Εθνικής σημασίας θέμα η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα



Εθνικής σημασίας θέμα χαρακτηρίζει την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο, ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, ο οποίος μίλησε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) με αφορμή τη διεθνή εκστρατεία συλλογής υπογραφών για επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα που το Πρακτορείο έχει αναλάβει, 200 χρόνια μετά τη βίαιη αρπαγή και μεταφορά τους στη Βρετανία από τον Λόρδο Έλγιν.

Ερωτηθείς για τις ενέργειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο κ. Παντερμαλής είπε ότι “γίνονται συντονισμένες ενέργειες στο Διεθνές Φόρουμ της UNESCO και ειδικά στο πλαίσιο των διακυβερνητικών Επιτροπών”.

Πρόσθεσε ότι “αποφασιστικό ρόλο επίσης στη διαφοροποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης έπαιξε και παίζει ο τρόπος με τον οποίο προβάλλονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο νέο Μουσείο Ακρόπολης”.

Σε ερώτηση για την αισιοδοξία που υπάρχει για θετική έκβαση των ενεργειών αυτών, ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης είπε ότι “η επίλυση του θέματος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα απασχολεί την Πολιτεία εδώ και 200 χρόνια”.

Σημείωσε πως “παρόλα αυτά υπάρχει δυνατότητα για μια λύση, και υποχρέωσή μας είναι να κρατούμε το εθνικής σημασίας αυτό θέμα συνεχώς ζωντανό”.

Απαντώντας άλλη ερώτηση για τη στάση που τηρούν οι εκτός Ελλάδας άνθρωποι του πνεύματος αλλά και της πολιτικής για το δίκαιο αυτό αίτημα της επιστροφής των γλυπτών στην Αθήνα, ο κ. Παντερμαλής είπε ότι “στη συντριπτική πλειοψηφία, η παγκόσμια κοινή γνώμη αλλά και αυτή των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου είναι υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα”.

Αναφορικά με την επισκεψιμότητα του Μουσείου της Ακρόπολης από την ημέρα λειτουργίας του, είπε ότι “η επισκεψιμότητα του Μουσείου Ακρόπολης κυμαίνεται σε περίπου 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες το χρόνο”.

Ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης εξέφρασε την ευαρέσκεια και τη βαθιά του εκτίμηση προς το ΚΥΠΕ για την εκστρατεία που έχει αναλάβει, τονίζοντας πως τέτοιου είδους πρωτοβουλίες από οργανισμούς της εμβέλειας ενός εθνικού πρακτορείου ειδήσεων συμβάλλουν με το δικό τους τρόπο στη μεγάλη προσπάθεια που για δεκάδες χρόνια καταβάλλεται.

Κλείνοντας, ο κ. Παντερμαλής, ως “οφειλόμενη τιμή” προς την Μελίνα Μερκούρη, πρώην Υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδας, η οποία έδωσε μεγάλους αγώνες για την επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα, είπε ότι “η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, με το δικό της μοναδικό τρόπο, πέτυχε το θέμα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα να γίνει ένα θέμα που αφορά όχι μόνο τους Έλληνες αλλά και τη διεθνή κοινότητα”.
Το 1989 η Μελίνα Μερκούρη, που ως Υπουργός Πολιτισμού ταύτισε την πολιτική της με τη διεκδίκηση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, κίνησε ένα νέο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ακυρώθηκαν μετά την αποκάλυψη μιας μεγάλης οικιστικής περιοχής στο οικόπεδο Μακρυγιάννη που χρονολογείται από τους προϊστορικούς ως τους βυζαντινούς χρόνους. Η ανασκαφή έπρεπε να ενταχθεί μέσα στο Νέο Μουσείο.

Το 2000, ο Οργανισμός Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΟΑΝΜΑ) ανακοίνωσε πρόσκληση για συμμετοχή σε ένα νέο διαγωνισμό, ο οποίος ήταν σύμφωνος με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτός ο διαγωνισμός τελεσφόρησε και απένειμε το πρώτο βραβείο στον Bernard Tschumi με τον Μιχάλη Φωτιάδη.

Σήμερα, το νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι στο σύνολό του 25,000 τ.μ. και διαθέτει εκθεσιακούς χώρους με εμβαδόν 14,000 τ.μ., δέκα φορές μεγαλύτερους από ότι στο παλιό Μουσείο. Το νέο Μουσείο προσφέρει όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται από ένα παγκόσμιο μουσείο του 21ου αιώνα.