«Εκοψαν» αναπτυξιακά έργα από τη μια, ξεπάγωσαν θέσεις από την άλλη

• «Εξοικονομήθηκαν» 26 εκ. ευρώ από τα κουτσουρεμένα κονδύλια για έργα ανάπτυξης

• «Ενόψει βουλευτικών εκλογών η κυβέρνηση ΔΗΣΥ ξαναβρίσκει τον παλιό κακό της εαυτό»

Της Αθηνάς Ξενοφώντος

Σε μια εποχή που η οικονομία χρειάζεται κονδύλια για την ανάπτυξη όσο ποτέ άλλοτε ώστε να μπορούν να εργοδοτηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνεργοι, η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ δεν υλοποιεί ούτε τα έργα που εξαγγέλλει μέσα από τους προϋπολογισμούς.
Σκοτώνει, ή καλύτερα καθηλώνει την ανάπτυξη η οποία είναι η ατμομηχανή της οικονομίας, αν και υπάρχουν ώριμα έργα για υλοποίηση.

Οπως αποκαλύφθηκε στη συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών την περασμένη βδομάδα, η κυβέρνηση ΔΗΣΥ ούτε και αυτά τα έργα που εντάσσει στον προϋπολογισμό υλοποιεί.

Στον συμπληρωματικό προϋπολογισμό που κατέθεσε, διαπιστώνεται ότι κονδύλι 26 εκ. ευρώ δεν έχει χρησιμοποιηθεί, παρότι εδώ και δύο χρόνια τα αναπτυξιακά κονδύλια είναι κουτσουρεμένα. Να αναφέρουμε μόνο πως στον προϋπολογισμό του 2011 οι πραγματικές δαπάνες για αναπτυξιακά έργα υπό κατασκευή (δρόμοι και κατασκευαστικά) ήταν 389,4 εκ. ευρώ, το 2013 αν και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 232 εκ. δαπανήθηκαν μόνο 151 εκ. ευρώ. Το 2014 η πραγματική δαπάνη ήταν 209 εκ. ευρώ, ενώ στον προϋπολογισμό του 2015 η προϋπολογιζόμενη δαπάνη είναι πιο χαμηλή -206 εκ. ευρώ- από την πραγματική δαπάνη του 2014.

Κι όμως, η κυβέρνηση και από αυτό το πενιχρό ποσό των 206 εκ. ευρώ προσπάθησε να κάνει εξοικονομήσεις (26 εκ. ευρώ) και δεν το διοχέτευσε ολόκληρο στην οικονομία.
Ασφαλώς ο λόγος που δεν υλοποιούνται τα προϋπολογισμένα έργα είναι γιατί με τη λογική της κυβέρνησης ΔΗΣΥ δεν χρειάζεται να γίνουν κατασκευαστικά, αναπτυξιακά έργα, αφού δεν θα μπορεί να τα προπαγανδίσει και να έχει πολιτικό όφελος.

Ξαναβρίσκει τον παλιό κακό εαυτό της

Οσο πλησιάζουν οι βουλευτικές εκλογές, ξαναβρίσκει τον παλιό κακό εαυτό της, καθότι αυτά τα μαξιλαράκια που δημιουργεί προτιμά να τα διοχετεύει σε ανώφελες προαγωγές συνταγματαρχών και άλλων, όπως και σε ξεπάγωμα θέσεων στη δημόσια υπηρεσία, παρ’ όλον ότι υπάρχει νομοθεσία που αναστέλλει την πλήρωση κενών θέσεων.

Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί η σημερινή στάση των κυβερνώντων όταν προηγουμένως και συγκεκριμένα επί διακυβέρνησης Χριστόφια έσκιζαν τα ιμάτιά τους προσπαθώντας να πείσουν την κοινή γνώμη ότι για την οικονομική κρίση δεν ευθύνονται οι τράπεζες και οι τραπεζίτες, αλλά ο υδροκέφαλος δημόσιος τομέας και οι υψηλόμισθοι δημόσιοι υπάλληλοι;

Οπως επεσήμανε στην εφημερίδα μας ο υπεύθυνος του γραφείου οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής της ΠΕΟ, Νίκος Γρηγορίου, αν το ξεπάγωμα θέσεων και προαγωγών ευνοεί την καλύτερη και πιο εύρυθμη λειτουργία της κρατικής μηχανής, τότε να γίνει.

Ωστόσο, τόνισε, η προσπάθεια των κυβερνώντων επικεντρώνεται πλέον στο βόλεμα ημετέρων και ξαφνικά χάθηκε η ευαισθησία για τον φορολογούμενο πολίτη που θα επωμισθεί το βάρος των προσλήψεων και προαγωγών που ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Δεν είναι τυχαίο που οι βουλευτές όλων των κομμάτων εκτός του ΔΗΣΥ αντέδρασαν έντονα στις προθέσεις της κυβέρνησης, αποδίδοντας το ξεπάγωμα των θέσεων σε προεκλογικές σκοπιμότητες. Διερωτήθηκαν ακόμη πώς είναι δυνατό να δίνονται τώρα προαγωγές όταν βρισκόμαστε στον προθάλαμο της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΑΚΕΛ, Σταύρο Ευαγόρου, διά της μεθόδου της σαλαμοποίησης εδώ και μήνες η κυβέρνηση φέρνει σχεδόν κάθε εβδομάδα δεκάδες θέσεις για αποδέσμευση.

Και ενώ αποδεσμεύονται δεκάδες θέσεις εργασίας, ενόψει βουλευτικών εκλογών, από την άλλη γίνονται «εξοικονομήσεις» από αναπτυξιακά έργα, γεγονός που προκαλεί την έντονη αντίδραση της Βουλής.

Οπως υπέδειξαν τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών, δεν ικανοποιούν τη Βουλή οι απαντήσεις ότι τα έργα καθυστερούν γιατί ακόμη βρίσκονται ενώπιον της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών.

Απαίτησαν μάλιστα από την κυβέρνηση να τους προσκομίσει τον κατάλογο για όλα τα αναπτυξιακά έργα που δεν υλοποιούνται, προτού τοποθετηθούν για τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό.

Ενα άλλο παραμύθι που πλασάρουν είναι ότι στον προϋπολογισμό για το 2016 τα κονδύλια για την ανάπτυξη είναι αυξημένα κατά 5%. Τα κονδύλια που αφορούν επενδύσεις και έργα υπό κατασκευή συμποσούνται στα 350 εκ. ευρώ, όσα ήταν και στον προϋπολογισμό του 2015. Δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση και αυτό το 5% που εμφανίζεται ως αύξηση αφορά κυρίως αγορές υπηρεσιών και όχι πραγματικά έργα.

Ειδικότερα αυτά τα κονδύλια προορίζονται για παροχή συμβουλών και «μελέτες», τις οποίες αναθέτουν σε διαφόρους οίκους σε μια προσπάθεια να περάσουν την πολιτική τους και να πείσουν τους πολίτες ότι είναι απαραίτητο το ξεπούλημα των κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών σε ιδιώτες όπως και οι μελέτες που γίνονται για… τη διάλυση του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού.


Τα κονδύλια που αποκόπηκαν

Η εφημερίδα μας εξασφάλισε μέσα από τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό τα έργα που αφορούν τα 26 εκ. ευρώ περίπου που είχαν προϋπολογιστεί, αλλά δεν υλοποιήθηκαν.

Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται ποια από αυτά έχουν ξεκινήσει και ποια βρίσκονται στη μέση.

Σύμφωνα με το σημείωμα που αποστάλθηκε στη Βουλή η μη ολοκλήρωση στα πλείστα έργα οφείλεται σε καθυστερήσεις των εργολάβων, στις καθυστερήσεις ζήτησης και διαδικασίας των προσφορών, σε ιεραρχικές προσφυγές κ.ά. Οσον αφορά την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης στη λεωφόρο Ομήρου στη Λευκωσία σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η Διεύθυνση Ελέγχου ήταν ο ενδιάμεσος φορέας για την κατασκευή του, το οποίο αρχικά υλοποιείτο μαζί με το έργο της Πλατείας Ελευθερίας ως ενιαία σύμβαση με συγκεκριμένη εργοληπτική εταιρεία. Λόγω των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν ο Δήμος Λευκωσίας ως Αναθέτουσα Αρχή προκήρυξε ξεχωριστές συμβάσεις.

* Να σημειώσουμε ότι στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών μεταξύ άλλων υπάρχουν προϋπολογισμένα κονδύλια για κατασκευαστικά έργα ύψους 22,7 εκ. ευρώ. Ωστόσο, το τελικό ποσό που δαπανήθηκε είναι μόνο 21,9 εκ. με αποτέλεσμα να υπάρχουν 800.000 ευρώ αδιάθετα.

* Επίσης, στο Τμήμα Πολεοδομία και Οικήσεως το κονδύλι για οικοδομικά έργα και ανέγερση άλλων οικοδομικών έργων ήταν προϋπολογισμένο στα 6,2 εκ. ευρώ, όμως δαπανήθηκαν μόνο 4,7 εκ. ευρώ και το υπόλοιπο 1,5 εκ. ευρώ μπήκε στις εξοικονομήσεις.

* Παράλληλα, από κονδύλι ύψους 5,7 εκ. ευρώ για πλατείες, πάρκα, εξωραϊστικά σχέδια, σχέδια αναζωογόνησης της παλιάς Λευκωσίας, εκβάθυνση και επένδυση του ποταμού Κλίμου στον Αγιο Δομέτιο και Εγκωμη και για επιδιορθώσεις δρόμων αποκόπηκαν 950.000 ευρώ.

* Στα 26 εκ. ευρώ των αποκοπών συμπεριλαμβάνεται επίσης κονδύλι 1,1 εκ. ευρώ από τα 8 εκ. για πρωταρχικούς δρόμους και βελτίωση του οδικού δικτύου στην Πάφο.

* Από τα 3,457 εκ. ευρώ του Υπουργείου Συγκοινωνιών για την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης στη λεωφόρο Ομήρου δαπανήθηκαν μόνο 7.000 ευρώ και τα 3,450 εκ. μπήκαν… στις εξοικονομήσεις.

* Για άλλα έργα του Τμήματος Δημοσίων Εργων, ύψους 1,37 εκ. ευρώ, που προϋπολογίστηκαν για βελτιώσεις δρόμων στην επαρχία Λευκωσίας και των κυκλικών κόμβων στη Λεμεσό και για υπηρεσίες εμπειρογνωμόνων, δεν παραχωρήθηκε κονδύλι ύψους 320.000 ευρώ.

* Οσον αφορά την επαρχία Λάρνακας για βελτίωση του δρόμου Μενεού – Κιτίου – Μαζωτού και άλλους χωρητικούς δρόμους υπάρχει κονδύλι 2,8 εκ., αλλά δαπανήθηκαν μόνο 800.000 ευρώ.

* Για την κατασκευή του δρόμου που θα συνδέει το λιμάνι Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου, καθώς και άλλες οδικές αρτηρίες, υπήρχε κονδύλι 16,1 εκ. ευρώ, αλλά δαπανήθηκαν μόνο 9,8 εκ. και τα υπόλοιπα 6,2 εκ. ευρώ έμειναν στα ταμεία.

* Δεν δαπανήθηκε επίσης ούτε ένα σεντ για κατασκευή πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, καθώς και για εγκατάσταση φώτων τροχαίας παρ’ όλο ότι υπάρχει κονδύλι ύψους 700.000 ευρώ.

* Από το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας αποκόπηκαν 3 εκ. ευρώ (από τα 5,4 εκ. ευρώ) για μηχανολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό.

* Από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών για αγορά μηχανημάτων αποκόπηκε κονδύλι 850.000 ευρώ από τα 1,3 εκ. ευρώ που ήταν στον προϋπολογισμό.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy