Διίστανται οι απόψεις για τα νομοθετικά κενά 

 

Υπεραμύνθηκε των χειρισμών της και για μια ακόμα φορά απέρριψε την ύπαρξη πολιτικών ευθυνών η Υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Ζέτα Αιμιλιανίδου, κατά τη χθεσινή συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η κα Yπουργός αρνήθηκε επίμονα να παραδεχθεί καθυστέρηση στην αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμό των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας.

Η Επιτροπή της Βουλής ενημερώθηκε για την Έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως για το θάνατο του 15χρονου Στυλιανού, μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για διενέργεια ανεξάρτητης έρευνας κατά παντός υπευθύνου σε όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες για αναζήτηση τυχόν ευθυνών για τα γεγονότα που οδήγησαν στο θάνατο του Στυλιανού τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Ταυτόχρονα σημείωσε ότι ορίστηκε ως ερευνών λειτουργός η διευθύντρια του Τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης, Χριστίνα Φλουρέντζου, διευκρινίζοντας ότι δεν υπήρξε προϊσταμένη των τριών, τελικά, λειτουργών, που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Ο 4ος λειτουργός βρίσκεται πλέον εκτός υπηρεσίας.

Από την πλευρά του ο Αρχηγός της Αστυνομίας, κ. Κύπρος Μιχαηλίδης, ανέφερε ότι μετά την παράδοση και μελέτη του πορίσματος δόθηκαν άμεσα οδηγίες και διορίστηκε ο Βοηθός Αρχηγός Υποστήριξης, Ανδρέας Κουσιουμής, για να διερευνήσει τις πειθαρχικές ευθύνες αστυνομικών στην υπόθεση. Διευκρίνισε ότι το πόρισμα δεν αναφέρει ονόματα μελών της Αστυνομίας που χειρίστηκαν το θέμα όπως γίνεται στην περίπτωση των κοινωνικών λειτουργών, κάτι το οποίο επίσης θα διερευνήσει ο ερευνών λειτουργός.

Η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπω Μιχαηλίδου, είπε πως από τη στιγμή που υπάρχει η έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως και βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες όλοι πρέπει να είναι φειδωλοί. Παρ’ όλα αυτά αναφέρθηκε σε δύο σημαντικά συμπεράσματα που εξάγονται από τα γεγονότα που καταγράφηκαν στο πόρισμα και τα οποία αφορούν συστημικές αδυναμίες: Έκανε αναφορά σε παθογένεια του συστήματος το οποίο χρήζει λήψης άμεσων μέτρων. Επίσης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα δημιουργίας πρωτοκόλλων εντοπισμού, αλλά και αντιμετώπισης κινδύνων, καθώς και στην αναγκαιότητα συνεργασίας και συντονισμού των υπηρεσιών, αφού όπως καταδεικνύεται στο πόρισμα, η αντιμετώπιση του συγκεκριμένου περιστατικού έγινε αποσπασματικά χωρίς να είχε γίνει μια πολυθεματική Επιτροπή που θα έδινε την πλήρη εικόνα. Ταυτόχρονα υπογράμμισε ότι το γραφείο της έχει εισηγήσεις για τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου τις οποίες θα καταθέσει όταν «έρθει η ώρα», όπως ανέφερε.

Η κα Σταυρίδου από τις Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας ανέφερε ότι οι γονείς διέκοψαν από νωρίς τη συνεργασία. Επεσήμανε ότι μια μέρα μετά το θάνατο του Στυλιανού, ολόκληρη η οικογένεια συνεργάζεται με τις Υπηρεσίες και της παρέχεται στήριξη.

Την ανάγκη συντονισμού των υπηρεσιών για σκοπούς πρόληψης επεσήμανε και η κα Νικολέττα Μασιά του Hope for Children UNCRC Policy Centre, επισημαίνοντας ταυτόχρονα και την αναγκαιότητα ύπαρξης παιδοκοκεντρικής πολιτικής και ποιότητας των υπηρεσιών.

Από την πλευρά της η κα Σουζάνα Παύλου, εκ μέρους της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας στην Οικογένεια, εξέφρασε τον προβληματισμό της για τη διαπίστωση ότι εγκύκλιοι των υπηρεσιών συγκρούονται με τη νομοθεσία, αλλά και τις διατμηματικές οδηγίες της Συμβουλευτικής Επιτροπής, όπως διαπιστώνεται με τα όσα καταγράφονται στο πόρισμα.

Σε παρεμβάσεις τους οι βουλευτές επικεντρώθηκαν στο κατά πόσον υπάρχουν ή εντοπίζονται νομικά κενά τα οποία θα μπορεί η Βουλή μέσα από το νομοθετικό της έργο να καλύψει, θέμα για το οποίο φαίνεται ότι οι απόψεις διίστανται αφού η Επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού αναφέρθηκε σε εισηγήσεις που ήδη έχει για νομοθετικές τροποποιήσεις παρά το ότι η Επίτροπος Διοικήσεως επέμενε στη θέση της ότι υπήρχαν οι διαδικασίες, τα εγχειρίδια και τα πρωτόκολλα τα οποία δεν ακολουθήθηκαν από τους λειτουργούς των ΥΚΕ.

Άννα Μισιαούλη