Εγκληματικό! Χρυσοπληρώνει ο φορολογούμενος την ιδιωτικοποίηση των εμπορικών υπηρεσιών του λιμανιού Λεμεσού

Ενδεχομένως η ευθύνη να ανήκει και στο κράτος, ανέφερε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, Μ. Τσιακκής

Έξι χρόνια μετά τον Γενάρη του 2017, που μπήκαν σε εφαρμογή οι συμβάσεις για το λιμάνι Λεμεσού, δικαιώνεται το ΑΚΕΛ. Ήταν το μοναδικό κόμμα που ψήφισε εναντίον της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης των εμπορικών υπηρεσιών του λιμανιού Λεμεσού. Ουσιαστικά είναι ένα έγκλημα που έγινε και παραμένει ατιμώρητο, ενώ το λογαριασμό τον πληρώνει -ως συνήθως- ο φορολογούμενος πολίτης.

Το ΚΕΒΕ διαμαρτύρεται τώρα (και κάθε χρόνο) για τις αυξήσεις που επιβάλλουν οι ανάδοχες εταιρείες στις ταρίφες για το εμπόριο και τις εισαγωγές δηλώνοντας ξεκάθαρα ότι τέτοιου ύψους αυξήσεις (φέτος προτείνεται αύξηση της τάξης του 30%) δεν μπορούν να απορροφηθούν από τους εισαγωγείς και μοιραία θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές. Πέρσι την ίδια περίοδο είχε εμφανιστεί ξανά το ίδιο φαινόμενο με ανακοίνωση του ΚΕΒΕ (στις 28/1/2022) να χαιρετίζει «την πρόθεση της κυβέρνησης να επεξεργαστεί ολοκληρωμένη και υλοποιήσιμη πρόταση, προς επίλυση του ζητήματος». Και πώς λύθηκε το ζήτημα πέρσι; Η κυβέρνηση απορρόφησε τις αυξήσεις έναντι δανείου των λιμενεργατών… Δηλαδή το φόρτωσε στους φορολογούμενους και πάλι για να βοηθήσει τις ανάδοχες εταιρείες. Πόσα, αλήθεια, εκατομμύρια χάθηκαν σε βάρος των φορολογουμένων με την ετεροβαρή συμφωνία που σύνηψε το κράτος με τις ιδιωτικές εταιρείες; Η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή επί τούτου ήταν καταπέλτης. Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου την απέστειλε για τα «περαιτέρω» προς τον Γενικό Εισαγγελέα. Πλην όμως ο ΓΕ, μετά από πάροδο αρκετών μηνών, απάντησε πως δεν τρέχει τίποτε…

Σύμφωνα λοιπόν με τον βουλευτή του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα, που παρακολουθεί το όλο θέμα από την αρχή της ιδιωτικοποίησης των εμπορικών υπηρεσιών του λιμανιού Λεμεσού, η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή τον Απρίλη του 2017 ήταν καταπέλτης. Λέει τρομερά πράγματα όπως: Όταν πήγαν τα έγγραφα προσφορών στη Νομική Υπηρεσία και τους είπαν θέλουμε να τα δείτε, τού απάντησαν «όχι χρειαζόμαστε χρόνο» και με έκπληξη την επομένη είχε ανακοινωθεί ότι οι διαγωνισμοί είχαν κατακυρωθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και είχαν δημοσιευθεί, χωρίς τα έγγραφα να ελεγχθούν από τον Γεν. Εισαγγελέα. Οι φόρμουλες για τον τρόπο υπολογισμού των αυξήσεων ήταν μέσα στα συμβόλαια που δεν πρόλαβε να ελέγξει η Ελεγκτική Επιτροπή! Το Υπουργικό θα καθόταν την Πέμπτη -υποτίθεται- ενώ συνεδρίασε τη Δευτέρα- μια μέρα πριν συνεδριάσει η Ελεγκτική Επιτροπή- χωρίς να πουν σε κανέναν τίποτε!

Σύμφωνα με τον Κ. Κώστα:

  • Η έκθεση μιλά για 100άδες παρεμβάσεις του τότε Υπουργού Μεταφορών προς τους συμβούλους -τους οποίους χρυσοπλήρωσε ο Κύπριος φορολογούμενος- για να τους υποβάλει τι θα εισηγηθούν!
  • Η έκθεση λέει και άλλα φοβερά πράγματα:

– Ότι το κόστος ανά επιβάτη κρουαζιερόπλοιου επταπλασιάστηκε.

– Ότι το κόστος πρόσδεσης ανά τετραγωνικό μέτρο πλοίου στις προβλήτες εξαπλασιάστηκε. Γι’ αυτό και εξαφανίστηκαν και τα πλοία από τη Λεμεσό.

– Αυτά είναι πέραν των αυξήσεων για το γενικό εμπόριο και τις λιμενικές υπηρεσίες, οι οποίες αφορούν συγκεκριμένη εταιρεία.

– Ο χάρτης που δόθηκε στη δημοσιότητα για τις διεθνείς προσφορές έλεγε άλλα και λίγο πριν την υπογραφή των συμβάσεων, ένα αόρατο χέρι άλλαξε τα πάντα.

  • Τον Μάιο του 2018 η Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής έστειλε στον Γ. Εισαγγελέα την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για να διερευνήσει το όποιο ενδεχόμενο διάπραξης αδικημάτων. Δεν έγινε τίποτε για 3-4 χρόνια μετά. Πριν ένα χρόνο όταν υπήρξαν νέες αυξήσεις στις ταρίφες και ξανασυζητήθηκε το θέμα, έστειλε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ νέα επιστολή στον ΓΕ, υπενθυμίζοντάς του ότι έχει στα συρτάρια του μια έκθεση και ακολούθησε μια απάντηση του ΓΕ με 3-4 γραμμές αναφέροντάς μας ότι «δεν έχει κανένα πρόβλημα».
  • Ο φορολογούμενος πληρώνει από την τσέπη του εκατομμύρια κάθε χρόνο γιατί όλη η γη, που ήταν στην προσφορά για το διαμετακομιστικό εμπόριο, στα δυτικά των αποθηκών και τα σιλό αντί να πάει στην εταιρεία με τα κοντέινερ πήγε σε άλλη εταιρεία!
  • Η ανατολική προβλήτα στην οποία βρίσκονταν οι γερανογέφυρες για να λειτουργήσει η Eurogate βρέθηκε στα χέρια της DP World και ο φορολογούμενος πληρώνει 1,7 εκατ. για να μπορεί να λειτουργεί η άλλη εταιρεία.
  • Η περιοχή στην οποία ναυλοχούσε η UNIFIL (Δύναμη των Ην. Εθνών) και από την οποία το κράτος είχε 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, βρέθηκε και πάλι στα χέρια της DP World, η οποία παίρνει 2 εκατ. ευρώ το χρόνο χωρίς να κάνει τίποτε.
  • Εκτός των χαρτών βρισκόταν και το αγκυροβόλιο από την είσοδο στο λιμάνι μέχρι το ξενοδοχείο Χόλιντεϊ Ιν και βρέθηκε κι αυτό στα χέρια της εταιρείας με αποτέλεσμα εκείνο το πλοίο που πλήρωνε 250 ευρώ την ημέρα να πληρώνει τώρα 2.500 την ημέρα.

Τώρα φωνάζουν όλοι, αλλά είναι πολύ αργά…

ΚΕΒΕ και ιδεολογικές αγκυλώσεις…

Το ΚΕΒΕ δεν ήταν από αυτούς που εντόπισαν έγκαιρα τις αδυναμίες της σύμβασης. Ο μόνος που το έκανε αυτό ήταν το ΑΚΕΛ και τότε το ΑΚΕΛ κατηγορείτο όχι μόνο από το ΚΕΒΕ, αλλά και την ΟΕΒ και τον Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων. Κατηγορείτο ότι η στάση του οφειλόταν σε «ιδεολογικές αγκυλώσεις… Θα βρέχει λεφτά και εσείς θέλετε να πάρουμε ομπρέλα»! Κι όμως, όπως τονίζει ο Κώστας Κώστα, «εμείς φωνάζαμε όχι μόνο γιατί είμαστε εναντίον των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά για τα όσα είχαμε ακούσει από τον τότε Υπ. Μεταφορών για το πώς θα υπολογίζονταν οι αυξήσεις, για αυτό φωνάζαμε».

Σε μια πρόσφατη παρέμβασή του για το ίδιο θέμα στον «Άστρα», ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, κ. Μ. Τσιακκής, παραδεχόταν πως ενδεχομένως την ευθύνη για τα συμβόλαια που υπογράφηκαν με τις εταιρείες να τη φέρει η κυβέρνηση.

Το ΚΕΒΕ, με επιστολή του προς τον αρμόδιο Υπουργό (Μεταφορών), την οποία υπογράφει ο ΓΓ του Επιμελητηρίου, κ. Τσιακκής, αναφέρει ότι οι δύο ιδιωτικές εταιρείες που διαχειρίζονται το τερματικό γενικού φορτίου (P&O Maritime Cyprus Ltd και DP World Limassol) έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να χρησιμοποιήσουν το δικαίωμα που τους δίνεται από το συμβόλαιο διαχείρισης του λιμανιού, με σκοπό να επιβάλουν αυξήσεις στις χρεώσεις τους για το έτος 2023, και προσθέτει ότι δεν μπορούν να γίνουν αποδεχτά τα ποσοστά των αυξήσεων, τα οποία έχουν αρχικά δημοσιευθεί.

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει το ΚΕΒΕ, η DP World Limassol ανακοίνωσε ότι από τις 2 Ιανουαρίου 2023 θα προχωρήσει σε αυξήσεις σχεδόν κατά 30% και η εταιρεία «P&O Maritime» ανακοίνωσε την απόφασή της για αύξηση ύψους 12,5% στα τέλη ελλιμενισμού και απόπλου.

Υπενθυμίζει ότι στην DP World Limassol υπήρξε πρόθεση αύξησης 16% κατά το 2022, ποσοστό που μειώθηκε στο 9% μετά που το κράτος ανέλαβε την αποπληρωμή του δανείου για τους λιμενεργάτες.

«Εάν προσθέσουμε το ύψος των αυξήσεων τα τελευταία δύο έτη, το ποσοστό ανεβαίνει στο αδικαιολόγητα υψηλό 46%, αποδεικνύοντας πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο τρόπος υπολογισμού των αυξήσεων που συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία παραχώρησης είναι λανθασμένος και πρέπει να διαφοροποιηθεί άμεσα, με τρόπο που να αντανακλά τις πραγματικότητες της κυπριακής αγοράς», συμπληρώνει.

Το ΚΕΒΕ υπενθυμίζει επίσης πως «εντοπίζοντας έγκαιρα αυτή την αδυναμία της σύμβασης προχώρησε προ διετίας με την κατάθεση νομικής γνωμάτευσης στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων τεκμηριώνοντας ξεκάθαρα ότι είναι λανθασμένη πρακτική η συμπερίληψη στο Δείκτη μόνο των τιμών παραγωγού, για την εγχώρια αγορά, εξαιρώντας τις εξαγωγές».

Με εξαίρεση το εργατικό κόστος και το κόστος της ενέργειας που επηρεάζουν αρνητικά τους διαχειριστές, το Επιμελητήριο υποδεικνύει πως τα υπόλοιπα στοιχεία της αύξησης του Δείκτη οφείλονται κατά κύριο λόγο σε εισαγόμενο πληθωρισμό που επηρεάζει το κόστος παραγωγής των εγχώριων προϊόντων και δεν έχει καμιά σχέση με το κόστος λειτουργίας των λιμανιών.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy