Ετοιμοι για δυναμικά μέτρα οι γονείς

Τετράμηνα και παγκύπριες εξετάσεις οι κόκκινες γραμμές των οργανωμένων γονέων Μέσης Εκπαίδευσης

Αρκετές και κρίσιμες είναι οι προκλήσεις που έχουν ενώπιόν τους οι οργανωμένοι γονείς.

Μετά και την πρόσφατη Γενική Συνέλευση της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης τέθηκαν κάποια ζητήματα, με τους οργανωμένους γονείς να είναι έτοιμοι ακόμη και για πιο δυναμικά μέτρα εάν δεν λάβουν απαντήσεις και λύσεις, όχι στα χαρτιά αλλά στην πράξη.

Εξαντλητικός διάλογος, όχι όμως για τα 4μηνα

Petros Koulermos

Oπως αναφέρει ο επανεκλεγείς πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Πέτρος Κουλέρμος, οι νέες προκλήσεις είναι «οι κανονισμοί λειτουργίας, η αξιολόγηση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων που αναμένουμε τα αποτελέσματα, η αξιολόγηση εκπαιδευτικών και πώς θα εφαρμοστεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και η αντιμετώπιση της βίας και παραβατικότητας μέσα στα σχολεία και όλα τα μικρά που απασχολούν καθημερινά τα σχολεία».

Σε ό,τι αφορά γενικά τους κανονισμούς λειτουργίας, ο Πέτρος Κουλέρμος σημειώνει ότι υπήρξε ένας εξαντλητικός διάλογος, όχι όμως σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις ανά τετράμηνα.

«Είναι με μεγάλη απογοήτευση που ακούσαμε την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να εντάξει τις εξετάσεις ανά τετράμηνο στους υπό διαμόρφωση κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων. Οι εξετάσεις ανά τετράμηνο είναι μέρος της Πρότασης για Εκσυγχρονισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων. Η πρόταση αυτή συμπεριλαμβάνει και το διαχωρισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων σε απολυτήριες και πρόσβασης. Ο διαχωρισμός μετά από συντονισμένες προσπάθειες της Ομοσπονδίας δεν θα εφαρμοστεί από φέτος, αλλά από το 2018».

Επιμόρφωση δεν έχει γίνει…

Οπως σημειώνει ο Πέτρος Κουλέρμος, η Παγκύπρια Συνομοσπονδία έχει κατ’ επανάληψη μεταφέρει στις αρμόδιες Αρχές ότι η εφαρμογή των εξετάσεων 4μήνων, χωρίς να προηγηθεί έντονος και εξαντλητικός διάλογος και να ικανοποιηθούν κάποια προαπαιτούμενα, αποτελεί κόκκινη γραμμή.

«Δυστυχώς δεν έχει γίνει κανένα από τα προαπαιτούμενα το οποίο να διασκεδάζει τις ανησυχίες των γονιών. Δεν υπάρχει πουθενά η πρόταση για αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα έπρεπε να προηγηθεί της επιμόρφωσης. Η επιμόρφωση δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί καθολικά. Τα αναλυτικά προγράμματα έχουν αυξήσει πολύ τη διδακτέα ύλη, οι καθηγητές δεν είχαν εγκαίρως επιμορφωθεί και τα παιδιά αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα. Μερικά παραδείγματα: σύμφωνα με πληροφορίες από τους ίδιους τους καθηγητές, τα λογοτεχνικά κείμενα στα Νέα Ελληνικά έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η πληροφορική στη Β’ Λυκείου είναι αυτή που πέρσι διδασκόταν στη Γ’ Λυκείου, αύξηση παρατηρείται και στα Μαθηματικά. Η παραπαιδεία με τα νέα αναλυτικά έχει, σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες, αυξηθεί κατά 30%».

Επιπλέον, όπως σημειώνει, η απόφαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας να αποκλείσει τους γονείς και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις από την κατ’ άρθρο συζήτηση των Κανονισμών, απέτρεψε το διάλογο και οδήγησε σε αποφάσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν σοβαρότατα προβλήματα στα παιδιά και στο δημόσιο σχολείο. «Η απόφαση του Υπουργού να μεταθέσει απλώς την εφαρμογή της πρότασης για ένα χρόνο, απλώς μεταφέρει τα προβλήματα, δεν τα επιλύει. Ο Υπουργός έχει δεσμευτεί να μπει σε διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς, προτού εφαρμοστεί η πρόταση στα σχολεία. Μάλιστα ο Υπουργός ανέφερε πως ”θα μπούμε σε εξαντλητική συζήτηση και όποιος καταφέρει να πείσει τον άλλο, αυτό θα εφαρμοστεί”. Διάλογος δεν έγινε, προαπαιτούμενα δεν έγιναν».

Οι μαθητές θα καταντήσουν να κυνηγούν βαθμούς

mathites

Ο Πέτρος Κουλέρμος τονίζει πως με την εφαρμογή των εξετάσεων ανά τετράμηνο, τα σχολεία μας μετατρέπονται σε άψυχα εξεταστικά κέντρα. «Βλέποντας και το πρόγραμμα πώς θα κυλήσει, δυστυχώς οι μαθητές θα τρέχουν συνεχώς για εξετάσεις και διαγωνίσματα. Γιατί τα διαγωνίσματα δεν καταργούνται. Ετσι από την 1η Σεπτεμβρίου μέχρι και τη 10η Δεκεμβρίου που θα είναι η μεγάλη εξέταση αντιλαμβάνεστε τι φορτίο θα έχουν οι μαθητές. Δηλαδή θα είναι σε μια διαδικασία με μόνο διαγωνίσματα. Δυστυχώς ο ρόλος του ανθρώπινου σχολείου χάνεται. Ενώ την ίδια ώρα δημιουργούνται και δύο τάξεις γονιών και μαθητών. Αυτοί που θα μπορούν οικονομικά να στέλνουν τα παιδιά τους στα ιδιαίτερα και αυτοί που δεν μπορούν. Ετσι θα γυρίσουμε δυστυχώς σε παλαιότερους χρόνους όπου μορφώνονταν μόνο όσοι μπορούσαν χρηματικά. Παράλληλα αυξάνεται και η παραπαιδεία».

Η Παγκύπρια Συνομοσπονδία είχε εισηγηθεί στον Υπουργό, οι εξετάσεις 4μήνων να μείνουν εκτός Κανονισμών. Να αρχίσει εντατικός διάλογος και εάν και εφόσον συμφωνηθούν απ’ όλους, να εισαχθούν στους Κανονισμούς ως Παράρτημα. Αυτή η πρόταση θα απάλειφε τις σοβαρές ανησυχίες των γονιών και των άλλων φορέων. Δυστυχώς η πρόταση αγνοήθηκε.

Ενδεικτικά ο Πέτρος Κουλέρμος αναφέρει πως στο θέμα του αλφαβητισμού που μεταφέρθηκε και το απόγευμα για τη Γ’ Γυμνασίου, ένας βασικός κρίκος είναι ότι οι καθηγητές του πρωινού θα έπρεπε να είναι σε συνεχή επαφή με τους καθηγητές του απογεύματος. «Αλλά η ΟΕΛΜΕΚ απαγορεύει στους πρωινούς να δίνουν πληροφορίες στους απογευματινούς. Το Υπουργείο Παιδείας τηρεί σιγή ισχύος επί του ζητήματος. Αν στα πιο απλά δεν μπορούν να βρεθούν λύσεις, πώς θα μας πείσει το Υπουργείο Παιδείας ότι θα εφαρμόσει άλλες προτάσεις;»

Παράλληλα οι οργανωμένοι γονείς δεν γνωρίζουν ακόμη τι θα γίνει με τις παγκύπριες εξετάσεις. «Η Συνομοσπονδία είχε προτείνει μια γραπτή εξέταση με δύο μέρη όπου το πρώτο θα αφορούσε τις απολυτήριες και όσοι επιθυμούν και πρόσβαση στα Πανεπιστήμια να προχωρούν με το β’ μέρος. Αλλιώς σε ένα μήνα θα έχουν δέκα εξετάσεις».

Ανησυχία προκαλούν στους οργανωμένους γονείς και τα αποτελέσματα των διεθνών ερευνών που αφορούν την εκπαίδευση. «Τα αποτελέσματα της PISA 2015 είναι αρνητικά και καταδεικνύουν τα προβλήματα όλων των χρόνων. Πρέπει επιτέλους οι αρμόδιοι να λάβουν μέτρα, δεν αρκεί να λέμε απλά τα προβλήματα χωρίς να λαμβάνονται μέτρα».


Κρίσιμη η συνάντηση γονέων – ΥΠΠ

paideias politismou ktirio

Στις 22 Δεκεμβρίου έχουν προγραμματισμένη συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Καδή οι οργανωμένοι γονείς, όπου θα τεθούν εκ νέου τα ζητήματα. «Ωστόσο αν δεν δούμε χειροπιαστά αποτελέσματα ναι είμαστε έτοιμοι αν χρειαστεί να λάβουμε δυναμικά μέτρα», αναφέρει ο Πέτρος Κουλέρμος. Οπως σημειώνει, πολλοί είναι οι καθηγητές και οι κλάδοι καθηγητών που επικοινωνούν με τους οργανωμένους γονείς εκφράζοντας την ανησυχία τους, γιατί δεν γνωρίζουν ούτε οι ίδιοι τι τους περιμένει.

«Η βάση των καθηγητών ανησυχεί, μπορεί η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ να λέει ότι είναι υπέρ των αλλαγών, ωστόσο δεν είναι η πραγματική εικόνα. Πρέπει να γίνουν πολλά πριν εφαρμοστούν».

Σε ό,τι αφορά τα αναλυτικά προγράμματα, ο Πέτρος Κουλέρμος τονίζει ότι είναι πολύ σημαντικό η ύλη να περιλαμβάνει και αυτό που λέμε «ανθρώπινο σχολείο». Καθώς εξίσου σημαντικός είναι και ο τρόπος που διδάσκεται η συγκεκριμένη ύλη.

Επίσης όπως σημειώνει, στις Τεχνικές Σχολές υπάρχει έλλειψη ωρών Ελληνικών και Μαθηματικών. Δηλαδή οι μαθητές διδάσκονται λιγότερες ώρες Ελληνικά και Μαθηματικά απ’ ό,τι οι μαθητές των Λυκείων. «Αυτό δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα, αφού στις παγκύπριες εξετάσεις θα υπάρχουν στην ουσία μαθητές δύο ταχυτήτων». Την ανισότητα αυτή θα πρέπει άμεσα να την αντιμετωπίσει το Υπουργείο Παιδείας.


Νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θέλουν οι γονείς

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών οι οργανωμένοι γονείς ζητούν να εφαρμοστεί άμεσα αφού θεωρούν ότι είναι το πρώτο που έπρεπε να μπει στο τραπέζι, αλλά προφανώς καθυστερεί γιατί ο Υπουργός Παιδείας φοβάται τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. «Βέβαια να σημειώσουμε ότι υπάρχει και τώρα σύστημα αξιολόγησης και είναι πολύ καλό. Το θέμα είναι ότι δεν εφαρμόζεται.

Ετσι είναι αυτά όλα που μας οδηγούν να πιστεύουμε πως είναι με δυσκολία που θα εφαρμοστούν μέτρα προς όφελος των παιδιών. Δυστυχώς παρατηρούμε ότι τα παιδιά μας είναι πειραματόζωα ακόμη και στην περίπτωση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Αυτοί που την πληρώνουν στο τέλος της μέρας είναι οι μαθητές».

Με προσχέδιο προχωρά το Υπουργείο

Ωστόσο όσον αφορά αυτό το ζήτημα, όπως πληροφορούμαστε μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης των Κανονισμών Λειτουργίας στη Βουλή, όπου ήταν ένα θέμα που εκκρεμούσε για το Υπουργείο, θα προωθηθεί τάχιστα και το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ώστε να αρχίσει και ο διάλογος με τα εμπλεκόμενα μέρη.

Τα σχολεία αποτελούν καθρέφτη της κοινωνίας

Ενα άλλο θέμα το οποίο απασχολεί έντονα τους γονείς είναι αυτό των κρουσμάτων βίας και παραβατικότητας εντός των σχολείων. Οπως επισημαίνει ο Πέτρος Κουλέρμος χρειάζεται συντονισμός δυνάμεων από έναν επικεφαλής, που θα πρέπει να είναι το Υπουργείο Παιδείας ώστε να εφαρμοστούν συγκεκριμένες δράσεις, διαφορετικά το ζήτημα της παραβατικότητας εντός των σχολείων απλά θα διαιωνίζεται.

Ενα σημαντικό κομμάτι, τόνισε, είναι η πρόληψη.

Ο θεσμός της οικογένειας βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, σημείωσε ο Πέτρος Κουλέρμος. Ο,τι συμβαίνει έξω, συμβαίνει και μέσα στα σχολεία τα οποία αποτελούν τον καθρέφτη της κοινωνίας μας. «Είναι με πολύ κόπο και αγώνα, μέσα από δράσεις και διαλέξεις που έχουμε καταφέρει, ως οργανωμένοι γονείς να πείσουμε τους γονείς που τα παιδιά τους υπόκεινται σε οποιασδήποτε μορφής βίας να καταγγέλλουν τα περιστατικά. Είμαστε ακόμα στην αρχή και χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά από όλους τους φορείς», προσθέτοντας πως και οι οργανωμένοι γονείς εφόσον επιμορφωθούν μπορούν να αποτελέσουν πυρήνες εντός των σχολείων για καλύτερη ενημέρωση όλων.

Ελένη Κωνσταντίνου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy