Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών συζήτησε την Τετάρτη τα νομοθετήματα που αφορούν τροποποιήσεις του Συντάγματος, με την πρώτη πρόταση νόμου να αφορά την οικονομική ανεξαρτησία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και οι προτάσεις νόμου του ΓΓ ΑΚΕΛ με σκοπούμενη τη ρύθμιση του διορισμού και διάρκεια θητείας του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού ΓΕ και του Γενικού Ελεγκτή και του Βοηθού του.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής ο Γενικός Εισαγγελέας Κώστας Κληρίδης, τοποθετούμενος επί των προτάσεων νόμου του ΑΚΕΛ για τροποποίηση του Συντάγματος, προς ρύθμιση του διορισμού και της θητείας του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού του και του Γενικού Ελεγκτή και του Βοηθού του, είπε ότι η τροποποίηση του άρθρου 112 του Συντάγματος προτείνεται με δύο τρόπους, ώστε να αποκλείονται πρόσωπα από διορισμό στις θέσεις του Γενικού και Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα και να περιορίζεται η περίοδος διορισμού του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού του σε 6ετή θητεία και ανανέωση της μία φορά.

Ο Γενικός Εισαγγελέας είπε πως σήμερα ισχύει ότι οι αξιωματούχοι αυτοί μπορούν να υπηρετούν μέχρι το 68ο έτος της ηλικίας τους, που αποτελεί πλήρη εξομοίωση Γενικού και Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα με τους όρους υπηρεσίας που έχουν οι Δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου στα 68 έτη.

Ως προς αυτή τη διάταξη της προτεινόμενης τροποποίησης, ο Γενικός Εισαγγελέας είπε ότι εξαρτάται από την πολιτεία να καθορίσει το όριο όπως κρίνει ορθό, καθώς στο σχετικό άρθρο του Συντάγματος δεν είναι θεμελιώδες.

Επεσήμανε πως θα πρέπει να ληφθούν υπόψη παράγοντες και κριτήρια που αφορούν στην ανεξαρτησία του θεσμού, καθώς οι θέσεις αυτές είναι νευραλγικής σημασίας για τη δημοκρατία εφόσον συνδυάζουν τη ιδιότητα του νομικού συμβούλου του κράτους και της Δημοκρατίας και τον πλήρη έλεγχο επί όλων των ποινικών διώξεων.

Ανέφερε περαιτέρω πως με την προτεινόμενη ρύθμιση ο θεσμός του Γενικού και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα δεν θα εξομοιώνεται με τους μισθοδοτικούς και άλλους όρους υπηρεσίας που έχουν οι Δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου και μπορεί να εκληφθεί ως έκπτωση στην ανεξαρτησία του θεσμού.

Σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς που τίθενται και οι οποίοι διαλαμβάνουν ότι δεν θα διορίζονται σε αυτές τις θέσεις πρόσωπα τα οποία είναι ή έχουν διατελέσει Υπουργοί στην Κυβέρνηση του Προέδρου της Δημοκρατίας που διορίζει τον Γενικό Εισαγγελέα και τον Βοηθό του, ή που είναι Βουλευτές, ο κ. Κληρίδης εξέφρασε την άποψη ότι ενδεχόμενα να έρχεται σε σύγκρουση με θεμελιώδες άρθρο του Συντάγματος και δεν μπορεί να τροποποιηθεί.

Το μόνο που μπορεί να τροποποιηθεί είναι τα προσόντα που πρέπει να διαθέτει πρόσωπο που διορίζεται στη θέση Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού και είναι τα ίδια με αυτά που απαιτούνται για τον διορισμό Δικαστή του Ανωτάτου Δικαστηρίου, συνέχισε.

Ο Γενικός Εισαγγελέας είπε πως την προτεινόμενη ρύθμιση δεν διαφοροποιούνται τα προσόντα αλλά προαποκλείονται κάποια πρόσωπα.

Ο Γενικός Εισαγγελέας επανέλαβε την προσωπική του άποψη πως στις θέσεις αυτές πρέπει να αποφεύγεται ο διορισμός προσώπου που έχει κομματικές εξαρτήσεις, είναι στέλεχος κόμματος και άλλα συναφή με αυτό το θέμα, που εγείρονται, αλλά σημείωσε ότι να περιορίσεις το προνόμιο του Προέδρου της Δημοκρατίας με συνταγματική ρύθμιση κατά τη νομική του άποψη δεν θα μπορούσε να γίνει με τον προτεινόμενο τρόπο.

Απαντώντας σε ερώτηση είπε πως η προσωπική άποψη είναι πως όποια και να είναι η συνταγματική ρύθμιση ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να αποφεύγει να προβαίνει σε αυτού του είδους τους διορισμούς.

Ερωτηθείς αν πρότεινε εναλλακτική λύση, είπε πως δεν είναι η θέση του να προτείνει λύσεις, αλλά να διατυπώνει τη θέση του για συγκεκριμένα νομοθετήματα.

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Νομικών Δημήτρης Δημητρίου παρατήρησε πως δεν μπορούμε να αυτοπυροβολούμαστε εμείς που υπηρετούμε την πολιτική ζωή του τόπου. Δεν μπορεί η Βουλή να περιορίσει την εξουσία και τα προνόμια του Προέδρου της Δημοκρατίας, πρόσθεσε.

Λέγοντας πως φαίνεται να υπάρχει σκοπιμότητα στις προτάσεις που κατατέθηκαν από το ΑΚΕΛ, πρόσθεσε ότι μπορεί να συζητηθεί ο περιορισμός της θητείας, για διάρκεια μεγαλύτερη των 6 χρόνων χωρίς επαναδιορισμό.

Είπε ακόμα πως η ουδετερότητα και η ανεξαρτησία του Γενικού Εισαγγελέα εφαρμόζεται στην πράξη και επικαλέστηκε το παράδειγμα του Αλέκου Μαρκίδη. Ερωτηθείς σχετικά με τη σκοπιμότητα του ΑΚΕΛ είπε πως θα πρέπει να ρωτηθεί το ΑΚΕΛ.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού εξέφρασε ικανοποίηση για το γεγονός ότι ο Γενικός Εισαγγελέας δαπάνησε χρόνο για μελέτη των δύο προτάσεων νόμου. Πρόσθεσε πως το ΑΚΕΛ θα μελετήσει την εκτενή ανάλυση του Γενικού Εισαγγελέα και θα επανέλθει. Ανέφερε επίσης ότι αποτελεί κοινωνική αναγκαιότητα η προστασία των θεσμών αυτών και η διατήρηση της ανεξαρτησίας τους και επικαλέστηκε το παράδειγμα του κ. Ρίκκου Ερωτοκρίτου.

Η Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου ανέφερε πως το κόμμα της διατύπωσε από την αρχή επιφυλάξεις για τη δυνατότητα προώθησης της συγκεκριμένης συνταγματικής ρύθμισης. Πρόσθεσε πως δεν μπορούν να περιοριστούν οι εξουσίες και τα προνόμια του Προέδρου της Δημοκρατίας με τροποποίηση του Συντάγματος.