Ευρωπαϊκή Ένωση και ασφάλεια επαγγελματιών οδηγών

Του Δρος Αμβρόσιου Προδρόμου*

Ενόψει των νέων κανονισμών της Κυπριακής Δημοκρατίας σε σχέση με παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και την αύξηση του ποσού που θα καλούνται οι παραβάτες να καταβάλουν σε σχέση με μια σειρά από παραβάσεις, θεωρούμε ότι είναι ορθό να εξετάσουμε και τις τάσεις που επικρατούν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 2019 υπολογίζεται ότι υπήρξαν περίπου 22.800 θάνατοι από οδικά δυστυχήματα στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ. Αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν 7.000 λιγότερους θανάτους σε σύγκριση με το 2010, οπότε και άρχισε η πρώτη σοβαρή προσπάθεια για έλεγχο των οδικών συγκρούσεων εντός της Ένωσης, και αυτό αποτελεί μείωση κατά 23%. Σε σύγκριση με το 2018, ο αριθμός μειώθηκε κατά 2%. Ενώ η τάση παραμένει πτωτική, η πρόοδος έχει επιβραδυνθεί στις περισσότερες χώρες από το 2013 και ο στόχος της ΕΕ να μειώσει κατά το ήμισυ τον αριθμό των οδικών θανάτων έως το 2020, σε σχέση με το 2010, δεν θα επιτευχθεί. Παρ’ όλα αυτά, τα αποτελέσματα είναι όντως θετικά.

Μια από τις ομάδες που βρίσκονται στην «κόκκινη ζώνη» είναι σίγουρα οι επαγγελματίες οδηγοί, όλων των ειδικοτήτων, αφού καλούνται επί καθημερινής βάσης να εκτίθενται σε αυξημένους κινδύνους. Πέρα από το ότι οδηγούν περισσότερες ώρες, το γεγονός της κούρασης, σωματικής και πνευματικής, δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα. Το γεγονός αυτό εντοπίζει η Ένωση και προσπαθεί με μια σειρά από Κανονισμούς να το αντιμετωπίσει αποτελεσματικά. Η πιο πρόσφατη ρύθμιση αφορά τον Κανονισμό 2020/1054 «όσον αφορά ελάχιστες απαιτήσεις ως προς τα ανώτατα όρια για τον ημερήσιο και εβδομαδιαίο χρόνο οδήγησης, κατώτατα όρια για τα διαλείμματα και περιόδους ημερήσιας και εβδομαδιαίας ανάπαυσης, καθώς και όσον αφορά τον εντοπισμό μέσω ταχογράφων». Ο συγκεκριμένος αποτελεί βελτίωση και αναθεώρηση προηγούμενων Κανονισμών και έρχεται να δώσει περισσότερες εξουσίες, αλλά και ευθύνες στα κράτη-μέλη να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες οδηγοί αφού δεν έτυχαν της κατάλληλης προστασίας για μια σειρά από λόγους, συμπεριλαμβανομένης και της «ανεπαρκούς διοικητικής συνεργασίας μεταξύ των κρατών-μελών». Όλα αυτά δημιουργούν ένα σημαντικό πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούνται τα κράτη-μέλη να κινηθούν τα επόμενα χρόνια.

Όσον αφορά τους επαγγελματίες οδηγούς, σίγουρα οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, λόγω των μεγάλων αποστάσεων αλλά και του ότι αναγκάζονται να ταξιδεύουν σε άλλες χώρες, βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο και το γεγονός αυτό είναι κάτι το οποίο προσπαθεί να ελέγξει ο Κανονισμός 2020/1054, μέσω του ελέγχου των ταχογράφων σε συνοριακό επίπεδο. Η πραγματικότητα είναι ότι στην Κύπρο, λόγω βασικά των μικρών αποστάσεων, και ως εκ τούτου της μη ύπαρξης τόσων πολλών βαρέων οχημάτων η κατάσταση είναι αρκετά καλή και σε αυτό θα πρέπει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στον επαγγελματισμό των οδηγών, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αποτελούν παράδειγμα για όλους εμάς τους υπόλοιπους. Τα όποια μεμονωμένα αρνητικά φαινόμενα δεν μπορούν να αποτελέσουν τον κανόνα, εξάλλου αυτά είναι στο κάθε επάγγελμα.

Ο Κανονισμός 2020/1054 και η συγκυρία των νέων Κανονισμών στην Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να γίνει αφορμή για την αλλαγή νοοτροπίας. Τα στατιστικά της Ένωσης δεν μπορεί να μας αφήνουν ικανοποιημένους αφού ενώ ο μέσος όρος της Ένωσης είναι 51 θάνατοι ανά 1 εκ., στην Κύπρο ο αριθμός αυτός φτάνει τα 59 άτομα. Ενώ στις περισσότερες χώρες υπήρξε τεράστια μείωση, είμαστε μια από τις 4 χώρες στις οποίες υπήρξε αύξηση το 2019 (Βουλγαρία 3%, Βέλγιο 6%, Κύπρος 6%, Ολλανδία 9%). Όλα αυτά θα πρέπει να κτυπήσουν καμπανάκι, κάθε θάνατος είναι τραγικός, επιφέρει οικογενειακές, κοινωνικές, αλλά και οικονομικές συνέπειες. Σίγουρα τα κράτη-μέλη της Ένωσης έχουν σοβαρό ρόλο, υπήρξε τεράστια πρόοδος από το αρχικό πλάνο του 2010 παρ’ όλο που οι στόχοι έχουν επιτευχθεί κατά μόνο 50%. Παράλληλα, εμείς σαν πολίτες έχουμε ιδιαίτερη ευθύνη σε όλα αυτά, και σίγουρα όλοι μας είχαμε κάποιο δικό μας ή γνωστό μας ο οποίος έχει χαθεί στο δρόμο.

 

*Ακαδημαϊκός – Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Εκπαίδευσης

Οι ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy. Ακολουθήστε μας και στο Google News