Ε.Υ. – Διαπιστώνει δυσκολίες είσπραξης στα διοικητικά πρόστιμα από Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς



Δυσκολίες είσπραξης στα διοικητικά πρόστιμα που επιβάλλει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου (ΕΚΚ), αλλά και αδυναμίες στον λογιστικό χειρισμό των εσόδων διαπιστώνει στην ειδική έκθεσή της η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφορικά με τον οικονομικό έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων της ΕΚΚ του έτους 2015, τον έλεγχο συμμόρφωσης για την περίοδο 2015-2019, καθώς και τη διερεύνηση καταγγελιών. Η Ελεγκτική Υπηρεσία διερεύνησε και γραπτή καταγγελία σχετικά με το επίσημο συνεδριακό δείπνο της ΕΚΚ, τον Απρίλιο του 2019, που ανατέθηκε απευθείας σε ιδιωτική εταιρεία διοργάνωσης σεμιναρίων και άλλων εκδηλώσεων, συμφερόντων Υπουργού της Κυβέρνησης, χωρίς την προκήρυξη διαγωνισμού.

Αν και δεν διαπιστώνεται οποιαδήποτε εμπλοκή του Υπουργού στην όλη υπόθεση, η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει ότι η εταιρεία φαίνεται να εισέπραξε, από τη διάθεση εισιτηρίων, ποσό πέραν των €130.000. «Ουσιαστικά, βασικός κερδισμένος από την εκδήλωση ήταν η ιδιωτική εταιρεία» λέει η έκθεση της Ελεγκτικής.

Στα σημαντικότερα ευρήματα του ελέγχου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, αναφέρονται οι αδυναμίες στον λογιστικό χειρισμό των εσόδων, στην πρόσβαση λειτουργών του Λογιστηρίου στο λογιστικό σύστημα των εσόδων, καθώς και απουσία καταγραμμένων διαδικασιών αναφορικά με τον υπολογισμό και την είσπραξη των εσόδων. Η Ελεγκτική λέει ότι εισηγήθηκε τη διενέργεια συμφιλιώσεων, τον τερματισμό της δυνατότητας παρέμβασης λειτουργών στο σύστημα όπου δεν ενδείκνυται, καθώς και την καταγραφή των σχετικών διαδικασιών. Επίσης, εισηγήθηκε τον διαχωρισμό των καθηκόντων του προσωπικού του Λογιστηρίου.

Παράλληλα, διαπίστωσε ότι υπάρχουν δυσκολίες είσπραξης των διοικητικών προστίμων που επιβάλλει η ΕΚΚ, καθώς και των ετήσιων εισφορών για τις εισηγμένες εταιρείες στο ΧΑΚ.  Επίσης, διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει χρονολογική παρακολούθηση (ageing analysis) των χρεωστών. Εισηγήθηκε όπως εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες είσπραξης των διοικητικών προστίμων και να μελετηθεί το ενδεχόμενο είσπραξης των μεγάλων οφειλών με δόσεις σε λογικά χρονικά πλαίσια.  Επιπρόσθετα, εισηγήθηκε όπως γίνεται χρονολογική ανάλυση των χρεωστών και όπως λαμβάνονται νομικά μέτρα, όπου αυτό ενδείκνυται.

Ακόμη, η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπίστωσε ότι έξι συμβάσεις μίσθωσης υπηρεσιών μετατράπηκαν σε συμβάσεις εργοδότησης με καθεστώς αορίστου χρόνου, ενώ εκκρεμούν για εξέταση άλλα δέκα παρόμοια αιτήματα. Όπως λέει, στην έκθεσή της, συνέστησε όπως η ΕΚΚ τηρεί τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών, ώστε να μην δημιουργείται υπαλληλική σχέση με πρόσωπα με τα οποία συνάπτει συμβάσεις για παροχή υπηρεσιών. Επίσης, κατά την εξέταση αιτημάτων για μετατροπή του καθεστώτος απασχόλησης με σύμβαση σε καθεστώς αορίστου χρόνου, όπου διαπιστώνεται ότι υπάρχει σχέση εργοδότη-εργοδοτούμενου, ζήτησε να γίνεται ενδελεχής έρευνα για να διαπιστωθεί εάν συντρέχουν λόγοι για τη μετατροπή της σύμβασης σε αορίστου χρόνου.

Διαπιστώθηκε εξάλλου ότι για τις αμοιβές λειτουργών της ΕΚΚ, οι οποίοι διεξάγουν σεμινάρια σε ελεγχόμενους οργανισμούς σε μη εργάσιμες ώρες, δεν εφαρμόζεται η σχετική εγκύκλιος του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού (ΤΔΔΠ), με την Ελεγκτική να συστήνει όπως ακολουθείται η πιο εγκύκλιος και στις περιπτώσεις που παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες και δεν καλύπτονται από την εγκύκλιο, η ΕΚΚ να αποτείνεται στο ΤΔΔΠ για οδηγίες/διευκρινίσεις.

Ακόμη, αναφέρεται ότι η ΕΚΚ δεν υιοθετεί την πολιτική που εκάστοτε ισχύει στη δημόσια υπηρεσία,  σχετικά με υπηρεσιακά ταξίδια στο εξωτερικό, αντίθετα έχει αυξήσει τα επιδόματα που ισχύουν τόσο για την Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου όσο και για τους υπαλλήλους. «Θεωρούμε προκλητική τη στάση του Συμβουλίου να αρνείται να συμμορφωθεί με τα ισχύοντα στη δημόσια υπηρεσία» αναφέρεται στην έκθεση.

Ακόμη, στην έκθεση αναφέρεται ότι κατά την περίοδο 2014-2018, η ΕΚΚ προκήρυξε αριθμό διαγωνισμών για την αγορά υπηρεσιών για εξέταση αιτήσεων χορήγησης άδειας λειτουργίας σε οργανισμούς/ επιχειρήσεις, από τον έλεγχο των οποίων διαπιστώσαμε ότι η όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε εξ αρχής ήταν απαράδεκτη και μη αρμόζουσα σε δημόσια αρχή που οφείλει να τηρεί τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας και μη διάκρισης. Η Ελεγκτική εισηγήθηκε, μεταξύ άλλων, όπως μετά τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού που είχαν γίνει το 2016, η ΕΚΚ επαναξιολογήσει την ανάγκη για αγορά των υπό αναφορά υπηρεσιών μέσω διαδικασίας προσφορών.

Καταγγελία για τη διοργάνωση επίσημου συνεδριακού δείπνου από την ΕΚΚ
———————————————
Σε σχέση με την καταγγελία για διοργάνωση επίσημου συνεδριακού δείπνου από την ΕΚΚ στις 8 Απριλίου 2019, 2019 σε γνωστό ξενοδοχείο στη Λευκωσία, η Ελεγκτική Υπηρεσία εξέφρασε την άποψη ότι η ΕΚΚ, ως δημόσιος οργανισμός, οφείλει να τηρεί τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας και ότι οι εκδηλώσεις που διοργανώνονται από δημόσιους οργανισμούς πρέπει να έχουν κυρίως εκπαιδευτικό ή/και ενημερωτικό χαρακτήρα και να μην ξεφεύγουν από τα επαγγελματικά πλαίσια. Από τη διερεύνηση της καταγγελίας διαπιστώθηκε ότι η ΕΚΚ ανέθεσε τη διοργάνωση απευθείας σε ιδιωτική εταιρεία, συμφερόντων Υπουργού, χωρίς την προκήρυξη διαγωνισμού.

«Η ΕΚΚ δεν είχε οποιαδήποτε πληροφόρηση για τα έξοδα και τις συνολικές εισπράξεις της εκδήλωσης, ενώ το κόστος συμμετοχής για τους συμμετέχοντες ήταν ιδιαίτερα υψηλό, χωρίς, κατά την άποψή μας, το ανάλογο όφελος, αφού δόθηκε έμφαση στο ψυχαγωγικό αντί στο εκπαιδευτικό μέρος της εκδήλωσης. Ουσιαστικά, βασικός κερδισμένος από την εκδήλωση ήταν η ιδιωτική εταιρεία» σημειώνεται στην έκθεση. Προστίθεται «για χάριν πληρότητας» ότι η Ελεγκτική δεν έχει διαπιστώσει οποιαδήποτε εμπλοκή του Υπουργού στην όλη υπόθεση.

Σύμφωνα με πρόταση της εταιρείας προς την ΕΚΚ, ο προϋπολογισμός της εκδήλωσης θα ετοιμαζόταν από την ίδια την εταιρεία, η οποία θα αναλάμβανε όλα τα έξοδα και θα εισέπραττε όλα τα έσοδα που, όπως αναφέρεται στην πρόταση, θα προέρχονταν από χορηγούς (στους οποίους δεν θα περιλαμβάνονταν εταιρείες που εποπτεύονται από την ΕΚΚ) και από τις κρατήσεις θέσεων για την εκδήλωση. Επιπλέον, στην πρόταση αναφέρεται ότι ο οικονομικός κίνδυνος της όλης διοργάνωσης θα αναλαμβανόταν εξολοκλήρου από την εταιρεία. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η τιμή της κάθε θέσης καθορίστηκε στα €250 πλέον ΦΠΑ, ενώ για τα Diamond Tables (10 ατόμων) η τιμή ανά τραπέζι καθορίστηκε στα €3.000 πλέον ΦΠΑ και για τα Gold Tables (επίσης 10 ατόμων) στα €2.000 πλέον ΦΠΑ. «Με βάση υπολογισμούς μας, η εταιρεία φαίνεται να εισέπραξε, από τη διάθεση εισιτηρίων, ποσό πέραν των €130.000» λέει στην έκθεση η Ελεγκτική Υπηρεσία.

«Το γεγονός πως η εκδήλωση δεν επέφερε οποιοδήποτε κόστος στην ΕΚΚ, δεν δικαιολογεί την αποδοχή της πιο πάνω πρότασης της εταιρείας, που είχε ως αποτέλεσμα (α) να μην γνωρίζει η ΕΚΚ τις χρεώσεις των συνεργατών, τις συνολικές εισπράξεις της εταιρείας, πέραν των εισπράξεων από τη διάθεση των εισιτηρίων και κατ΄ επέκταση το κέρδος της εταιρείας από την εκδήλωση και (β) να επιβαρυνθούν οι εποπτευόμενοι και άλλοι παρευρισκόμενοι με υψηλό κόστος συμμετοχής, προς όφελος της εταιρείας» σημειώνεται.

Η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει ότι η ΕΚΚ, ως δημόσιος οργανισμός, οφείλει να τηρεί τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας και ως εκ τούτου, όφειλε να προκηρύξει διαγωνισμό, με βάση τις πρόνοιες του περί Ρύθμισης των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων και για Συναφή Θέματα Νόμου για την επιλογή της διοργανώτριας εταιρείας και όχι να προχωρήσει με απευθείας ανάθεση.

Συμπληρώνεται ότι η Πρόεδρος της ΕΚΚ πληροφόρησε την Ελεγκτική Υπηρεσία ότι δεν ήταν εις γνώση της ΕΚΚ η σχέση του Υπουργού με τη διοργανώτρια εταιρεία, ενώ η απόφαση του Συμβουλίου της ΕΚΚ να αποδεχτεί την πρόταση της εταιρείας και να μην προχωρήσει στην προκήρυξη προσφορών, στηρίχθηκε στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει πολυετή εμπειρία στη διοργάνωση τέτοιου είδους εκδηλώσεων στην Κύπρο και στο γεγονός ότι, με βάση την πρόταση της εταιρείας, το κόστος της όλης εκδήλωσης για την ΕΚΚ θα ήταν μηδενικό.

Η Ελεγκτική Υπηρεσία λέει ότι διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για την ανάγκη διοργάνωσης και τα οφέλη που προέκυψαν από την πιο πάνω εκδήλωση «αφού σκοπός και ρόλος της ΕΚΚ είναι η εποπτεία της αγοράς επενδυτικών υπηρεσιών» ενώ τελικά έμφαση φαίνεται να δόθηκε στο ψυχαγωγικό πρόγραμμα και στην κοινωνική συνεύρεση. Όπως διαφάνηκε από την καταγγελία, αλλά και από δημοσιεύματα του Τύπου, η υψηλή τιμή του κόστους συμμετοχής, αλλά και το περιεχόμενο του ψυχαγωγικού μέρους, έγιναν κείμενο αρνητικής κριτικής και έπληξαν το κύρος της ΕΚΚ, καταλήγει η Ελεγκτική Υπηρεσία.