Έτσι μονιμοποιήθηκαν οι «ειδικές συνεργάτιδες» – Από τον ΔΗΣΥ απ’ευθείας στην κυβέρνηση

Να νομοθετήσουν προκειμένου να τερματιστεί η παράνομη μονιμοποίηση στο δημόσιο των συνεργάτιδων του Προέδρου Αναστασιάδη,  καλεί ο γενικός ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης με σημερινή επιστολή του προς τους βουλευτές της Επιτροπής Ελέγχου και Οικονομικών.

Οι τέσσερις συνεργάτιδες που εργοδοτήθηκαν παράνομα ειναι είναι η αδελφότεκνη του Προέδρου Αναστασιάδη, η δεύτερη προσωπική συνεργάτιδα του ενώ οι υπόλοιπες δυο ήταν οι ιδιαίτερες γραμματείς του στον ΔΗΣΥ και τις πήρε μαζί του στο Προεδρικό. Τους έδωσε και γενναίες αυξήσεις.

 

Οπως αναφέρει στην επιστολή του ο Γενικός Ελεγκτής: 

 

Οι διορισμοί των πιο πάνω προσώπων έγιναν με επιστολή διορισμού την οποία υπέγραφε ο (τότε) Διευθυντής Γραφείου Προέδρου της Δημοκρατίας (Π.Δ). Στην επιστολή αναφέρεται ότι ο διορισμός γίνεται μετά από συνεννόηση με τον ΠτΔ και ότι αυτός θα έχει ισχύ από την ημερομηνία που καταγράφεται και «θα εξακολουθήσει να ισχύει μέχρις ότου τερματισθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ή μέχρι την εκπνοή της θητείας του Προέδρου της Δημοκρατίας».

Από τους συνημμένους όρους υπηρεσίας είναι σαφές ότι πρόκειται για περιπτώσεις απασχόλησης μισθωτού προσώπου, γίνεται μάλιστα παραπομπή ακόμη και στον περί Τερματισμού Απασχόλησης Νόμο. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή, πρόσωπα αυτά δηλώθηκαν στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις ως TO εργοδοτούμενοι της Δημοκρατίας (δηλαδή ως μισθωτά πρόσωπα).

Με επιστολή μας προς την Προεδρία της Δημοκρατίας ημερ 309.2014 είχαμε πολύ νωρίς αναφερθεί στο θέμα των συμβούλων του ΠτΔ και εισηγηθήκαμε όπως θεσπιστεί νομικό πλαίσιο, και στη βάση αυτού Κανονισμοί, αναφορικά με την αμοιβή και άλλα ωφελήματά τους.

Στις 16.10.2014 η Προεδρία μας απάντησε ότι έχει προχωρήσει σε ετοιμασία όρων υπηρεσίας για τους συμβούλους του ΠτΔ για να διασφαλιστεί η ομοιομορφία και για αποφυγή διαφορετικών ερμηνειών των όρων των συμβολαίων τους.

Σε νέα της επιστολή ημερ. 13.3.2015, η Προεδρία μας ενημέρωσε ότι, με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, το θέμα είχε ρυθμιστεί και θα προωθείτο εντός του έτους στην Βουλή των Αντιπροσώπων με Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό. Η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου είχε ληφθεί στις 172.2015 και ακολούθως ετοιμάστηκε προσχέδιο του πρότυπου συμβολαίου που θα υπέγραφαν οι σύμβουλοι Με βάση το συμβόλαιο αυτό, οι σύμβουλοι δεν θα είχαν καθεστώς μισθωτού αλλά καθεστώς παροχής υπηρεσιών.

3. Τελικά, στον κρατικό Προϋπολογισμό του 2016, ο οποίος κατατέθηκε από την Κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο του 2015 και ψηφίστηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων σε νόμο τον Δεκέμβριο του 2015, περιλήφθηκε η ακόλουθη σημείωση (η υπογράμμιση δική μας)

«(α) Οι πιστώσεις κάτω από την υποομάδα 03561 Άρθρο 035582 «Αμοιβή Συμβούλων») αποσκοπούν στην κάλυψη της αμοιβής των ειδικών συμβούλων – συνεργατών του Προέδρου της Δημοκρατίας των Υπουργών, του Υφυπουργού παρά τω Προέδρω, του Κυβερνητικού Εκπροσώπου και του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων, η απασχόληση των οποίων θα είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και θα τερματίζεται με τη λήξη της θητείας της Κυβέρνησης ή την αποχώρηση του Προέδρου της Δημοκρατίας, των Υπουργών του Υφυπουργού παρά τω Προέδρω του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, ή την αποχώρηση του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων ή νωρίτερα

 

(β) Την ευθύνη για τη σύναψη και υλοποίηση της σύμβασης των συμβούλων – συνεργατών, σύμφωνα με τους όρους αυτής όπως αυτοί περιλαμβάνονται στο Πρότυπο Συμβόλαιο αντίγραφο του οποίου επισυνάπτεται το Επεξηγηματικό Υπόμνημα του ετήσιου Προϋπολογισμού, θα έχει ο Υφυπουργός παρά τω Προέδρω για τον σύμβουλο – συνεργάτη του καθώς και για τους συμβούλους – συνεργάτες του Προέδρου της Δημοκρατίας οι Υπουργοί για τους συμβούλους – συνεργάτες τους ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος για το σύμβουλο — συνεργάτη του και ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων για τους συμβούλους – συνεργάτες του. Μ

4. Παρά την πιο πάνω ρητή πρόνοια του Προϋπολογισμού, που έκτοτε επαναλαμβάνεται σε κάθε ετήσιο Προϋπολογισμό, η Προεδρία παράνομα διατήρησε τους τότε υπηρετούντες συμβούλους του ΠτΔ, μεταξύ των οποίων και τις υπό αναφορά τέσσερεις συμβούλους, ως μισθωτά πρόσωπα με το προηγούμενο καθεστώς. Ενώ δηλαδή με βάση τους όρους διορισμού τους ο ΠτΔ είχε το απόλυτο δικαίωμα να τερματίσει, όποτε ο ίδιος ήθελε, το διορισμό των προσώπων αυτών, και θα μπορούσε να το πράξει ώστε στη συνέχεια να συναφθεί με τα πρόσωπα αυτά το Πρότυπο Συμβόλαιο που ρητά προέβλεπε ο νόμος του Προϋπολογισμού, εντούτοις τα πρόσωπα αυτά παρέμειναν ως εργαζόμενοι με βάση τους όρους διορισμού του 2013. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με βάση το Πρότυπο Συμβόλαιο, οι σύμβουλοι παρέχουν υπηρεσίες ως αυτοεργοδοτούμενοι και δεν έχουν καθεστώς μισθωτού προσώπου.

 

Αυτό σημαίνει ότι για τα έτη 2016, 2017 και 2018 (μέρος) τα τέσσερα αυτά πρόσωπα λάμβαναν αποζημίωση από το κονδύλι του Προϋπολογισμού που προορίζεται για τους συμβούλους του Π.Δ. κατά ρητή παράβαση της σχετικής πρόνοιας του νόμου του Προϋπολογισμού ως προς τους όρους που θα έπρεπε να τηρούνται. Με βάση τον νόμο του Προϋπολογισμού, την ευθύνη για την παράλειψη αυτή την έχει ο ἑκάστοτε Υφυπουργός παρά τω Προέδρων

5. Ανεξάρτητα από την πιο πάνω παράλειψη της Προεδρίας, και την περαιτέρω καχυποψία που δημιουργεί, τα πρόσωπα αυτά ήταν από το 2013 και κατά πάντα χρόνο μισθωτά πρόσωπα για τα οποία εργοδότης ήταν η Δημοκρατία που κατέβαλλε για αυτά εισφορές στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Η δε σύμβαση εργοδότησης τους ήταν εξ αρχής σύμβαση ορισμένου χρόνου αφού ρητά σε αυτήν (και από το 2016 και στον Νόμο του Προϋπολογισμού) καταγραφόταν ότι ο διορισμός τους θα έληγε το αργότερο με τη λήξη της θητείας του Π.Δ.

Είναι σημαντικό ότι με παρόμοιο καθεστώς εργάζονται σήμερα οι 100 περίπου. κοινοβουλευτικοί συνεργάτες, με βάση τον περί Κοινοβουλευτικών Συνεργατών και περί Συναφών Θεμάτων Νόμο (Ν 41(I)/2019). Πρόκειται δηλαδή επίσης για πρόσωπα που εργάζονται με καθεστώς μισθωτού με σύμβαση εργοδότησης ορισμένου χρόνου. αφού ρητά προβλέπεται ότι αυτή τερματίζεται το αργότερο με τον «τερματισμό της θητείας της παρούσας Βουλής»

6. Λίγο πριν τη λήξη της πρώτης θητείας του ΠτΔ, οι υπό αναφορά τέσσερεις σύμβουλοί του υπέβαλαν γραπτό αίτημα στον Διευθυντή Κοινωνικών Ασφαλίσεων ο οποίος, όπως ήταν αναμενόμενο, επιβεβαίωσε το αυτονόητο: Ότι δηλαδή, η απασχόληση των προσώπων αυτών ενέπιπτε στην κατηγορία των μισθωτών προσώπων. Ωστόσο, ουδεμία εξουσία μετατροπής του καθεστώτος εργοδότησης, από ορισμένου αορίστου χρόνου, έχει ο Διευθυντής Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ούτε έπραξε κάτι τέτοιο. Μόνη του εξουσία είναι να γνωματεύσει για το καθεστώς εργοδότησης ενός προσώπου, δηλαδή κατά πόσο παρέχει υπηρεσίες υπό το καθεστώς μισθωτού προσώπου ή με το καθεστώς παροχής υπηρεσιών (ως αυτοεργοδοτούμενος).

Μετά από αυτό, η Προεδρία παράνομα αποφάσισε την μετατροπή του καθεστώτος εργοδότησης των τεσσάρων συμβούλων σε εργοδοτούμενους αορίστου χρόνου και ενημέρωσε επ’ αυτού την Διευθύντρια του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού (ΤΔΔΠ) ζητώντας τις απόψεις της για το θέμα της μισθοδοτικής τοποθέτησής τους. Η Διευθύντρια του ΤΔΔΠ ενημέρωσε την Προεδρία ότι τα καθήκοντα των συμβούλων με αρ. 1, 3 και 4 συνάδουν με αυτά της θέσης Βοηθού Γραμματειακού Λειτουργού (Κλ. Α2-Α5-Α7(I)) και της συμβούλου με αρ. 2 με αυτά της θέσης Λειτουργού Τύπου και Πληροφοριών (Κλ. Α8-A10-411).

Στη συνέχεια, με επιστολή της Προεδρίας ημερ. 12.4.2018, τα πρόσωπα αυτά ενημερώθηκαν για την απόφαση του Διευθυντή Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ότι, ως εκ τούτου, με βάση τις πρόνοιες του άρθρου 13 του περί της Ρύθμισης της Απασχόλησης Εργοδοτουμένων Αορίστου και Εργοδοτουμένων Ορισμένου χρόνου στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο (Ν.70(I)/2016) εντάχθηκαν στην κατηγορία «Εργοδοτούμενου Αορίστου Χρόνου» από 1.3.2018,

Διαβάστε εδώ την Επιστολή-Γενικού-Ελεγκτή[1]

 

 

Μισθοί από €2.000 και άνω με αυξήσεις την ώρα που οι μισθοί στο δημόσιο ηταν σταθεροί

Με βάση την κατάσταση αποδοχών εργοδοτουμένων που δηλώνονται στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οι μηνιαίες απολαβές των τεσσάρων αυτών προσώπων (που περιλαμβάνουν και σταθερά επιδόματα) εξελίχθηκαν διαχρονικά ως ακολούθως:

  • η πρώτη σύμβουλος – αδελφότεκνη ξεκίνησε με μηνιαίες απολαβές €2.341 και έφθασε σήμερα τις €3.076,
  • η δεύτερη σύμβουλος ξεκίνησε με €2.041 και έφθασε τις €2.771
  • ενώ οι άλλες δυο, που εκτελούν καθήκοντα ως ιδιαιτέρες γραμματείς του Προέδρου Αναστασιάδη ξεκίνησαν με €2.265 και έφθασαν τα €2.580.

Ακόμη και την περίοδο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 που οι μισθοί σε όλο το δημόσιο τομέα ήταν διά νόμου σταθεροί (στον πάγο) οι υπό αναφορά σύμβουλοι λάμβαναν σημαντικές αυξήσεις.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy