Με την ελπίδα, όπως όλα δείχνουν, θα μείνουν οι Τοπικές Αρχές αλλά και οι πολίτες της μείζονος Λεμεσού, που ανέμεναν ότι το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρουσιάζεται ιδιαίτερα στους πέντε κυκλικούς κόμβους του αυτοκινητόδρομου θα μειωνόταν σε σημαντικό βαθμό με την κατασκευή νέου Παρακαμπτήριου που θα κάλυπτε τη διαδρομή από τη Γερμασόγεια μέχρι και τα Πολεμίδια (με βάση και τις σχετικές εξαγγελίες και προγραμματισμούς της κυβέρνησης από το 2015).
Το πρόβλημα όχι μόνο θα συνεχίσει να υπάρχει, άγνωστο ακόμα για πόσα χρόνια, αλλά είναι βέβαιο ότι συνεχώς θα οξύνεται, κυρίως στις εισόδους και εξόδους προς τους αντίστοιχους δήμους, με δεδομένη τη συνεχή διεύρυνση των οικιστικών αναπτύξεων στις περιοχές που εκτείνονται βόρεια του αυτοκινητόδρομου και της επακόλουθης αύξησης του αριθμού των οχημάτων. Η αρνητική αυτή εκτίμηση προκύπτει μέσα από το περιεχόμενο πρόσφατης απαντητικής επιστολής του αρμόδιου Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννη Καρούσου, προς τον βουλευτή του ΑΚΕΛ Λεμεσού, Γιώργο Γεωργίου, ο οποίος είχε ζητήσει πριν από ένα περίπου χρόνο ενημέρωση για το πού βρίσκονται οι διαδικασίες που αφορούν την κατασκευή του Παρακαμπτήριου Δρόμου της Λεμεσού και τη σύνδεσή του με τον Κάθετο Δρόμο Λιμανιού- Νοσοκομείου.
Στην επιστολή του ο βουλευτής της Λεμεσού τόνιζε την ανάγκη επίσπευσης αυτών των διαδικασιών, ώστε να ξεκινήσουν το ταχύτερο τα κατασκευαστικά έργα γι’ αυτό το ζωτικής σημασίας έργο, επισημαίνοντας το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια ο υπεραστικός αυτοκινητόδρομος καθώς και οι υπέργειες γέφυρες σε ώρες αιχμής μπλοκάρονται σε σημείο ανυπόφορο, με το πρόβλημα να είναι ιδιαίτερα έντονο στους κυκλικούς κόμβους Αγίας Φύλας, Πολεμιδιών και Αγίου Αθανασίου, όπου χρειάζεται κανείς περισσότερο από μια ώρα να φτάσει στον προορισμό του. Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένοι κόμβοι αποτελούν και το βασικό οδικό δίκτυο σύνδεσης της Λεμεσού με δεκάδες κοινότητες της υπαίθρου.
Το έργο, που σύμφωνα με το Τοπικό Σχέδιο Λεμεσού αποτελεί δρόμο πρωταρχικής σημασίας και περιλαμβάνει 4 λωρίδες κυκλοφορίας με κτιστή διαχωριστική νησίδα μήκους 10 χιλιομέτρων, διαλαμβάνει τρία τμήματα κατά σειρά προτεραιότητας και σύμφωνα με την αναφορά του Υπουργού, προς το παρόν υπάρχει κάποια προοπτική υλοποίησης μέσα στα επόμενα χρόνια μόνο του ενός τμήματος του δρόμου, το οποίο αφορά τη συμβολή των λεωφόρων Ευαγόρα Λανίτη και Γιάννου Κρανιδιώτη με την οδό 1ης Απριλίου, μήκους δυο περίπου χιλιομέτρων. Το τμήμα αυτό του δρόμου είναι πολεοδομικό με κόστος 8 εκ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2023. Έχουν ετοιμαστεί τα κατασκευαστικά σχέδια, αλλά χρειάζεται, όπως επισημαίνεται, να γίνει αναθεώρηση και επικαιροποίησή τους. Στο ίδιο έργο, με βάση νέους σχεδιασμούς αντιπλημμυρικών έργων του ΣΑΛΑ, θα ενταχθεί και διπλός οχετός μήκους 2,2 χιλιομέτρων για σκοπούς εκτροπής τμήματος του ποταμού της περιοχής Αγίας Φύλας, με κόστος 7 εκ. περίπου ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι αφού ετοιμαστούν τα έγγραφα προσφορών αναμένεται ότι θα γίνει από το Τμήμα Δημοσίων Έργων η προκήρυξη των προσφορών τον Φεβρουάριο του 2021 με στόχο να αρχίσουν οι εργασίες τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Σε ό,τι αφορά το δυτικό τμήμα του δρόμου (λεωφόρος Συνεργατισμού) που καλύπτει άλλα 2,2 χιλιόμετρα από τη συμβολή της λεωφόρου Γιάννου Κρανιδιώτη (όπου θα κατασκευαστεί κυκλικός κόμβος) μέχρι τη λεωφόρο Νίκαιας (κεντρικό δρόμος Γενικού Νοσοκομείου Λεμεσού), η σχετική μελέτη βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης και σ’ αυτήν περιλαμβάνεται και διαπλάτυνση της λεωφόρου Νίκαιας από τη συμβολή της με τον Κάθετο Δρόμο που οδηγεί στην περιοχή του λιμανιού και αφορά άλλα 2,5 χιλιόμετρα. Για το έργο αυτό που δεν έχει περιληφθεί στο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2019-2021 αναμένεται η ολοκλήρωση της επαναχωρομέτρησης ιδιωτικών τεμαχίων, ώστε να καταστεί δυνατή η οριστικοποίηση του ρυθμιστικού σχεδίου του έργου.
Τέλος, για το ανατολικό τμήμα του δρόμου, από την οδό 1ης Απριλίου μέχρι και τη Γερμασόγεια, αναφέρεται σαφώς ότι παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα χάραξης που έχουν να κάνουν με τη μορφολογία της περιοχής κι ως εκ τούτου θα γίνει του χρόνου προκήρυξη προσφοράς για τεχνοοικονομική αξιολόγηση της όδευσης του δρόμου και ετοιμασία προμελέτης για βελτιστοποίησή της σε σχέση με το γεωμετρικό σχεδιασμό και τα κυκλοφοριακά δεδομένα.
Χρήστος Χαραλάμπους
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy