Οι όροι συμφωνίας ιδιωτικοποίησης των εργασιών του λιμανιού Λεμεσού δεν περιλαμβάνουν ελέγχους

Ακόμα και η διαχείριση ανακυκλώσιμων ελαστικών επηρεάστηκε από την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του Λιμανιού Λεμεσού, έχοντας ως αποτέλεσμα να μην είναι δυνατό να γίνουν έλεγχοι κατά τον εκτελωνισμό, να μην καταβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος και η κατάσταση να μην μπορεί να παρακολουθηθεί.

Αυτό διαφάνηκε κατά τη χθεσινή συζήτηση της Κοινοβολευτικής Επιτροπής Περιβαλλοντος για τη συλλογή, διαχείριση και χωροθέτηση σημείων φύλαξης των ανακυκλώσιμων ελαστικών, μετά από αυτεπάγγελτη εξέταση. Όπως αναφέρθηκε από εκπρόσωπο του Τμήματος Περιβάλλοντος, για κάθε εισαγόμενο ελαστικό καταβαλλόταν περιβαλλοντικό τέλος κατά τον εκτελωνισμό του και εκδιδόταν κουπόνι αποπληρωμής το οποίο έφθανε μέχρι και τον αγοραστή.

Το κουπόνι αυτό αποτελούσε ουσιαστικά την «απόδειξη πληρωμής» ή καλύτερα προπληρωμής της διαχείρισης του ελαστικού όταν ολοκλήρωνε τον κύκλο του. Με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, όμως, το περιβαλλοντικό τέλος δεν πληρώνεται για τουλάχιστον το 1/3 των ελαστικών που εισάγονται.

Δεν γίνονται πλέον έλεγχοι από την Αρχή Λιμένων και η εταιρεία διαχείρισης του λιμανιού ως ιδιωτική εταιρεία δεν μπορεί να προβαίνει σε τέτοιους ελέγχους, σημείωσε η εκπρόσωπος του Τμήματος Περιβάλλοντος και διευκρίνισε ότι δεν φαίνεται να προβλέπεται τέτοιος έλεγχος στους όρους συμφωνίας με την εταιρεία διαχείρισης του λιμανιού. Ταυτόχρονα σημείωσε ότι οι διαδικασίες της εταιρείας δεν επιτρέπουν ελέγχους, αλλά ούτε και την υποχρέωση για κάτι τέτοιο.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι αναφορές εκπροσώπων εταιρειών διαχείρισης ελαστικών, που σημείωσαν ότι το πρόβλημα άρχισε περίπου τον Φεβράρη του 2017 και ότι η έλλειψη ελέγχου ελαστικών χωρίς περιβαλλοντικό τέλος άρχισε να φαίνεται και κατά τη συλλογή, τονίζοντας ότι η κατάσταση είναι πλέον ανεξέλεγκτη. Επεσήμαναν ότι αν δεν μπει φραγμός και έλεγχος στα εισαγόμενα ελαστικά, «θα γεμώσει ο τόπος λάστιχα», αφού οι εταιρείες διαχείρισης δεν μπορούν να συλλέξουν και διαχειριστούν ελαστικά για τα οποία δεν έχει πληρωθεί περιβαλλοντικό τέλος και δεν έχει εκδοθεί το σχετικό κουπόνι. Ακούγοντας αυτό ο προεδρεύων της επιτροπής, βουλευτής των Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, έμεινε άφωνος όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ρώτησε το Τμήμα Περιβάλλοντος αν έχει εντοπίσει νομοθετικό κενό για να λάβει απάντηση ότι το κενό που εντοπίζεται είναι διαδικαστικό.

Τα ελαστικά του Δαλιού

Όσον αφορά στην πρόσφατη περίπτωση που αναδείχθηκε με τη συγκέντρωση τόνων ελαστικών στο Δάλι, αναφέρθηκε ότι η μεταφορά τους θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο με Μάιο του 2019, ενώ η διαχειριση με την αποτέφρωσή τους ως εναλλακτικό καύσιμο από τα Τσιμεντοποιεία Βασιλικού θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2019, σύμφωνα με τη δέσμευσή της.

Άννα Μισιαούλη