«Επαναφορά των κινήτρων για ανέγερση κατοικίας στην ύπαιθρο»

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΑ: Η ακύρωση του δρόμου Λεμεσού-Σαϊττά έχει σβήσει τις τελευταίες ελπίδες των ορεινών κοινοτήτων να παραμείνουν ζωντανές

Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Ζαχαρίου

Επαναφορά των κινήτρων για ανέγερση κατοικίας στην ύπαιθρο προτείνει ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα, προειδοποιώντας ότι η ύπαιθρος, η οποία για χρόνια ήταν το στήριγμα της κυπριακής οικονομίας, σήμερα φθίνει και ερημώνεται.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα μας ο Κ. Κώστα, με αφορμή την επαναδιεκδίκηση της βουλευτικής έδρας, καταθέτει σειρά προτάσεων για αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας και παιδείας στην ύπαιθρο, αλλά και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Επίσης ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για την ακύρωση του έργου Λεμεσού-Σαϊττά, καταγγέλλοντας ότι έχει σβήσει τις τελευταίες ελπίδες των ορεινών κοινοτήτων της Λεμεσού να παραμείνουν ζωντανές. 

Ο Κ. Κώστα σχολιάζει ακόμη τις τιμές των καυσίμων και τη μεγάλη καθυστέρηση στην εισαγωγή της υγραεριοκίνησης, την ακρίβεια στα αγαθά πρώτης ανάγκης.

Τέλος ο Κ. Κώστα στέλνει μήνυμα προς τον κόσμο του ΑΚΕΛ ότι, «από αυτή τη μάχη δεν πρέπει να λείψει κανένας, το οφείλουμε στη νέα γενιά που θέλει καλύτερες μέρες, αλλά κυρίως σε όλους αυτούς που έφυγαν, περήφανοι μέχρι την τελευταία τους πνοή γιατί ανήκαν σε αυτό το Κόμμα, νιώθοντας τιμή γιατί είχαν τον τίτλο του Ακελιστή».

Το ΑΚΕΛ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για αναβάθμιση του τουρισμού, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχουν αξιοποιηθεί από την κυβέρνηση.

Η Πολιτεία και κατ’ επέκταση η κοινωνία έχουν επενδύσει τεράστιους πόρους στον τομέα του τουρισμού και δικαιωματικά αναμένουν την ανάλογη ανταπόδοση. Προς αυτή την κατεύθυνση -αλλά και για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος- ως ΑΚΕΛ έχουμε εκπονήσει μελέτη με συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες καλύπτουν όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας. Δυστυχώς, η κυβέρνηση αντί να αξιοποιήσει αυτή τη μελέτη προχωρεί χωρίς κανένα κοινωνικό διάλογο, χωρίς διαβούλευση με τον ΚΟΤ και χωρίς οποιαδήποτε μελέτη. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η πρόθεση της κυβέρνησης είναι η εξυπηρέτηση μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, αφού διαβουλεύονται μόνο με μία μερίδα ξενοδόχων.

Οι πολιτικές ενέργειες που γίνονται το τελευταίο διάστημα, αλλά και οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου του ΔΗΣΥ, αμφισβητούν τον ρόλο του ΚΟΤ και φανερώνουν ότι στόχος των κυβερνώντων είναι να απονευρώσουν τον Οργανισμό με την πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων του. Ενέργειες όπως ο αποκλεισμός του ΚΟΤ από την εκπόνηση της νέας στρατηγικής για τον τουρισμό όπως καθορίζει η σχετική νομοθεσία φανερώνουν τις προθέσεις της κυβέρνησης που είναι ουσιαστικά το κλείσιμο του Οργανισμού. Ως ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε προσπάθειες που αποσκοπούν στην αφαίρεση της διαχείρισης των χρημάτων των φορολογουμένων από το δημόσιο και την ανάθεση της διαχείρισης σε ιδιώτες.

Στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων υπήρξαν σοβαρές ενστάσεις μεταξύ άλλων και για θέματα εθνικής ασφάλειας.

Ως ΑΚΕΛ δίνουμε έναν τιτάνιο αγώνα για αποτροπή του ξεπουλήματος των κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών, οι οποίοι αποτελούν περιουσία του λαού. Οι λόγοι της έντονης αντίδρασής μας σε αυτό το έγκλημα είναι πολλοί και τεκμηριωμένοι. Μεταξύ αυτών είναι και οι σοβαρές επιπτώσεις στην εθνική ασφάλεια της ημικατεχόμενης πατρίδας μας.

Δυστυχώς η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των ολίγων επιχειρεί να παραδώσει στον ιδιωτικό τομέα την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και τις τηλεπικοινωνίες του στρατού, καθώς επίσης τον έλεγχο εισόδου στη Δημοκρατία και του στρατιωτικού υλικού από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Είναι αδιανόητο το Κράτος να μην ασκεί τον απόλυτο έλεγχο στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και των τηλεπικοινωνιών της Εθνικής Φρουράς και να τον ασκεί ο όποιος ιδιώτης -πιθανότατα ξένος επιχειρηματίας.

Πώς σχολιάζετε τη μείωση της στρατιωτικής θητείας;

Η διαχρονική πολιτική θέση του ΑΚΕΛ είναι ότι πρέπει να μειωθεί η στρατιωτική θητεία, η οποία είναι πολύ μεγάλη. Επί της προηγούμενης κυβέρνησης και συγκεκριμένα επί υπουργίας του αείμνηστου Κώστα Παπακώστα, εκπονήθηκε από το ΓΕΕΦ μία επιστημονική μελέτη, η οποία προνοούσε την αναδιοργάνωση της Εθνικής Φρουράς με σκοπό, μεταξύ άλλων, τη σταδιακή μείωση της θητείας. Η πρόταση αυτή παρουσιάσθηκε και αναλύθηκε σε όλα τα πολιτικά κόμματα, έγινε διάλογος και διαβούλευση. Δυστυχώς τότε όλες σχεδόν οι πολιτικές δυνάμεις πλην του ΑΚΕΛ την απαξίωσαν και δεν επέτρεψαν να προχωρήσει. Σήμερα η Κυβέρνηση χρησιμοποιεί ως βάση εκείνη τη μελέτη που τότε ο ΔΗΣΥ αναθεμάτιζε. Προχώρησε επίσης στη λήψη αυτής της απόφασης χωρίς διάλογο με τα πολιτικά κόμματα και με εκ των υστέρων ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής Αμυνας. Θα αναμένουμε την κατάθεση των σχετικών νομοσχεδίων για να τα μελετήσουμε και να τοποθετηθούμε με σοβαρότητα.

Οι πολίτες διερωτώνται πώς είναι δυνατό, όταν υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου διεθνώς να μεταφέρονται άμεσα στην Κύπρο, αλλά όταν υπάρχουν μειώσεις να μειώνονται ελάχιστα και με καθυστέρηση πολλών ημερών.

Οι πολίτες έχουν κουραστεί να ακούν υποσχέσεις ή να βλέπουν την εφαρμογή μέτρων, τα οποία δεν επιλύουν ριζικά το πρόβλημα και περιμένουν ότι η Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι φορείς του Κράτους θα τους προστατεύσουν επιτέλους. Θα πρέπει το Υπουργείο άμεσα να προχωρήσει στην εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων και κυρίως να προωθήσει την καλύτερη παρακολούθηση των τιμών και τη βελτίωση του ανταγωνισμού, ο οποίος σήμερα είναι ανύπαρκτος. Επίσης η ΕΠΑ θα πρέπει επιτέλους να ολοκληρώσει την αυτεπάγγελτη έρευνά της για τη συνεννόηση ή όχι μεταξύ των εταιρειών στον καθορισμό των τιμών των καυσίμων, η οποία ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2014 και να δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματά της.

Πού βρίσκεται το θέμα με την εισαγωγή της υγραεριοκίνησης;

Τον Σεπτέμβριο του 2012 επί της προηγούμενης κυβέρνηση είχε αποφασιστεί η εισαγωγή του υγραερίου στην κίνηση οχημάτων στην Κύπρο. Επίσης είχε εκπονηθεί συγκεκριμένο σχέδιο για την εισαγωγή του πολύ πιο φθηνού και λιγότερο ρυπογόνου καυσίμου, το οποίο θα βοηθήσει στη μείωση της τιμής των καυσίμων κίνησης. Δυστυχώς η κυβέρνηση Αναστασιάδη καθυστέρησε φοβερά με αποτέλεσμα να χαθεί ένας περίπου χρόνος. Η Βουλή, προχώρησε στην ψήφιση όλων των νομοσχεδίων που έφερε ενώπιόν της η εκτελεστική εξουσία με αποτέλεσμα να αδειοδοτηθούν τα κέντρα εκπαίδευσης των τεχνιτών και να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση των πρώτων τεχνιτών υγραεριοκίνησης, με κόστος για το Κράτος 360.000 ευρώ μέχρι σήμερα. Και ενώ στις 28/4/15, σε συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου, ειπώθηκε από όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και Υπηρεσίες, ότι η εισαγωγή της υγραεριοκίνησης θα γίνει το αργότερο μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2016, δυστυχώς μέχρι σήμερα πολύ λίγα έχουν γίνει από μέρους της κυβερνησης. Εν τω μεταξύ συνεχίζεται η παράνομη τοποθέτηση συστημάτων σε αυτοκίνητα, με κίνδυνο να χαθούν ανθρώπινες ζωές.

Η καθυστέρηση από μέρους της Κυβέρνησης προκαλεί εύλογα ερωτήματα, όπως για παράδειγμα αν πίσω από αυτήν κρύβονται συμφέροντα.

Φαινόμενα ακρίβειας υπάρχουν και στα είδη πρώτης ανάγκης, όπως το ψωμί και το γάλα.

Οταν η τιμή του πετρελαίου διεθνώς ξεπέρασε τα 120 δολάρια το βαρέλι, κάποιοι στην Κύπρο -λόγω και της αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος- αύξησαν κατά πολύ τις τιμές πώλησης βασικών αγαθών πρώτης ανάγκης όπως το γάλα και το ψωμί. Τρία σχεδόν χρόνια μετά και ενώ η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε κατρακυλήσει μέχρι και τα 28 δολάρια το βαρέλι, ενώ η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έχει μειωθεί από την ΑΗΚ κατά 42%, οι τιμές αυτών των αγαθών παραμένουν πολύ υψηλές. Είναι εύλογο το ερώτημα των πολιτών γιατί η Κυβέρνηση αφήνει τα ολιγοπώλια να δρουν ανεξέλεγκτα; Πού είναι η ΕΠΑ την οποία θα έπρεπε να απασχολεί συνεχώς αυτό το πρόβλημα και να ελέγχει αν υπάρχει πράγματι ανταγωνισμός στην παραγωγή κάποιων αγαθών;

Η Κυβέρνηση δεν προστατεύει τους πολίτες αλλά προστατεύει το υπερβολικό κέρδος κάποιων επιχειρηματιών, οι οποίοι θησαυρίζουν, εκμεταλλευόμενοι την αδράνεια των κυβερνώντων και της ΕΠΑ και την ανάγκη του κόσμου να προμηθευθεί βασικά αγαθά επιβίωσης όπως το ψωμί και το γάλα.

Ο δρόμος Λεμεσού-Σαϊττά, ο οποίος θα αναζωογονούσε την ύπαιθρο, έμεινε τελικά στα χαρτιά.

Η κυπριακή ύπαιθρος ήταν για χρόνια το στήριγμα της κυπριακής οικονομίας, ωστόσο σήμερα φθίνει και ερημώνεται. Η αστυφιλία έχει καταντήσει γηροκομεία τα χωριά μας, από τα οποία εξαφανίζονται τα αγροτικά και γεωργικά επαγγέλματα. Για να σταματήσει η εγκατάλειψη των χωριών μας από τους νέους ανθρώπους χρειάζεται να γίνουν πολλά, όπως η παροχή σωστής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και φροντίδας αλλά και εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας στους κατοίκους της υπαίθρου, η επαναφορά των κινήτρων για ανέγερση μόνιμης κατοικίας νέων ζευγαριών, τα οποία ανέστειλε η Κυβέρνηση αλλά και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με την παροχή κινήτρων σε νέους επιχειρηματίες. Κυρίως όμως θα πρέπει να γίνουν υποδομές, όπως η αναβάθμιση του οδικού δικτύου.

Επί της προηγούμενης κυβέρνησης είχε ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του νέου δρόμου Λεμεσού-Σαϊττά. Επίσης έγιναν οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Ωστόσο η κυβέρνηση Αναστασιάδη αφαίρεσε το σχετικό κονδύλι από τον Προϋπολογισμό του 2016, ακυρώνοντας ουσιαστικά το έργο. Με την απόφασή της αυτή η Κυβέρνηση Αναστασιάδη ουσιαστικά έχει σβήσει τις τελευταίες ελπίδες των ορεινών κοινοτήτων της Λεμεσού, να μείνουν ζωντανές.

Ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στον κόσμο του ΑΚΕΛ ενόψει των βουλευτικών εκλογών.

Το ΑΚΕΛ έχει μια ιστορία 90 χρόνων προσφοράς στον τόπο και τον απλό άνθρωπο, με ρίζες βαθιές και δυνατές. Η σχέση του με τον λαό μας είναι ισχυρή γιατί από τον λαό πηγάζει όλη η δύναμή του. Αυτή τη σχέση δύσκολα μπορεί να την κατανοήσει κάποιος, ο οποίος δεν ανήκει στον χώρο της Αριστεράς, κάποιος ο οποίος δεν χάρηκε με τις επιτυχίες τούτου του Κόμματος και δεν έκλαψε στις αποτυχίες του. Δύσκολα μπορεί να καταλάβει κάποιος το τι σημαίνει να είσαι Ακελιστής και βέβαια δεν μπορεί να καταλάβει τις αρχές και τις αξίες που πρεσβεύει ο πολιτικός μας χώρος. Πάνω από όλα όμως, δεν μπορεί να κατανοήσει την αγάπη και τον σεβασμό που τρέφει ο αριστερός για το δικό του Κόμμα.

Από αυτή τη μάχη δεν πρέπει να λείψει κανένας αριστερός ψηφοφόρος. Για να δώσουμε δύναμη σε αυτό το Κόμμα που για 90 χρόνια είναι δίπλα στον απλό άνθρωπο και τα προβλήματά του. Το οφείλουμε στη νέα γενιά που θέλει καλύτερες μέρες, αλλά κυρίως σε όλους αυτούς που έφυγαν, περήφανοι μέχρι την τελευταία τους πνοή γιατί ανήκαν σε αυτό το Κόμμα, νιώθοντας τιμή γιατί είχαν τον τίτλο του Ακελιστή.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy