Δυσάρεστες «εκπλήξεις»… σε βάρος των μαθητών

Οι εκπλήξεις από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δεν έχουν σταματημό σε σχέση με τη διαχείριση της λειτουργίας των σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Του Ειρηναίου Πίττα

Τα νέα μέτρα που ουσιαστικά αποτελούν ανατροπή όλων των πληροφοριών που ήθελαν άνοιγμα ορισμένων βαθμίδων της εκπαίδευσης από αύριο, προκάλεσαν έκπληξη, δυστυχώς δυσάρεστη, σε όλους τους εμπλεκόμενους -μαθητές, γονείς, δασκάλους και καθηγητές.

Οι πληροφορίες ήθελαν να επαναλειτουργούν με φυσική παρουσία από 1η Φεβρουαρίου τα Δημοτικά και η Γ’ Λυκείου, όμως η ημερομηνία μετατέθηκε μια εβδομάδα μετά, στις 8 Φεβρουαρίου. Η μία εβδομάδα που προστίθεται στις τρεις προηγούμενες εβδομάδες που οι μαθητές παρακολουθούσαν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σημαίνει ότι οι μαθητές θα βρίσκονται μακριά από τις σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Τα πράγματα καθίστανται δυσκολότερα για τα παιδιά Δημοτικού και τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Από τη μια, υπενθυμίζεται πως οι μαθητές των πρώτων τριών τάξεων του Δημοτικού παρακολουθούν ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ των υπόλοιπων τριών τάξεων παρακολουθούν μεν σύγχρονη εξ αποστάσεως, αλλά με πολλές αντικειμενικές δυσκολίες δε. Οι τελειόφοιτοι μαθητές, από την άλλη, βρίσκονται σε ένα σημείο που θα διεκδικήσουν είσοδο σε πανεπιστήμια και μετά τα νέα μέτρα θα εξακολουθούν να παρακολουθούν την εξ αποστάσεως η οποία, παρά τις προσπάθειες των καθηγητών, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει της διά ζώσης διδασκαλία.

Δυσαρέσκεια γονέων για τις αποφάσεις

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Χαράλαμπος Διονυσίου, δήλωσε ότι η ανακοίνωση του ΥΠΠΑΝ ξάφνιασε τους γονείς, ειδικά των τελειόφοιτων μαθητών και εξέφρασε την ανησυχία του κατά πόσον η σχολική χρονιά θα ολοκληρωθεί, αλλά ειδικά με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό. Σημείωσε, παράλληλα, την ανησυχία για τον διδακτικό χρόνο που χάθηκε και θα συνεχίσει να χάνεται. Ως εκ τούτου, κάλεσε το ΥΠΠΑΝ να προχωρήσει σε νέο σχεδιασμό του ημερολογίου της χρονιάς, αλλά κυρίως να προβεί σε αναπροσαρμογή της ύλης σε όλες τις βαθμίδες. Όμως πρέπει να εξευρεθεί ωφέλιμος διδακτικός χρόνος, αφού τα κενά που δημιουργούνται είναι μεγάλα. Επεσήμανε δε, τον προβληματισμό των γονέων για τον τρόπο αξιολόγησης των παιδιών στο τέλος της χρονιάς. Ο κ. Διονυσίου στάθηκε, επίσης, στο γεγονός ότι αιωρείται ακόμα η επιστροφή των υπόλοιπων μαθητών, πέραν του Δημοτικού και των τελειόφοιτων.

Η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης εξέφρασε επίσης, με ανακοίνωσή της, την έντονη δυσαρέσκεια και τον προβληματισμό για την απόφαση της κυβέρνησης.

Θέμα ψυχολογίας και κοινωνικοποίησης των παιδιών

Η Συνομοσπονδία τονίζει ότι οι μαθησιακές ανάγκες δεν καλύπτονται πλήρως με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρά τις προσπάθειες εκπαιδευτικών και γονέων. Στέκεται ιδιαίτερα και στην κοινωνικοποίηση των παιδιών, αλλά και την ψυχολογική τους κατάσταση. Τα παιδιά τείνουν να μάθουν ως κανονικότητα τη ζωή μπροστά από μια οθόνη. Οι γονείς των παιδιών της Δημοτικής θα συνεχίσουν να αναλαμβάνουν μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας των παιδιών τους παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ούτε τις αρμοδιότητες ούτε και την κατάλληλη κατάρτιση για αυτό. Οι οργανωμένοι γονείς Δημοτικής εκφράζουν, επίσης, ανησυχία για πιθανές ελλείψεις και μαθησιακά κενά που ενδεχομένως να προκύψουν.

Εκκρεμότητες καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί

Παρά το γεγονός ότι σε λίγες μέρες θα συμπληρωθεί ένας χρόνος από την εμφάνιση της πανδημίας στην Κύπρο και το πρώτο κλείσιμο των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες στις σχολικές μονάδες και σε διαδικαστικά θέματα.

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους, σε δηλώσεις του σημείωσε ότι οι εξαγγελίες για μονά θρανία στις σχολικές μονάδες δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, πέραν ενός πολύ περιορισμένου αριθμού. Στάθηκε, επίσης, στο γεγονός ότι τα σχολεία θα επαναλειτουργήσουν με τα πρωτόκολλα που ίσχυαν πριν το lockdown, σημειώνοντας ότι οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν εδώ και καιρό πως χρήζουν βελτίωσης. Ο κ. Χαραλάμπους σημείωσε ακόμα ότι οι ελλείψεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό εξακολουθούν να υφίστανται.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Θέμης Πολυβίου, σε δηλώσεις του επεσήμανε ότι εκκρεμεί ακόμα το πλάνο για επανακαθορισμό της ύλης, αλλά και της επιστροφής των υπόλοιπων βαθμίδων στις σχολικές μονάδες. Σημειώνεται ότι εκκρεμεί ακόμα και η παράδοση των δελτίων προόδου για το πρώτο τετράμηνο.

Οι εκπαιδευτικοί χαιρετίζουν την απόφαση για μαζικό επιδημιολογικό έλεγχο των εργαζομένων με rapid tests και τονίζουν την ανάγκη να υλοποιηθεί αυστηρά. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε ότι αυτή η προϋπόθεση έπρεπε να τεθεί και για τους τελειόφοιτους μαθητές. Σημειώνεται ότι κάποια σχολεία, με δική τους πρωτοβουλία, και χωρίς εντολή από του Υπουργείο Παιδείας, έχουν ήδη στείλει sms στους γονείς των τελειόφοιτων και ζητούν rapid tests και από τους μαθητές.

Οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν, επίσης, ότι πρέπει να τους δοθεί προτεραιότητα για τους εμβολιασμούς, αφού θεωρούν τους συναδέλφους τους πρώτης γραμμής εργαζομένους, που έχουν επαφή με μεγάλο αριθμό ατόμων.

Κοροϊδία για τα παιδιά των Ειδικών Μονάδων

Ως κοροϊδία λαμβάνουν την απόφαση του ΥΠΠΑΝ για επιστροφή των παιδιών των Μονάδων Ειδικής Εκπαίδευσης από τις 29 Ιανουαρίου στις σχολικές μονάδες. Η απόφαση του Υπουργείου χαιρετίστηκε αρχικά από τους γονείς, καθώς θεωρήθηκε ότι επιτελούς θα σταματούσε η διακριτική μεταχείρισή τους, όπως πρόκυπτε από την αδυναμία τους να παρακολουθήσουν ικανοποιητικά την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Όπως φάνηκε, η «επιστροφή» των παιδιών των Ειδικών Μονάδων που εξαγγέλθηκε αφορούσε 40λεπτες συναντήσεις, δηλαδή μία διδακτική περίοδο ημερησίως ή ακόμα και δύο 40λεπτες συναντήσεις εβδομαδιαίως, ανάλογα με την κάθε περίπτωση. Όπως γίνεται αντιληπτό, ο πιο πάνω προγραμματισμός δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στις ανάγκες των παιδιών, ούτε λύνει το πρόβλημα ανισότητας που προέκυψε.

Σε ανακοίνωση ο Σύνδεσμος Συγγενών και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό, αναφέρει πως «με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, η πλειονότητα των γονιών και η κοινή γνώμη γενικότερα έχουν ίσως παρασυρθεί ότι από 29/01/2021 οι Ειδικές Μονάδες θα δεχόντουσαν κανονικά όλους τους μαθητές τους εντός της τάξης τους. Η αποδοχή τους απλά θα γινόταν με βάση κάποιο Ειδικό Πρόγραμμα καθ’ όλη τη διάρκεια των ωρών κανονικής λειτουργίας τους (7:45-13:05)».

Την ίδια ώρα, τονίζεται πως «με βάση αυτή τη διαχείριση τίθεται πλέον επίσημα το ερώτημα, αν η μία διδακτική περίοδος ημερήσιας ειδικής διδασκαλίας ή οι δύο εβδομαδιαίως, μπορούν να λογιστούν ως απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαίδευσης αυτών των μαθητών».

Οι γονείς σημειώνουν ότι μια άλλη παράμετρος που το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να μη λαμβάνει υπόψιν είναι το γεγονός ότι ειδικά τα παιδιά που πάσχουν από αυτισμό δεν δύναται να υφίστανται τόση αλλαγή στο πρόγραμμά τους, συν ότι οι γονείς όλων των παιδιών της Ειδικής Εκπαίδευσης που επηρεάζονται από την παροχή σαραντάλεπτων, και ειδικά των Ειδικών Μονάδων, είναι εξαιρετικά δύσκολο να παίρνουν τα παιδιά τους μόνο για ένα σαραντάλεπτο διδασκαλίας και μετά να φεύγουν. Πιθανόν αυτή η διευθέτηση να μην τους επιτρέπει καν να εργαστούν.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy