Στην τρίτη μέρα απεργίας βρίσκονται οι διανομείς που συνεργάζονται με την Wolt, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν σήμερα μαζικά έξω από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στη Λευκωσία. Περίπου 150 διανομείς, που πραγματοποίησαν χθες πορεία διαμαρτυρίας, σήμερα βρέθηκαν από νωρίς το πρωί έξω από τα γραφεία της εταιρείας, αποφασισμένοι να συνεχίσουν την ειρηνική διαμαρτυρία τους και την απεργία, αφού η Wolt ανακοίνωσε την πρόθεσή της να περικόψει περαιτέρω τις απολαβές τους. Στο πλευρό τους βρίσκεται από την πρώτη μέρα η ΠΕΟ.
Μετά από σχετική καταγγελία της ΠΕΟ, η οποίοα βρέθηκε δίπλα στους διανομείς από την πρώτη μέρα του αγώνα τους, υπάλληλοι του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων του Υπ. Εργασίας βρέθηκαν στη συγκέντρωση των απεργών διανομέων, προκειμένου να καταγράψουν τους όρους των συμβολαίων σύμφωνα με τα οποία απασχολείται ο καθένας από τους διανομείς. Σημειώνεται ότι εκ πρώτης όψεως, φαίνεται να εντοπίζονται παρανομίες, αφού αρκετοί εργαζόμενοι δεν είναι δηλωμένοι.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι μετά από την απεργία τον εργαζομένων της Wolt, φαίνεται να υπάρχει πρόσφορο έδαφος για επέκταση των απεργιών και σε άλλες εταιρείες.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με όσα ανέφεραν σε δηλώσεις τους στο ΚΥΠΕ οι διανομείς, το ποσό των €2,40 για κάθε δρομολόγιο, από το οποίο ο εργοδότης τους κρατά το 41%, η Wolt σκοπεύει να το μειώσει σε €2,26. Η πρόθεσή της αυτή αποτέλεσε την αφορμή για την απεργία των διανομέων, οι οποίοι εργάζονται έτσι κι αλλιώς σε αντίξοες συνθήκες και δυσμενείς όρους, καθώς όπως λένε, καλούνται να πληρώσουν οι ίδιοι για τα καύσιμα, τον προστατευτικό εξοπλισμό τους, τις τσάντες διανομής, όπως επίσης να καλύψουν οποιεσδήποτε φθορές και επιδιορθώσεις.
Οι όροι εργασίας ήταν ήδη δυσμενείς, όπως είπαν στο ΚΥΠΕ, με τα εισοδήματά τους να ανέρχονται σε €400-€500 μηνιαία. Ανέφεραν ότι για κάθε χιλιόμετρο που καλύπτουν λαμβάνουν αποζημίωση ύψους €0,25 – €0,50, ενώ για διανομές εντός ενός χιλιομέτρου, δεν λαμβάνουν καθόλου αποζημίωση. Σημείωσαν, ακόμα, ότι είχαν προσπαθήσει και στο παρελθόν να ζητήσουν από την εταιρεία την κάλυψη του κόστους του εξοπλισμού τους, χωρίς ανταπόκριση όμως. Όπως είπαν, εξάλλου, ούτε τώρα έχουν λάβει κάποια ανταπόκριση σχετικά με τα αιτήματα που έχουν υποβάλει γραπτώς στην εταιρεία.

Με έγγραφο που έχουν διαβιβάσει στη διεύθυνση της εταιρείας, όπως ανέφεραν, ζητούν την αποκατάσταση του ποσού ανά δρομολόγιο στα €2,60, όπως ίσχυε παλιότερα, καθώς και αποκατάσταση του αντίστοιχου ποσού στα €4,00 για τις Παρασκευές και στα €3,50 για τα Σάββατα. Ζητούν, ακόμα, αποζημίωση και για τα δρομολόγια εντός ενός χιλιομέτρου, ενιαία αποζημίωση €0,50 ανά χιλιόμετρο για όλα τα δρομολόγια, καθώς και αποζημίωση €1,10 για τα δρομολόγια που εκτελούνται υπό βροχή. Ζητούν, επίσης, το ποσοστό που κρατείται από τις εταιρείες που τους εργοδοτούν (οι οποίες με τη σειρά τους παρέχουν υπηρεσίες στη Wolt), να μειωθεί στο 30%, αντί του 41% που ισχύει σήμερα.
Η αύξηση του κόστους των καυσίμων, καθώς και του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και των βασικών αγαθών, έχει καταστήσει τη διαβίωσή τους εξαιρετικά δύσκολη, όπως ανέφεραν στο ΚΥΠΕ οι εργαζόμενοι, κάτι που τους ώθησε να κατέλθουν σε απεργία. «Ήταν κάτι που έγινε ξαφνικά, δεν το είχαμε σχεδιάσει, αλλά αυτό δείχνει πόσο πιεσμένοι είμαστε και αυτό είναι που μας έχει ενώσει, γιατί όλοι υποφέρουμε, ακόμα κι αυτοί που τώρα δεν απεργούν», ανέφερε ένας διανομέας, μιλώντας στο ΚΥΠΕ. Τόνισαν, δε, ότι προτίθενται να συνεχίσουν την απεργία, αν και έχουν δεχθεί και μηνύματα ότι οι περισσότεροι λογαριασμοί διανομέων που απεργούν, έχουν μπλοκαριστεί από την εταιρεία, κάτι που ζητούν να αρθεί.
Eξήγησαν, ακόμα, ότι «είναι δύσκολο για τους υπηκόους τρίτων χωρών να βρουν δουλειά εδώ, ακόμα κι αν έχουν μόρφωση» και πρόσθεσαν ότι αυτή είναι μόνη επιλογή που έχουν, αλλά είναι μία πολύ επικίνδυνη δουλειά, με συχνά ατυχήματα, με κατά καιρούς ρατσιστικές επιθέσεις, όπως είπαν, ενώ σημείωσαν ότι στην πανδημία σχεδόν όλοι είχαν κολλήσει COVID γιατί καλούνταν να κάνουν διανομή και σε κόσμο που δεν ανέφερε ότι είναι θετικός. Ζήτησαν, δε, τη συμπαράσταση του κόσμου για να συνεχίσουν να διεκδικούν τα αιτήματά τους.
Στο πλευρό των απεργών δηλώνει η ΠΕΟ, δίνοντας το παρών στη συγκέντρωσή τους
«Βρισκόμαστε στο πλάι των εργαζόμενων στη διανομή της Wolt, οι οποίοι αντιμετωπίζουν πάρα πολλά εργασιακά προβλήματα, αφού ούτε οι νομοθεσίες δεν τηρούνται», ανέφερε σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο Μιχάλης Τσικκουρής, Επαρχιακός Γραμματέας ΠΕΟ. Αναφερόμενος στα κίνητρα της απεργίας, είπε ότι «τους ανακοινώθηκαν μειώσεις στις απολαβές, ενώ δεν δικαιούνται ούτε άδειες ασθενείας, ούτε υπάρχουν αργίες ή ωράρια» και εξήγησε ότι, για τους πλείστους εργαζόμενους στον τομέα αυτό, γίνονται ειδικά συμβόλαια μέσω ατζέντηδων (agents), τα οποία υποβάλλονται στο Υπουργείο Εργασίας, καθώς πρόκειται κατά κανόνα για υπηκόους τρίτων χωρών και αιτητές ασύλου.
Ανέφερε, ακόμα, ότι από το ποσό που αναλογεί στον διανομέα για κάθε δρομολόγιο, η Wolt αποκόπτει ποσοστό 41%, κάτι το οποίο χαρακτήρισε εξωπραγματικό. «Θα συνεχίσουμε των αγώνα μας μέχρι να δικαιωθούν οι άνθρωποι», είπε. Εξήγησε, δε, ότι οι διανομείς, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι υπήκοοι τρίτων χωρών, είτε φοιτητές, είτε αιτητές ασύλου και πολιτικοί πρόσφυγες, δεν είναι οργανωμένοι σε συντεχνίες ή σωματεία, σημείωσε, όμως, ότι η ΠΕΟ θα στηρίξει την προσπάθειά τους, όπως κάνει με κάθε απεργία εργαζομένων στην Κύπρο.
Άνοιξε θέμα από τις αρχές του 2022 το ΑΚΕΛ
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις αρχές του 2022, το ΑΚΕΛ άνοιξε το θέμα καλώντας το Υπουργείο με κοινοβουλευτική ερώτηση να δώσει στοιχεία για το τι συμβαίνει στον τομέα και παράλληλα θέτοντας το θέμα στην Επιτροπή Εργασίας της Βουλής.
Συγκεκριμένα, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς, ζήτησε ενημέρωση για τα πιο κάτω:
1. Αν έχουν γίνει κατά τα τελευταία τρία έτη επιθεωρήσεις εργασίας από τα αρμόδια τμήματα για την τήρηση της νομοθεσίας (ελάχιστοι όροι εργοδότησης, δικαιώματα εργαζομένων και υποχρεώσεις εργοδοτών, θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία) σε σχέση με τους εργαζομένους ως διανομείς φαγητού και άλλων προϊόντων σε επιχειρήσεις εστίασης και σε ψηφιακές πλατφόρμες.
2. Τον αριθμό των επιθεωρήσεων που διενεργήθηκαν και τον αριθμό των καταγγελιών που προέκυψαν κατ’ έτος, καθώς και τις κυριότερες παραβιάσεις που έχουν εντοπιστεί.
3. Τον αριθμό των μισθωτών και τον αριθμό των αυτοεργοδοτουμένων που εργάζονται ως διανομείς φαγητού και προϊόντων σε επιχειρήσεις εστίασης και σε ψηφιακές πλατφόρμες.»
Επιτελείο Μαυρογιάννη: «Στη διακυβέρνηση Μαυρογιάννη δεν θα χωράνε ‘’αόρατοι’’ εργαζόμενοι και σύγχρονοι σκλάβοι»
«Οι εργαζόμενοι σε εταιρεία διανομής, που απεργούν εδώ και τρεις μέρες, διεκδικούν τα απολύτως αυτονόητα. Την κατοχύρωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων, ένα αξιοπρεπή μισθό, τη δίκαιη συμμετοχή τους στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και τη δέουσα ιατροφαρμακευτική κάλυψη, μεταξύ άλλων και για τους κινδύνους που διατρέχουν κατά την εκτέλεση της εργασίας τους», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του εκλογικού επιτελείου του Ανδρέα Μαυρογιάννη.
Αναλυτικά:
«Καταδικάζουμε τη στυγνή εκμετάλλευση οποιουδήποτε εργαζόμενου, σε οποιοδήποτε τομέα, σε οποιαδήποτε επιχείρηση. Καλούμε το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, να ασχοληθεί σοβαρά με τη συγκεκριμένη ομάδα εργαζόμενων, ανεξάρτητα από το γεγονός πως αυτοί είναι συνήθως υπήκοοι τρίτων χωρών, να προβεί στους απαραίτητους ελέγχους, και να διασφαλίσει τα εργασιακά δικαιώματα και το εργασιακό καθεστώς των διανομέων στις πλατφόρμες διανομής και μεταφορών.
Στη διακυβέρνηση Ανδρέα Μαυρογιάννη, δεν χωρούν εργαζόμενοι δύο και τριών ταχυτήτων. Δεν χωρούν «αόρατοι» εργαζόμενοι, ούτε σύγχρονοι σκλάβοι, χωρίς δικαιώματα. Η εκμετάλλευση στην εργασία και ο εργασιακός μεσαίωνας δεν μπορούν να χαρακτηρίζουν μία σύγχρονη και ευημερούσα Κύπρο ούτε μπορούν να γίνουν αποδεκτά».
Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.