις εγγυημένες συντάξεις, το Ε.Ε.Ε., την επέκταση των επιδομάτων και τόσα άλλα. Παράλληλα, εισάγουμε διαρκώς νέα μέτρα στήριξης της οικογένειας και στοχευμένες πολιτικές στήριξης για κάθε ευάλωτο νοικοκυριό.
