Το Κέντρο Γλωσσών του Πανεπιστημίου Κύπρου μετρά 15 χρόνια λειτουργίας και προσφοράς

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Το Κέντρο Γλωσσών του Πανεπιστημίου Κύπρου μετρά 15 χρόνια λειτουργίας και έχει να επιδείξει ένα σημαντικό έργο που αφορά όχι μόνο στην προσφορά μαθημάτων αλλά και στην κοινωνική προσφορά. Δεκάδες χιλιάδες φοιτητές έχουν παρακολουθήσει μαθήματα ξένων γλωσσών με το προσωπικό που το απαρτίζει να χαρακτηρίζεται από μακροχρόνια και πλούσια εμπειρία στη διδασκαλία ξένων γλωσσών και τη συνεχιζόμενη επαγγελματική του επιμόρφωση. Αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά, και ισπανικά είναι μερικές από τις επιλογές που έχουν οι φοιτητές. Επίσης ανάμεσα στις περιζήτητες πλέον γλώσσες είναι τα τούρκικα, ενώ έχουν την ευκαιρία να μάθουν και γερμανικά και ρωσικά. Η «Χαραυγή» είχε την ευκαιρία να βρεθεί στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Κύπρου και να συνομιλήσει τόσο με τη Διευθύντρια του Κέντρου Γλωσσών όσο και με τους επικεφαλής ή καθηγητές των Τομέων ξένων γλωσσών καταγράφοντας το έργο που επιτελούν καθώς και τις συνεχείς προσπάθειες αναβάθμισης που γίνονται εδραιώνοντας το Πανεπιστήμιο Κύπρου στον ευρωπαϊκό χάρτη για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

Το Κέντρο Γλωσσών όπως σημειώνει η Διευθύντρια Δρ. Στέλλα Χατζηστάσσου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2003 και έχει εξυπηρετήσει πέραν των 20.000 φοιτητών. «Πρόκειται για ένα σύγχρονο κέντρο ενώ υπάρχει ψηλή επάρκεια του προσωπικού. Γίνεται μια πολύ καλή προσπάθεια για να αναπτύξουν τη γλωσσική επάρκεια τους οι φοιτητές. Επίσης καταβάλλεται μια ολική προσπάθεια αναβάθμισης των τεχνολογιών του Κέντρου. Επίσης έχουμε λάβει χρηματοδότηση για ένα σύγχρονο εργαστήριο το οποίο θα χρησιμοποιείται από τους φοιτητές».
Παράλληλα εκτός από τα μαθήματα που προσφέρονται όπως τονίζει η Διευθύντρια του Κέντρου υπάρχει και η κοινωνική προσφορά ενώ γίνονται και κάποιες δραστηριότητες όπως για παράδειγμα διοργάνωση εκπαιδευτικών ταξιδιών σε άλλες χώρες.

Το Κέντρο προσφέρει μαθήματα σε 9 ξένες γλώσσες αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά καθώς επίσης και τούρκικα, ρωσικά, κινέζικα και στη νοηματική γλώσσα.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το Κέντρο παρέχει πάνω από 125 σειρές μαθημάτων (για γενικούς, ακαδημαϊκούς, εξειδικευμένους και επαγγελματικούς σκοπούς) εξυπηρετώντας γύρω στους 4.000 προπτυχιακούς φοιτητές ανά ακαδημαϊκό έτος, αριθμό που το καθιστά μία από τις μεγαλύτερες εκπαιδευτικές μονάδες του Πανεπιστημίου Κύπρου με εξαιρετικά καλά αποτελέσματα.

Το πολυπολιτισμικό του προσωπικό με τη μακροχρόνια και πλούσια εμπειρία του στη διδασκαλία ξένων γλωσσών και τη συνεχιζόμενη επαγγελματική του επιμόρφωση αλλά και εκπροσωπώντας το Πανεπιστήμιο σε υψηλού κύρους διεθνή συνέδρια στην Κύπρο και το εξωτερικό, έχει εδραιώσει το Πανεπιστήμιο Κύπρου στον ευρωπαϊκό χάρτη για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Επιπλέον, με τη χρήση της μοντέρνας διαδικτυακής εκπαιδευτικής τεχνολογίας, των πολυμέσων και μιας πληθώρας αυθεντικών πηγών, παρέχει τα αναγκαία εφόδια ώστε οι φοιτητές του να αποκτήσουν άριστη γλωσσική επάρκεια. Παράλληλα η εκμάθηση ξένων γλωσσών προωθεί και στηρίζει την κινητικότητα των Κύπριων φοιτητών σε πανεπιστήμια του εξωτερικού μέσα στο πλαίσιο των σπουδών τους, για συνέχιση σε μεταπτυχιακά προγράμματα και για σκοπούς απασχόλησης (όπως το ευρωπαϊκό πρόγραμμα κινητικότητας Erasmus+). Φιλοδοξεί δε να προσφέρει ακόμη περισσότερες γλώσσες στο εγγύς μέλλον, εμπλουτίζοντας ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες ευκαιρίες μάθησης, ώστε να εκπληρώσει μία από τις βασικές προτεραιότητες της ίδρυσης του Πανεπιστημίου που είναι η προσφορά προς την κυπριακή κοινωνία.

Χιλιάδες φοιτητές παρακολουθούν μαθήματα ξένων γλωσσών

Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ρωσικά είναι κάποιες από τις υπόλοιπες ξένες γλώσσες για τις οποίες προσφέρονται μαθήματα.

Ο Δρ.Κωνσταντίνος Τσουρής σημείωσε ότι τα Αγγλικά είναι ο μεγαλύτερος κλάδος με 2000 φοιτητές ετησίως, ενώ προσφέρονται 13 διαφορετικά μαθήματα.

Το πρόγραμμα διδασκαλίας της Αγγλικής γλώσσας περιλαμβάνει μαθήματα Αγγλικών για ακαδημαϊκούς σκοπούς καθώς και μαθήματα ειδίκευσης, σε συνεννόηση με τα ενδιαφερόμενα τμήματα.
Χριστίνα Μάτση, Χριστίνα Χαραλαμπίδου, Ηλίας Αργυρού και Francoise Jammet αναφέρονται στην ανάγκη εκμάθησης της γαλλικής γλώσσας όπου είναι ο δεύτερος μεγάλος τομέας μετά τα αγγλικά. Αρκετοί φοιτητές από τους κλάδους της νομικής, της ιατρικής, της πληροφορικής, της φυσικής και των μαθηματικών επιλέγουν να μάθουν γαλλικά. Γίνεται χρήση σύγχρονων οπτικοακουστικών μέσων, και η μεθοδολογία βασίζεται στη συνομιλητική ανταλλαγή. Η καθηγήτρια Ιταλικών Maria Gabriela Arru σημειώνει πως επιλέγουν να μάθουν ιταλικά περισσότεροι φοιτητές από τους κλάδους της Αρχαιολογίας και της Βυζαντινολογίας.

Δίδονται υποτροφίες για σπουδές στην ιταλική γλώσσα για τέσσερις εβδομάδες το καλοκαίρι. Ενώ αρκετές υποτροφίες δίδονται και από την Πρεσβεία της Ιταλίας.

Η καθηγήτρια Birgit Ziartidou αναφέρει πως είναι πιο λίγοι οι φοιτητές που επιλέγουν τη Γερμανική ωστόσο μετά την πάροδο του χρόνου κάποιοι από αυτούς το μετανιώνουν γιατί αντιλαμβάνονται ότι είναι μια γλώσσα χρήσιμη. Τα Γερμανικά είναι η γλώσσα με το μεγαλύτερο ποσοστό φυσικών ομιλητών στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ομιλούνται στη Γερμανία, Αυστρία και από την πλειοψηφία των Ελβετών. Μέσα στον ακαδημαϊκό κόσμο, η καλή γνώση της Γερμανικής θεωρείται πολύ σημαντική σε τομείς όπως οι Κλασσικές Σπουδές, Φιλοσοφία, Αρχαιολογία και Ιστορία. Το πρόγραμμα Ρωσικής γλώσσας όπως σημειώνει από την πλευρά της η καθηγήτρια Δρ. Natalia Regginou στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων στον προφορικό και γραπτό λόγο, στην ανάπτυξη της ικανότητας του φοιτητή να λαμβάνει μέρος σε διαλόγους και συζητήσεις, να βοηθήσει τον φοιτητή να αναπτύξει την ικανότητα κατανόησης προφορικού λόγου έτσι ώστε να μπορεί να διαβάσει και να ερμηνεύσει σύντομα κείμενα. Στοχεύει επίσης στην ανάπτυξη ικανοτήτων έκφρασης στο γραπτό λόγο και σύνταξης σύντομων εκθέσεων, με τη χρήση σύνθετων προτάσεων.

Προγράμματα ενηλίκων

Σε συνεργασία με το Κέντρο Επιστημονικής Επιμόρφωσης Αξιολόγησης και Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Κύπρου (Κ.ΕΠ.Ε.Α.Α), εμπλουτίζει και προωθεί μέσω διαφόρων εκδηλώσεων και μαθημάτων προς το ευρύ κοινό, το Πρόγραμμα Ενηλίκων, το οποίο προσφέρει αγγλικά διαφόρων επιπέδων και IELTS, τούρκικα και ρωσικά (επίπεδα αρχαρίων μέχρι και ανώτερα επίπεδα), γαλλικά για επικοινωνία και αρμένικα για αρχάριους. Οι συμμετέχοντες σε αυτά έχουν εξασφαλίσει ψηλά αποτελέσματα και πρώτες θέσεις σε διεθνείς εξετάσεις σε όλα τα επίπεδα.
Επιπλέον, το Κέντρο διοργανώνει ποικίλα συνέδρια και επιμορφωτικά σεμινάρια όπως το Διεθνές Συνέδριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Ξένων Γλωσσών, το Φόρουμ Νέων Ερευνητών και ημερίδες για τη διδασκαλία της ισπανικής (Jornadas), ιταλικής, αγγλικής (ELT for a day) και ημερίδα για τους διδάσκοντες της τουρκικής γλώσσας που απευθύνονται κυρίως σε εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Περαιτέρω, το Κέντρο βρίσκεται στη διαδικασία διοργάνωσης διαδικτυακού προγράμματος 4 εβδομάδων στην ιταλική γλώσσα σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιταλίας στην Κύπρο και το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας.

Τα τουρκικά «αγκαλιάζονται» όλο και πιο πολύ

Το πρόγραμμα Τουρκικής γλώσσας σχεδιάστηκε για τους φοιτητές με σκοπό να τους φέρει κοντά με την τούρκικη γλώσσα και κουλτούρα. Επίσης στοχεύει να προετοιμάσει τους φοιτητές να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα στην επαγγελματική ή κοινωνική τους ζωή στο μέλλον. Οι φοιτητές επίσης, θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τις δεξιότητες χρήσης της γλώσσας μέσα από τη γραφή, ανάγνωση και ομιλία. Όπως επισημαίνει η Dr Düriye Gökçebağ τα τουρκικά διδάσκονται από το 2005 ενώ με την πάροδο του χρόνου έχουν αγκαλιαστεί όλο και πιο πολύ από τους φοιτητές με τα τμήματα αλλά και τα προσφερόμενα επίπεδα να έχουν αυξηθεί. «Αν και είναι φορτωμένο το πρόγραμμα των φοιτητών αυτοί επιλέγουν τα τουρκικά. Θέλουμε η τουρκική γλώσσα να είναι μια γλώσσα ειρήνης και συμφιλίωσης μεταξύ των δυο κοινοτήτων. Γι’ αυτό το λόγο διοργανώνουμε διάφορες εκδηλώσεις εντός και εκτός Πανεπιστημίου. Είναι μια γλώσσα που μιλιέται στη χώρα μας.

Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι είναι και η δεύτερη επίσημη γλώσσα όμως λόγω πολιτικού προβλήματος διδάσκεται ως ξένη. Στις δραστηριότητες διοργανώνουμε μικρές εκδρομές, language cafe, προβολή τουρκικών ταινιών με ελληνικούς υποτίτλους και θεατρικές παραστάσεις. Εντός και εκτός πανεπιστήμιου είμαστε πρόθυμοι να προσφέρουμε στην κοινωνία». Ακόμη όπως σημειώνει από την πλευρά της η Υπ. Διδάκτωρ Ελένη Γεωργίου «όταν οι φοιτητές αντιληφθούν το γλωσσικό σύστημα της Τουρκικής, που επιτυγχάνεται σχετικά νωρίς, τότε και η εκμάθηση της γίνεται πολύ πιο εύκολη. Κάθε εξάμηνo 100-200 φοιτητές παρακολουθούν τα μαθήματα τουρκικών. Η Τουρκική είναι ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς γλώσσες που διαλέγουν οι φοιτητές και μάλιστα περισσότεροι από αυτούς μετά την ολοκλήρωση του Α2 επιπέδου επιθυμούν να συνεχίσουν την εκμάθηση σε ψηλότερα επίπεδα. Έτσι, γράφονται στο Πρόγραμμα Ενηλίκων της Τουρκικής Γλώσσας το οποίο προσφέρεται από το Κέντρο Γλωσσών σε συνεργασία με το Κέντρο Επιστημονικής Επιμόρφωσης Αξιολόγησης και Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Κύπρου (Κ.ΕΠ.Ε.Α.Α) του Πανεπιστημίου Κύπρου».

Προσφέρεται και η κυπριακή νοηματική γλώσσα

Το μάθημα της Κυπριακής Νοηματικής Γλώσσας προσφέρθηκε για πρώτη φορά στους φοιτητές, από το Κέντρο Γλωσσών του Πανεπιστημίου Κύπρου, ως επιλεγόμενο μάθημα, το χειμερινό εξάμηνο του 2018-2019.

Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος σύμφωνα με την Ειδικό Επιστήμονα νοηματικής γλώσσας Παναγιώτα Θεμιστοκλέους είναι να εισάγει τους φοιτητές στην Κυπριακή Νοηματική Γλώσσα και να τους καταστήσει ικανούς να τη χρησιμοποιούν παράγοντας νοήματα ή να αντιλαμβάνονται την παραγωγή των νοημάτων από χρήστες της ΚΝΓ, αλλά και να τη χρησιμοποιούν, τόσο στον εργασιακό τους χώρο (π.χ. δημόσιες υπηρεσίες, νοσηλευτήρια κλπ), όσο και στις καθημερινές και κοινωνικές τους δραστηριότητες, σε περιπτώσεις που έρχονται σε επαφή με Κωφούς χρήστες της Νοηματικής Γλώσσας.

Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει πληροφορίες για την κοινότητα και την κουλτούρα των Κωφών ατόμων, ώστε να δημιουργήσει γέφυρες επικοινωνίας με μια ιδιαίτερη γλωσσική ομάδα.

Σημειώστε ότι η Κυπριακή Νοηματική Γλώσσα (με δική της, ξεχωριστή, σύνταξη και γραμματική), έχει αναγνωριστεί ως επίσημη γλώσσα από την Κυπριακή Βουλή των Αντιπροσώπων, ενώ η επίσημη καταγραφή της ολοκληρώθηκε το 2011.